Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009
Geplaatst: 08 nov 2009, 11:20
Dag,
Sta me toe de nieuwe dienstregeling in de oostelijke landshelft even onder de loep te nemen, en ga misschien best eerst even zitten.
De grootste wijzigingen situeren zich in het WEEKEND:
* De problematische aansluiting van 3 minuten in Hasselt, tussen IC E en IR c, wordt verbroken.
* Ter compensatie rijdt er in beide richtingen een nieuwe L-trein 51** tussen Hasselt (x.04) en Tongeren (x.27), die in Hasselt dus min of meer aansluiting biedt met de IC E. Helaas heeft deze L-trein slechts een beperkte amplitude, waardoor er na 20u een wachttijd van een uur ontstaat wegens gebrek aan aansluiting! Gelukkig is er zeer laat op de avond wel nog een toevalstreffer, doordat IR c 2921 in Hasselt pas om 22u59 kan vertrekken nadat hij op lijn 35 als stoptrein gereden heeft.
* Er is nog steeds geen aansluiting tussen de IR c en de IC D in Luik, zelfs niet nu de IR c dus niet meer aan aansluiting gebonden is te Hasselt.
* De rittijd van de IC E neemt tussen Genk en Brussel weeral toe met maarliefst 6 minuten. Tussen Genk en Hasselt verschuift deze trein immers 6 minuten, waarschijnlijk om in Hasselt aansluiting te bieden met de nieuwe L-trein naar Tongeren. Na 20u blijft de dienstregeling zoals ze is. Ironisch genoeg is er op die manier geen aansluiting tussen IR c 2921 en IC E 1520.
* In Hasselt wordt de aansluiting tussen IR c en IR e steeds krapper. Waarom kan de IR e niet dezelfde dienstregeling krijgen als op weekdagen, dus een verschuiving van 2 minuten?
* De L-trein Hasselt - Leuven (- Landen) verschuift enkele minuten, waarschijnlijk om in Leuven aansluiting te bieden met de L-trein naar Ottignies, die in Leuven al om x.28 zal vertrekken.
* In Leuven worden ook enkele andere aansluitingen hersteld: enerzijds tussen IC A en IR a, anderzijds tussen IC A en CR naar Brussel.
* De L-trein Leuven - Aarschot - Antwerpen staat om een of andere duistere reden voortaan 8 minuten stil in Aarschot.
Tot zover de aanpassingen in het weekend. Als iemand nog iets positiefs kan aanvullen, graag.
Op WEEKDAGEN stel ik het volgende vast:
* Zoals destijds gesuggereerd, blijft de dienstregeling van de verschoven IR g behouden, en zal de nieuwe dieseltrein Mol - Herentals hierop aansluiten. De L-trein Herentals - Antwerpen blijft zoals hij nu is, dus met aansluiting op de IC I in Berchem, wat alleszins positief is.
* Merk op dat in deze dienstregeling P 7209 eigenlijk probleemloos vanuit Turnhout zou kunnen vertrekken, maar dat gebeurt niet. De overstap van 3 minuten tussen IR g en IC I in Berchem is bezwaarlijk een betrouwbaar alternatief voor de IC R te noemen. Intussen blijft het 's avonds wachten op een P-trein van Brussel naar de Kempen.
* In Limburg merk ik alleen inkrimpingen van het aanbod: IC K 2203 en 2244 zijn afgeschaft over hun VOLLEDIGE traject, dus niet alleen tussen Hasselt en Landen! Blijkbaar kiest men graag voor de meest lakse oplossing. Bovendien wordt P 8349 afgeschaft tussen Aarschot en Tongeren. Alleen tussen Hasselt en Tongeren is er compensatie voorzien door een verlenging van P 8363. Merk bovendien op dat P 7349/8349 een volledig gewijzigde reisweg hebben wegens werken: Aarschot - Leuven - Haacht - Mechelen - Vilvoorde - Schaarbeek - Shuman - Luxemburg - Etterbeek.
* Er rijdt om het half uur een L-trein tussen Leuven en Ottignies, evenwel zonder dat de tweede relatie in Leuven aansluiting biedt naar Brussel.
* De L-trein Luik - Jemelle rijdt voortaan ieder uur, om toch met een postieve noot te kunnen afsluiten.
Conslusie: nauwelijks verbeteringen voor Limburg. Jammer!
