Pagina 19 van 58
Re: Ticket automaten NMBS
Geplaatst: 15 nov 2012, 19:40
door dentheo
kika schreef:
Bedankt nog voor de tip van de website te gebruiken wanneer het over de klantendienst gaat.
Krijg je nu op je prive email adres al een copie van je email ??
Re: Ticket automaten NMBS
Geplaatst: 15 nov 2012, 19:59
door kika
Dat weet ik niet, Galactic suggereerde dat dat sneller gaat. Dus een volgende keer ga ik dat zeker proberen, maar dan moet die er eerst zijn.
Re: Ticket automaten NMBS
Geplaatst: 16 nov 2012, 03:48
door Asterix
Galactic schreef:@Jeroen : vera-biljetten met code 046 heb ik vorige week nog ter controle aangeboden gekregen. (deze week niet, want ik ben de hele week in verlof

) Zaterdag moet ik terug aan het werk en ik zal in Brussel eens proberen. U kunt gelijk hebben, maar ik ben er toch vrij zeker van dat ik zo'n biljetten gezien heb.
Ik geloof je wel want ik heb dat nog al gehoord van andere TBG'ers. Misschien dat ik steevast de pech heb gekend om de verkeerde automaten eruit te kiezen. Ik probeer het al een hele tijd niet meer en wend mij nu steevast tot het loket. Probeer eens op een paar locaties als je wil
Galactic schreef:Eerlijk gezegd : uw voorbeeld van Leuven klopt inderdaad. Ik heb een 3-tal weken geleden een controledienst gedaan tijdens de spits. Toen we in Leuven aankwamen met ons 8 of 9 M6-kes (die al redelijk vol zaten vanuit Brussel), stond het perron vol. Vele mensen kwamen ons zeggen dat de file imens lang was aan het loket en dat ze nog geen biljet hadden. We waren met 3 collega's en hebben alledrie biljetten gemaakt ZONDER maakloon. Dit doe ik regelmatig tijdens de spits, omdat ik weet dat het druk kan zijn.
Op die manier wordt men als reiziger dus wél de speelbal van de TBG die de reglementering al dan niet streng toepast. Zo een situaties zijn dus werkelijk zeer frustrerend. Het station van Leuven bezwijkt onder het volk dus men kan gewoonweg niet in alle redelijkheid altijd het reglement volgen.
Re: Ticket automaten NMBS
Geplaatst: 19 dec 2012, 05:17
door Asterix
Galactic schreef:Betreffende het maakloon van 3,00 euro : in een station waar zowel automaten als loketten zijn, en die loketten zijn open, wordt dit maakloon ook door mij altijd aangerekend. Het is niet omdat er automaten zijn (al dan niet defect), dat men niet naar het loket kunt gaan. Als de loketten open zijn, kan men een defect automaat niet als excuus inroepen. Wees op tijd in het station : zo kan men al heel wat problemen vermijden. En ja, als je het maakloon in discussie wil trekken, klop dan aan bij de klantendienst. Snelste manier is via de website ; traagste via papier. Via papier kan dit minstens een maand duren. (tja, NMBS heeft idd een trage administratieve structuur...) Als u na 3 maanden geen reactie kreeg, dan is er duidelijk iets misgelopen. Al gebeld naar de klantendienst in die 3 maanden? Trouwens, als uw klacht over de 3,00 euro ging, en u stapte op in een station met een open loket, dan wordt uw klacht sowieso verworpen. Het reglement zegt duidelijk dat die 3 euro aangerekend moet worden.
Vandaag eindelijk een antwoord van de NMBS ontvangen: men heeft oren naar mijn argumenten en men zal mij het aanmaakloon terugstorten. Zeer positief!
Hopelijk worden de nieuwe automaten snel in gebruik genomen én plaatst men er voldoende zodat elke reiziger een redelijke kans krijgt om zich tijdig in regel te stellen.
Re: Ticket automaten NMBS
Geplaatst: 21 feb 2013, 16:19
door SvMp
Automaten zijn rotdingen.
