Geautomatiseerde omroepen

Alles over reizigerstreinen in België.
LHOON

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door LHOON »

stekkerz schreef: Wat ik ook heel storend vond in Brussel was dat elke aankondiging voor heel het station gebeurde. Ook treinen die aankomen op voorzien spoor en voorziene dienstregeling. Is dit ook standaard of kan men dit aanpassen per perron voor EMMA?
Aankondigingen enkel op het betrokken perron zijn inderdaad minder storend voor gans het station, maar gaan voorbij aan de mensen die op een verkeerd perron staan, en het zijn nu net dit type mensen waarvoor de aankondigingen extra nuttig kunnen zijn!
BlubBlub
Contacteer:

Bericht door BlubBlub »

LHOON schreef:
stekkerz schreef: Wat ik ook heel storend vond in Brussel was dat elke aankondiging voor heel het station gebeurde. Ook treinen die aankomen op voorzien spoor en voorziene dienstregeling. Is dit ook standaard of kan men dit aanpassen per perron voor EMMA?
Aankondigingen enkel op het betrokken perron zijn inderdaad minder storend voor gans het station, maar gaan voorbij aan de mensen die op een verkeerd perron staan, en het zijn nu net dit type mensen waarvoor de aankondigingen extra nuttig kunnen zijn!
De omroepen bij aankomst waarbij de aansluitingen overlopen worden hoeven volgens mij niet voor het hele station, maar ik weet niet of het systeem deze kent.
Mechanik

Bericht door Mechanik »

LHOON schreef:
wat heeft een reiziger die richting Nijvel moet en op spoor 21 staat te fbmz, aan eenomroeping dat de trein naar Aalst via Jette op spoor 7 komt ipv spoor 8 ? ... sorry maar mensen die op een verkeerd perron staan hebben niet goed gekeken of waren verstrooid .. daarom moet nog niet iedereen in heel het station die aankondiging horen, laat ons zeggen dat die boodschap op de betrokken perrons en er aan grenzend verspreid worden dat het dan al wel is zekers? er mag toch een beetje kalmte, rust zijn in een station ?
overweg13

Bericht door overweg13 »

Mechanik schreef: wat heeft een reiziger die richting Nijvel moet en op spoor 21 staat te fbmz, aan eenomroeping dat de trein naar Aalst via Jette op spoor 7 komt ipv spoor 8 ? ... sorry maar mensen die op een verkeerd perron staan hebben niet goed gekeken of waren verstrooid .. daarom moet nog niet iedereen in heel het station die aankondiging horen, laat ons zeggen dat die boodschap op de betrokken perrons en er aan grenzend verspreid worden dat het dan al wel is zekers? er mag toch een beetje kalmte, rust zijn in een station ?
Soms heb je daar net wel veel aan: als ik ergens op ene perron met laag cijfer in Brussel-Zuid op de CR naar Geraardsbergen (reeks 15xx) sta te wachten, dan weet ik graag wat er met de IR naar Geraardsbergen (reeks 31xx) gebeurt, om desgevallend nog snel de laatste te kiezen.
Ander voorbeeld: wie in Brussel-Zuid naar Kortrijk moet (reeks 23xx) wil ook weten wat er met de IC naar Knokke/Blankenberge gebeurt, om bij vertraging van de eerste nog snel de tweede te nemen.
Als de informatie op ordelijke manier verspreid wordt, dan is het (zoals altijd) de taak van de luisteraar om zijn info daaruit te selecteren. Dat doen we tenslotte van 's morgens tot 's avonds in allerlei omstandigheden.
Met vriendelijke groet

overweg13
franksken

Bericht door franksken »

@overweg 13;had het niet beter kunnen verwoorden.
speakervoice

Bericht door speakervoice »

Kristofke schreef:Haltes en 1ste klasse rijtuigen doen we in Brussel niet aan mee. Daar is geen tijd voor. Dat heeft zo enkele dagen eens gewerkt, en dat was ondoenbaar, de audio stopte niet vanaf 15u30 tot 18u30 en vele aankondigingen vielen weg omdat sommige P treinen 20 haltes hebben... in het Nederlands en het Frans al snel 3 minuten aankondiging, dat is voor Brussel gelijk aan reeds 15 andere treinen die niet meer omgeroepen kunnen worden en die misschien veel belangrijker zijn dan een trein op uur zijn stops om te roepen.
Bureau Organisatie Treinverkeer moet toch via-via in staat zijn om een dagbestand te creëeren waarbij treinen tot bijvoorbeeld 07:00 wel hun haltes afroepen, tijdens de spits niet (zoals nu) om na de spits terug haltes af te roepen. Dat zou dienstverlening zijn !! Is het treinverkeer toch verstoord en zijn de aankondigingen te lang, biedt PIDAAS de optie om aankondigingen in te korten. Maar dan is er wel werk aan de winkel en is het niet meer kopie en plak...

De omroepbericht van treinen naar de luchthaven slorpen ook enorm veel tijd op in Mechelen en Leuven. Als de 3-minuten-regel van PIDAAS (een trein wordt 3 minuten voor vertrek automatisch afgeroepen, tenzij de operator dit al eerder manueel liet doen) in gang schiet, is de aankondiging nog bezig (4 talen + alle stopplaatsen) wanneer de treinbegeleider zijn/haar deuren sluit...
speakervoice

BlubBlub schreef:De omroepen bij aankomst waarbij de aansluitingen overlopen worden hoeven volgens mij niet voor het hele station, maar ik weet niet of het systeem deze kent.
Momenteel is de optie van aansluitingen technisch niet mogelijk/geactiveerd, maar bij de volgende update misschien wel. Deze wordt momenteel in Luik-Guillemins getest, daarna in Brussel-Noord en wordt daarna globaal verspreid.
speakervoice

Kristofke schreef:Er wordt binnenkort weer de studio in gegaan voor nieuwe opnames (onder andere voor gereserveerde plaatsen wordt het mogelijk om deze om te roepen voor dubbeldekkers boven of onder).
Een groepsreservatie is mogelijk vanaf 15 reizigers. Als men de optie voor gereserveerde plaatsen aanvinkt, is de speaker verplicht om een numeriek aantal in te geven. Deze numerieke lijst gaat van 1 tot en met 20... Is er dus een groep van 21 reizigers, dan is het niet mogelijk om deze groep in PIDAAS in te geven.

Ik vind dit meer storend dan boven/onder in een dubbeldekker. Als je die groep kunt informeren, staan ze toch al aan het juiste rijtuig en zien ze wel boven/onderaan de groepsreservatie plakken op het raam...
kika

Bericht door kika »

speakervoice schreef:Een groepsreservatie is mogelijk vanaf 15 reizigers. Als men de optie voor gereserveerde plaatsen aanvinkt, is de speaker verplicht om een numeriek aantal in te geven. Deze numerieke lijst gaat van 1 tot en met 20... Is er dus een groep van 21 reizigers, dan is het niet mogelijk om deze groep in PIDAAS in te geven.

Ik vind dit meer storend dan boven/onder in een dubbeldekker. Als je die groep kunt informeren, staan ze toch al aan het juiste rijtuig en zien ze wel boven/onderaan de groepsreservatie plakken op het raam...
Het is me niet helemaal duidelijk welk aspect nu wordt omgeroepen, is dat niet voor als er bijvoorbeeld 3 groepen zijn (of die nu uit 17 of 34 personen bestaan is dan om het even)?
speakervoice

kika schreef:Het is me niet helemaal duidelijk welk aspect nu wordt omgeroepen, is dat niet voor als er bijvoorbeeld 3 groepen zijn (of die nu uit 17 of 34 personen bestaan is dan om het even)?
Neen, PIDAAS vraagt expliciet het aantal groepsreizigers. Het om te roepen bericht klinkt als: "De #aantal (1 tot max. 20) voorbehouden plaatsen bevinden zich locatie (vooraan/midden/achteraan/#de rijtuig) van/in de trein."
Kristofke

Bericht door Kristofke »

Klopt, maar dat aantal zal dus ook aangepast worden, aangezien de getallen al opgenomen zijn (ze kan bijvoorbeeld treinnummers omroepen) er al in zitten, is het enkel een kwestie van de mogelijkheid toe te voegen. Maar dat is iets voor de zesmaandelijkse update.
LHOON

Bericht door LHOON »

Net gehoord in Mechelen:

Door een probleem met de vorige rit in Aalst-Kerrebroek heeft de IC trein naar Antwerpen Centraal een vertraging van 18 minuten.
kika

Bericht door kika »

Gisteren weer getuige mogen zijn dat er nog best wel wat verbeterpunten zijn: zo van die schuilhuisjes op perron 3 in Brussel Noord, moet je daar echt omroepen dat een trein tussen 2 sporen wisselt (zelfde perron)? Ik vind van niet.
franksken

Bericht door franksken »

kika schreef:Gisteren weer getuige mogen zijn dat er nog best wel wat verbeterpunten zijn: zo van die schuilhuisjes op perron 3 in Brussel Noord, moet je daar echt omroepen dat een trein tussen 2 sporen wisselt (zelfde perron)? Ik vind van niet.
Je zou ervan schrikken hoeveel mensen er op de trein stappen zonder de aankondigingsborden te bekijken.
Zonder aankondiging rijden die mensen naar Oostende i.p.v naar Eupen.Daar komen hopen klachten van.
kika

Bericht door kika »

Heb me niet goed uitgedrukt, excuses. Waarom op perron 3 in het wachtkotje omroepen dat er een spoorverandering tussen (bvb.) spoor 6 en 7 is?
Plaats reactie