Fyra
Re: Toekomst L12
Mijn mening doet er weer totaal niet toe, maar ik vind de wijze waarop de NMBS & Co. omgaan met het verkeer tussen B & NL (en bij uitbreiding alle internationale verkeer) beneden alle peil. Het opdoeken van de 'klassieke' verbinding tussen Brussel en Amsterdam is een schandaal zonder weerga. Zoals wel meer mensen wil ik er de aandacht op vestigen dat aan de reizigers inderdaad nooit een ernstige vraag is gesteld over de wenselijkheid van twee dure hogesnelheidsverbindingen en de afschaffing van een 'normale' dienst op dat traject. Wat ik verwacht is dit: een regelmatige, vlotte verbinding tussen Brussel en Amsterdam via o.a. Den Haag, waarvoor ik tot een minuut voor vertrek een 'gewoon' kaartje kan kopen tegen een prijs die overeenkomt met het aantal af te leggen kilometers, ongeacht het tijdstip of de plaats (cf. de balieboete) waar ik dat kaartje koop (eventueel met een Railplus korting, maar zonder verdere 'tariefdifferentiatie' - variabele prijzen voor hetzelfde product ruikt immers naar willekeur). Bovendien wil ik op een trein zelf een plaats kunnen kiezen en wil ik ook zonder enige formaliteit over de mogelijkheid beschikken om een trein later te nemen of mijn reis te onderbreken.
Al die vanzelfsprekendheden nemen de boeven van Thalys, Fyra en Eurostar ons gewoon af, in hun vuistje lachend om de woekerprijzen die ze ons kunnen aanrekenen omdat liberalisering van het spoorvervoer vooral betekent dat er zich nieuwe monopolisten mogen aandienen die op geen enkele manier nog onder de controle van de natiestaten vallen. Ik blijf erbij; het verdwijnen van de klassieke BeNe-verbinding is een schanddaad. De Fyra wens ik dan ook van harte een catastrofale schuldenberg toe in de hoop dat de exploitatie ervan binnen enkele jaren noodgedwongen moet worden opgeschort, net zoals ik dat de Thalys naar Keulen ook nog altijd toewens (DB is met hun ICE's op dat vlak wel een betere leerling).
Al die vanzelfsprekendheden nemen de boeven van Thalys, Fyra en Eurostar ons gewoon af, in hun vuistje lachend om de woekerprijzen die ze ons kunnen aanrekenen omdat liberalisering van het spoorvervoer vooral betekent dat er zich nieuwe monopolisten mogen aandienen die op geen enkele manier nog onder de controle van de natiestaten vallen. Ik blijf erbij; het verdwijnen van de klassieke BeNe-verbinding is een schanddaad. De Fyra wens ik dan ook van harte een catastrofale schuldenberg toe in de hoop dat de exploitatie ervan binnen enkele jaren noodgedwongen moet worden opgeschort, net zoals ik dat de Thalys naar Keulen ook nog altijd toewens (DB is met hun ICE's op dat vlak wel een betere leerling).
Je wilt alleen korting, dus zelfs niet volle prijs betalen....jotie schreef: Wat ik verwacht is dit: een regelmatige, vlotte verbinding tussen Brussel en Amsterdam via o.a. Den Haag, waarvoor ik tot een minuut voor vertrek een 'gewoon' kaartje kan kopen tegen een prijs die overeenkomt met het aantal af te leggen kilometers, ongeacht het tijdstip of de plaats (cf. de balieboete) waar ik dat kaartje koop (eventueel met een Railplus korting, maar zonder verdere 'tariefdifferentiatie' - variabele prijzen voor hetzelfde product ruikt immers naar willekeur). Bovendien wil ik op een trein zelf een plaats kunnen kiezen en wil ik ook zonder enige formaliteit over de mogelijkheid beschikken om een trein later te nemen of mijn reis te onderbreken.
.
Dat blijft allemaal kunnen...welkom in onze stoptrein op lijn 12
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Dat gemekker over die "dure" prijzen begin ik stilaan beu te worden. Het wordt GOEDKOPER als je tijdig reserveert, niet duurder. De tariefdifferentiatie is een heel logisch gevolg van de mogelijkheden die de ICT biedt. Het laat toe het materieel veel efficiënter in te zetten, zodat er ook een hoop kaartjes aan dumpingprijzen verkocht worden. Die differentiatie is helemaal niet willekeurig en verloopt volgens een vast, logisch patroon.jotie schreef:Wat ik verwacht is dit: een regelmatige, vlotte verbinding tussen Brussel en Amsterdam via o.a. Den Haag, waarvoor ik tot een minuut voor vertrek een 'gewoon' kaartje kan kopen tegen een prijs die overeenkomt met het aantal af te leggen kilometers, ongeacht het tijdstip of de plaats (cf. de balieboete) waar ik dat kaartje koop (eventueel met een Railplus korting, maar zonder verdere 'tariefdifferentiatie' - variabele prijzen voor hetzelfde product ruikt immers naar willekeur). Bovendien wil ik op een trein zelf een plaats kunnen kiezen en wil ik ook zonder enige formaliteit over de mogelijkheid beschikken om een trein later te nemen of mijn reis te onderbreken.
