Brand in station Herentals

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Adler

Re: Brand in station Herentals

Bericht door Adler »

Afgelopen maandag zijn er in de Kamer in de Commissie Infrastructuur een heel aantal vragen gesteld aan minister Vanackere over de brand in Herentals.
De vragen gingen ondermeer over de oorzaak van de brand, de communicatie, de compensatie, enz.
Het integraal verslag van de vragen en antwoorden beslaat 8 pagina's.
Zeer interessant allemaal om te lezen.
Zo zou Infrabel al 5 weken geweten hebben dat er een aardingskabel was gestolen en bij een test op het net zelf de boel hebben opgeblazen omdat die kabel nog niet was vervangen.

In dezelfde commissie werden trouwens ook een heel aantal vragen gesteld over B-Cargo, bijvoorbeeld waarom B-Cargo een heleboel rijpaden huurt en ze dan niet gebruikt.
dcr

Bericht door dcr »

Heb het verslag ook gelezen, en vind het positief dat er druk gezet wordt om een investeringsplan voor de kempen te maken.
het is broodnodig.
dentheo

Bericht door dentheo »

Adler schreef:Afgelopen maandag zijn er in de Kamer in de Commissie Infrastructuur een heel aantal vragen gesteld aan minister Vanackere over de brand in Herentals.
De vragen gingen ondermeer over de oorzaak van de brand, de communicatie, de compensatie, enz.

Link ???
Theo
Groeten vanop de Heide
Adler

Bericht door Adler »

dentheo schreef:
Adler schreef:Afgelopen maandag zijn er in de Kamer in de Commissie Infrastructuur een heel aantal vragen gesteld aan minister Vanackere over de brand in Herentals.

Link ???
Nummer 638
dentheo

Bericht door dentheo »

Adler schreef:
dentheo schreef:
Adler schreef: Het integraal verslag van de vragen en antwoorden beslaat 8 pagina's.

Link ???
Nummer 638
Prachtig , antwoord binnen de paar minuten...
Theo
Groeten vanop de Heide
dcr

Bericht door dcr »

Burgemeester reageert op wantoestanden NMBS

* 0 reacties
* E-mail bericht
* Bookmarken/Delen

09/10 Burgemeester Jan Peeters (sp.a) wil weten hoe lang de politie de treinreizigers nog moet informeren.

“De voortdurende pannes van de dieseltreinstellen op de Kempense lijnen - letterlijk bijna elke dag - hebben in de voorbije weken tot tweemaal toe geleid tot een totale blokkering van het treinverkeer in het Herentalse station”, zegt Peeters.

“De chaos op en rond de perrons was zo groot dat de politie Neteland moest worden ingezet om de orde te handhaven en de gemoederen te bedaren. Maar de politie werd wonderwel ook ingezet om de reizigers informatie te verstrekken over vervangende busdiensten, omdat de communicatie door de NMBS nihil was”, stelt Jan Peeters vast. “Ik kreeg daarover ontluisterende politierapporten te lezen.”

Peeters wil van minister van Overheidsbedrijven Vanackere (CD&V) weten of er in Frankrijk of elders extra dieselstellen in goede staat kunnen worden ingehuurd om de treinmiserie op te lossen. Hij heeft ook een pertinente vraag over de lamentabele communicatie van de NMBS. “Vindt u het normaal dat onze lokale politie de rol van informatieverstrekker moet spelen omdat de NMBS schromelijk in gebreke blijft?”
Kristofke

Bericht door Kristofke »

De Kempen? Waar ligt dat? Dat kennen ze niet in de Frankrijkstraat ;)
LML

Bericht door LML »

dcr schreef:
Peeters wil van minister van Overheidsbedrijven Vanackere (CD&V) weten of er in Frankrijk of elders extra dieselstellen in goede staat kunnen worden ingehuurd om de treinmiserie op te lossen. Hij heeft ook een pertinente vraag over de lamentabele communicatie van de NMBS. “Vindt u het normaal dat onze lokale politie de rol van informatieverstrekker moet spelen omdat de NMBS schromelijk in gebreke blijft?”
Wie weet komen ze met een aantal 'Caravelles' af van de SNCF... :mrgreen:
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
FLV-FGSP

Bericht door FLV-FGSP »

Ergens in Nederland, ik meen in Zwolle, staan nog een paar DE3'tjes. Op TTB-dag zijn ze ooit al eens in Neerpelt geweest.
Asterix

Bericht door Asterix »

Vanavond een bezoekje gebracht aan Herentals. Weet iemand waarom spoor 4 (ik denk toch dat het spoor 4 is want de nummering aldaar is compleet onzinnig) een doodlopend spoor is? Komt dit door de brand? Wordt het verkeer nog steeds aangestuurd door de container op het perron of hoe is de situatie nu?
stefanic

Bericht door stefanic »

Jeroen schreef:Vanavond een bezoekje gebracht aan Herentals. Weet iemand waarom spoor 4 (ik denk toch dat het spoor 4 is want de nummering aldaar is compleet onzinnig) een doodlopend spoor is? Komt dit door de brand? Wordt het verkeer nog steeds aangestuurd door de container op het perron of hoe is de situatie nu?
Het betreft spoor 3 (spoor 4 bestaat niet, vraag me niet waarom)

Het perron tussen spor 3 en spoor 5 is enkel bereikbaar via een spoorovergang (over spoor 3) vanaf het perron tussen spoor 2 en 3. Het was zo dat er steeds personeel aanwezig moest zijn om de overgang over spor 3 te beveiligen. Dat personeel (van Infrabel) verdwijnt (of is reeds verdwenen)
Vandaar dat men, na de brand, heeft besloten om spoor 3 doodspoor te maken, zodat de spoorovergang steeds veilig is (en er dus geen personeel meer aanwezig moet zijn).

