Pagina 18 van 29

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 18 jul 2011, 15:16
door AlexNL
Een paar dagen terug zag ik in het VRT Journaal van 7 uur een item over de sluiting van loketten. Heel kort kwam er ook wat voorbij van de automaten, waaronder een blik op het scherm.

Wat zag dat er ongebruiksvriendelijk uit :shock:

Is er iemand die toevallig meer beeldmateriaal heeft van de verschillende handelingen die bij zo'n automaat verricht kunnen worden?

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 18 jul 2011, 15:53
door groentje
Alle gewone kaartjes, klasseverhogingen, passen e.d. kunnen er gekocht worden. Abonnementen kunnen niet door dat ding worden aangemaakt, internationale kaartjes of fietskaartjes heb ik er ook nog niet op gevonden, maar daarvoor heb ik sowieso een loket nodig: kaartjes die je kan krijgen voor niets (als personeel), daar doet die automaat ook niet aan.
Het is alweer een hele tijd geleden dat ik nog zo'n ding heb nodig gehad, dus misschien ben ik hier en daar abuis, maar in grote lijnen is het dat.
En ja, dat ding is lomp, draait op slechte software, is traag, neemt alleen Belgische bankkaarten aan (geen kredietkaarten), heeft een barslecht touchscreen en al wat je maar wil. Het plan is dan ook om nieuwe automaten aan te schaffen, zowel om de huidige te vervangen als om op onbemande stopplaatsen te plaatsen.

Ik vraag me wel af waarom er niet wordt overwogen om de automaten op de trein te plaatsen. Veel makkelijker om te herstellen (alle automaten zijn 's avonds verzameld in de stelplaatsen), er is meer sociale controle (minder risico op vandalisme), je zou ze dus zelfs geld kunnen laten slikken, in de stelplaatsen is bewaking immers een pak makkelijker te realiseren. Dan doe je zoals bijvoorbeeld in Noorwegen, het middelste rijtuig is voor mensen die nog een kaartje moeten hebben.

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 18 jul 2011, 19:10
door Frank
groentje schreef:Ik vraag me wel af waarom er niet wordt overwogen om de automaten op de trein te plaatsen.
Buiten het ter ziele gaande Proton is alle elektronisch betaalverkeer on-line en dat lijkt me problematisch op de trein. Als je ziet hoe lang het duurt om een nationaal nummertje te checken met je ticket op de e-ID, dan heb ik weinig hoop dat een technisch veel complexere betaaltransactie wel vlekkeloos gaat lopen.

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 18 jul 2011, 20:21
door vasonline
groentje schreef:Alle gewone kaartjes, klasseverhogingen, passen e.d. kunnen er gekocht worden. Abonnementen kunnen niet door dat ding worden aangemaakt, internationale kaartjes of fietskaartjes heb ik er ook nog niet op gevonden, maar daarvoor heb ik sowieso een loket nodig: kaartjes die je kan krijgen voor niets (als personeel), daar doet die automaat ook niet aan.
Het is alweer een hele tijd geleden dat ik nog zo'n ding heb nodig gehad, dus misschien ben ik hier en daar abuis, maar in grote lijnen is het dat.
En ja, dat ding is lomp, draait op slechte software, is traag, neemt alleen Belgische bankkaarten aan (geen kredietkaarten), heeft een barslecht touchscreen en al wat je maar wil. Het plan is dan ook om nieuwe automaten aan te schaffen, zowel om de huidige te vervangen als om op onbemande stopplaatsen te plaatsen.

Ik vraag me wel af waarom er niet wordt overwogen om de automaten op de trein te plaatsen. Veel makkelijker om te herstellen (alle automaten zijn 's avonds verzameld in de stelplaatsen), er is meer sociale controle (minder risico op vandalisme), je zou ze dus zelfs geld kunnen laten slikken, in de stelplaatsen is bewaking immers een pak makkelijker te realiseren. Dan doe je zoals bijvoorbeeld in Noorwegen, het middelste rijtuig is voor mensen die nog een kaartje moeten hebben.
Lijkt me een prima idee.
Dan kan het 'gejongleer' met geld aan de conducteur stoppen.
Het inbouwen (van een gebruiksvriendelijk model automaat! ) lijkt mij op zich niet eens zo
kostelijk te zijn.
Het grijsrijden verdwijnt dan ook, en is de automaat defect kan men het direct
vaststellen samen met de conducteur. Zo heb je geen discussies achteraf.

Goede netwerktoegang voor bankcontact lijkt me een vaste automaat makkelijker te realiseren,
dan met een mobiel toestel in de trein.
Men kan namelijk een externe antenne gebruiken bvb op det dak van het stel/rijtuig.
(noot: ik ben geen spoor-communicatiespecialist)

Groetjes

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 18 jul 2011, 20:41
door vasonline
AlexNL schreef:Een paar dagen terug zag ik in het VRT Journaal van 7 uur een item over de sluiting van loketten. Heel kort kwam er ook wat voorbij van de automaten, waaronder een blik op het scherm.

