Pagina 19 van 37

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009

Geplaatst: 08 nov 2009, 11:20
door Molenbruch Y.
Dag,

Sta me toe de nieuwe dienstregeling in de oostelijke landshelft even onder de loep te nemen, en ga misschien best eerst even zitten.

De grootste wijzigingen situeren zich in het WEEKEND:
* De problematische aansluiting van 3 minuten in Hasselt, tussen IC E en IR c, wordt verbroken.
* Ter compensatie rijdt er in beide richtingen een nieuwe L-trein 51** tussen Hasselt (x.04) en Tongeren (x.27), die in Hasselt dus min of meer aansluiting biedt met de IC E. Helaas heeft deze L-trein slechts een beperkte amplitude, waardoor er na 20u een wachttijd van een uur ontstaat wegens gebrek aan aansluiting! Gelukkig is er zeer laat op de avond wel nog een toevalstreffer, doordat IR c 2921 in Hasselt pas om 22u59 kan vertrekken nadat hij op lijn 35 als stoptrein gereden heeft.
* Er is nog steeds geen aansluiting tussen de IR c en de IC D in Luik, zelfs niet nu de IR c dus niet meer aan aansluiting gebonden is te Hasselt.
* De rittijd van de IC E neemt tussen Genk en Brussel weeral toe met maarliefst 6 minuten. Tussen Genk en Hasselt verschuift deze trein immers 6 minuten, waarschijnlijk om in Hasselt aansluiting te bieden met de nieuwe L-trein naar Tongeren. Na 20u blijft de dienstregeling zoals ze is. Ironisch genoeg is er op die manier geen aansluiting tussen IR c 2921 en IC E 1520.
* In Hasselt wordt de aansluiting tussen IR c en IR e steeds krapper. Waarom kan de IR e niet dezelfde dienstregeling krijgen als op weekdagen, dus een verschuiving van 2 minuten?
* De L-trein Hasselt - Leuven (- Landen) verschuift enkele minuten, waarschijnlijk om in Leuven aansluiting te bieden met de L-trein naar Ottignies, die in Leuven al om x.28 zal vertrekken.
* In Leuven worden ook enkele andere aansluitingen hersteld: enerzijds tussen IC A en IR a, anderzijds tussen IC A en CR naar Brussel.
* De L-trein Leuven - Aarschot - Antwerpen staat om een of andere duistere reden voortaan 8 minuten stil in Aarschot.

Tot zover de aanpassingen in het weekend. Als iemand nog iets positiefs kan aanvullen, graag.

Op WEEKDAGEN stel ik het volgende vast:
* Zoals destijds gesuggereerd, blijft de dienstregeling van de verschoven IR g behouden, en zal de nieuwe dieseltrein Mol - Herentals hierop aansluiten. De L-trein Herentals - Antwerpen blijft zoals hij nu is, dus met aansluiting op de IC I in Berchem, wat alleszins positief is.
* Merk op dat in deze dienstregeling P 7209 eigenlijk probleemloos vanuit Turnhout zou kunnen vertrekken, maar dat gebeurt niet. De overstap van 3 minuten tussen IR g en IC I in Berchem is bezwaarlijk een betrouwbaar alternatief voor de IC R te noemen. Intussen blijft het 's avonds wachten op een P-trein van Brussel naar de Kempen.
* In Limburg merk ik alleen inkrimpingen van het aanbod: IC K 2203 en 2244 zijn afgeschaft over hun VOLLEDIGE traject, dus niet alleen tussen Hasselt en Landen! Blijkbaar kiest men graag voor de meest lakse oplossing. Bovendien wordt P 8349 afgeschaft tussen Aarschot en Tongeren. Alleen tussen Hasselt en Tongeren is er compensatie voorzien door een verlenging van P 8363. Merk bovendien op dat P 7349/8349 een volledig gewijzigde reisweg hebben wegens werken: Aarschot - Leuven - Haacht - Mechelen - Vilvoorde - Schaarbeek - Shuman - Luxemburg - Etterbeek.
* Er rijdt om het half uur een L-trein tussen Leuven en Ottignies, evenwel zonder dat de tweede relatie in Leuven aansluiting biedt naar Brussel.
* De L-trein Luik - Jemelle rijdt voortaan ieder uur, om toch met een postieve noot te kunnen afsluiten.