Als er genoeg loketten zijn, dan is er niets aan de hand. Nergens heb ik het zo snel en efficiënt gezien dan in Hongarije. Een lange rij is daar in minuten weggewerkt. Voordat ik mijn geld kan pakken, liggen de kaartjes er al. Ze hebben daar een enorm snel systeem. Als het daar kan, dan kan het in NL/BE ook.
Als die automaten eenmaal op alle stations staan, dan gaan de loketten dicht. En daarmee ook de verwarmde wachtruimtes. De stations zijn dan gewoon bus-/tramhaltes geworden. Dat moeten we niet willen.
Re: Ticket automaten NMBS
Geplaatst: 21 feb 2013, 16:22
door kuba.g
Automaten zijn goedkoper
Re: Ticket automaten NMBS
Geplaatst: 21 feb 2013, 17:04
door SvMp
kuba.g schreef:Automaten zijn goedkoper
Ik ben nog steeds op zoek naar een onafhankelijk onderzoek dat dit bevestigt, waarbij alle kosten meegenomen worden. Er wordt alleen maar gekeken naar de kosten van de lokettist, en de mogelijkheden om kaartjes te kopen. Maar de discussie is zoveel breder. Het is een aanval op de hoogwaardigheid van het spoor, dat stations veranderen in tramhaltes is enorm kwalijke zaak en ook daar mag een prijskaartje aan hangen.
Dus ook de maatschappelijke kosten, het verdwijnen van banen, het verminderde reizigerscomfort en het wegvallen van de wachtruimte.
Daarnaast zijn er nog volop andere zaken om op te bezuinigen.
Voor het spoorbedrijf zijn dat de prestigeprojecten, sponsoring (de Nederlandse Spoorwegen sponsort sport en cultuur, totaal onzinnig), salarissen aan de top en niet-noodzakelijke vernieuwingen van stations. Voor de overheid zijn dat de EU, ontwikkelingshulp en immigratie. De echte kosten zitten niet bij het loket en het romantische bemande dorpsstationnetje maar ergens anders.
Re: Ticket automaten NMBS
Geplaatst: 21 feb 2013, 17:17
door groentje
Net als het sluiten van verwarmde wachtzalen een besparing is. Nu, ik ben dan misschien niet heel erg enthousiast over automaten, maar ze zijn wel een noodzakelijk kwaad. Personeel kost stukken van mensen in België, zoals in de meeste West-Europese landen. Dus ofwel probeer je de lonen of loonlasten te drukken, niet zo eenvoudig in een bedrijf met een dermate sterke vakbondswerking als de NMBS-groep, ofwel verlaag je het aantal werknemers. Evenmin vanzelfsprekend, maar wellicht wel haalbaarder...
Je kan natuurlijk ook aan de inkomstenzijde proberen te werken, maar er zijn wel degelijk limieten aan wat overheid in de vorm van subsidies, en de reizigers in de vorm van ticketprijzen bereid zijn te betalen...
Natuurlijk zijn er verschillende besparingen mogelijk, maar welke? Prestigeprojecten? Mag een station, met of zonder loket, nog een beetje uitstraling hebben? Hoogwaardig openbaar vervoer, inderdaad. Topsalarissen mogen inderdaad beperkt worden, maar veel meer dan een druppel in de oceaan zijn veel van die salarissen niet. EU? Ach, die heeft net al heel wat geld bespaard. Ontwikkelingshulp en hulp aan immigranten? Schrap het, en je besteedt een veelvoud van dat geld in beschermen van de grenzen. Europa is echter geen eiland, je zal altijd massa's mensen hebben die een betere toekomst zoeken.
Je bent echt wel teveel in het verleden blijven hangen, vrees ik. Terwijl de wereld is blijven verder draaien. Niet altijd in de goede richting, misschien...
Re: Ticket automaten NMBS
Geplaatst: 21 feb 2013, 18:37
door vasonline
groentje schreef:
Natuurlijk zijn er verschillende besparingen mogelijk, maar welke? Prestigepr
- Mons
- Mechelen
....