Het systeem is helemaal niet zo ergerlijk als jij het wel voorstelt. Kijk maar naar het enorme succes van Brussel-Parijs. Niemand stelt zich daar nog vragen bij de reservering. Als je het wat handig speelt heb je voor 50€ een retourtje Parijs. Dat was onmogelijk met de vaste tarieven. Misschien verwacht jij ook nog wel een bagagedrager die uw koffer aanneemt bij het binnenkomen van het station of iemand die de deur van uw persoonlijke coupé opent voor u, maar dat is verleden tijd. Zo is het ook met de vaste prijzen.
Je mag dat verwachten, maar je hebt er geen recht op. Je doet alsof kunnen reizen waar en wanneer je wil aan de prijs die jij zelf redelijk vindt een mensenrecht is. Dat is het echter niet. Je zal overigens nog altijd tot op het laatste moment een kaartje kunnen kopen, (heb ik voor Thalys ook nog gedaan, ooit in Rotterdam terwijl hij al in het station stond...) en er zijn flexibele kaartjes waarmee je zo op een andere trein kan stappen. Je betaalt wat voor het privilege, maar als je je een beetje kan schikken betaal je ook een heel stuk minder.jotie schreef: Wat ik verwacht is dit: een regelmatige, vlotte verbinding tussen Brussel en Amsterdam via o.a. Den Haag, waarvoor ik tot een minuut voor vertrek een 'gewoon' kaartje kan kopen tegen een prijs die overeenkomt met het aantal af te leggen kilometers, ongeacht het tijdstip of de plaats (cf. de balieboete) waar ik dat kaartje koop (eventueel met een Railplus korting, maar zonder verdere 'tariefdifferentiatie' - variabele prijzen voor hetzelfde product ruikt immers naar willekeur). Bovendien wil ik op een trein zelf een plaats kunnen kiezen en wil ik ook zonder enige formaliteit over de mogelijkheid beschikken om een trein later te nemen of mijn reis te onderbreken.
Kijk, die nieuwe bedrijven krijgen ook geen belastinggeld. Waarom zou jij recht hebben op een gedeeltelijke financiering van je reiswensen door de staat? En dankzij de prijsdifferentiatie (iets wat niet alleen spoorwegbedrijven doen overigens) kunnen reizen ook voor veel weiniger geld aangeboden worden. Ik zit morgen vroeg in de 1ste klas op de Thalys van Köln naar Brussel, en betaal daar minder voor dan het TCV tarief. En dat voor een reis die nog eens een stuk sneller verloopt, in een trein waar ik internet heb en nog een ontbijt toe krijg.Al die vanzelfsprekendheden nemen de boeven van Thalys, Fyra en Eurostar ons gewoon af, in hun vuistje lachend om de woekerprijzen die ze ons kunnen aanrekenen omdat liberalisering van het spoorvervoer vooral betekent dat er zich nieuwe monopolisten mogen aandienen die op geen enkele manier nog onder de controle van de natiestaten vallen.
Het is niet alsof "controle door natiestaten" zo een goede zaak is. Dat heeft in de loop van de recente geschiedenis vooral tot sluitingen geleid.
In het kader van de Europese eenwording zijn denkbeeldige grenzen zoals deze worden opgeworpen door een reserveringsplicht en tariefdifferentiatie wel het laatste wat je kunt gebruiken. De tariefdifferentiatie bij de auto zit hem hoogstens in de brandstofprijs die fluctueert van dag tot dag. De andere kosten (verzekering, onderhoud, afschrijving) zijn vast, de flexibiliteit die de auto biedt ook.
Treinen worden vaak met vliegtuigen vergeleken, en dat is correct bij afstanden groter dan 500 kilometer of bij locaties die met de auto moeilijk bereikbaar zijn (Engeland voor de opening van de Kanaaltunnel). Bij afstanden onder de 500 kilometer moet de trein het vaker opnemen tegen de auto, en hoe meer verschil er zit tussen de twee qua flexibiliteit en gemak, hoe vaker men voor de auto zal kiezen.
