Pagina 18 van 58

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 14 nov 2012, 13:11
door AlexNL
Galactic schreef: @Kika : de oude automaten zijn idd niet zo makkelijk om mee te werken. Hopelijk wordt dit opgelost met de nieuwe. En 9 minuten vooraf pas aankomen, terwijl u nog uw ticket moet kopen, is toch wat krap. Zelfs aan het loket. Als er een 5-tal mensen voor u in de rij staan, dan hebt u zeker niet genoeg met 9 minuten. Biljetten kunnen via het internet gekocht worden (home-printing), via sms, aan het loket 30 dagen (!) voor reisdatum, op de id-card geladen worden, .... Mogelijkheden zat. Ik begrijp dat u uw trein niet wil missen, maar als u vooraf al weet dat u die dag gaat reizen, waarom koopt u uw ticket niet de dag of enkele dagen vooraf?
Ik kom ongeveer 5 tot 10 minuten voor vertrek van mijn trein aan op mijn station (Breda) en koop daar aan de automaat een Fyra-toeslag die ik op mijn OV-chipkaart laad. Ik betaal met mijn bankkaart ("PIN-pas" zoals wij Nederlanders zeggen) en heb daarna zelfs nog genoeg tijd om een bak koffie te halen voordat ik me naar het perron begeef. Wat van belang is te Breda: er staan voldoende automaten naast elkaar waardoor een rij snel wordt weggewerkt, en de automaten zijn in staat om snel tickets te leveren.

Al mijn handelingen (OV-chipkaart presenteren, Fyra-toeslag kiezen, bestemming kiezen, betalen, code intoetsen, bevestigen, OV-chipkaart opnieuw presenteren en kiezen voor "Nee, ik hoef geen transactiebewijs") nemen in totaal niet meer dan 30 seconden in. Als de nieuwe NMBS-automaten deze prestaties ook kunnen leveren zou 9 minuten voor vertrek aankomen op het station ruim voldoende moeten zijn. :)
@MIVB-reiziger : Wij kunnen geen passes verkopen, dat klopt. Dit is zeer simpel op te lossen : reiziger koopt een gewoon ticket aan de tbg, die daarbij een document C853 afgeeft (onmogelijkheid tot verkoop). Daarop vermeld hij dat het ticket omgewisseld moet worden voor een pass. Dezelfde dag gaat de reiziger met zijn biljet en de C853 naar het loket en koopt zijn pass. De prijs van het biljet wordt in mindering gebracht. Dit heb ik al meermaals gedaan. Zelfde systeem zoals bij een B-dagtrip. Ik weet dat niet alle collega's zich daarmee bezighouden, wat ik alleen maar kan betreuren. Dit neemt slecht 10 seconden extra werk in beslag. Zo'n documenten heb ik altijd bij. Betreffende verlenging van treinkaarten : dit kan ook al 30 dagen vooraf gebeuren, dus een vaste reiziger met een treinkaart kan dit reeds voorzien. Als de treinkaart slechts 1 werkdag vervallen is, wordt de C170 gratis geregeld (max. 2 keer per jaar). De nieuwe validatie moet dan wel vanaf de datum van de C170 ingaan.
Dit vind ik een zeer nette regeling. :)

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 14 nov 2012, 13:17
door KB
^^ De Nederlandse automaten zijn inderdaad gemakkelijk in gebruik en snel. Het is mij al ooit gelukt een kaartje te kopen terwijl de trein al het station binnen reed en ik heb die trein nog gehaald. Hopelijk werken de nieuwe Belgische automaten ook zo.

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 14 nov 2012, 13:25
door Steve
Galactic schreef: @MIVB-reiziger : Wij kunnen geen passes verkopen, dat klopt. Dit is zeer simpel op te lossen : reiziger koopt een gewoon ticket aan de tbg, die daarbij een document C853 afgeeft (onmogelijkheid tot verkoop). Daarop vermeld hij dat het ticket omgewisseld moet worden voor een pass. Dezelfde dag gaat de reiziger met zijn biljet en de C853 naar het loket en koopt zijn pass. De prijs van het biljet wordt in mindering gebracht. Dit heb ik al meermaals gedaan. Zelfde systeem zoals bij een B-dagtrip. Ik weet dat niet alle collega's zich daarmee bezighouden, wat ik alleen maar kan betreuren. Dit neemt slecht 10 seconden extra werk in beslag. Zo'n documenten heb ik altijd bij. Betreffende verlenging van treinkaarten : dit kan ook al 30 dagen vooraf gebeuren, dus een vaste reiziger met een treinkaart kan dit reeds voorzien. Als de treinkaart slechts 1 werkdag vervallen is, wordt de C170 gratis geregeld (max. 2 keer per jaar). De nieuwe validatie moet dan wel vanaf de datum van de C170 ingaan.
Kijk eens aan, nooit geweten dat dat bestond (veel publiciteit maakt ons aller NMBS er duidelijk ook niet voor!). Is de TBG verplicht om die C853 desgevraagd af te geven?

