Re: Fyra.
Geplaatst: 04 jul 2013, 12:25
Het lijkt me duidelijk: AB heeft de eerste stap moeten doen op de weg naar faillissement...
Nee hoor. Die 200 is opzich niet problematisch. In de raamwerkovereenkomst die DB heeft gesloten over de aanschaf van 450 TRAXX'en is een subserie die 189km/u kan voorzien.Tijgernoot schreef:Niet de locs die NS wil gaan aanschaffen, die zijn eigenlijk bedoeld voor 140 kilometer per uur, 160 komt er nog net uit en daar blijft het ook echt bij. Wat er precies aan materieelinzet gaat gebeuren is nog niet duidelijk, dat ligt nu op tafel bij de desbetreffende bedrijfsonderdelen. Er gaan namelijk ook al heel lang verhalen rond dat er tweedehands rijtuigen in Europa worden gezocht.bobke schreef:Er wordt gezegd dat 160km/h te traag is, maar die traxxen kunnen wel 200km/h rijden oor dacht ik. das ma 50 trager dan de fyra, dus ma klein verschil meer (voor die paar min dat je zou verliezen).
Vanaf 7 oktober extra Thalys-treinen tussen Brussel en Amsterdam
De aangekondigde extra Thalys-treinen tussen Brussel en Amsterdam zullen vanaf maandag 7 oktober sporen tussen beide hoofdsteden. Elke weekdag zullen er twee extra heen- en terugreizen zijn. De extra hogesnelheidstreinen komen er omwille van het debacle met de Fyra, de HST-verbinding tussen Brussel en Amsterdam die na aanhoudende technische malaise werd afgevoerd.
De NMBS en de NS, de Nederlandse spoorwegmaatschappij, hadden Thalys verzocht extra treinen in te leggen. Er was eerst sprake van midden december als startdatum voor de bijkomende treinen, maar dat wordt dus reeds 7 oktober. Vanaf maandag tot en met donderdag zal het het aantal verbindingen tussen de twee steden toenemen van 9 tot 11 Thalys-treinen per dag. Op vrijdag zullen er in plaats van 10 nu 12 treinen op het traject Brussel-Amsterdam rijden en op het traject Amsterdam-Brussel 13 in plaats van 11. De Thalys-treinen doen ook de stations van Rotterdam en Schiphol aan.
Bezettingsgraad
De twee extra heen- en terugreizen moeten "het comfort voor de reiziger verhogen dankzij een completer aanbod van uurregelingen per dag", klinkt het in het persbericht. De verkoop van Thalys-tickets tussen Brussel en Amsterdam steeg vorig jaar met 5,5 procent en ook de bezettingsgraad van de treinstellen is "zeer hoog". De twee extra treinen in beide richtingen per dag beteken een capaciteitsgroei van zowat 17 procent, of een potentieel van ongeveer 8.000 extra plaatsen per week, zo stelt Thalys. De trein spoort in 1u49 tussen Brussel en Amsterdam.
IC-trein
De tickets voor de nieuwe verbindingen zullen vanaf donderdag verkocht worden. Naast extra HST's van Thalys zullen ook bijkomende intercity-treinen tussen Brussel en Den Haag ingelegd worden, zo deelden de spoorbazen van de NMBS en NS vorige maand mee in het Nederlandse parlement. Vanaf 7 oktober zal die IC-trein 10 keer per dag rijden in beide richtingen, tegenover 8 keer momenteel. Vanaf 15 december wordt de frequentie verhoogd naar 12, klonk het toen in Den Haag. Op termijn willen beide maatschappijen tot zestien IC-treinen Brussel-Den Haag per dag. Een verlenging naar Amsterdam ligt moeilijker omwille van capaciteitsproblemen. De intercity's werden op 18 februari opnieuw ingevoerd ter vervanging van de Fyra.
Steven schreef:en welke dubbeldekkers zijn momenteel toegelaten in beide landen? juist ja geen enkele, dus homologatieprocedure voor rijtuigen die nog niet bestaan. Onze M6 is niet geschikt voor het prorailnet en NS heeft geen gewone dubbeldeksrijtuigen of motorstellen die in België mogen rijden.
Inderdaad, dat zal de enige manier zijn om tot een langetermijnoplossing te komen.bobby schreef:mss moeten NS & NMBS dan maar eens gaan samenzitten om gezamelijk een oplossing uit te werken, en te bestellen...
Er is een fabrikant die wat treinen op overschot heeft...Steven schreef:Bestellen = aanbesteden, wachten op inschrijving van fabrikanten, productie, homologatie, in gebruikt name, dan mag je toch rekenen op 3 a 5 jaar minimum, voor zover de fabrikant snel kan leveren.
Ik denk dat met wat goede zorgen omringd de mottenballenvloot van elfjes de prestaties en betrouwbaarheid van het Italiaanse product ruim zou kunnen overstijgen. Die ijzeren paarden hebben ook geen Peerdsbostunneldak nodig als er weer sneeuw ligt!e49memling schreef:Er is een fabrikant die wat treinen op overschot heeft...Steven schreef:Bestellen = aanbesteden, wachten op inschrijving van fabrikanten, productie, homologatie, in gebruikt name, dan mag je toch rekenen op 3 a 5 jaar minimum, voor zover de fabrikant snel kan leveren.![]()
![]()