Treinen worden vaak met vliegtuigen vergeleken, en dat is correct bij afstanden groter dan 500 kilometer of bij locaties die met de auto moeilijk bereikbaar zijn (Engeland voor de opening van de Kanaaltunnel). Bij afstanden onder de 500 kilometer moet de trein het vaker opnemen tegen de auto, en hoe meer verschil er zit tussen de twee qua flexibiliteit en gemak, hoe vaker men voor de auto zal kiezen.
Maar zoals KVB zegt moet je helemaal niet aan gemak inboeten, alleen ga je daarvoor het prijskaartje betalen. Wat eigenlijk logisch is: een reiziger die braaf 3 maand op voorhand zijn ticket besteld, op tijd op het perron staat en liefst nog zelf z'n kaartje afprint kost de vervoerder een stuk minder dan wie last-minute besteld, nog wilt annuleren of omruilen,...
Vroeger betaalde iedereen mee voor die mensen die meer service vragen, nu moeten ze het zelf betalen.
Dus Jotie en Alex: vinden jullie het normaal dat wie die extra diensten niet nodig heeft mee betaald voor jullie?
Vroeger betaalde iedereen mee voor die mensen die meer service vragen, nu moeten ze het zelf betalen.
Dus Jotie en Alex: vinden jullie het normaal dat wie die extra diensten niet nodig heeft mee betaald voor jullie?
Maar toch: men moet toch ook nog proberen om de trein concurrentieel te houden met de auto, want die moet ik nooit vooraf te reserveren.
Dus op kortere afstanden (pakweg maximum 200 km) gaat men toch niet zover komen met een systeem waarbij je vooral vroeg moet reserveren.
Tevens ga ik in de logica mee dat je betaalt voor de flexibiliteit, maar enkel als het goedkoper wordt dan voorheen als je flexibiliteit opoffert.
Zoals nu de NMBS en NS de Benelux willen saboteren ten voordele van de Fyra, als ze dat vooraf gezegd hadden was de HSL er nooit gekomen, wees daar maar zeker van.
Ik ben er van overtuigd dat vele HSL-voorstanders intussen hun kar keren omdat ze zien dat de huidige reiziger er in elk geval op achteruit gaat.
Dus op kortere afstanden (pakweg maximum 200 km) gaat men toch niet zover komen met een systeem waarbij je vooral vroeg moet reserveren.
Tevens ga ik in de logica mee dat je betaalt voor de flexibiliteit, maar enkel als het goedkoper wordt dan voorheen als je flexibiliteit opoffert.
Zoals nu de NMBS en NS de Benelux willen saboteren ten voordele van de Fyra, als ze dat vooraf gezegd hadden was de HSL er nooit gekomen, wees daar maar zeker van.
Ik ben er van overtuigd dat vele HSL-voorstanders intussen hun kar keren omdat ze zien dat de huidige reiziger er in elk geval op achteruit gaat.
De prijzen die de fyra in de toekomst gaat hanteren ken ik niet. Maar als je met de Thalys lang op voorhand reserveert ben je al goedkoper af dan de klassieke benelux en ga je toch via de HSL.pietje schreef:Maar toch: men moet toch ook nog proberen om de trein concurrentieel te houden met de auto, want die moet ik nooit vooraf te reserveren.
Reserveren voor een trein hoeft trouwens geen omslachtige procedure te zijn hoor. In Paris-Nord kan je 5 minuten voor je TGV vertrekt nog een ritje kopen, volle prijs natuurlijk, maar het gaat wel heel gemakkelijk

-
Re: Fyra.
Omdat het om de Fyra gaat: Voor Amsterdam-Breda via de HSL heeft men nu de 186 144 en de 186 244 tot hun beschikking. Locs zijn wit/grijs en krijgen (een) FYRA-sticker(s), maar niet geheel rood zoals de huidige locs.
186 144 en 186 236 
Zijn die locs de reden van de punctualiteitsverbetering van vandaag? De bot op @Failra heeft de afgelopen dagen heel wat vertragingen en uitval gemeld maar is vandaag zowat stil gebleven.
Over het verhaal over de HSL: ik was in het verleden wel enigszins voorstander, vooral vanwege de "wow"-factor. Een trein in Nederland die 300 rijdt! Snel overal zijn! Gaaf. Inmiddels is mijn mening bijgesteld.
De HSL is een grote mislukking gebleken (m.u.v. de Thalys), NS Hispeed heeft het concept achter Fyra totaal verkeerd begrepen en gaat er zowat aan kapot. Bijgevolg is dat de politiek waarschijnlijk minder bereid is om in de toekomst in spoorvervoer te investeren (zie het huidige Nederlandse kabinet dat ook budgetten voor belangrijke projecten zoals SAAL terugschroeft). De 7,2 miljard die de HSL-Zuid heeft gekost had zo veel beter besteed kunnen worden.
