De langst levende klassiekjes
Re: De langst levende klassiekjes
Vanmiddag gereisd in het klassiekje 171.
Deze oude rakker is herschilderd in het rood in 1981 en laatst gereviseerd in 2002. Het rijdt nog behoorlijk goed (geen tikkende wielen), maar heeft wel wat last van tochtende raampjes.
De blauwe strepen met aanduiding van de ex-rokerscoupé's zijn er ook nog op te vinden evenals de binnenbordjes met "non-fumeurs".
Deze oude rakker is herschilderd in het rood in 1981 en laatst gereviseerd in 2002. Het rijdt nog behoorlijk goed (geen tikkende wielen), maar heeft wel wat last van tochtende raampjes.
De blauwe strepen met aanduiding van de ex-rokerscoupé's zijn er ook nog op te vinden evenals de binnenbordjes met "non-fumeurs".
die "tikkende" kan je op alle treinen aantreffen en zijn platte vlakken. Dit komt door een vaste rem, een slippend wil door slechte adhesie.
Hallo,
Juj! Vandaag in Klassiek 201 gezeten die de IC van Oostende naar Antwerpen deed!
Een City Railtje vergezelde hem.
Groeten,
Joris De Mol
Juj! Vandaag in Klassiek 201 gezeten die de IC van Oostende naar Antwerpen deed!
Een City Railtje vergezelde hem.
Groeten,
Joris De Mol
De IC Oostende-Antwerpen met klassiekskes? De NMBS is weer goed bezig...
Ik vind dit net heel positiefHobbes schreef:De IC Oostende-Antwerpen met klassiekskes? De NMBS is weer goed bezig...

Enkele jaren geleden was er bijna geen reserve materieel. Een defect aan de normale trein betekende meteen afschaffing.
Nu kan men blijkbaar nog ergens enkele klassiekjes vinden

Ik heb deze samenstelling vanmorgen ook gezien (201 en 977).
Goh, erg vind ik het niet om te reizen in een klassiek stel, ook al is het klasse 2.
Die treinen zijn inderdaad niet van de modernste, maar degelijk zijn ze alvast wel.
De bijna 50 jaar oude klassiekjes staan altijd klaar om een defecte moderne M6 te vervangen.
Goh, erg vind ik het niet om te reizen in een klassiek stel, ook al is het klasse 2.
Die treinen zijn inderdaad niet van de modernste, maar degelijk zijn ze alvast wel.
De bijna 50 jaar oude klassiekjes staan altijd klaar om een defecte moderne M6 te vervangen.
Wat ik zo (o.a) goed vind aan de klassiekjes, is dat je daar ook een gevoel van ruimte in hebt!AM'er schreef:Ik heb deze samenstelling vanmorgen ook gezien (201 en 977).
Misschien ligt dat echt aan mij, maar in een MS96 had ik helemaal geen gevoel van 'ruimte' in.
(ook al is dat één grote coupé)
In een M6 had ik ook geen ruimtegevoel in (Ok, dit is een dubbeldekker, dat kan ik verstaan)
Als de sporen goed liggen, rijden ze nog behoorlijk goed ook.
Interieur is 60s maar tenminste echt degelijk.
Dat ze ze nog maar héél lang houden

Voor L treintjes vind ik ze perfect! (ook de gemoderniseerde doen het aardig vind ik, de gewone mens
denk echt dat die nieuw zijn

Als het aan mij lag liet ik ze allemaal reviseren

Als het niet veel mag kosten dee ik het volgende met alle 'niet gemoderniseerde klassiekjes'
- Nieuwe ramen.
- Herstellen van beschadigingen (interieur)
- Sterkere lampen binnenin
- Buitenkant: schilderen in de dezelfde kleur als de gemoderniseerde niet-cityrails. Ik vind de vernieuwde klassiekjes
trouwens beeldig staan met de niet-cityrail livrei.
Zo lang de trein op tijd is mogen het van mij allemaal klassiekskes zijn (durf ik het nog zeggen, want niet iedereen is het met
mij eens denk ik...

jammer van de slechte deuren...)
Greetz,
S.
ps: gelieve mijn bericht niet té serieus te nemen

de nmns, dus het is zeeeer onwaarschijnlijk dat mijn plannen veel bijval krijgen

Ik ben ook al eens met een klassiekske van Antwerpen naar Oostende gereisd. Echt lollig vond ik dat toch niet.
Lekkere zetels, dat wel, maar voor de rest? Oh ja, VEEL bagageruimte
Hoe nieuwer de trein, hoe minder bagagerek... Een Break heeft mijns inziens veruit de beste bagagerekken.
Degelijkheid, daar heeft de gebruiker geen zaken mee. De Maatschappij moet zorgen dat hun (hopelijk moderne) treinen rijden, en daarmee uit.
Als gebruiker heb ik absoluut geen reactie van "hoera! een robuust en betrouwbaar treinstel!" als ik zie dat ik 120km in een klassiekje moet gaan zitten, of weeral een half uur in een P.C.C.-tram.
Lekkere zetels, dat wel, maar voor de rest? Oh ja, VEEL bagageruimte

