Klopt ook in Kalmthout nog 15 minuten rond elf uur...dekooiker schreef: Dat gaat vanzelf: we laten de treinen nu gewoon rechtdoor rijden waar dat vroeger anders was.
Vanmorgen op Blok 8 kon iets na zeven al het bericht omgeroepen worden dat de IR uit Charleroi een vertraging van 22 minuten had...dat belooft!
Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008
Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008
Zowel deze ochtend omstreeks 7u als deze middag omstreeks 12u zag ik op de monitor te Berchem de IC naar Essen aangekondigd staan met 32 minuten vertragingdentheo schreef:Klopt ook in Kalmthout nog 15 minuten rond elf uur...dekooiker schreef: Dat gaat vanzelf: we laten de treinen nu gewoon rechtdoor rijden waar dat vroeger anders was.
Vanmorgen op Blok 8 kon iets na zeven al het bericht omgeroepen worden dat de IR uit Charleroi een vertraging van 22 minuten had...dat belooft!
Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008
Hoi
1.
Al eerste foutjes ontedekt: dienstregeling van lijn 59 vermeldt niet de treinen P8290(Antw.C 15:54 n St.N.)P8291
St.N. 16:38 n. Berchem en P8292 Antw Berchem 17:13 n. St.N.
2.
IR Antw Berchem 17:11 n. Brussel TD M5!
f
1.
Al eerste foutjes ontedekt: dienstregeling van lijn 59 vermeldt niet de treinen P8290(Antw.C 15:54 n St.N.)P8291
St.N. 16:38 n. Berchem en P8292 Antw Berchem 17:13 n. St.N.
2.
IR Antw Berchem 17:11 n. Brussel TD M5!
f
Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008
De eerste werkdag kan al niet gebruikt worden om de nieuwe treindienst te beoordelen, door de gebeurtenissen in FGSP.
Is bijna typisch dat er de eerste werkdag na de invoering altijd iets gebeurt waardoor alles in het honderd loopt...
BDJ
Is bijna typisch dat er de eerste werkdag na de invoering altijd iets gebeurt waardoor alles in het honderd loopt...
BDJ
Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008
Zat vandaag in de IR3336/P8572 FN-FGRAferry schreef: 2.
IR Antw Berchem 17:11 n. Brussel TD M5!
IR3336 (V. 16.11 FCV) 21 + M5 rijdt door naar FGRA
IR3336 FN - FBMZ : +9
P8572 FBMZ - FGRA : +9
Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008
IC K deze voormiddag al serieus wat vertraging in Aalst, niet minder dan 25 min (wegens "materieel niet tijdig verplaatst"). Bijgevolg was Denderleeuw een klein soepje geworden op dat uur.
Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008
De IC-trein Leuven-Antwerpen stopt tegenwoordig in Nekkerspoel, waar volgens de reisplanner vrijwel onmiddellijk aansluiting mogelijk is met twee IR-treinen naar Mechelen. Helaas niet vanmorgen rond 09.00 uur. De IC vertrok netjes op tijd in Leuven om 08.35 uur, maar kwam pas aan in Nekkerspoel omstreeks 09.02 uur (oponthoud onderweg). De IR-treinen van 08.57 uur en 09.00 uur waren blijkbaar stipt gepasseerd in Nekkerspoel zodat de volgende aansluiting naar Mechelen... om 09.27 uur zou zijn. Dan maar een bus genomen, maar dan moet men ook wachten tot 09.14 uur (in theorie) en 09.17 uur (in de praktijk). Kortom, kan deze aansluiting aub verzekerd worden in Nekkerspoel door de IR-trein van 09.00 uur desnoods enkele minuten te laten wachten op spoor 2 ?
Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008
Door het niet meer stoppen te Mechelen hebben ook de reizigers die met L856 (uit richting Dendermonde) te Mechelen toekomen al een paar dagen geen aansluiting meer richting Berchem. De stoptrein zou moeten toekomen om .27 maar in praktijk is dit meestal .32 en de trein naar Berchem vertrekt om .32 zodat tot .54 moet gewacht worden op de volgende.Rob schreef:De IC-trein Leuven-Antwerpen stopt tegenwoordig in Nekkerspoel, waar volgens de reisplanner vrijwel onmiddellijk aansluiting mogelijk is met twee IR-treinen naar Mechelen. Helaas niet vanmorgen rond 09.00 uur. De IC vertrok netjes op tijd in Leuven om 08.35 uur, maar kwam pas aan in Nekkerspoel omstreeks 09.02 uur (oponthoud onderweg). De IR-treinen van 08.57 uur en 09.00 uur waren blijkbaar stipt gepasseerd in Nekkerspoel zodat de volgende aansluiting naar Mechelen... om 09.27 uur zou zijn. Dan maar een bus genomen, maar dan moet men ook wachten tot 09.14 uur (in theorie) en 09.17 uur (in de praktijk). Kortom, kan deze aansluiting aub verzekerd worden in Nekkerspoel door de IR-trein van 09.00 uur desnoods enkele minuten te laten wachten op spoor 2 ?
Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008
Geef het nog tot na de kerstvakantie, het is altijd even wennen voor iedereen en de vertragingen zullen vanzelf wel wegebben.
Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008
Hey,
Effe een vraagje ivm de nieuwe dienstregeling op lijn 25/27.
Voor december had je vanuit Kontich (en andere stations tussen berchem en mechelen) een vrij snelle aansluiting naar Brussel dankzij de IR b, die op 33 minuten van Kontich naar Brussel Noord reed, zonder dat je in Mechelen hoefde over te stappen op een IC (trein stopte verder enkel nog in Vilvoorde). Sinds de nieuwe dienstregeling is de IR b trager geworden (doet ook Eppegem en Weerde aan, en heeft waarschijnlijk wat extra minuten marge), zodat deze er nu 43 minuten over doet! Dit is in theorie te reduceren tot 38 minuten door in Mechelen over te stappen op de IC. Maar toch wel een noemenswaardige achteruitgang lijkt mij.
Anderzijds heeft Mortsel er nu een snellere verbinding op gekregen, dankzij de IR d en IR n, die tussen A'pen en Brussel enkel stopt in Berchem, Mortsel Oude-God, Mechelen-Nekkerspoel, Mechelen en Vilvoorde, dus reistijd Mortsel-Brussel Noord slechts 33 minuten, en mooi gespreid om het half uur. (Mortsel ligt een km of zes verder van Brussel dan Kontich).
Als dagelijkse pendelaar vanuit Kontich zou ik het natuurlijk tof vinden als we op één of andere manier ook terug een snellere verbinding krijgen. Dit zou bv. kunnen door de IR d en/of IR n ook te Kontich te laten stoppen. Lijkt mij geen gekke vraag, aangezien er in Kontich veel volk de trein neemt, 's ochtends staat het perron vol en 's avonds stapt de helft van de reizigers uit in Kontich.
Kan dit op één of andere manier aangekaart worden bij de NMBS? Ik ben realistisch en geloof niet dat op korte termijn zo maar even aangepast kan worden, maar met oog op de dienstregeling voor volgend jaar, zou 't toch wel eens fijn zijn als hier rekening mee gehouden kan worden...
Effe een vraagje ivm de nieuwe dienstregeling op lijn 25/27.
Voor december had je vanuit Kontich (en andere stations tussen berchem en mechelen) een vrij snelle aansluiting naar Brussel dankzij de IR b, die op 33 minuten van Kontich naar Brussel Noord reed, zonder dat je in Mechelen hoefde over te stappen op een IC (trein stopte verder enkel nog in Vilvoorde). Sinds de nieuwe dienstregeling is de IR b trager geworden (doet ook Eppegem en Weerde aan, en heeft waarschijnlijk wat extra minuten marge), zodat deze er nu 43 minuten over doet! Dit is in theorie te reduceren tot 38 minuten door in Mechelen over te stappen op de IC. Maar toch wel een noemenswaardige achteruitgang lijkt mij.
Anderzijds heeft Mortsel er nu een snellere verbinding op gekregen, dankzij de IR d en IR n, die tussen A'pen en Brussel enkel stopt in Berchem, Mortsel Oude-God, Mechelen-Nekkerspoel, Mechelen en Vilvoorde, dus reistijd Mortsel-Brussel Noord slechts 33 minuten, en mooi gespreid om het half uur. (Mortsel ligt een km of zes verder van Brussel dan Kontich).
