Re: BENELUX
Geplaatst: 10 nov 2010, 15:22
Punt van orde: In mijn bericht is Fyra de pendeldienst Amsterdam-Schiphol-Rotterdam over de HSL, de Intercity=Amsterdam-Brussel via de Oude Lijn (via Den Haag Holland Spoor dus).
Men had 11 stammen nodig voor de benelux in den beginselen (dus met 11.8+ICRm+ICR-Bs). Daar heeft men -inclusief de eerste extra rijtuigen- 11 stammen voor gekregen van 7 rijtuigen. Toen waren er ineens 12 stammen nodig: 4 voor de Fyra en 8 voor de Intercity. (de extra stam werd toen een vergaarbak van rijtuigen: geel/blauwe A-rijtuigen (de 5661, 5662), twee Bs'en en nog omgestickerde reserve rijtuigen.) Weer even later ging de Benelux (zeer)lang keren in Brussel Zuid/Midi waardoor er nog een stam extra nodig was. Dat was de eerste I6/I10-stam.
Toen kwam 1 december 2009 om de hoek kijken: de Bs-rijtuigen gingen terzijde (aller laatste mogelijkheid om nog daarmee reizigers mee te vervoeren; na alle controlebeuren, etcetc) Mede daardoor ging de Twaalfde stam (de vergaarstam) uit elkaar om _bijna_ alle stammen weer op 7 rijtuigen te krijgen. Daar ging dus de tweede I6/I10-stam voor in de plaats rijden. Ook kreeg de HSA weer extra rijtuigen van NSR om om te stickeren (buiten aangepast, binnenkant niet; dus gele ipv blauwe banken). Daardoor ging de Fyra met 6 ipv 7 rijtuigen rijden, zodat de Benelux met 7 rijtuigen kon rijden.
Per 4 oktober zou de Fyra ipv Rotterdam naar Breda gaan rijden en twee keer per uur. HSA kreeg al eerder ICR tbv ombouw waarbij alleen van Treinstelmodus naar UIC modus omgezet moest worden. (noot: In de serie 1900, 3500 en 3600 (IC DenHaag C-Venlo, Schiphol-Eindhoven en Roosendaal-Zwolle) rijden de ICRm samen met een ICRm-BDs in treinstelmodus). Er moesten extra Fyra-stammen komen. Nu is het het geval dat er niet tussen Rotterdam-Breda gereden ging worden, maar dus wel twee keer per uur tussen Amsterdam-Rotterdam.
Per november moeten dus de I6/I10-stammen terug naar de NMBS, daarvoor in de plaats komen dus Geel/Blauwe rijtuigen. Deze rijtuigen zijn alleen B-rijtuigen (dus tweede klas); maw: tussendoor worden die dus geplaatst ipv een stam Geel/Blauw.
Men had 11 stammen nodig voor de benelux in den beginselen (dus met 11.8+ICRm+ICR-Bs). Daar heeft men -inclusief de eerste extra rijtuigen- 11 stammen voor gekregen van 7 rijtuigen. Toen waren er ineens 12 stammen nodig: 4 voor de Fyra en 8 voor de Intercity. (de extra stam werd toen een vergaarbak van rijtuigen: geel/blauwe A-rijtuigen (de 5661, 5662), twee Bs'en en nog omgestickerde reserve rijtuigen.) Weer even later ging de Benelux (zeer)lang keren in Brussel Zuid/Midi waardoor er nog een stam extra nodig was. Dat was de eerste I6/I10-stam.
Toen kwam 1 december 2009 om de hoek kijken: de Bs-rijtuigen gingen terzijde (aller laatste mogelijkheid om nog daarmee reizigers mee te vervoeren; na alle controlebeuren, etcetc) Mede daardoor ging de Twaalfde stam (de vergaarstam) uit elkaar om _bijna_ alle stammen weer op 7 rijtuigen te krijgen. Daar ging dus de tweede I6/I10-stam voor in de plaats rijden. Ook kreeg de HSA weer extra rijtuigen van NSR om om te stickeren (buiten aangepast, binnenkant niet; dus gele ipv blauwe banken). Daardoor ging de Fyra met 6 ipv 7 rijtuigen rijden, zodat de Benelux met 7 rijtuigen kon rijden.
Per 4 oktober zou de Fyra ipv Rotterdam naar Breda gaan rijden en twee keer per uur. HSA kreeg al eerder ICR tbv ombouw waarbij alleen van Treinstelmodus naar UIC modus omgezet moest worden. (noot: In de serie 1900, 3500 en 3600 (IC DenHaag C-Venlo, Schiphol-Eindhoven en Roosendaal-Zwolle) rijden de ICRm samen met een ICRm-BDs in treinstelmodus). Er moesten extra Fyra-stammen komen. Nu is het het geval dat er niet tussen Rotterdam-Breda gereden ging worden, maar dus wel twee keer per uur tussen Amsterdam-Rotterdam.
Per november moeten dus de I6/I10-stammen terug naar de NMBS, daarvoor in de plaats komen dus Geel/Blauwe rijtuigen. Deze rijtuigen zijn alleen B-rijtuigen (dus tweede klas); maw: tussendoor worden die dus geplaatst ipv een stam Geel/Blauw.