Dat kwam doordat de E3241 de dag ervoor niet is binnen gekomen in de bundel van Kortrijk. Ze hadden 2 klassiekjes of 10M5. Ze hebben dan maar voor de 10M5 gekozenSteve schreef:Net IC 3206 (Kortrijk - Sint-Niklaas) zien passeren met M5-rijtuigen! Niet kunnen zien welke tractie. Toch wel zeer uitzonderlijk...
Ongewone samenstelling.
Re: Ongewone samenstelling.
Re: Ongewone samenstelling.
Een logische keuze, zou ik zeggen... 8 M6 vervangen door twee klassiekjes is zelfmoord in de spits, terwijl 10 M5 ongeveer dezelfde capaciteit hebben als die M6-stam.260689 schreef:Dat kwam doordat de E3241 de dag ervoor niet is binnen gekomen in de bundel van Kortrijk. Ze hadden 2 klassiekjes of 10M5. Ze hebben dan maar voor de 10M5 gekozenSteve schreef:Net IC 3206 (Kortrijk - Sint-Niklaas) zien passeren met M5-rijtuigen! Niet kunnen zien welke tractie. Toch wel zeer uitzonderlijk...
Hierbij het konvooi bij aankomst in Jette, deze ochtend.
Leuk om eens zoiets te zien op lijn 60, en ook zeer uitzonderlijk - ik kan me alvast de afgelopen jaren geen trein voor de geest halen die uit M5 bestond. Idem voor de IC Kortrijk - Sint-Niklaas tout court, waar ik nog niets anders dan M6 en MS80 heb weten rijden. In station Jette zelf zie je hooguit twee of drie keer per jaar een M5-stam passeren op lijn 50, bij problemen op lijn 50A (en dan juist op het goede tijdstip, want zoveel M5-stammen rijden daar ook niet).

Re: Ongewone samenstelling.
Mooie foto! De wonderen zijn de wereld nog niet uit! Maar de rame stond reserve en kon dus gebruikt worden. Deze zel E3241 rijden en uitwijken in de bundel van Kortrijk. Maandag zal de voorziene rijtuigenstam uitrijden.
Re: Ongewone samenstelling.
De rangeerders hebben hun achterlicht er nog opgelatenSteve schreef:Een logische keuze, zou ik zeggen... 8 M6 vervangen door twee klassiekjes is zelfmoord in de spits, terwijl 10 M5 ongeveer dezelfde capaciteit hebben als die M6-stam.260689 schreef:Dat kwam doordat de E3241 de dag ervoor niet is binnen gekomen in de bundel van Kortrijk. Ze hadden 2 klassiekjes of 10M5. Ze hebben dan maar voor de 10M5 gekozenSteve schreef:Net IC 3206 (Kortrijk - Sint-Niklaas) zien passeren met M5-rijtuigen! Niet kunnen zien welke tractie. Toch wel zeer uitzonderlijk...
Hierbij het konvooi bij aankomst in Jette, deze ochtend.
Leuk om eens zoiets te zien op lijn 60, en ook zeer uitzonderlijk - ik kan me alvast de afgelopen jaren geen trein voor de geest halen die uit M5 bestond. Idem voor de IC Kortrijk - Sint-Niklaas tout court, waar ik nog niets anders dan M6 en MS80 heb weten rijden. In station Jette zelf zie je hooguit twee of drie keer per jaar een M5-stam passeren op lijn 50, bij problemen op lijn 50A (en dan juist op het goede tijdstip, want zoveel M5-stammen rijden daar ook niet).

Re: Ongewone samenstelling.
Ik vermoed dat hij het over het hoofd gezien heeft bij de frontwissel in Dendermonde...
Re: Ongewone samenstelling.
Hoe werkt die stuurpost M5 met een 21 eigenlijk: nog met de oude tractiekabels, mux is maar vanaf hle27 zeker?
Ahzo.260689 schreef:Dat is werk voor de bestuurder. Is zijn verantwoordelijkheid!
Re: Ongewone samenstelling.
Het waren 2x T21 kop/staartdeathproof schreef:Hoe werkt die stuurpost M5 met een 21 eigenlijk: nog met de oude tractiekabels, mux is maar vanaf hle27 zeker?
Ahzo.260689 schreef:Dat is werk voor de bestuurder. Is zijn verantwoordelijkheid!
Re: Ongewone samenstelling.
Onlangs zag ik in datzelfde Jette een HLE 21 met zijn 2 panto's tegen de draad terwijl hij een sleep M4's trok.260689 schreef:Dat is werk voor de bestuurder. Is zijn verantwoordelijkheid!
Kan zoiets kwaad?
Re: Ongewone samenstelling.
260689 schreef:Dat is werk voor de bestuurder. Is zijn verantwoordelijkheid!
Fout, het plaatsen en weghalen is niet de verantwoordelijkheid van de bestuurder. Het afleveren en terug ontvangen wel.
Doch hier betreft het een loc op kop van de trein, dan is het aan de bestuurder bij de volledige klaarmaking van de trein zijn frontlichten na te zien. Als hij dan vaststelt dat er zich nog verkeerdelijk een eindsein op de loc bevindt dan neemt hij dit weg uiteraard.
Re: Ongewone samenstelling.
Voor zover ik weet is een frontwisseling geen klaarmaking en komt er geen ander personeel aan te pas. Dus als ik er HLT eens op nasla, dan is het de verantwoordelijkheid van de treinbestuurder om de eindsignalistie bij verlaten achterste stuurpost te controleren, en de eindisgnalisatie te doven in de nieuw bezette stuurcabine, en de witte lichten aan te steken. Gezien hier de eindsignalistie bestaat uit een lantaarn, is doven gelijk aan wegnemen. Er staat wel volgens HLT IV, maar dat stuk is blijkbaar met de recente wijzigingen toch uitgevallen want veel staat er niet over beschreven.Steven schreef:260689 schreef:Dat is werk voor de bestuurder. Is zijn verantwoordelijkheid!
Fout, het plaatsen en weghalen is niet de verantwoordelijkheid van de bestuurder. Het afleveren en terug ontvangen wel.
Doch hier betreft het een loc op kop van de trein, dan is het aan de bestuurder bij de volledige klaarmaking van de trein zijn frontlichten na te zien. Als hij dan vaststelt dat er zich nog verkeerdelijk een eindsein op de loc bevindt dan neemt hij dit weg uiteraard.
Re: Ongewone samenstelling.
Een bestuurder is bij frontverandering enkel verantwoordelijk om de goede werking van de rode lichten achteraan zijn trein na te zien. Het goed werken van de witte lichten moet hij niet nazien als hij een stuurpost in dienst neemt bij een frontverandering. Zo heeft het toch altijd in de HLT gestaan. Wat je niet zeker weet is of de bestuurder die deze stuurpost in dienst nam ook de bestuurder was die de trein klaarmaakte of eerder bestuurde.
Re: Ongewone samenstelling.
Maar wie z'n verantwoordelijkheid is het dan wél? Het gaat hier om een frontverandering midden op het traject, vermoedelijk met dezelfde bestuurder... en de lantaan was nodig op het eerste deel van de rit, want toen hing deze loc achteraan.
(wat ik wel niet helemaal snap, is waarom men de achterste loc niet gewoon in dienst zette... had de nodig extra tractie kunnen leveren om deze 10 (!) M5 vlot in beweging te brengen, en dan had je ook gewoon de sluitseinen van de loc zelf kunnen gebruiken in plaats van er een lantaarn aan te hangen)
(wat ik wel niet helemaal snap, is waarom men de achterste loc niet gewoon in dienst zette... had de nodig extra tractie kunnen leveren om deze 10 (!) M5 vlot in beweging te brengen, en dan had je ook gewoon de sluitseinen van de loc zelf kunnen gebruiken in plaats van er een lantaarn aan te hangen)
Re: Ongewone samenstelling.
Dat is net het probleem in dit verhaal. indien de loc in opzending stond dan is het normaal die lantaarn te gebruiken. Maar indien hij rond gezet werd da is het niet normaal.
Re: Ongewone samenstelling.
Nee, er hing aan beide kanten een 21, maar ze waren nooit samen in dienst. Het was echter niet gewoon een opzending, want het bleef de hele dag zo.
Ik vermoed dat ze aan beide kanten een loc gehangen hebben omdat sommige treinbestuurders op deze IC niet vertrouwd zullen zijn met de M5-stuurstand?
Niettemin snap ik dan nog steeds niet waarom ze niet gewoon beide locs in dienst zetten. Broodnodige power en geen gedoe met de lantaarn.
Ik vermoed dat ze aan beide kanten een loc gehangen hebben omdat sommige treinbestuurders op deze IC niet vertrouwd zullen zijn met de M5-stuurstand?
Niettemin snap ik dan nog steeds niet waarom ze niet gewoon beide locs in dienst zetten. Broodnodige power en geen gedoe met de lantaarn.