Welk concreet plan om verbindingen richting Duitsland uit te baten heeft NMBS al op tafel gelegd bij de minister ?
Ik zou hier van alles op kunnen zeggen maar is slecht voor mijn bloeddruk en off-topic.
Welk concreet plan om verbindingen richting Duitsland uit te baten heeft NMBS al op tafel gelegd bij de minister ?
Ik zou hier van alles op kunnen zeggen maar is slecht voor mijn bloeddruk en off-topic.
Ook aan jou de vraag : welke concrete plannen richting Duitsland werden reeds op tafel gelegd bij de minister ? Of moet die gewoon een blanco cheque tekenen ?
Zoals ik al zei: als er materieel beschikbaar zou zijn, dan was dat waarschijnlijk al lang op poten gezet. Of het zou dus moeten zijn dat DB zal betalen voor de inzet van I11 in Nederland om meer BR406'en naar Brussel te kunnen sturen...Portbou schreef: ↑10 aug 2022, 18:12Jamaar, als DB er nu voor BETAALT ? is dit al eens nagevraagd ?trainlovertje schreef: ↑10 aug 2022, 14:01 De tijd van liefdadigheid vanuit de Europese staatsspoorwegen ligt achter ons,
Of je het nu wil of niet, dat is de evolutie nu eenmaal en die is onomkeerbaar: elk bedrijf moet op z'n centen letten en is commercieel ingesteld (lees: moet winst maken) om een gezond toekomstperspectief uit te bouwen. Buiten de low-cost maatschappijen zoals Ryanair worden de Europese regels in geval van vertraging/annulatie overigens wel goed nageleefd naar mijn ervaring. Dat probleem is overigens ook nu al geldig bij Flixbus/Flixtrain, meen ik begrepen te hebben.Laat ons vergelijkingen met de luchtvaart maar vermijden. Of willen we - om te beginnen - eens kijken op welke manier zij met hun klanten omgaan in geval van disruptie ? En dat ondanks de grote concurrentie…Net zoals in de luchtvaart bijvoorbeeld.
In Brussel (alleszins Brussel-Zuid) is inderdaad personeel aanwezig, in Noord en Luik al minder, maar echt oplossingen biedt men daar niet. Reizigers die om 5u 's ochtends opstaan om de vroege ICE te nemen onderweg naar Italië, Oostenrijk of Scandinavië - dat zijn echt geen uitzonderingen deze zomer - hebben weinig boodschap aan "neem de volgende trein naar Welkenraedt en trek daar je plan". Mijn indruk is dat de meeste mensen zelfs verder reizen met andere treinen. Deze mensen hebben allerlei zitplaatsen gereserveerd op treinen die zelf vaak overvol zijn, of waar zitplaatsen verplicht zijn (bijvoorbeeld naar Italië of Denemarken). Wat is het alternatief voor deze reizigers? Urenlang rechtstaan op hun alternatieve verbinding? Geweigerd worden op de trein naar Denenmarken, die deze zomer behoorlijk volgeboekt is? Zoekt het NMBS-personeel daar in Brussel-Zuid al voor oplossingen? Naar alle eerlijkheid vind ik dit meer prioriteit hebben dan de meeste binnenlandse verbindingen. Als mijn trein afgeschaft is, zoals enkele dagen geleden, heb ik 30 minuten later de volgende, en dat geldt voor het gros van de reizigers.Shrek schreef: ↑10 aug 2022, 18:10 Ik ga alvast ontkennen dat het Belgische gedeelte van de verbinding een grote chaos is. In Brussel zijn ze er intussen al gewoon aan geraakt om de ICE reizigers de weg te wijzen naar de Kortrijk-Welkenraedt. Ja de reizigers zijn langer onderweg en moeten 2x extra overstappen, maar chaos is het niet.
ICE's schrappen doet men nu al. In principe kan de huidige dienstregeling naar België en Nederland wel uitgevoerd worden met de 5 beschikbare treinen. Is het probleem niet eerder dat de ICE's voor BE/NL onbetrouwbaar zijn, met vele plotselinge defecten? Tenzij men altijd een reservetrein achter de hand houdt die bijna even snel is, los je de situatie niet op door treinen te schrappen.Shrek schreef: ↑10 aug 2022, 18:10 Bovendien maak je het voor veel ICE-reizigers ook een heel pak minder comfortabel. Nu kan grofweg de helft nog min of meer normaal zijn reis maken, jij zou ook hen extra laten overstappen.
Dan lijkt mijn oplossing (de helft van de ICE's schrappen en reservatieverplichting op de rest) een veel betere manier om de ICE-reizigers het comfort te geven waarvoor ze betalen.
Ironisch gezien is dat vaak beter. Mensen kunnen best leven met wat vertraging, en treinen zijn stipter dan vliegtuigen, maar als iets verkeerd gaat in de luchtvaart, herboekt men je wel meteen naar de eindbestemming, met (uiteraard) gereserveerde plaatsen op de nieuwe vluchten. Recent ook meegemaakt: zelfs bij Ryanair regelt men zonder vragen hotels en bussen voor alle passagiers. Mij lijkt een van de grootste problemen van internationale treinen dat je er bij calamiteiten al te vaak alleen voor staat, mede doordat er te weinig personeel is. Mensen die zoiets meemaken, die zie je echt niet meer terug.