Wat zag dat er ongebruiksvriendelijk uit :shock:
Wat het gebruik ook moeilijk maakt, vind ik, is dat het "touch" screen heel onnauwkeurig is.
Alsof er veel afstand is tussen het scherm en het aanraakvoelige gedeelte.
(wat ook zo kan zijn)
Daardoor zit je heel gemakkelijk naast een knop.

Nee, gemiddeld is het loket momenteel sneller dan de automaat :)

Groetjes

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 18 jul 2011, 21:31
door kika
groentje schreef:Ik vraag me wel af waarom er niet wordt overwogen om de automaten op de trein te plaatsen. Veel makkelijker om te herstellen (alle automaten zijn 's avonds verzameld in de stelplaatsen), er is meer sociale controle (minder risico op vandalisme), je zou ze dus zelfs geld kunnen laten slikken, in de stelplaatsen is bewaking immers een pak makkelijker te realiseren. Dan doe je zoals bijvoorbeeld in Noorwegen, het middelste rijtuig is voor mensen die nog een kaartje moeten hebben.
An sich vind ik dat erg fijn, op plaatsen waar er zo'n systeem is, maak ik er graag gebruik van. Enig idee waarom een tijdje terug de automaten op treinen van DB Regio met pensioen zijn gegaan?

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 18 jul 2011, 21:58
door Hogersluys
Onbegrijpelijk dat Wondelgem openblijft maar stations als Merelbeke, Schaarbeek, Mortsel-Oude-God en dergelijke dichtmoeten. Een blinde besparingsgolf is dit. Personeel bespaar je er niet mee (er is al gezegd dat er geen ontslagen vallen, wat logisch is want het personeel is statutair). De extra kosten van dat klein beetje electriciteit dat je bespaard zal je gegarandeerd kwijtzijn aan toenemend vandalisme. Onbemande stations zijn nu eenmaal een favoriet doelwit.

Maar goed, we zagen het natuurlijk aankomen.

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 18 jul 2011, 22:01
door dentheo
Hogersluys schreef:Onbegrijpelijk dat Wondelgem openblijft maar stations als Merelbeke, Schaarbeek, Mortsel-Oude-God en dergelijke dichtmoeten. Een blinde besparingsgolf is dit. Personeel bespaar je er niet mee (er is al gezegd dat er geen ontslagen vallen, wat logisch is want het personeel is statutair).
Ik denk dat gepensioneerden niet vervangen worden.... is vorm van besparen zonder "hard" ontslag.

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 18 jul 2011, 22:04
door Hogersluys
^^Waarom dan zoveel loketten in één keer sluiten en niet wachten totdat de loketbediende in pensioen gaat?

Maar zelfs als jouw reden klopt gaat het hier echt om een besparing van twee keer niets. Het gaat hier om maximum 38 mensen op een bedrijf van 35.000 man. Volkomen onrechtvaardig om de bediening zo spectaculair af te bouwen. Ik ben er zeker van dat de wachtzalen mee zullen gesloten worden en het gebouw zal verloederen. De reiziger (óók de pendelaar met zijn abonnement) is de dupe.

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 18 jul 2011, 22:08
door Adler
Hogersluys schreef:Onbegrijpelijk dat Wondelgem openblijft maar stations als Merelbeke, Schaarbeek, Mortsel-Oude-God en dergelijke dichtmoeten. Een blinde besparingsgolf is dit. Personeel bespaar je er niet mee (er is al gezegd dat er geen ontslagen vallen, wat logisch is want het personeel is statutair). De extra kosten van dat klein beetje electriciteit dat je bespaard zal je gegarandeerd kwijtzijn aan toenemend vandalisme. Onbemande stations zijn nu eenmaal een favoriet doelwit.

Maar goed, we zagen het natuurlijk aankomen.
Het schepencollege van Mortsel gaat stappen ondernemen tegen de NMBS omdat Mortsel-Oude-God nog maar recent gerenoveerd is.
Veel zal het niet uithalen natuurlijk. De beslissing is onomkeerbaar hebben ze al gezegd, zoals alle beslissingen van de NMBS.

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 18 jul 2011, 22:13
door Hogersluys
^^In het geval van Ingelmunster is het bij de vorige sluitingsronde wel gelukt om het loket open te houden (maar nu wordt het toch gesloten).

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 19 jul 2011, 09:21
door gysev
Hogersluys schreef:Onbegrijpelijk dat Wondelgem openblijft maar stations als Merelbeke, Schaarbeek, Mortsel-Oude-God en dergelijke dichtmoeten. Een blinde besparingsgolf is dit. Personeel bespaar je er niet mee (er is al gezegd dat er geen ontslagen vallen, wat logisch is want het personeel is statutair). De extra kosten van dat klein beetje electriciteit dat je bespaard zal je gegarandeerd kwijtzijn aan toenemend vandalisme. Onbemande stations zijn nu eenmaal een favoriet doelwit.

