Pagina 176 van 181
Re: BENELUX
Geplaatst: 18 sep 2024, 08:35
door Hobbes
Steven schreef: ↑18 sep 2024, 01:00
Tot en met 4/10 zijn er proefritten met “test” passagiers. Het betreft dan personeel dat in zijn vrije tijd gebruik maakt van de trein. Er bestaan voor die dagen zeker en vast geen tickets, is niet toegankelijk voor de gewone reizigers. Vanaf 7 oktober dus wel. Dit weekend is 3320 de grens overgekomen en zal wellicht spoedig de vloot vervolledigen als alle afnametesten vlot verlopen. Hij kan dan de 3311/3312/3314/3318/3319 vervoegen.
Gisteren met 3316 gereden.
Re: BENELUX
Geplaatst: 18 sep 2024, 08:55
door ovspotter_be
Ik mag deze avond als passagier zijnde met zo'n testrit voor spoorwegpersoneel mee tussen Rotterdam en Brussel.
Re: BENELUX
Geplaatst: 18 sep 2024, 13:13
door Gydo
dovaere schreef: ↑17 sep 2024, 21:49
Commercieel proefbedrijf voor de IC-Snel / ICNG naar Brussel vanaf 7 oktober, drie ritten op weekdagen !
Quote michaben (17-09-2024 16:46:06):
Vanaf 7 oktober staat de snelle IC Brussel (9500 serie) in de reisinformatie opgenomen tussen Brussel en Lelystad, drie ritten per dag op maandag t/m vrijdag. Terug slechts één rit die in Lelystad begint, de andere beginnen in Amsterdam (LM vanaf Wgm/Watergraafsmeer) en Rotterdam (LM/ledig materieel vanuit Lls/Lelystad-Centrum maar trein staat dan enige tijd in Rtd/Rotterdam Centraal GDST/geen dienst voor de rest van de rit). Trein is niet toegankelijk voor binnenlands gebruik.
https://www.somda.nl/forum/19623/IC-Bru ... m-Brussel/
Op 7 oktober begint inderdaad het commerciële proefbedrijf met reguliere reizigers voor de ICNG.
Wat ik wel apart vindt is dat de rit die in Rotterdam begint als LM-rit vanuit Lelystad komt, kunnen ze beter die LM ook door reizigers laten gebruiken.
Re: BENELUX
Geplaatst: 18 sep 2024, 13:15
door Steven
Ik neem aan dat je met LM wil zeggen dat het Leeg Materieel is?
Re: BENELUX
Geplaatst: 18 sep 2024, 18:48
door Gydo
Steven schreef: ↑18 sep 2024, 13:15
Ik neem aan dat je met LM wil zeggen dat het Leeg Materieel is?
Ja.
Re: BENELUX
Geplaatst: 18 sep 2024, 21:05
door ovspotter_be
Deze avond testtrein genomen tussen Rotterdam en Brussel.
Hele vlekkeloze rit, ik was de enige reiziger en de ICNG is ook gewoon een hele mooie en comfortabele trein.
De rit zelf is ook zeer snel, vandaag hadden we tussen Rotterdam Centraal en Brussel-Zuid ook maar één halte in Antwerpen-Centraal.
Re: BENELUX
Geplaatst: 18 sep 2024, 21:31
door FLV-FGSP
Ik hoor soms wel mensen klagen over het geluidsniveau in de ICNG, door het ontbreken van tussendeuren is de trein van binnen niet echt stil te noemen.
Re: BENELUX
Geplaatst: 18 sep 2024, 22:18
door ovspotter_be
Ik vond het geluidsniveau in 1e klasse goed meevallen, de trein is zeker niet luid te noemen.
Re: BENELUX
Geplaatst: 18 sep 2024, 23:11
door DDietzen
Ik heb zelf één rit in de 1e klas gemaakt, van Eindhoven naar Delft, in een binnenlandse ICNG-8. Daar zat ik in een 'kletscoupé' direct naast de bakovergang, zonder tussendeur, en dat was toch een constant geluid. Niet oorverdovend, maar wel luid genoeg dat je wat harder zou moeten praten dan normaal om elkaar te verstaan.
Mét tussendeur (zoals in de stiltecoupé's 2e klas) is het heerlijk rustig.
Re: BENELUX
Geplaatst: 19 sep 2024, 00:09
door Steven
FLV-FGSP schreef: ↑18 sep 2024, 21:31
Ik hoor soms wel mensen klagen over het geluidsniveau in de ICNG, door het ontbreken van tussendeuren is de trein van binnen niet echt stil te noemen.
De ICNG heeft giga veel binnendeuren, loop er eens door en tel ze maar eens. Dat er geen dubbelde deur is bij elke overgang van rijtuig lijkt me logisch, het zou het enkel wat complexer maken om vlot door de trein te bewegen. Kan de geluidsisolatie beter? Wellicht wel. Is gewoon een beetje eigen aan de ombouw van de trein.
