Pagina 174 van 187

Re: Fyra.

Geplaatst: 02 jul 2013, 12:02
door AlexNL
Het vogelbekdier deed er 2:01 over, maar was ingelegd voor 160 km/h (dit i.v.m. de inpassing ten noorden van Rotterdam). Als het hele HSL-traject met 250 km/h zou worden bereden zou de V250 het in ongeveer 1:50 moeten doen.

Re: Fyra.

Geplaatst: 02 jul 2013, 12:20
door Peter Eijkman
Dus eigenlijk een verwaarloosbaar verschil... 2.01 = 160, 1.50= 250...Slimme zet (ook politiek) van NS dus...

Re: Fyra.

Geplaatst: 02 jul 2013, 12:42
door LRDArdo
Nu nog uitkijken welk materieel dat er zal getrokken worden...
Is er budget over, want ik veronderstel dat de NS niet voldoende materieel meer overheeft (men huurde toch OBB rijtuigen?)

Re: Fyra.

Geplaatst: 02 jul 2013, 13:31
door AlexNL
Ik verwacht dat NS meer ICRm gaat onttrekken aan de Nederlandse binnenlandse (niet-HSL)-dienst en het nieuw-instromende DDZ/NID zal gebruiken om dit capaciteitsgebrek op te vangen.

Re: Fyra.

Geplaatst: 02 jul 2013, 13:59
door Peter Eijkman
DDZ is niet nieuw, maar verbouwd DDar, en is dus hooguit vervanger, bovendien komt er uiteindelijk minder DDZ dan er eerst DDar was, door het vormen van 4 en 6 wagen stammen. Met een uurs frequentie en 7 rijtuigen heeft men minimaal 5 stammen in omloop + 1 reserve/onderhoud = 42 rijtuigen nodig voor de HSL. Dit is door DDZ niet op te vangen. (1 rijtuig DDZ is 1 1/2 maal capaciteit van 1 rijtuig ICrm) d.w.z. 31 bakken of 8 viertjes, terwijl het DDZ nu al de grote tekorten in de stoptreinseries van het SLT mat moet opvangen, waarvoor het oorspronkelijk niet bedoeld was! Dat zal dus wel weer een constructie worden met huren á la ICL van de DB of OBB..

Re: Fyra.

Geplaatst: 02 jul 2013, 14:08
door Steve
De NS heeft dan misschien geen rijtuigen die 200 km/h kunnen, de NMBS wél... en als er straks inderdaad M6'en ingezet worden op onze HSL, dan komt er een pak I11/I10 vrij dat zonder enige formaliteit via de HSL naar Amsterdam kan. Wat natuurlijk wel vereist dat er een compensatie (van de NS?) komt voor het verlies van rijtuigen voor de binnenlandse dienst.

In dat opzicht is het dus jammer dat er geen locomotieven besteld zijn die 200 km/h kunnen...

Re: Fyra.

Geplaatst: 02 jul 2013, 14:10
door Shrek
Ik denk niet dat ze gaan huren, dit gaat om een langere termijn dan enkele jaren. Dat zal dus wel een aankoop van rijtuigen worden.
Ik hoop alvast op bubbelsteksstammen met stuurstanden die met ETCS en ATB zijn uitgerust. Dan heb je iets werkbaars voor de toekomst :)

Re: Fyra.

Geplaatst: 02 jul 2013, 14:14
door AlexNL
Peter, je hebt gelijk dat DDZ geen nieuw materieel is. Wat wel nieuw is, is dat dit materieel de stoptreindienst verlaat en instroomt in de intercitydienst. Het capaciteitsgebrek in de stoptreindiensten kan worden opgevangen met Mat '64, dat op de baan gehouden kan worden totdat de volgende generatie sprinter instroomt (verwacht 2017). Daarnaast wordt er zelfs gespeculeerd over het inzetten van DM'90...

Re: Fyra.

Geplaatst: 02 jul 2013, 14:31
door carlos
Shrek schreef:
carlos schreef: maar of Europa het hier mee eens is????

zoals u zelf zegt: de noodzaak is door NS zelf veroorzaakt...
een van de voorwaarden om van noodzaak te kunnen spreken: men mag zelf de noodzaak niet veroorzaken...
Dat kan je makkelijk uitleggen door de schuld bij Ansaldo te leggen. Het falen van hun product creëert een noodzaak.
Ook al had men iets proactiever kunnen zijn, dat neemt niet weg dat er opeens niet meer op de V250 kan gerekend worden.

V250 is met 5 jaren vertraging geleverd; tijdens deze jaren heeft men locs gehuurd als tijdelijke oplossing.
nu dat V250 niet beschikbaar is kan men moeilijk argumenteren dat men locs met hoogdringendheid gaat aankopen (zonder openbare aanbesteding) die hoogdringendheid is er gewoon niet omdat men terug kan vallen op het oude recept waar men 5 jaren tevreden mee was nl HUREN

ik denk dat de juristen van Siemens, Alstom,... al in hun handjes aan t wrijven zijn.