Er was een goede verbinding tot voor kort. Als NMBS nu op eigen houtje een degelijk project wil beginnen, dan is dat pas goed en wel functionerend na de levering van de BR408 en overklast het Duitse systeem het Belgische waarschijnlijk. Plus je maakt van je partner een concurrent...
"Waarschijnlijk niet eens mogelijk"trainlovertje schreef: ↑10 aug 2022, 20:19 Met het huidige rollend materieel zo'n verbinding op poten te zetten, is waarschijnlijk niet eens mogelijk.
Mijn punt was dan ook dat de luchtvaartmaatschappijen - ondanks de grotere concurrentie en prijsdruk in die sector - een veel BETERE en vooral MEER BESCHIKBARE klantendienst hebben dan de spoorwegen.trainlovertje schreef: ↑10 aug 2022, 20:09 Buiten de low-cost maatschappijen zoals Ryanair worden de Europese regels in geval van vertraging/annulatie overigens wel goed nageleefd naar mijn ervaring.
Ik weet niet met welke luchtvaartmaatschappij je ervaring hebt, maar met sommige is het bijzonder kwaad kersen eten als je een claim hebt. Die claimbureaus verdienen er een goede boterham mee.Portbou schreef: ↑10 aug 2022, 20:31 Mijn punt was dan ook dat de luchtvaartmaatschappijen - ondanks de grotere concurrentie en prijsdruk in die sector - een veel BETERE en vooral MEER BESCHIKBARE klantendienst hebben dan de spoorwegen.
In de stations waar reizigers stranden is er ofwel niemand ofwel een Travel Centre/Reisezentrum/... (of welke dure benamingen nog ?) met een rij van een halve kilometer.
Klantendiensten van luchtvaartmaatschappijen zijn inderdaad slecht bereikbaar, maar op luchthavens lost men problemen (accomodatie, alternatief vervoer) wel spontaan op. EU261-vertragingsclaims zijn moeilijker, maar het gaat in de luchtvaart ook over grote bedragen (tot €600), terwijl men bij spoorwegen maximaal 50% van de ticketprijs terugbetaald. Een bijkomend nadeel dus: na een helse treinreis krijg je dan nog maar een aalmoes aan compensatie. Dat gezegd zijnde: ik wacht nog steeds op mijn compensatie van Trenitalia van begin juli, terwijl ik mijn coronaterugbetalingen van Wizzair wel na ongeveer een maand ontvangen heb.jknockaert schreef: ↑10 aug 2022, 20:35Ik weet niet met welke luchtvaartmaatschappij je ervaring hebt, maar met sommige is het bijzonder kwaad kersen eten als je een claim hebt. Die claimbureaus verdienen er een goede boterham mee.Portbou schreef: ↑10 aug 2022, 20:31 Mijn punt was dan ook dat de luchtvaartmaatschappijen - ondanks de grotere concurrentie en prijsdruk in die sector - een veel BETERE en vooral MEER BESCHIKBARE klantendienst hebben dan de spoorwegen.
In de stations waar reizigers stranden is er ofwel niemand ofwel een Travel Centre/Reisezentrum/... (of welke dure benamingen nog ?) met een rij van een halve kilometer.
Rijden die daar weer dan? De vorige keer dat ik naar De Panne ging, waren dat geen M6-stammen maar Desiro's-stammen.
Ik gebruik het woord waarschijnlijk net omdat ik niet bij het spoor werk en geen sluitend antwoord kan bieden, niet omdat ik een simpele NMBS-medewerker die niet veel zin heeft om iets op poten te zetten.Portbou schreef: ↑10 aug 2022, 20:27"Waarschijnlijk niet eens mogelijk"trainlovertje schreef: ↑10 aug 2022, 20:19 Met het huidige rollend materieel zo'n verbinding op poten te zetten, is waarschijnlijk niet eens mogelijk.![]()
Met andere woorden : we hebben niet eens zin om er eens over na te denken.
In the heat of the argument... laat ik me wel eens meeslepen en speel dan onbedoeld de man in plaats van de bal.trainlovertje schreef: ↑10 aug 2022, 20:45 Als je ervan uitgaat, dat niemand zin heeft om iets te bereiken bij het spoor, eindigt de discussie voor mij hier.
Maar die uitspraak komt niet van het spoor, maar van mij persoonlijk; het is het beeld wat ik als buitenstaander heb, om volgende redenen: oud materieel wordt nu al verlengd in dienst gehouden door de vertraagde levering van M7's en er worden intussen 10% meer treinkilometers gereden dan voor december 2017 (voor zover ze niet worden afgeschaft door rijdend personeelstekorten). Dit terwijl er in die tijd zeker geen 10% meer rollend materieel is bijgekomen.Portbou schreef: ↑10 aug 2022, 21:30In the heat of the argument... laat ik me wel eens meeslepen en speel dan onbedoeld de man in plaats van de bal.trainlovertje schreef: ↑10 aug 2022, 20:45 Als je ervan uitgaat, dat niemand zin heeft om iets te bereiken bij het spoor, eindigt de discussie voor mij hier.
Mijn excuses daarvoor.
Ik blijf erbij dat er bij de spoorwegen in het algemeen een gebrek aan ambitie is.
Een zin als "het is waarschijnlijk onmogelijk" illustreert dat nu net.