Verder moet je er aan denken dat er een aantal rijtuigen zijn waaronder de tractiemotoren aanwezig zijn en je daar hoe dan ook wat extra geluid zal hebben.
Re: BENELUX
Geplaatst: 19 sep 2024, 16:13
door AlexNL
Ik ben begin deze week met een rit meegeweest en wat mij opviel: het rijgedrag van de ICNG lijkt in België iets beter te zijn dan in Nederland. Zowel op het klassieke net als op de HSLs leek de trein stabieler te rijden, ik merkte in België minder zijwaartse bewegingen.
Re: BENELUX
Geplaatst: 19 sep 2024, 21:03
door Steven
AlexNL schreef: ↑19 sep 2024, 16:13
Ik ben begin deze week met een rit meegeweest en wat mij opviel: het rijgedrag van de ICNG lijkt in België iets beter te zijn dan in Nederland. Zowel op het klassieke net als op de HSLs leek de trein stabieler te rijden, ik merkte in België minder zijwaartse bewegingen.
Het Belgische spoor ligt gemiddeld ook stukken beter dan in NL, een beetje het omgekeerde dan de snelwegen die dan weer beter zijn in NL.
Re: BENELUX
Geplaatst: 19 sep 2024, 21:21
door jan_olieslagers
Huh? Ik kom niet zo vaak in NL, zeker niet sedert ik in het zuiden woon, maar de paar keren dat ik er recentelijks nog geweest ben vielen de snelwegen me niet op door kwaliteitsverschillen met BE. Allebei best okee, voor mijn part. De Spaanse, die zijn opvallend goed (maar ze zijn dan ook flink wat kalmer), en de Duitse zijn intrinsiek niet slecht maar worden wel geteisterd door aanhoudende werkzaamheden en de daaruitvolgende verkeershinder. Met excuus voor het mogelijke opentrekken van een nevendiscusie.
Re: BENELUX
Geplaatst: 21 sep 2024, 13:22
door AlexNL
Steven schreef: ↑19 sep 2024, 21:03
Het Belgische spoor ligt gemiddeld ook stukken beter dan in NL,
België heeft voor zover ik weet een veel betere bodem dan grote delen van Nederland.
Het is niet voor niets dat jullie alle HSLs op een ballastbed hebben kunnen bouwen, terwijl onze HSL-Zuid vrijwel geheel op beton is gebouwd.
een beetje het omgekeerde dan de snelwegen die dan weer beter zijn in NL.
jan_olieslagers schreef: ↑19 sep 2024, 21:21
Huh? Ik kom niet zo vaak in NL, zeker niet sedert ik in het zuiden woon, maar de paar keren dat ik er recentelijks nog geweest ben vielen de snelwegen me niet op door kwaliteitsverschillen met BE. Allebei best okee, voor mijn part. De Spaanse, die zijn opvallend goed (maar ze zijn dan ook flink wat kalmer), en de Duitse zijn intrinsiek niet slecht maar worden wel geteisterd door aanhoudende werkzaamheden en de daaruitvolgende verkeershinder. Met excuus voor het mogelijke opentrekken van een nevendiscusie.
In mijn ervaring hangt het in België af van waar je rijdt. Op de E19 tussen Meer en Antwerpen is de kwaliteit van het wegdek naar mijn mening prima, en dat geldt eigenlijk overal in Vlaanderen wel. Over Wallonië ben ik minder te spreken, maar het is al jaren geleden sinds ik in dat deel van België heb gereden.
Wat een veel groter verschil maakt is het weer. In Nederland kan ik nog steeds prima doorrijden tijdens een flinke regenbui, in België vind ik rijden tijdens regen echt een verschrikking. Vorige maand heb ik na zonsondergang een rit Calais>Breda gemaakt, t.h.v. Duinkerken begon het te regenen en dat bleef zo tot ik in Breda de snelweg af ging. Vreselijk.
Einde offtopic

Re: BENELUX
Geplaatst: 21 sep 2024, 16:07
door Steven
AlexNL schreef: ↑21 sep 2024, 13:22
Steven schreef: ↑19 sep 2024, 21:03
Het Belgische spoor ligt gemiddeld ook stukken beter dan in NL,
België heeft voor zover ik weet een veel betere bodem dan grote delen van Nederland.
Het is niet voor niets dat jullie alle HSLs op een ballastbed hebben kunnen bouwen, terwijl onze HSL-Zuid vrijwel geheel op beton is gebouwd.
[/quote]
Het enige stuk HSL in Nederland met een “gewoon” ballastbed ligt tussen Meer Grens en het verdiept in Galder (waarbij de trein onder de E19 gaat).