Maar goed, we zagen het natuurlijk aankomen.
Voor zover ik weet moet er toch iemand in Wondelgem blijven voor de bediening van het blokpostje in het station, dus die kan dan even goed ook een loket in de gaten houden. Dat loket zal wel sluiten wanneer Wondelgem over 2 jaar op EBP komt.

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 20 jul 2011, 17:27
door Duikbril AM86
Adler schreef:
Hogersluys schreef:Onbegrijpelijk dat Wondelgem openblijft maar stations als Merelbeke, Schaarbeek, Mortsel-Oude-God en dergelijke dichtmoeten. Een blinde besparingsgolf is dit. Personeel bespaar je er niet mee (er is al gezegd dat er geen ontslagen vallen, wat logisch is want het personeel is statutair). De extra kosten van dat klein beetje electriciteit dat je bespaard zal je gegarandeerd kwijtzijn aan toenemend vandalisme. Onbemande stations zijn nu eenmaal een favoriet doelwit.
Maar goed, we zagen het natuurlijk aankomen.
Het schepencollege van Mortsel gaat stappen ondernemen tegen de NMBS omdat Mortsel-Oude-God nog maar recent gerenoveerd is.
Veel zal het niet uithalen natuurlijk. De beslissing is onomkeerbaar hebben ze al gezegd, zoals alle beslissingen van de NMBS.
Als de raad van bestuur nog eens samen komt, kan men die sluiting zo ongedaan gemaakt worden.
Bij de NMBS is een beslissing NOOIT bespreekbaar wat een mentaliteit t.o.v. hun klanten.
Het lijkt mij ook iets typisch voor het tijdperk Descheemaecker M. die voor niets van kritiek blijkt open te staan
alhoewel hij dat in de pers toch altijd beweert, dat hij een luisterd oor is voor de reiziger.
Zou de NMBS beter zijn met een andere CEO?

De voogdyminister kan die loketten ook redden, de vraag is of ze daar zelf een visie over heeft?
Of ze eigenlijk zelf weet wat voor gevolgen dit voor de reiziger heeft?

Der zijn nog andere onlogische beslissingen Zwijdrecht (blokpost of ex blokpost?), Nijlen blijft open minder reizigers dan Morstel-Oude-God.
In de regio Dender sluit men Erembodegem, Haaltert , Herzele, Viane-Moerbeke die veel meer reizigers hebben dan Scheldewindeke (+-/ 300 rezigers, ex blokpost), Scheldewindeke blijft wel open.
Beernem en Landegem blijven open zelfs in het weekend, die beiden minder reizigers hebben dan Erembodegem, Merelbeke, Dilbeek, Merchtem... probeer dat toch eens te verklaren?
In die denkoefening van vorig jaar die in de pers lektte had men zelf voorzien dat het loket in Merelbeke en Merchtem pas in 2015 zouden gesloten worden, men kon duidelijk niet wachten! De bediende van Merchtem heeft destijds ook Schoonaarde gesloten stond er in de krant, hij zou graag in Merchtem met pensioen gegaan zijn maar dat zal nu niet meer aan de orde zijn.

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 20 jul 2011, 17:40
door overweg13
Hoe sympathiek ik je strijd voor de loketten ook vind, Duikbril, je verwart het aantal instappende reizigers met het aantal transacties aan het loket. Ik ben toch zelf wel even geschrokken toen ik las dat er in Herne amper 18 transacties per dag (5/7) waren. Je kunt op basis daarvan moeilijk volhouden dat zo'n loket een belangrijke functie heeft.
Het echte probleem van die loketten ligt volgens mij bij de reiziger: al die abonnees komen 's morgens op het laatste moment aan en willen 's avonds meteen weer weg, en dus verlengen ze hun abonnement liever in hun bestemmingsstation, omdat dat minder invloed heeft op hun dagindeling. Het zou bijvoorbeeld interessant zijn om eens na te gaan hoeveel abo's Viane-Moerbeke - Brussel daadwerkelijk in Viane-Moerbeke verlengd worden. En dat is uiteraard ook van toepassing op de haltes van lijn 89 die je vermeldt.

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 20 jul 2011, 18:03
door Duikbril AM86
Dat er in Herne zo weinig transacties zijn en in die andere stations heeft vooral te maken met de
wijze waarop die loketten de afgelopen jaren zijn uitgebaat (=uitzonderlijk GESLOTEN geweest zijn), die loketten zijn heel dikwijls gesloten geweest.
Herne verkochten ze tot 3 jaar terug nog veel meer tickets per dag dan dat cijfer die je vermeld, die omzet daling is het gevolg van de vele keren dat die statioinsloketten gesloten geweest zijn. Herne is bijvoorbeeld al eens
7 weken gesloten geweest toen de bediende ziek was, verlof/ ziekte = loket gesloten, zo zijn er nog tal van andere voorbeelden,
idem voor Viane-Moerbeke. Mensen blijven dan weg van die loketten en daardoor daalt de omzet.
Iets wat de NMBS natuurlijk niet zegt!