IJzeren Rijn

Alles over goederenvervoer in België.
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: IJzeren Rijn

Bericht door dentheo »

deadlock schreef: Je kan iets vinden en iets kan zo zijn. Zeventig treinen per dag is nou niet bepaald veel. Over de betuweroute gaat met ingang van volgende week bijna het vijfvoudige rijden.

70 x7 = 490 vijfvoudig is 2450... dat is veel, ik denk dat de Betuweroute vanaf 14/12 350 treinen neemt.....maar per WEEK
Theo
Groeten vanop de Heide
Cipallieter

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Cipallieter »

70 treinen per dag zullen in ieder geval al voor extra veel wachttijden aan de overwegen zorgen.
Vooral aan de overweg aan de Heuvelstraat in Boechout en deze aan de Lispersteenweg in Lier zal dit voor veel problemen zorgen, zeker op de tijdstippen dat er veel fietsende scholieren moeten passeren.

Ik hoop dat tegen dan de tweede haventoegang beschikbaar zal zijn.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Steven »

eventueel tegen dan ook een paar overwegen laten afschaffen en vervangen door tunnel/brug (desnoods enkel voor voetgangers/fietsers)
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13020
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Shrek »

ik betwijfel heel sterk of men per dag 70 treinen extra op L 15 (lier-antw) krijgt gepropt :roll:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Steven »

Shrek schreef:ik betwijfel heel sterk of men per dag 70 treinen extra op L 15 (lier-antw) krijgt gepropt :roll:
tijdens de nachtelijke uren zal er nog wel plaats genoeg vrij zijn ;-)
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13020
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Shrek »

Steven schreef: tijdens de nachtelijke uren zal er nog wel plaats genoeg vrij zijn ;-)
oeioei 's nachts door weert en dat natuurgebied, onze noorderburen gaan lachen :lol:
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: IJzeren Rijn

Bericht door dentheo »

Shrek schreef:ik betwijfel heel sterk of men per dag 70 treinen extra op L 15 (lier-antw) krijgt gepropt :roll:
Is waarschijnlijk NIET extra, deel daarvan komt nu ook al door Lier...
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Steven »

inderdaad, een deel van die treinen kan men weghalen van de montzenroute.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Bibke »

IJzeren Rijn: gemor in Nederland

Vrijdag 28 november 2008

Het (Nederlandse) Samenwerkingsverband Midden-Limburg met onder meer de vijf Nederlandse gemeenten waar de IJzeren Rijn passeert, legt zich niet neer bij het besluit om het historische tracé weer in gebruik te nemen. Volgens het Samenwerkingsverband brengt dat bijzonder veel kosten met zich mee terwijl er geen baten tegenover staan. Het vindt de beslissing om op basis van het historische tracé met een omleiding in Roermond en een tunnel in het Meynweggebied treinen te laten sporen van de Antwerpse haven naar het Duitse Ruhrgebied "jammer".
Volgens voorzitter IJff zal het tracé, waarover nu overeenstemming is bereikt, veel meer dan de vooropgestelde 570 miljoen euro en bovendien ten koste gaan van leefmilieu en leefbaarheid, terwijl het geen afdoend antwoord biedt op de Antwerpse vraag om adequate hinterlandverbindingen.
Het Samenwerkingsverband zegt de noodzaak van de IJzeren Rijn als missing link in het huidige Noordwest-Europese spoorwegennet te erkennen. "De haven van Antwerpen moet net als die van Rotterdam over goede verbindingen kunnen beschikken. Daarom moet een oplossing worden gezocht voor de komende 100 jaar. Nu gaat het echter om een tracé waarop niet meer dan 70 treinen kunnen rijden elke dag en dus zal de ontsluiting van de Antwerpse haven nauwelijks invulling kunnen krijgen."
IJff lanceerde een oproep naar de betrokken Belgische, Duitse en Nederlandse regio's om de hoofden bij elkaar te steken. "Dit is een besluit genomen vanuit Brussel, Berlijn en Den Haag. We moeten zoeken naar een alternatief dat goed is voor de economische ontwikkeling en oog heeft voor de leefbaarheid in onze regio."
Volgens IJff is het Samenwerkingsverband echter niet van plan tegen te werken of juridisch stokken in de wielen te steken. "Maar we willen weten wat er nu precies is afgesproken en roepen iedereen op zich nogmaals te bezinnen. Er zijn nog te veel onbeantwoorde vragen".