Als dagelijkse pendelaar vanuit Kontich zou ik het natuurlijk tof vinden als we op één of andere manier ook terug een snellere verbinding krijgen. Dit zou bv. kunnen door de IR d en/of IR n ook te Kontich te laten stoppen. Lijkt mij geen gekke vraag, aangezien er in Kontich veel volk de trein neemt, 's ochtends staat het perron vol en 's avonds stapt de helft van de reizigers uit in Kontich.
Kan dit op één of andere manier aangekaart worden bij de NMBS? Ik ben realistisch en geloof niet dat op korte termijn zo maar even aangepast kan worden, maar met oog op de dienstregeling voor volgend jaar, zou 't toch wel eens fijn zijn als hier rekening mee gehouden kan worden...
Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008
Ik kan hier hetvolgende op antwoorden:
de L-treinen van het aanbod dec2007 (L en IRd) zijn verschoven naar L27 (scheiden snel en traag) als L en IRb. Dit waren de treinen die de tussenliggende stations tussen Berchem en Mechelen aandeden. IRb heeft Eppegem en Weerde erbij gekregen dit om tegemoet te komen aan de vele scholieren uit deze stations richting Mechelen (tegenpiek dus!).
-> voor geen enkel station op deze lijn een probleem, behalve voor Mortsel-OudeGod, omdat daar L27 en L25 900m uit elkaar liggen (voor Mortsel-Deurnesteenweg was dit probleem quasi onbestaande daar beide lijnen daar letterlijk op een steenworp van elkaar liggen).
Om Mortsel-OudeGod (het belangrijkste station van Mortsel) toch treinen te geven bleef enkel de keuze om de IR te laten stoppen (de 'traagste' treinen op L25)
Dit heeft dus NIETS te maken met reizigersaantallen, maar eenvoudigweg en ENKEL! met spoorinfrastructuur.
De IRn en d ook weer laten stoppen in Kontich? Dan moeten we minstens ook stoppen in St.Katelijne. Goed wel wel voor die haltes, maar dan zit je terug met een trage verbinding, waar we vandaag tussen Antwerpen-Mechelen en Brussel 4 evenwaardige snelle verbindingen hebben. Kijk maar na: tussen de traagste van de IR en de snelste IC zitten amper 5 minuten rittijdverschil, dit ondanks de 3 extra stops voor de IR (Mortsel-OudeGod, M.-Nekkerspoel en Vilvoorde)!
Voor de L-treinreizigers (L en IRb) bestaat in mechelen een overstap op de IC-I (van L, in 2 richtingen en perron-perron) en IC-N (enkel voor L-stations Mechelen-Antwerpen, niet voor Eppegem/Weerde), telkens van 5 minuten. Maar bv. voor de IRb->IC-N levert de overstap slechts 5' tijdswinst bij aankomst in Brussel-Noord.
We trachten te streven naar een homogeen aanbod (tussen Antwerpen en brussel) nl. 2 indentieke IC-s, 2 ideetieke IR's en 2 indentieke L treinen, telkens met een halfuurspreiding. Perfecte kwartierspreiding voor IC en IR is helaas niet mogelijk wegens bijkomende snelle treinen die er ook nog bijmoeten: Thalys, benelux, IC-R (deel Mechelen-Brussel) en IC-Q (deel Antwerpen-Mechelen)
de L-treinen van het aanbod dec2007 (L en IRd) zijn verschoven naar L27 (scheiden snel en traag) als L en IRb. Dit waren de treinen die de tussenliggende stations tussen Berchem en Mechelen aandeden. IRb heeft Eppegem en Weerde erbij gekregen dit om tegemoet te komen aan de vele scholieren uit deze stations richting Mechelen (tegenpiek dus!).
-> voor geen enkel station op deze lijn een probleem, behalve voor Mortsel-OudeGod, omdat daar L27 en L25 900m uit elkaar liggen (voor Mortsel-Deurnesteenweg was dit probleem quasi onbestaande daar beide lijnen daar letterlijk op een steenworp van elkaar liggen).
Om Mortsel-OudeGod (het belangrijkste station van Mortsel) toch treinen te geven bleef enkel de keuze om de IR te laten stoppen (de 'traagste' treinen op L25)
Dit heeft dus NIETS te maken met reizigersaantallen, maar eenvoudigweg en ENKEL! met spoorinfrastructuur.