Voor afstanden tot 200 km moet je sowieso niet met reserveringen gaan werken in de Benelux. Nederland is eigenlijk één groot metronetwerk, zo behandelt NS het ook. Klokvaste dienstregeling, hoge frequenties, veel zitplaatsen. België hoort daar net zo bij en een goede snelle spoorverbinding kan ontwikkeling van het Beneluxgebied in zijn geheel bevorderen.
Randstad + Brabantse stedenrij + Antwerpen + Brussel, een paar regio's met een enorm potentieel. Veel kennis, industrie, diensten, handel en havens en achterland. Juist door daar een mooi aanbod neer te zetten ontwikkel je dat gebied.
Het enige mooie aanbod dat er in de toekomst zal zijn is de auto. Op 200 km zit niemand te wachten op vroeg boeken, niet omwisselbaar, geld niet terug kunnen krijgen, homeprint, enzovoorts. Mensen willen gewoon een kaartje uit de automaat trekken en gaan. Met de OV-chipkaart nog makkelijker, gewoon *bliep* en gaan.
Bij afstanden van 200 tot 500 km wordt het al wat infrequenter en plannen mensen hun reizen al wat meer in, zie de reserveringen voor Thalys die goed lopen. Boven de 500 km zijn mensen eerder geneigd het vliegtuig te nemen en zijn ze bereid om daarvoor te reserveren.
In de range 0 - 200 km, waar je binnen de Benelux toch hoofdzakelijk mee te maken hebt, gaat dat je niet lukken. Dan stappen mensen net zo lief de auto in want die is nét zo snel, maar wel goedkoper en flexibeler. Dan maar geen laptop gebruiken onderweg. Bellen kan toch wel.

Zijn die locs de reden van de punctualiteitsverbetering van vandaag? De bot op @Failra heeft de afgelopen dagen heel wat vertragingen en uitval gemeld maar is vandaag zowat stil gebleven.
Over het verhaal over de HSL: ik was in het verleden wel enigszins voorstander, vooral vanwege de "wow"-factor. Een trein in Nederland die 300 rijdt! Snel overal zijn! Gaaf. Inmiddels is mijn mening bijgesteld.
De HSL is een grote mislukking gebleken (m.u.v. de Thalys), NS Hispeed heeft het concept achter Fyra totaal verkeerd begrepen en gaat er zowat aan kapot. Bijgevolg is dat de politiek waarschijnlijk minder bereid is om in de toekomst in spoorvervoer te investeren (zie het huidige Nederlandse kabinet dat ook budgetten voor belangrijke projecten zoals SAAL terugschroeft). De 7,2 miljard die de HSL-Zuid heeft gekost had zo veel beter besteed kunnen worden.
Voor afstanden tot 200 km moet je sowieso niet met reserveringen gaan werken in de Benelux. Nederland is eigenlijk één groot metronetwerk, zo behandelt NS het ook. Klokvaste dienstregeling, hoge frequenties, veel zitplaatsen. België hoort daar net zo bij en een goede snelle spoorverbinding kan ontwikkeling van het Beneluxgebied in zijn geheel bevorderen.
Randstad + Brabantse stedenrij + Antwerpen + Brussel, een paar regio's met een enorm potentieel. Veel kennis, industrie, diensten, handel en havens en achterland. Juist door daar een mooi aanbod neer te zetten ontwikkel je dat gebied.
Het enige mooie aanbod dat er in de toekomst zal zijn is de auto. Op 200 km zit niemand te wachten op vroeg boeken, niet omwisselbaar, geld niet terug kunnen krijgen, homeprint, enzovoorts. Mensen willen gewoon een kaartje uit de automaat trekken en gaan. Met de OV-chipkaart nog makkelijker, gewoon *bliep* en gaan.
Bij afstanden van 200 tot 500 km wordt het al wat infrequenter en plannen mensen hun reizen al wat meer in, zie de reserveringen voor Thalys die goed lopen. Boven de 500 km zijn mensen eerder geneigd het vliegtuig te nemen en zijn ze bereid om daarvoor te reserveren.
In de range 0 - 200 km, waar je binnen de Benelux toch hoofdzakelijk mee te maken hebt, gaat dat je niet lukken. Dan stappen mensen net zo lief de auto in want die is nét zo snel, maar wel goedkoper en flexibeler. Dan maar geen laptop gebruiken onderweg. Bellen kan toch wel.