Groeten,
Sta me toe de nieuwe dienstregeling in de oostelijke landshelft even onder de loep te nemen, en ga misschien best eerst even zitten.
De grootste wijzigingen situeren zich in het WEEKEND:
* De problematische aansluiting van 3 minuten in Hasselt, tussen IC E en IR c, wordt verbroken.
* Ter compensatie rijdt er in beide richtingen een nieuwe L-trein 51** tussen Hasselt (x.04) en Tongeren (x.27), die in Hasselt dus min of meer aansluiting biedt met de IC E. Helaas heeft deze L-trein slechts een beperkte amplitude, waardoor er na 20u een wachttijd van een uur ontstaat wegens gebrek aan aansluiting! Gelukkig is er zeer laat op de avond wel nog een toevalstreffer, doordat IR c 2921 in Hasselt pas om 22u59 kan vertrekken nadat hij op lijn 35 als stoptrein gereden heeft.
* Er is nog steeds geen aansluiting tussen de IR c en de IC D in Luik, zelfs niet nu de IR c dus niet meer aan aansluiting gebonden is te Hasselt.
* De rittijd van de IC E neemt tussen Genk en Brussel weeral toe met maarliefst 6 minuten. Tussen Genk en Hasselt verschuift deze trein immers 6 minuten, waarschijnlijk om in Hasselt aansluiting te bieden met de nieuwe L-trein naar Tongeren. Na 20u blijft de dienstregeling zoals ze is. Ironisch genoeg is er op die manier geen aansluiting tussen IR c 2921 en IC E 1520.
* In Hasselt wordt de aansluiting tussen IR c en IR e steeds krapper. Waarom kan de IR e niet dezelfde dienstregeling krijgen als op weekdagen, dus een verschuiving van 2 minuten?
* De L-trein Hasselt - Leuven (- Landen) verschuift enkele minuten, waarschijnlijk om in Leuven aansluiting te bieden met de L-trein naar Ottignies, die in Leuven al om x.28 zal vertrekken.
* In Leuven worden ook enkele andere aansluitingen hersteld: enerzijds tussen IC A en IR a, anderzijds tussen IC A en CR naar Brussel.
* De L-trein Leuven - Aarschot - Antwerpen staat om een of andere duistere reden voortaan 8 minuten stil in Aarschot.
Tot zover de aanpassingen in het weekend. Als iemand nog iets positiefs kan aanvullen, graag.
Op WEEKDAGEN stel ik het volgende vast:
* Zoals destijds gesuggereerd, blijft de dienstregeling van de verschoven IR g behouden, en zal de nieuwe dieseltrein Mol - Herentals hierop aansluiten. De L-trein Herentals - Antwerpen blijft zoals hij nu is, dus met aansluiting op de IC I in Berchem, wat alleszins positief is.
* Merk op dat in deze dienstregeling P 7209 eigenlijk probleemloos vanuit Turnhout zou kunnen vertrekken, maar dat gebeurt niet. De overstap van 3 minuten tussen IR g en IC I in Berchem is bezwaarlijk een betrouwbaar alternatief voor de IC R te noemen. Intussen blijft het 's avonds wachten op een P-trein van Brussel naar de Kempen.
* In Limburg merk ik alleen inkrimpingen van het aanbod: IC K 2203 en 2244 zijn afgeschaft over hun VOLLEDIGE traject, dus niet alleen tussen Hasselt en Landen! Blijkbaar kiest men graag voor de meest lakse oplossing. Bovendien wordt P 8349 afgeschaft tussen Aarschot en Tongeren. Alleen tussen Hasselt en Tongeren is er compensatie voorzien door een verlenging van P 8363. Merk bovendien op dat P 7349/8349 een volledig gewijzigde reisweg hebben wegens werken: Aarschot - Leuven - Haacht - Mechelen - Vilvoorde - Schaarbeek - Shuman - Luxemburg - Etterbeek.
* Er rijdt om het half uur een L-trein tussen Leuven en Ottignies, evenwel zonder dat de tweede relatie in Leuven aansluiting biedt naar Brussel.
* De L-trein Luik - Jemelle rijdt voortaan ieder uur, om toch met een postieve noot te kunnen afsluiten.
Conslusie: nauwelijks verbeteringen voor Limburg. Jammer!
Groeten,