Re: Fyra.

Geplaatst: 02 jul 2013, 14:44
door Shrek
carlos schreef: V250 is met 5 jaren vertraging geleverd; tijdens deze jaren heeft men locs gehuurd als tijdelijke oplossing.
nu dat V250 niet beschikbaar is kan men moeilijk argumenteren dat men locs met hoogdringendheid gaat aankopen (zonder openbare aanbesteding) die hoogdringendheid is er gewoon niet omdat men terug kan vallen op het oude recept waar men 5 jaren tevreden mee was nl HUREN
Men was helemaal niet tevreden met het oude recept, daarom dat er zo gigantisch veel druk was vanuit Nederland om die Fyra in dienst te nemen.
Het huren was in de filosofie van tijdelijke oplossing. Nu de V250 van de baan is verandert de filosofie helemaal: nu moet er een nieuwe definitieve oplossing komen, en dat is wel dringend.

Re: Fyra.

Geplaatst: 02 jul 2013, 15:14
door msts.be
Shrek schreef:Nu de V250 van de baan is verandert de filosofie helemaal: nu moet er een nieuwe definitieve oplossing komen, en dat is wel dringend.
Zo definitief zal dat niet zijn: op korte termijn misschien wel, maar uiteindelijk is het toch de bedoeling dat de NS (of een andere speler als het hoofdrailnet in concessie gaat) een nieuwe uitschrijving doet voor semi-HST's (mijn geschatte indienststelling: +/- 2018). Alleen is dan het verschil dat de locs+rijtuigen voor onbepaalde tijd ter beschikking zijn zonder meerkost, terwijl bij de huurconstructie elke week extra inzet een meerkost is.

Voordeel is ook dat er niet meer halfslachtig moet gewerkt worden: de HSTs gaan pas eerst in dienst als alles werkt, tot dan kunnen de locs+rijtuigen blijven rijden. Desnoods houdt men backup-stammen klaar voor als het weer eens mis gaat, maar hopelijk hoeft het niet zo ver te komen.

Re: Fyra.

Geplaatst: 02 jul 2013, 15:46
door kika
Shrek schreef:bubbelsteksstammen
met bubbels! :lol:

Re: Fyra.

Geplaatst: 02 jul 2013, 15:58
door Peter Eijkman
Een aantal discussiepunten: 1. Getrokken treinen zijn helemaal zo gek nog niet. De Benelux reed met B.locs en NL rijtuigen, op de HSL zou dat andersom kunnen.
2. TRAXX locc'n zijn "modulair"opgebouwd, en kunnen dus- NA levering op spoedeisende gronden-waarschijnlijk relatief eenvoudig worden "opgevoerd" naar V200.
3. De HSL Amsterdam -Brussel is te kort met te veel stops om maximaal te profiteren van echt hogesnelheids mat: immers 10 minuten op 2 uur tijdswinst is niet veel..( verschil V160 en V250-zie boven) Ook Thalys komt ten Noorden van Brussel niet op volle snelheid!
4. Misschien zijn de Vogelbekdieren WEL veilig te maken voor V140 of V160, en daarmee inzetbaar als een binnenlandse FYRA of IC in Nederland (is daar wel eens naar gekeken?)
Roept U maar!!

Re: Fyra.

Geplaatst: 02 jul 2013, 16:04
door Shrek
msts.be schreef:Zo definitief zal dat niet zijn: op korte termijn misschien wel, maar uiteindelijk is het toch de bedoeling dat de NS (of een andere speler als het hoofdrailnet in concessie gaat) een nieuwe uitschrijving doet voor semi-HST's
En wiens bedoeling is dat? Heeft de NS daar al over gecommuniceerd?
Ik dacht dat het net andersom was: de bedoeling om met halfbakken HST's te rijden is net verdwenen samen met de FYRA.

Re: Fyra.

Geplaatst: 02 jul 2013, 16:22
door Peter Eijkman
Overigens heeft staatssecretaris Mansfeld benadrukt dat zij zich NIET zal bemoeien met aankopen van de NS. "Als concessieverlener ga ik daar niet over. De vervoerders bepalen zelf hun aankoopbeleid". NS zelf benadrukt nog eens dat de TRAXX oplossing tijdelijk is, en men nog zoekt naar een definitieve vervanger voor de V250. De TRAXX locs zijn en blijven inzetbaar in de binnenlandse dienst, ook na de tijdelijke inzet op de HSL. Bron: NU.nl
Die TRAXXEN kunnen dus TZT de 1700-en vervangen, alsmede de nu gehuurde TRAXX op de FYRA Breda + de Lage landen lijn.