Conslusie: nauwelijks verbeteringen voor Limburg. Jammer!

Groeten,

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009

Geplaatst: 08 nov 2009, 22:06
door Duikbril AM86
Is die website van de DB naar Belgische treinen 100% te vertrouwen?

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009

Geplaatst: 08 nov 2009, 22:16
door treinbruno
hacon zal die informatie van de NMBS gekregen hebben dus dat lijkt me redelijk betrouwbaar :)

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009

Geplaatst: 08 nov 2009, 23:16
door rvdborgt
treinbruno schreef:hacon zal die informatie van de NMBS gekregen hebben dus dat lijkt me redelijk betrouwbaar :)
Precies. Die dienstregeling verzinnen ze echt niet zelf, die wordt door de NMBS aangeleverd. Echter, de ervaring leert wel dat er in het begin vaak fouten in zitten. Dat betreft vaak doorgaande treinen die er in stukjes in zitten.

Groetjes,
Rian

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009

Geplaatst: 08 nov 2009, 23:23
door Henk
rvdborgt schreef:Echter, de ervaring leert wel dat er in het begin vaak fouten in zitten. Dat betreft vaak doorgaande treinen die er in stukjes in zitten.
Zulke fouten heb ik deze keer nog niet gevonden, wel een vreemde benaming voor een nieuw station: "Bruxelles-West" (en alleen zo). Antwerpen-Luchtbal heet daar ook nog gewoon Luchtbal overigens.
groetjes
Henk

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009

Geplaatst: 09 nov 2009, 00:35
door rvdborgt
Henk schreef:
rvdborgt schreef:Echter, de ervaring leert wel dat er in het begin vaak fouten in zitten. Dat betreft vaak doorgaande treinen die er in stukjes in zitten.
Zulke fouten heb ik deze keer nog niet gevonden,[...]
Inderdaad, het wonder lijkt geschied. Zelfs de Oostende - Maastricht zit er rechtstreeks in.

Groetjes,
Rian

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009

Geplaatst: 09 nov 2009, 00:52
door treinbruno
zelfs op antwerpen-lille zit er geen fout in! :D
(vroeger kwam daar vaak in dat er in kortrijk overgestapt moest worden terwijl dat helemaal niet het geval was)

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009

Geplaatst: 09 nov 2009, 08:36
door Duikbril AM86
Ik weet niet maar de NMBS heeft op de lijn 89 toch iets raar uitgestoken met de P-trein 7901 Oudenaarde - Brussel-Noord

Huidige dienstregeling:P 7901

Oudenaarde 05:25
Sint-Denijs-Boekel 05:32
Munkzwalm 05:35
Zottegem 05:41 05:48
Herzele 05:53
Ede 05:59 06:00
Haaltert 06:03
Denderleeuw 06:08 06:10
Liedekerke 06:13 06:14
Brussel-Zuid 06:31 06:33
Brussel-Centraal [B] 06:36 06:37
Brussel-Noord [B] 06:40


Nieuwe dienstregeling:Di, 15.12.09 R 7901 Regionalzug
Oudenaarde ab 05:19
Sint-Denijs-Boekel ab 05:26
Munkzwalm ab 05:29
Zottegem ab 05:37
Herzele ab 05:42
Ede(B) ab 05:49
Haaltert ab 05:52
Denderleeuw an 05:57 ab 06:04 (Nieuw is 7 min stilstand in Denderleeuw!)
Bruxelles-Midi an 06:24 ab 06:26
Bruxelles-Central ab 06:30
Bruxelles-Nord an 06:33

De trein moet in Denderleeuw de IC naar Brussel - St.-Niklaas voorlaten, ik begrijp niet goed waarom de dienstregeling van diene trein zo aangepast moet worden of is er weer een of andere TGV die over de lijn 50a moet? dat het huidige rijpad krijgt?