Degelijkheid, daar heeft de gebruiker geen zaken mee. De Maatschappij moet zorgen dat hun (hopelijk moderne) treinen rijden, en daarmee uit.
Als gebruiker heb ik absoluut geen reactie van "hoera! een robuust en betrouwbaar treinstel!" als ik zie dat ik 120km in een klassiekje moet gaan zitten, of weeral een half uur in een P.C.C.-tram.
Die klassiekjes rijden nog als echte treinen, de geur inclusief. Het materieel à la M6, MW41 doet meer denken aan metrovervoer.
Van het nieuwste materieel zijn de AM96's nog de beste, dit samen met de I-rijtuigen.
Als nu blijkt dat er energiezuiniger materieel kan ingezet worden, leg ik me volledig neer bij de keuze om de oudste treinen aan de kant te zetten. Nostalgie zal dan moeten wijken voor rationaliteit.
Maar tot zolang ik nog kan reizen in een klassiek stel, zal ik ervan genieten.
PS: Deze avond was het stel 163 van dienst in de L-trein Brugge-Gent. Zelden komt een stel met nummer 160-169 door Brugge.
Grt.
Van het nieuwste materieel zijn de AM96's nog de beste, dit samen met de I-rijtuigen.
Als nu blijkt dat er energiezuiniger materieel kan ingezet worden, leg ik me volledig neer bij de keuze om de oudste treinen aan de kant te zetten. Nostalgie zal dan moeten wijken voor rationaliteit.
PS: Deze avond was het stel 163 van dienst in de L-trein Brugge-Gent. Zelden komt een stel met nummer 160-169 door Brugge.
Grt.
Hello,AM'er schreef:Die klassiekjes rijden nog als echte treinen, de geur inclusief. Het materieel à la M6, MW41 doet meer denken aan metrovervoer.
Grt.
Het nieuwe materiaal doet mij idd meer aan een bus dan aan een trein denken.
Als er beter materiaal is, mag dat zeker in de plaats komen, spijtig genoeg is nieuwer tegenwoordig niet (altijd) gelijk aan beter

AM96 rijd verder idd heel keurig, alleen spijtig van de veel te kleine deuren.
Greetz,
S.

Ik vond net een foto van een klassiekertje in schellebelle.
Deze foto heb ik getrokken op 14-08-08 in schellebelle deze reed richting wetteren.
zou iemand weten wat zijn nummer is langs zijkant heeft hij wel een nummer maar bijna niet leesbaar.
zou dat kunnen de 195?
http://b-loc.net23.net/fotos/195.jpg
mvg Pieter
Deze foto heb ik getrokken op 14-08-08 in schellebelle deze reed richting wetteren.
zou iemand weten wat zijn nummer is langs zijkant heeft hij wel een nummer maar bijna niet leesbaar.
zou dat kunnen de 195?
mvg Pieter
Dag Trammist,Trammist schreef:Ik ben ook al eens met een klassiekske van Antwerpen naar Oostende gereisd. Echt lollig vond ik dat toch niet.
Lekkere zetels, dat wel, maar voor de rest? Oh ja, VEEL bagageruimteHoe nieuwer de trein, hoe minder bagagerek... Een Break heeft mijns inziens veruit de beste bagagerekken.
Het is zeker niet mijn bedoeling om ruzie te maken met u

Voor L treinen vind ik ze prima geschikt. ICs is er idd een beetje over, maar liever een trein die rijd, dan een afgeschafte

Van de het moderene(re) materiaal zijn de breaks misschien nog wel de beste!
No hard feelings verder hoor, ik begrijp ook wel wat je wil zeggen

Greetz
S

Hallo, dit is met alle zekerheid het stel 156. Deze heeft geen nummer vooraan.
b-loc schreef:Ik vond net een foto van een klassiekertje in schellebelle.
zou dat kunnen de 195?
mvg Pieter
Ik zou die lampen alleszins niet vervangen. Die zijn juist een deel van de sfeer. Met een M6 zie je vrijwel niets meer buiten in de donker.vasonline schreef:- Sterkere lampen binnenin
Het heeft idd iets, dat is waarDietrich schreef:Ik zou die lampen alleszins niet vervangen. Die zijn juist een deel van de sfeer. Met een M6 zie je vrijwel niets meer buiten in de donker.vasonline schreef:- Sterkere lampen binnenin

Greetz,
S.