Fyra

jotie
Berichten: 380
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: Fyra.

Bericht door jotie »

Ach, Vinck hoopt wellicht ook nog altijd met zijn BAM een Oosterweelstadssnelweg te mogen bouwen, en projecteert zijn wensdromen op de Fyra. Gewoon negeren die man.
dentheo
Berichten: 8274
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Fyra.

Bericht door dentheo »

Mijn gok...Brugge Bombardier knapt die Fyra op, als Di Rupo en Rutten nog lang met de Italiaanse eerste minister koffie drinken....
Bombardier en Ansaldo maken toch samen TGVs in Italie....
Theo
Groeten vanop de Heide
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Fyra.

Bericht door Robin »

ze kunnen natuurlijk ook de wielstellen er onderuit halen en dan hebben we duikboten :mrgreen:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
BlubBlub
Berichten: 233
Lid geworden op: 06 dec 2011, 14:55
Locatie: Negenendertigzeventig
Contacteer:

Re: Fyra.

Bericht door BlubBlub »

Robin schreef:ze kunnen natuurlijk ook de wielstellen er onderuit halen en dan hebben we duikboten :mrgreen:
Die maar 1x naar beneden kunnen :lol:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13087
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Fyra.

Bericht door Shrek »

Naar aanleiding van de problemen met de Fyra heeft de NMBS de rechten van de reizigers niet gerespecteerd. Dat heeft de federale overheidsdienst (FOD) Mobiliteit en Vervoer aan reizigers laten weten die een een klacht hadden ingediend. Dat meldt reizigersorganisatie Trein Tram Bus op zijn website.

Belga De FOD Mobiliteit en Vervoer staat in voor de handhaving van de rechten van reizigers. Als een reiziger vindt dat zijn rechten geschonden worden, kan hij een klacht indienen bij de FOD. "Deze reizigersrechten bepalen onder meer dat je bij een treinvertraging van meer dan 60 minuten recht hebt om de reis voort te zetten bij de vroegste gelegenheid onder vergelijkbare vervoersomstandigheden. Ook het uitvallen van de Fyra valt onder deze toepassing", zegt Trein Tram Bus.

De reizigers die het slachtoffer werden van de uitval van de Fyra werden geweigerd op de Thalys, zegt de reizigersorganisatie. "De NMBS vond dat ze maar met de L-trein moesten reizen. De partner van de NMBS, NS HiSpeed, boekte in dergelijke gevallen meestal wel vlotjes om op de Thalys. Een aantal gemotiveerde reizigers dienden hierover klacht in bij de FOD", aldus Trein Tram Bus.

De FOD liet deze reizigers weten dat de NMBS de reizigersrechten in dit geval niet heeft gerespecteerd. "Het enige alternatief dat gedurende midden januari tot midden februari aangeboden werd aan de reiziger was een traject met meerdere aansluitingen en met een veel langere reistijd. De NMBS had op zijn minst de vrije plaatsen op de Thalys-treinen moeten aanbieden of ander alternatief vervoer hebben voorzien", luidt het.

De FOD vraagt aan de NMBS de reizigers die niet mee konden met de Fyra en daarom een vervoerbewijs voor Thalys hebben gekocht, te vergoeden voor de meerkosten. "Bovendien wordt onderzocht of er een administratieve geldboete kan worden opgelegd aan de NMBS voor het overtreden van de Europese reizigersrechten", zegt Trein Tram Bus.

Bron: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/b ... _reizigers
Peter Eijkman

Re: Fyra.

Bericht door Peter Eijkman »

NS bestelt bij Bombardier een aantal TRAXX loc'n voor V=160 ter vervanging van de V250 stellen. Met een beroep op "dringende noodzaak" omzeilt men de anders verplichte aanbesteding. Levering eerste exemplaren voorzien voor 2014... Met nog nader te bepalen typen rijtuigen wil men zo weer over de HSL naar Brussel geraken. Tja, 't is beter dan niks, maar om dat nu als alternatief te bieden.... :roll: Bron: NOS nieuws.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23069
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Fyra.

Bericht door Steven »

Zonde dat ze geen locs met V=200km/u nemen :roll:
AlexNL
Berichten: 2305
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Fyra.

Bericht door AlexNL »

De 160 km/h-variant is volledig toegelaten in Nederland, en naar verwachting snel toe te laten in België. Een 200 km/h-loc betekent dat je het hele toelatingscircus opnieuw door kunt. Ook heeft NS geen rijtuigen die 200 km/h kunnen.

Ik ben overigens niet te spreken over deze 'tijdelijke' oplossing, want daarvoor is de investering te groot. Ik vrees dat deze tijdelijke oplossing wel eens een permanente oplossing kan worden tot 2025 (einde nieuwe concessie NS).
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13087
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Fyra.

Bericht door Shrek »

Ik vind dit een zeer goede oplossing.
Klassieke benelux of Lagelandenlijn voor wie het liever goedkoop doet. Thalys/Eurostar voor de snelle verbindingen en de Traxxen voor de rest (Brussel-Breda-Eindhoven? Amsterdam-Rotterdam-Breda-Maastricht?).
Dan hebben we een betere service dan voor het Fyra-tijdperk :)
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13087
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Fyra.

Bericht door Shrek »

Shrek schreef:Ik vind dit een zeer goede oplossing.
Klassieke benelux of Lagelandenlijn voor wie het liever goedkoop doet. Thalys/Eurostar voor de snelle verbindingen en de Traxxen voor de rest (Brussel-Breda-Eindhoven? Amsterdam-Rotterdam-Breda-Maastricht?).
Dan hebben we een betere service dan voor het Fyra-tijdperk :)
Waar staat er trouwens dat dit een tijdelijke oplossing is?
carlos

Re: Fyra.

Bericht door carlos »

Peter Eijkman schreef:NS bestelt bij Bombardier een aantal TRAXX loc'n voor V=160 ter vervanging van de V250 stellen. Met een beroep op "dringende noodzaak" omzeilt men de anders verplichte aanbesteding. Levering eerste exemplaren voorzien voor 2014... Met nog nader te bepalen typen rijtuigen wil men zo weer over de HSL naar Brussel geraken. Tja, 't is beter dan niks, maar om dat nu als alternatief te bieden.... :roll: Bron: NOS nieuws.

dringende noodzaak???

waar is het dringende karakter? zij kunnen immers de Traxxen die ze huren verder blijven huren...
AlexNL
Berichten: 2305
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Fyra.

Bericht door AlexNL »

Die dringende noodzaak is door NS zelf veroorzaakt, door treinen te bestellen bij een onbekwame leverancier, een contract op te stellen dat NS te weinig mogelijkheden geeft, en door veel te lang te blijven aanmodderen met die spaghettiboemels. Door nu deze locs te bestellen en hiermee tot het einde van de HSL-concessie te blijven rijden bespaart NS veel geld ten opzichte van nieuwe HSTs.

De opdrachtgever kennende gaat die hier toch wel mee akkoord...
carlos

Re: Fyra.

Bericht door carlos »

AlexNL schreef:Die dringende noodzaak is door NS zelf veroorzaakt, door treinen te bestellen bij een onbekwame leverancier, een contract op te stellen dat NS te weinig mogelijkheden geeft, en door veel te lang te blijven aanmodderen met die spaghettiboemels. Door nu deze locs te bestellen en hiermee tot het einde van de HSL-concessie te blijven rijden bespaart NS veel geld ten opzichte van nieuwe HSTs.

De opdrachtgever kennende gaat die hier toch wel mee akkoord...

maar of Europa het hier mee eens is????

zoals u zelf zegt: de noodzaak is door NS zelf veroorzaakt...
een van de voorwaarden om van noodzaak te kunnen spreken: men mag zelf de noodzaak niet veroorzaken...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13087
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Fyra.

Bericht door Shrek »

carlos schreef: maar of Europa het hier mee eens is????

zoals u zelf zegt: de noodzaak is door NS zelf veroorzaakt...
een van de voorwaarden om van noodzaak te kunnen spreken: men mag zelf de noodzaak niet veroorzaken...
Dat kan je makkelijk uitleggen door de schuld bij Ansaldo te leggen. Het falen van hun product creëert een noodzaak.
Ook al had men iets proactiever kunnen zijn, dat neemt niet weg dat er opeens niet meer op de V250 kan gerekend worden.
Peter Eijkman

Re: Fyra.

Bericht door Peter Eijkman »

Zowel Alex NL als Shrek hebben een punt.Maar nu de praktijk: met 160 naar Brussel met stops te Schiphol, Rotterdam, ev. Noorderkempen, en Antwerpen - Zo ongeveer 2.15u naar Brussel lijkt me acceptabel? Hoelang deed dat Vogelbekdier :lol: er ook al weer over?
Plaats reactie