Wanneer komt de nieuwe dienstregeling on line bij de NMBS?
2 jaar geleden stond die al op 7 november online, wanneer het vorig jaar online stond was ook rond deze tijd.

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009

Geplaatst: 09 nov 2009, 10:02
door Steven
ik heb vernomen dat de voorstelling voorzien is op vrijdag aanstaande.

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009

Geplaatst: 09 nov 2009, 10:44
door dcr
Op welk spoor gaat men de L-trein Mol-Herentals laten toekomen in Herentals?

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009

Geplaatst: 09 nov 2009, 14:13
door stefanic
dcr schreef:Op welk spoor gaat men de L-trein Mol-Herentals laten toekomen in Herentals?
spoor 5, tevens de enige mogelijkheid...

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009

Geplaatst: 09 nov 2009, 14:25
door stefanic
Molenbruch Y. schreef:Dag,

Sta me toe de nieuwe dienstregeling in de oostelijke landshelft even onder de loep te nemen, en ga misschien best eerst even zitten.

De grootste wijzigingen situeren zich in het WEEKEND:
* De problematische aansluiting van 3 minuten in Hasselt, tussen IC E en IR c, wordt verbroken.
* Ter compensatie rijdt er in beide richtingen een nieuwe L-trein 51** tussen Hasselt (x.04) en Tongeren (x.27), die in Hasselt dus min of meer aansluiting biedt met de IC E.
Min of meer? deze trein biedt aansluiting op de IC-E in beide richtingen, dus komende van Tongeren zowel richting Brussel/kust als richting Genk. Vandaar ook dat de IC-E Hasselt-Genk lichtjes verschoven werd (zoals je verder aanhaalt). En de dienstregeling van die nieuwe pendel wordt vooral bepaald door de keringen in Hasselt en Tongeren, zodat een 'goedkope' oplossing kan geboden worden.
Molenbruch Y. schreef: Helaas heeft deze L-trein slechts een beperkte amplitude, waardoor er na 20u een wachttijd van een uur ontstaat wegens gebrek aan aansluiting! Gelukkig is er zeer laat op de avond wel nog een toevalstreffer, doordat IR c 2921 in Hasselt pas om 22u59 kan vertrekken nadat hij op lijn 35 als stoptrein gereden heeft.
* Er is nog steeds geen aansluiting tussen de IR c en de IC D in Luik, zelfs niet nu de IR c dus niet meer aan aansluiting gebonden is te Hasselt.
verschuiving van de IRc in hasselt is gevolg van bijkomende minuten voor werken tussen Tongeren en Hasselt... En tussen Tongeren en Luik kan niet geschoven worden (tenzij drastisch) wegens enkelspoor Glons-Liers)
Molenbruch Y. schreef: * De rittijd van de IC E neemt tussen Genk en Brussel weeral toe met maarliefst 6 minuten. Tussen Genk en Hasselt verschuift deze trein immers 6 minuten, waarschijnlijk om in Hasselt aansluiting te bieden met de nieuwe L-trein naar Tongeren. Na 20u blijft de dienstregeling zoals ze is. Ironisch genoeg is er op die manier geen aansluiting tussen IR c 2921 en IC E 1520.
* In Hasselt wordt de aansluiting tussen IR c en IR e steeds krapper. Waarom kan de IR e niet dezelfde dienstregeling krijgen als op weekdagen, dus een verschuiving van 2 minuten?
* De L-trein Hasselt - Leuven (- Landen) verschuift enkele minuten, waarschijnlijk om in Leuven aansluiting te bieden met de L-trein naar Ottignies, die in Leuven al om x.28 zal vertrekken.
* In Leuven worden ook enkele andere aansluitingen hersteld: enerzijds tussen IC A en IR a, anderzijds tussen IC A en CR naar Brussel.
* De L-trein Leuven - Aarschot - Antwerpen staat om een of andere duistere reden voortaan 8 minuten stil in Aarschot.
L-trein staat stil omdat tussen Ho/dB en Aarschot enkelspoor is (nu is dit tussen Ho/dB en Lier). Omdat de L-treinen kruisen dienen deze te verschuiven. Omdat we in Aarschot echter de aansluitingen wensten te behouden vanaf Leuven naar de IRc, is dat stuk niet verschoven, met dus langere stilstand tot gevolg.
Molenbruch Y. schreef: Tot zover de aanpassingen in het weekend. Als iemand nog iets positiefs kan aanvullen, graag.