Bron: http://www.internetgazet.be/default.asp ... hel&p=8217
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Bibke »

'IJzeren Rijn moet er sneller dan 2018 komen'

Woensdag 3 december 2008

Eddy Bruyninckx, afgevaardigd bestuurder van het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen, reageert vandaag in Knack zowel opgelucht als op zijn hoede op het nieuws dat Nederland alsnog instemt met het historische tracé voor de IJzeren Rijn. Maar hij vindt dat 2018 als startdatum (Edit Bibke: hier zal wel NIET moeten staan) door de beugel kan. "In 2005 oordeelde het Internationaal Arbitragehof dat België wel degelijk aanspraak kon maken op het gebruik van de IJzeren Rijn in Nederland", brengt Bruyninckx in herinnering. "Sindsdien heeft België ondubbelzinnig gesteld dat er geen avonturen meer mochten volgen qua timing: de IJzeren Rijn moest heropend kunnen worden tegen 2015. Als dat nu begin 2016 wordt in plaats van eind 2015, zullen we daar niet over vallen. Maar 2018 kan voor ons niet door de beugel. We weten uit ervaring - met de Scheldeverdragen - dat de Nederlanders voor hun verplichtingen tegenover ons graag de Franse slag hanteren. Onze regering zal ze dus dicht op de huid moeten blijven zitten."
De IJzeren Rijn vormt voor Antwerpen een snellere spoorverbinding (via Noord-Limburg) tussen de haven en het Duitse Ruhrgebied. "Dat maakt Antwerpen aantrekkelijker als aanleghaven en de industrie in het ruhrgebied minder eenzijdig afhankelijk van de verbinding met Rotterdam", aldus Bruyninckx.

Bron: http://www.internetgazet.be/default.asp ... hel&p=8303
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Bibke »

Zaterdag werken aan spoorlijn

Donderdag 22 januari 2009

Komende zaterdag - overmorgen - wordt er gewerkt aan de spoorlijn tussen Mol en Neerpelt. Om de eventuele vertraging tot een minimum te beperken wordt er in het station van Mol niet gekoppeld of ontkoppeld. Reizigers van en naar de richting Hasselt moeten daar dus van trein veranderen. En wie uit de richting Neerpelt komt zal in Mol minder lang moeten wachten.

Bron: http://www.internetgazet.be/hamont-achel.aspx
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Bibke »

Onderzoek naar milieu op deel IJzeren Rijn

Donderdag 26 februari 2009

Gisteren besliste de Raad van State in Nederland dat er voorlopig geen treinen meer mogen rijden over een deel van de IJzeren Rijn tussen Budel en Weert. Eerst moet er onderzocht worden welke gevolgen onderhoud en gebruik van deze spoorlijn kunnen hebben voor de beschermde natuur ter plaatse, aldus het rechtsciollege. (Bron: De Telegraaf). De beslissing is een flinke streep door de rekening van de NMBS en de haven van Antwerpen.

Bron: http://www.internetgazet.be/default.asp ... el&p=10081
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Bibke »

Bibke schreef:Onderzoek naar milieu op deel IJzeren Rijn

Donderdag 26 februari 2009

Gisteren besliste de Raad van State in Nederland dat er voorlopig geen treinen meer mogen rijden over een deel van de IJzeren Rijn tussen Budel en Weert. Eerst moet er onderzocht worden welke gevolgen onderhoud en gebruik van deze spoorlijn kunnen hebben voor de beschermde natuur ter plaatse, aldus het rechtsciollege. (Bron: De Telegraaf). De beslissing is een flinke streep door de rekening van de NMBS en de haven van Antwerpen.

Bron: http://www.internetgazet.be/default.asp ... el&p=10081
UPDATE:
Al in de zomer van 2006 vroeg de Limburgse Milieufederatie aan spoornetbeheerder ProRail om de onderhoudswerken tussen Weert en Budel stil te leggen omdat er geen vergunning was. Begin 2007 besliste de Nederlandse minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit dat er geen vergunning nodig was, maar dat besluit is nu vernietigd door de Raad van State.

Bron: http://www.internetgazet.be/default.asp ... el&p=10081
LML
Berichten: 1432
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: IJzeren Rijn

Bericht door LML »

Op 28 en 29/03 wordt er geknutseld op L15 tussen Geel en Mol. Ik weet dat die weg een nieuwe asfaltlaag krijgt en Infrabel van de gelegenheid gebruik maakt om ook de overweg aan te pakken.
De treinen worden in Mol niet ge- en ontkoppeld in dit weekend. Dus degene die naar Hasselt wil, moet in Mol (zoals vroeger in de tijd vóór de komst van de dieselstellen) overstappen.
Extra reistijd: 5 tot 10 min.

Correctie: Vanaf 23/03 is de expressweg (Geel-Retie) + de overweg voor 3 weken gesloten wegens herasfalteringswerken en werken aan de overweg. In het weekend van 28 en 29/03 moet je rekening houden met een extra reistijd van 5 à 10 minuten en wordt er niet ge- en ontkoppeld in Mol.
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Bibke »

'Tweede spoor voor IJzeren Rijn'

Vrijdag 8 mei 2009

Volgens de werkgroep Spoor van ACV-Mol krijgt de IJzeren Rijn vanaf Balen Werkplaatsen tot Neerpelt een tweede spoor. De werkgroep verwijst naar documenten uit Nederland waarin daarvan sprake is. In de nota wordt ook gesteld dat de IJzeren Rijn in 2016 heropend wordt tussen de Antwerpse haven en het Duitse Ruhrgebied. Tussen Mol en Balen Werkplaatsen zou er geen tweede spoor komen omdat die ingreep te duur zou zijn. Het talud moet daarvoor worden verbreed en er zijn een paar tunnels nodig.

Bron: http://www.internetgazet.be/default.asp ... el&p=11421
Plaats reactie