Er is voorzien dat tegen de jaarwisseling 2010-2011 een nieuwe voetgangerstunnel zal bestaan om onder het spoor tot dat perron 3-5 te raken (verlenging dus van de bestaande tunnel). Op dat moment zal spoor 3 terug doorgaand spoor worden.

Hoe het zit met wisselbediening? Ik denk nog steeds lokaal. Overname door EBP Berchem is pas voor eind 2010 voorzien dacht ik.
spoorwegrealist
dcr

Bericht door dcr »

stefanic schreef:
Jeroen schreef:Vanavond een bezoekje gebracht aan Herentals. Weet iemand waarom spoor 4 (ik denk toch dat het spoor 4 is want de nummering aldaar is compleet onzinnig) een doodlopend spoor is? Komt dit door de brand? Wordt het verkeer nog steeds aangestuurd door de container op het perron of hoe is de situatie nu?
Het betreft spoor 3 (spoor 4 bestaat niet, vraag me niet waarom)

Het perron tussen spor 3 en spoor 5 is enkel bereikbaar via een spoorovergang (over spoor 3) vanaf het perron tussen spoor 2 en 3. Het was zo dat er steeds personeel aanwezig moest zijn om de overgang over spor 3 te beveiligen. Dat personeel (van Infrabel) verdwijnt (of is reeds verdwenen)
Vandaar dat men, na de brand, heeft besloten om spoor 3 doodspoor te maken, zodat de spoorovergang steeds veilig is (en er dus geen personeel meer aanwezig moet zijn).

Er is voorzien dat tegen de jaarwisseling 2010-2011 een nieuwe voetgangerstunnel zal bestaan om onder het spoor tot dat perron 3-5 te raken (verlenging dus van de bestaande tunnel). Op dat moment zal spoor 3 terug doorgaand spoor worden.

Hoe het zit met wisselbediening? Ik denk nog steeds lokaal. Overname door EBP Berchem is pas voor eind 2010 voorzien dacht ik.

Is er nog sprake van een nieuwe wissel zodat de treinen uit Turnhout op spoor 1 kunnen toekomen?

Ik vrees anders voor een beetje chaos te Herentals want ik heb eens gezien wat er binnenkomt/vertrekt tussen .38 en .08 met de nieuwe dienstregeling en de "nieuwe" infrastructuurindeling in Herentals.
Misschien dat het zo chaotisch wordt dat ze het mannetje toch terug moeten zetten en spoor 3 terug doorlopend maken?
LML

Bericht door LML »

stefanic schreef:Het betreft spoor 3 (spoor 4 bestaat niet, vraag me niet waarom)
Spoor 4 heeft bestaan, maar is er nu idd niet meer, en ik weet ook niet van wanneer dit er niet meer is. Dat zie je aan de indeling van de bovenleidingsmasten en de gaten in de dwarsbalken boven perron 3B waar de elementen voor de bovenleiding kunnen bevestigd worden.

Voor mij mag spoor 4 (op de plaats waar nu perron 3B is) zo snel mogelijk terug komen. Dan heb je spoor A (huidige doodlopend spoor), 1 en 2 (doorlopende hoofdsporen), 3 en 4 (doorlopende sporen) en 5 (doorlopend spoor). Wel dan mits doortrekking van de reizigerstunnel. En voor Herentals zeker geen overbodige luxe...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
stefanic

Bericht door stefanic »

dcr schreef: Is er nog sprake van een nieuwe wissel zodat de treinen uit Turnhout op spoor 1 kunnen toekomen?

Ik vrees anders voor een beetje chaos te Herentals want ik heb eens gezien wat er binnenkomt/vertrekt tussen .38 en .08 met de nieuwe dienstregeling en de "nieuwe" infrastructuurindeling in Herentals.
Misschien dat het zo chaotisch wordt dat ze het mannetje toch terug moeten zetten en spoor 3 terug doorlopend maken?
Ja, ook in principe eind 2010-begin 2011
spoorwegrealist
L29&15

Bericht door L29&15 »

Betreft spoor 4:
Spoor 4 is ergens in de loop van de jaren 60 opgebroken (eerder rond 1965 of vroeger dan nadien). Er was toen haast geen kerend reizigersverkeer (1 treinpaar Herentals-Antwerpen en in de late namiddag een treinpaar Lier-Herentals, Herentals-Antwerpen). Voor het overige doorgaande reizigerstreinen Antwerpen-Herentals-Mol (-Hasselt).
Ook in Lier werd spoor 4 uitgebroken rond die tijd, maar rond de tijd van het eerste IC-IR-plan (1984) terug gelegd. (<- toegenomen treinverkeer).

Met de nieuwe dienstregeling is het spoorgebruik in Herentals als volgt:
Neerpelt/Hasselt - Mol x.15-17 Antwerpen spoor 1
Turnhout x.20-21 Brussel spoor 5
Antwerpen x.26- / spoor 3
\ -34 Antwerpen spoor 3
Brussel x.39-40 Turnhout spoor 2
Antwerpen x.44-45 Mol - Np/Hass spoor 2
Turnhout x.56-57 Antwerpen spoor 2
Lier x.56- / spoor 3
\ -04 Lier spoor 3
Antwerpen x.03-04 Turnhout spoor 2
Mol x.52- / spoor 5
\ - 08 Mol spoor 5

Weet iemand of de goederensporen reeds terug gebruikt worden en indien nog niet, of deze nog terug indienst komen en wanneer?
Plaats reactie