De IRn en d ook weer laten stoppen in Kontich? Dan moeten we minstens ook stoppen in St.Katelijne. Goed wel wel voor die haltes, maar dan zit je terug met een trage verbinding, waar we vandaag tussen Antwerpen-Mechelen en Brussel 4 evenwaardige snelle verbindingen hebben. Kijk maar na: tussen de traagste van de IR en de snelste IC zitten amper 5 minuten rittijdverschil, dit ondanks de 3 extra stops voor de IR (Mortsel-OudeGod, M.-Nekkerspoel en Vilvoorde)!
Voor de L-treinreizigers (L en IRb) bestaat in mechelen een overstap op de IC-I (van L, in 2 richtingen en perron-perron) en IC-N (enkel voor L-stations Mechelen-Antwerpen, niet voor Eppegem/Weerde), telkens van 5 minuten. Maar bv. voor de IRb->IC-N levert de overstap slechts 5' tijdswinst bij aankomst in Brussel-Noord.
We trachten te streven naar een homogeen aanbod (tussen Antwerpen en brussel) nl. 2 indentieke IC-s, 2 ideetieke IR's en 2 indentieke L treinen, telkens met een halfuurspreiding. Perfecte kwartierspreiding voor IC en IR is helaas niet mogelijk wegens bijkomende snelle treinen die er ook nog bijmoeten: Thalys, benelux, IC-R (deel Mechelen-Brussel) en IC-Q (deel Antwerpen-Mechelen)
spoorwegrealist
Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008
waarom niet gewoon overal stoppen....
de IC antwerpen-brussel kunne nu goed doorrijden, van mijn part moeten die ni stoppen in mortsel want daar mogen ze 160 dacht ik.
de IC antwerpen-brussel kunne nu goed doorrijden, van mijn part moeten die ni stoppen in mortsel want daar mogen ze 160 dacht ik.



Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008
In 1983 was dit anders wel mogelijk, met zelfs kortere rijtijden voor de ICs (die toen wel nog niet IC heetten) dan nu, en de L treinen op lijn 25. Waarom kan dit nu niet meer? Je zou verwachten dat met al die investeringen in infrastructuur er nu zelfs meer zou mogelijk moeten zijn.stefanic schreef:We trachten te streven naar een homogeen aanbod (tussen Antwerpen en brussel) nl. 2 indentieke IC-s, 2 ideetieke IR's en 2 indentieke L treinen, telkens met een halfuurspreiding. Perfecte kwartierspreiding voor IC en IR is helaas niet mogelijk wegens bijkomende snelle treinen die er ook nog bijmoeten: Thalys, benelux, IC-R (deel Mechelen-Brussel) en IC-Q (deel Antwerpen-Mechelen)
Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008
Vergeet niet dat er sinds 1983 nogal wat treinseries bij gekomen zijn. De Benelux maakte in het verleden integraal deel uit van het binnenlandse aanbod. Tussen Leuven en Antwerpen moesten de reizigers in Mechelen overstappen.
Het huidige concept (2x IC, 2x IR, 2x L) is goed doordacht en duidelijk voor de reizigers. Dit neemt niet weg dat ruimte voor verbetering is. Zo bestaat er in stopplaatsen zoals Kontich en Hove vraag naar een overstapvrije en snellere verbinding met Brussel. En Infrabel moet eens stoppen met altijd maar meer minuten aan de dienstregeling voor te schrijven.... Een beetje buffer is absoluut nodig, maar momenteel overdrijven ze een beetje.
Het huidige concept (2x IC, 2x IR, 2x L) is goed doordacht en duidelijk voor de reizigers. Dit neemt niet weg dat ruimte voor verbetering is. Zo bestaat er in stopplaatsen zoals Kontich en Hove vraag naar een overstapvrije en snellere verbinding met Brussel. En Infrabel moet eens stoppen met altijd maar meer minuten aan de dienstregeling voor te schrijven.... Een beetje buffer is absoluut nodig, maar momenteel overdrijven ze een beetje.
Laatst gewijzigd door FLV-FGSP op 04 feb 2009, 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.