Op WEEKDAGEN stel ik het volgende vast:
* Zoals destijds gesuggereerd, blijft de dienstregeling van de verschoven IR g behouden, en zal de nieuwe dieseltrein Mol - Herentals hierop aansluiten. De L-trein Herentals - Antwerpen blijft zoals hij nu is, dus met aansluiting op de IC I in Berchem, wat alleszins positief is.
* Merk op dat in deze dienstregeling P 7209 eigenlijk probleemloos vanuit Turnhout zou kunnen vertrekken, maar dat gebeurt niet.
Simpelweg omdat het materieel voor deze trein niet tijdig in Turnhout kan zijn om van daar te vertrekken... Dit is uiteraard onderzocht.
Molenbruch Y. schreef: De overstap van 3 minuten tussen IR g en IC I in Berchem is bezwaarlijk een betrouwbaar alternatief voor de IC R te noemen. Intussen blijft het 's avonds wachten op een P-trein van Brussel naar de Kempen.
* In Limburg merk ik alleen inkrimpingen van het aanbod: IC K 2203 en 2244 zijn afgeschaft over hun VOLLEDIGE traject, dus niet alleen tussen Hasselt en Landen! Blijkbaar kiest men graag voor de meest lakse oplossing. Bovendien wordt P 8349 afgeschaft tussen Aarschot en Tongeren. Alleen tussen Hasselt en Tongeren is er compensatie voorzien door een verlenging van P 8363. Merk bovendien op dat P 7349/8349 een volledig gewijzigde reisweg hebben wegens werken: Aarschot - Leuven - Haacht - Mechelen - Vilvoorde - Schaarbeek - Shuman - Luxemburg - Etterbeek.
* Er rijdt om het half uur een L-trein tussen Leuven en Ottignies, evenwel zonder dat de tweede relatie in Leuven aansluiting biedt naar Brussel.
* De L-trein Luik - Jemelle rijdt voortaan ieder uur, om toch met een postieve noot te kunnen afsluiten.

Conslusie: nauwelijks verbeteringen voor Limburg. Jammer!
met dank aan:
-Infrabel (werken her en der)
-Murphy (brand in Herentals)
-Crisis (geen geld om aanpassingen te doen die verbetering zouden kunnen brengen maar te veel kosten op dit moment, zowel in centjes als in personeelskost als in materieelkost)

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009

Geplaatst: 09 nov 2009, 14:31
door dcr
stefanic schreef:
dcr schreef:Op welk spoor gaat men de L-trein Mol-Herentals laten toekomen in Herentals?
spoor 5, tevens de enige mogelijkheid...
Komen de treinen uit Turnhout dan aan op spoor 1 ?

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009

Geplaatst: 09 nov 2009, 15:02
door stefanic
dcr schreef:
stefanic schreef:
dcr schreef:Op welk spoor gaat men de L-trein Mol-Herentals laten toekomen in Herentals?
spoor 5, tevens de enige mogelijkheid...
Komen de treinen uit Turnhout dan aan op spoor 1 ?
spoor 2 (of spoor 5). Spoor 1 kan (nog) niet...

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009

Geplaatst: 09 nov 2009, 16:16
door dentheo
ronny schreef:voor zij die het nog niet weten : op de site van DB Bahn staat de nieuwe dienstregeling
Prachtig ..als tussenhalte voor de Thalys in 30 minuten Antw- R'dam geeft hij Roosendaal (gr) ??? :lol: :lol: