IJzeren Rijn: gemor in Nederland
Vrijdag 28 november 2008
Het (Nederlandse) Samenwerkingsverband Midden-Limburg met onder meer de vijf Nederlandse gemeenten waar de IJzeren Rijn passeert, legt zich niet neer bij het besluit om het historische tracé weer in gebruik te nemen. Volgens het Samenwerkingsverband brengt dat bijzonder veel kosten met zich mee terwijl er geen baten tegenover staan. Het vindt de beslissing om op basis van het historische tracé met een omleiding in Roermond en een tunnel in het Meynweggebied treinen te laten sporen van de Antwerpse haven naar het Duitse Ruhrgebied "jammer".
Volgens voorzitter IJff zal het tracé, waarover nu overeenstemming is bereikt, veel meer dan de vooropgestelde 570 miljoen euro en bovendien ten koste gaan van leefmilieu en leefbaarheid, terwijl het geen afdoend antwoord biedt op de Antwerpse vraag om adequate hinterlandverbindingen.
Het Samenwerkingsverband zegt de noodzaak van de IJzeren Rijn als missing link in het huidige Noordwest-Europese spoorwegennet te erkennen. "De haven van Antwerpen moet net als die van Rotterdam over goede verbindingen kunnen beschikken. Daarom moet een oplossing worden gezocht voor de komende 100 jaar. Nu gaat het echter om een tracé waarop niet meer dan 70 treinen kunnen rijden elke dag en dus zal de ontsluiting van de Antwerpse haven nauwelijks invulling kunnen krijgen."
IJff lanceerde een oproep naar de betrokken Belgische, Duitse en Nederlandse regio's om de hoofden bij elkaar te steken. "Dit is een besluit genomen vanuit Brussel, Berlijn en Den Haag. We moeten zoeken naar een alternatief dat goed is voor de economische ontwikkeling en oog heeft voor de leefbaarheid in onze regio."
Volgens IJff is het Samenwerkingsverband echter niet van plan tegen te werken of juridisch stokken in de wielen te steken. "Maar we willen weten wat er nu precies is afgesproken en roepen iedereen op zich nogmaals te bezinnen. Er zijn nog te veel onbeantwoorde vragen".
Bron: http://www.internetgazet.be/default.asp ... hel&p=8217