Gemakkelijk en reserveren voor een TGV dat gaat bij NS en NMBS niet samen. Natuurlijk kan dat beter, maar de praktijk is iets heel anders. Verder wíl bijna niemand reserveren voor een ritje van minder dan 2 uur. In de jaren '90 is het een tijdje mogelijk geweest om in de Benelux plaatsen te reseveren. Dat is bij gebrek aan belangstelling een stille dood gestorven.Shrek schreef:De prijzen die de fyra in de toekomst gaat hanteren ken ik niet. Maar als je met de Thalys lang op voorhand reserveert ben je al goedkoper af dan de klassieke benelux en ga je toch via de HSL.
Reserveren voor een trein hoeft trouwens geen omslachtige procedure te zijn hoor. In Paris-Nord kan je 5 minuten voor je TGV vertrekt nog een ritje kopen, volle prijs natuurlijk, maar het gaat wel heel gemakkelijk
En zeg nu zelf: zou je voor een ritje Oostende/Brugge/Gent - Brussel een verplichte reservering accepteren? En zo niet, waarom voor Antwerpen - Rotterdam/Amsterdam dan wel?
Wat betreft het tariefniveau moet je je ook geen illusies maken. Een weekenddagje winkelen Antwerpen - Rotterdam kost nu 22,20 retour, zonder vooruitboeken. Het goedkoopste Thalys-tarief is 29 euro enkele reis en daarvoor moet je al een maand of 2 vooruit boeken. Hoera enzo.
Groetjes,
Rian
Hoeveel mensen kom je tegen die voor het traject Rotterdam - Antwerpen met een Thalys reizen? Natuurlijk, ze zullen er zijn. Maar ze zullen voornamelijk een pak aanhebben en een koffer bij zich dragen.
Als je geen andere -deftige- optie hebt, zal je ook 'gewone' mensen op die Thalys hebben, hoor. En het is daar waar ik op vrees op Brussel-Amsterdam. In Frankrijk heb je ook heel veel reizigers op de TGV's, maar op sommige verbindingen hebben ze gewoon geen keus, omdat er geen of bijna geen andere treinen meer rijden, bijvoorbeeld in Bretagne, waar het aantal TER's toch serieus tegenvalt, en je de TGV's nodig hebt om de gaten in de dienstregeling te vullen.
En Schrek, je hebt gelijk als je zegt dat we niet op voorhand ervan uit mogen gaan dat het niet goedkoper kan zijn voor sommige kaartjes, maar dan mag jij evenmin het tegenovergestelde beweren. Het goedkoopste Thalysticket is nog nu altijd duurder dan een kaartje met Railplus- en VDU-korting. De tarieven van Fyra zijn nog steeds niet bekend, het kan dus zijn dat ze een (zeer) beperkt aandeel goedkopere kaartjes zullen aanbieden, maar misschien ook niet. Het feit dat het nog steeds niet bekend is, zorgt er bij mij toch voor dat ik enigszins sceptisch ben.
Ik blijf erbij, een beperkte toeslag moet wat mij betreft kunnen, in Duitsland betaal je ook een supplement om met IC of ICE te reizen, in Duitsland ook voor TGV's, in Spanje overdrijft men er zelfs in. Maar reservatieplicht, en (uitsluitend) globale prijzen, nee, voor mij liever niet.
En Schrek, je hebt gelijk als je zegt dat we niet op voorhand ervan uit mogen gaan dat het niet goedkoper kan zijn voor sommige kaartjes, maar dan mag jij evenmin het tegenovergestelde beweren. Het goedkoopste Thalysticket is nog nu altijd duurder dan een kaartje met Railplus- en VDU-korting. De tarieven van Fyra zijn nog steeds niet bekend, het kan dus zijn dat ze een (zeer) beperkt aandeel goedkopere kaartjes zullen aanbieden, maar misschien ook niet. Het feit dat het nog steeds niet bekend is, zorgt er bij mij toch voor dat ik enigszins sceptisch ben.
Ik blijf erbij, een beperkte toeslag moet wat mij betreft kunnen, in Duitsland betaal je ook een supplement om met IC of ICE te reizen, in Duitsland ook voor TGV's, in Spanje overdrijft men er zelfs in. Maar reservatieplicht, en (uitsluitend) globale prijzen, nee, voor mij liever niet.
-
Ik had geen pak aan noch kofferAlexNL schreef:Hoeveel mensen kom je tegen die voor het traject Rotterdam - Antwerpen met een Thalys reizen? Natuurlijk, ze zullen er zijn. Maar ze zullen voornamelijk een pak aanhebben en een koffer bij zich dragen.