Dan toch liever 'n loket en wachtzaal ipv van een "kathedraal" extra...
Mooi zonder meer, maar dan met de bril van een "toerist"
Onlangs heb ik mogen "genieten" van onze gesloten wachtzaal en ditto loket...
Een station moet in de eerste plaats praktisch en proper zijn. En aangenaam: maar dat hoeft daarom geen Callatrava bouwwerk te zijn...
Voor de rest had ik liever dat men met het uitgespaarde geld meer treintjes laat rijden.
Wat ben je met het mooiste station ter wereld als je na 22u00 nergens meer geraakt?
Groentje ik begrijp je standpunt wel. Maar het wringt toch wel bij mij de Callatrava bouwwerken.
Ik weet niet of we daarme nu zoveel "beter" af zijn. Prestige of niet...
Re: Ticket automaten NMBS
Geplaatst: 21 feb 2013, 18:42
door Asterix
Hoe zit het trouwens met die nieuwe automaten? We zijn nu al bijna twee maanden in 2013 en in Leuven staan er nog altijd geen. Waar ze wel staan, zijn ze nog altijd niet in gebruik.
Re: Ticket automaten NMBS
Geplaatst: 21 feb 2013, 19:03
door Robin
in Brussel Airport staan zelf automaten waarbij je enkel op een knop moet duwen in welke klas je zit en met hoeveel (1 of 2). Per stad heb je die opties.
Een enkel ticket naar Antwerpen kost 10,40 blijkbaar.
Re: Ticket automaten NMBS
Geplaatst: 21 feb 2013, 19:18
door Steven
Robin schreef:in Brussel Airport staan zelf automaten waarbij je enkel op een knop moet duwen in welke klas je zit en met hoeveel (1 of 2). Per stad heb je die opties.
Een enkel ticket naar Antwerpen kost 10,40 blijkbaar.
Dat zijn de afzonderlijke automaten met snelkeuzes voor brussel en antwerpen (denk dat mechelen en leuven ook beschikbaar is) alsook de afzonderlijke toeslag van de diabolo kan er gekocht worden. Doch de nieuwe automaten met aanraakscherm staan er ook opgesteld (eveneens nog niet in dienst)
Re: Ticket automaten NMBS
Geplaatst: 21 feb 2013, 22:03
door Robin
nee ze waren inderdaad nog niet in dienst.
Is wel veel van het goeie daar, een hoop loketten en 2 verschillende automaten...
Re: Ticket automaten NMBS
Geplaatst: 21 feb 2013, 22:04
door Steven
Robin schreef:nee ze waren inderdaad nog niet in dienst.
Is wel veel van het goeie daar, een hoop loketten en 2 verschillende automaten...
3 soorten automaten in de luchthaven
- de oude automaten
- de nieuwe automaten
- de automaten met snelkeuzeknoppen voor een beperkt aantal tickets.
Re: Ticket automaten NMBS
Geplaatst: 21 feb 2013, 22:24
door Dieselfreak
SvMp schreef:Als die automaten eenmaal op alle stations staan, dan gaan de loketten dicht. En daarmee ook de verwarmde wachtruimtes. De stations zijn dan gewoon bus-/tramhaltes geworden. Dat moeten we niet willen.
Inderdaad, dat is pure achteruitgang!

Kunnen ze daar echt geen oplossing voor vinden? Desnoods vandalismebestendige, verwarmde wachtruimtes op het perron.
Hoewel,
hier lees ik toch een tegenbericht:
De loketten in deze stations, die gedegradeerd worden tot stopplaats, gaan wel niet zomaar dicht. De sluiting gebeurt pas als aan drie voorwaarden voldaan wordt: er moeten ticketautomaten in het station aanwezig zijn, de wachtzaal moet toegankelijk blijven voor reizigers én de NMBS moet sociaal overleg plegen om loketbedienden elders onderdak te bieden.
NMBS zoekt vrijwilligers voor wachtzalen
Hebben ze die vrijwilligers ondertussen gevonden?