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 14 nov 2012, 14:37
door Galactic
@MIVB-reiziger : naar mijn weten wel.
Soms wordt er geen document gegeven, maar wordt er op het biljet geschreven "omwisseling voor go (rail) pass". Dit in het geval we geen C853's meer hebben.
Let wel : omwisseling MOET de dag zelf gebeuren. Er wordt dan gewoon een lijn geschrapt op de pass, en het biljet wordt in mindering gebracht van de prijs van de pass.

Betreffende de "publiciteit" daarrond : de NMBS kan toch moeilijk voor elk product een campagne starten. Dit is onbegonnen werk.

@KB : ik hoop dat onze Belgische automaten even vlot en gebruiksvriendelijk zijn als deze in Nederland.

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 14 nov 2012, 14:59
door Steve
Galactic schreef:@MIVB-reiziger : naar mijn weten wel.
Soms wordt er geen document gegeven, maar wordt er op het biljet geschreven "omwisseling voor go (rail) pass". Dit in het geval we geen C853's meer hebben.
Let wel : omwisseling MOET de dag zelf gebeuren. Er wordt dan gewoon een lijn geschrapt op de pass, en het biljet wordt in mindering gebracht van de prijs van de pass.

Betreffende de "publiciteit" daarrond : de NMBS kan toch moeilijk voor elk product een campagne starten. Dit is onbegonnen werk.
De omwisseling de dag zelf kan wel lastig worden als je in het weekend reist tussen twee veeleer "lokale" stations, of erger nog: enigszins belangrijke stations waarvan de NMBS niettemin beslist heeft dat het loket in het weekend niet open hoeft. Maar toch al veel beter dan helemaal niets, waar ik van uitging (en met mij héél véél mensen, denk ik zo).

Wat de publiciteit betreft: een grote campagne hoeft absoluut niet, maar het is toch vreemd dat er noch op de website, noch in de vervoersvoorwaarden helemaal niets te vinden is hierover (of ik moet heel scheel gekeken hebben). Ook googlen naar "C853" levert slechts één enkele relevante hit op, namelijk een vraag in de Senaat waar die C853 vermeld is in een antwoord (en dan nog, daar gaat het over een panne van het verkoopssysteem in het station).

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 14 nov 2012, 15:37
door Galactic
Als het eindstation een onbemande stopplaats is, of het biljet werd laat op de avond verkocht, mag dit ook nog de eerstvolgende dag erna.

Een C853 wordt idd vooral gegeven aan het loket, als het verkoopssysteem defect is. Zo weet de tbg dat er geen maakloon gerekend mag worden. Bij een algemene panne over het hele land, worden wij verwittigd via een sms op onze Ibis. Maar dit document mag/moet ook door ons gebruikt worden.
De naam van dit document is "Onmogelijkheid tot verkoop".

Tja, alle documenten krijgen van de NMBS een nummerke. Kwestie van alles "eenvoudiger" te maken. :wink:

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 14 nov 2012, 15:54
door Steve
Op "onmogelijkheid tot verkoop" vind je al een paar hits meer (maar nog steeds bitter weinig), onder meer een voorbeeld hier: http://www.mobypicture.com/user/stijnfe ... w/11686046

Afgaand op de tekst hoop ik dat sommige TBG's of loketbedienden er niet moeilijk over doen, want er is sprake van het "tijdelijk niet kunnen afgeven van het vervoerbewijs van uw keuze", en dan nog om "technische of organisatorische redenen". De vraag is natuurlijk of, als je het strikt interpreteert, het eenvoudigweg niet bestaan van Passes en valideringen voor Treinkaarten in Ibis daaronder valt. Daar staat natuurlijk tegenover dat je als bij het instappen in zo'n station geen andere keuze hebt, tenzij je natuurlijk de aankoop (ruim) op voorhand gedaan hebt in een ander station waar wel (geopende) loketten of (toegankelijke) automaten waren.

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 14 nov 2012, 19:07
door rvdborgt
Jeroen schreef:
rvdborgt schreef:
Jeroen schreef:Ik kreeg het vriendelijke advies dat aanmaakloon terug te vorderen van de klantendienst "want zij kunnen uw bewering zeker onderzoeken". Nu zijn we ondertussen al drie maand verder en ik krijg maar geen reactie van die mannen. Wat een klucht!
Reactie is verplicht binnen een maand. Ombudsman al geprobeerd? Verder een klacht bij de toezichthouder wegens inbreuk de EU-verordening?
Ik heb nog een mail gestuurd maar bij mijn initiële klacht via e-mail kreeg ik in het automatisch antwoord GEEN volgnummer toegekend dus dat vind ik al verdacht.

Op welke EU-verordening zou er een inbreuk zijn gepleegd?
EU-verordening 1371/2007.
De toezichthouder daarop vind je hier:
https://www.mobilit.fgov.be/nl/rail/railprights.htm

Groetjes,
Rian

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 14 nov 2012, 21:41
door Galactic
U hebt een foto van de oude versie van die C853.
In bijlage de nieuwe.

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 15 nov 2012, 01:07
door kika
Galactic schreef:Betreffende het maakloon van 3,00 euro : in een station waar zowel automaten als loketten zijn, en die loketten zijn open, wordt dit maakloon ook door mij altijd aangerekend. Het is niet omdat er automaten zijn (al dan niet defect), dat men niet naar het loket kunt gaan. Als de loketten open zijn, kan men een defect automaat niet als excuus inroepen. Wees op tijd in het station : zo kan men al heel wat problemen vermijden.
'Op tijd' is een rekbaar begrip. Toen ik in Brussel woonde heb ik zeer regelmatig gehad dat ik met 45 minuten niet toekwam voor een kaartje te kopen voor een trein die 1x per uur rijdt. De theorie van station met geopend loket en/of automaat dus maakloon, klinkt prima, maar enkel als het compleet drempelloos gaat. Over het gebruiksgemak van de automaten kunnen we nog niet oordelen, maar wel over de snelheid van de klantendienst en de procedures. Waarom geen 'uitstel van betaling over het maakloon' waarna je het op je gemak kan betwisten met de klantendienst? Er zijn vast nog betere of andere mogelijkheden te verzinnen.
Denkt u dat wij achter dit treintarief staan? Nee hoor! Het zal alleen maar meer discussies met zich meebrengen.
Er is 1 soort van voordeel: na een hopelijk niet te lange aanloopperiode kan een TBG zich vaker op andere taken concentreren. Dat hoop ik dan toch.
@Kika : de oude automaten zijn idd niet zo makkelijk om mee te werken. Hopelijk wordt dit opgelost met de nieuwe. En 9 minuten vooraf pas aankomen, terwijl u nog uw ticket moet kopen, is toch wat krap. Zelfs aan het loket. Als er een 5-tal mensen voor u in de rij staan, dan hebt u zeker niet genoeg met 9 minuten. Biljetten kunnen via het internet gekocht worden (home-printing), via sms, aan het loket 30 dagen (!) voor reisdatum, op de id-card geladen worden, .... Mogelijkheden zat. Ik begrijp dat u uw trein niet wil missen, maar als u vooraf al weet dat u die dag gaat reizen, waarom koopt u uw ticket niet de dag of enkele dagen vooraf?
Eerst voor de duidelijkheid: de reactie was bedoeld op zou niemand nog een excuus hebben om zonder ticket de trein op te stappen. Zoals je zelf op de werkvloer merkt: nooit een gebrek daaraan. Mijn voorbeeld had betrekking op een Duitse halte, ik vind 9 minuten op voorhand wanneer er om de 15 minuten een trein is die 6 minuten doet over het resterende traject zéér ruim van tevoren. Een loket bestaat op de bewuste halte niet, home-printing voor dat traject ook niet, ik wist pas net voordat ik naar bed ging dat ik de trein moest nemen, sms moet je je voor registreren,.. . En specifiek over NMBS: sms gaat niet (geen Belgische SIM-kaart met telefonie), ik woon niet in België en ben zelden 30 dagen van tevoren bij een geopend loket, ik wil anoniem reizen, geen idee hoe dat met die id-card werkt, als 1 van de laatste Belgen heb ik er tegenwoordig ook 1 mét chip, maar ik vertik het om dat ding te activeren wegens het complete gebrek aan privacy bij het ontwerp. Verder moet ik Alex bijtreden: ik heb anderhalf jaar dagelijks gependeld vanaf Amsterdam Zuid: de meeste tijd steek je in het zoeken van een fietsparkeerplek, kaartjes haal je er razendsnel uit, zelfs als de trein al aan het binnenrijden is, ben je nog op tijd.
Als u zou weten hoeveel keer we dat excuus horen ("automaat defect, te lange rij aan loket, heb geen tijd gehad, bus was te laat, auto stond in panne, ....") dan begrijpt u ook dat het voor ons moeilijk is de echte en eerlijke reiziger te onderscheiden van de valsspeler. Ik wil hier zeker niet beweren dat u een valsspeler bent, integendeel. Ik geloof u op uw woord. Maar probeer ook ons standpunt te begrijpen : wij proberen enkel de regels te volgen. Regels die iedere werkgever aan zijn personeel oplegt, zowel in de privé als bij een staatsonderneming. Schiet dus niet op de persoon die gewoon zijn werk probeert te doen.
Dinsdag heb ik ongeveer 12 uur op en rond treinen en stations doorgebracht. Ik durf niet eens te raden naar hoe vaak er wat verteld wordt. Ik heb me ook af en toe gemoeid bij vervelende reizigers (evengoed bij reizigers die een onwetende/onwillende TBG voor zich hadden). Kort gezegd: ik val u niet persoonlijk aan.
Dit is zeer simpel op te lossen : reiziger koopt een gewoon ticket aan de tbg, die daarbij een document C853 afgeeft (onmogelijkheid tot verkoop). Daarop vermeld hij dat het ticket omgewisseld moet worden voor een pass. Dezelfde dag gaat de reiziger met zijn biljet en de C853 naar het loket en koopt zijn pass.
Dezelfde dag is niet simpel, de dag erna ook niet. Maak er 5 dagen van, dat is al een heel stuk redelijker. Het verbaasd dat het blijkbaar niet zo'n veelgebruikt of bekend systeem is, want op zich klinkt het niet slecht.

Bedankt nog voor de tip van de website te gebruiken wanneer het over de klantendienst gaat.

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 15 nov 2012, 06:58
door Asterix
Galactic schreef:@Jeroen : uw bewering dat de huidige automaten geen korting 046 meer kunnen geven klopt niet. Deze Vera-biljetten kom ik nog dagelijks tegen. Als er een Vera-biljet met een kortingscode aan mij getoond wordt, dan vraag ik altijd de kortingskaart. En 046 zit daar 100% zeker tussen.
Allez, het spelletje begint weer... :roll: Ik zeg u dat ik dat niet kan. Ik zou zeggen: doe de test. Ga naar een automaat, kies ervoor om een biljet te kopen en vervolgens op de formule WIGW/verhoogde tegemoetkoming. Ik heb op alle locaties al een scherm met rode tekst gekregen dat het product niet beschikbaar is en ik mij moet wenden tot het loket. De NMBS heeft dit probleem trouwens erkend maar weigert al meer dan een jaar om het op te lossen.
Galactic schreef:Betreffende het maakloon van 3,00 euro : in een station waar zowel automaten als loketten zijn, en die loketten zijn open, wordt dit maakloon ook door mij altijd aangerekend. Het is niet omdat er automaten zijn (al dan niet defect), dat men niet naar het loket kunt gaan. Als de loketten open zijn, kan men een defect automaat niet als excuus inroepen. Wees op tijd in het station : zo kan men al heel wat problemen vermijden.
Bent u ooit al eens in Leuven vertrokken op pakweg een vrijdagavond? Of op een maandag? Daar staat men zonder overdrijven soms een drie kwartier aan te schuiven omdat een massa studenten hun campuskaart zit te verlengen. Ik noem dat niet meer redelijk. In mijn geval (met het aanmaakloon) betrof het trouwens de IC-A naar Gent waarbij ik vòòr het instappen een haastige TBG die naar de achterkant van zijn trein liep, aanklampte met de vraag of ik aub zonder toeslag een kaartje kon kopen. "Jaja, ik kom wel langs" en het was allemaal geen probleem :roll: In Brussel-Noord kwam dan zijn vrouwelijke collega langs (niet eens bij wijze van controle). Ik heb ook haar aangeklampt met de vraag of ik geen ticket kon kopen. Ik had beter gezwegen want toen is het spelletje begonnen. Haar mannelijke collega die op de hoogte was er bij halen, wilde ze niet en voor 3 euro door de SPC worden meegenomen, zag ik ook niet zitten. Ik ben nadien wel haar mannelijke collega gaan opzoeken en toen kreeg ik laconiek het antwoord "Ah ja, ik herinner mij u nog en van mij had u zeker geen aanmaakloon moeten betalen maar ja, mijn collega is strenger en ze handelt autonoom dus ik kan nu niets meer doen. Sorry, jong." Ik had kunnen ontploffen van woede, kan je dat begrijpen?
Galactic schreef:En ja, als je het maakloon in discussie wil trekken, klop dan aan bij de klantendienst. Snelste manier is via de website ; traagste via papier. Via papier kan dit minstens een maand duren. (tja, NMBS heeft idd een trage administratieve structuur...)
Ik heb een e-mail gestuurd want het klachtenformulier via de fantastisch nieuwe website werkte weer maar eens niet. Ik moest nadien ook het ticket opsturen.

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 15 nov 2012, 09:47
door Galactic
@Kika : ik voelde me ook niet persoonlijk aangevallen :)
Zo'n "uitstel van betaling voor het maakloon" bestaat niet. Wat men eventueel wel kan doen, is een C170 maken (is dan wel met 7,70 euro toeslag) en proberen via de klantendienst die 7,70 € niet te moeten betalen. Maar dat is altijd een risico.

@Jeroen : vera-biljetten met code 046 heb ik vorige week nog ter controle aangeboden gekregen. (deze week niet, want ik ben de hele week in verlof :wink: ) Zaterdag moet ik terug aan het werk en ik zal in Brussel eens proberen. U kunt gelijk hebben, maar ik ben er toch vrij zeker van dat ik zo'n biljetten gezien heb. Dit omdat ik altijd de kortingskaart aan de reiziger vraag bij vera-biljetten. Het is makkelijk om eender welke korting uit het automaat te laten komen, zonder in het bezit te zijn van een geldige kortingskaart.

Eerlijk gezegd : uw voorbeeld van Leuven klopt inderdaad. Ik heb een 3-tal weken geleden een controledienst gedaan tijdens de spits. Toen we in Leuven aankwamen met ons 8 of 9 M6-kes (die al redelijk vol zaten vanuit Brussel), stond het perron vol. Vele mensen kwamen ons zeggen dat de file imens lang was aan het loket en dat ze nog geen biljet hadden. We waren met 3 collega's en hebben alledrie biljetten gemaakt ZONDER maakloon. Dit doe ik regelmatig tijdens de spits, omdat ik weet dat het druk kan zijn. Bij het vertrek van mijn eerste trein in Brussel-Zuid, passeer ik altijd eens langs het loket. Als ik zie dat het daar vol staat, en de reiziger komt me verwittigen alvorens op te stappen, dan reken ik geen maakloon. Als ze mij niet komen verwittigen vooraf, dan sowieso met maakloon of forfaitair bedrag.

Uw voorval met de vrouwelijke collega : dat is inderdaad niet correct. Ze mocht u geen maakloon gerekend hebben. Puur reglementair had ze gelijk, maar een deel van onze job is ook commercieel zijn. Als uw trein overvol zit, en de reiziger is dan nog zo vriendelijk om u een ticket te vragen, dan is het onjuist om u maakloon aan te rekenen. Ik zou dit in ieder geval niet doen, net als de meerderheid van de collega's. U had de pech om net iemand te treffen die geen millimeter afwijkt van het reglement.

De website : ik heb ook al gevloekt! Een simpele dienstregeling opzoeken loopt soms in de war. Hopelijk komt dit vlug in orde.

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 15 nov 2012, 10:07
door deadlock
In de spits zijn dat toch geen incidentele reizigers? Waarom hebben die niet iets als een trajectkaart?

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 15 nov 2012, 10:34
door Steven
deadlock schreef:In de spits zijn dat toch geen incidentele reizigers? Waarom hebben die niet iets als een trajectkaart?
Je moest eens weten hoeveel mensen er nog zijn die met gewone biljetten reizen. Of het nu spits is of niet maakt dan weinig uit.

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 15 nov 2012, 12:55
door Galactic
Tussen al die reizigers met hun treinkaart, zitten vele mensen die occasioneel de trein nemen. 80% van de gecontroleerde reizigers hebben een treinkaart, maar die andere 20% zijn mensen die bv. slechts 1 keer per week de trein nemen. En 20% op een overvolle trein is heel veel! Vooral op maandagochtend en vrijdagavond heb je veel van die reizigers.