Treinramp in Buizingen (Halle)

Alles over reizigerstreinen in België.
fitnessboy

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door fitnessboy »

HLE 2302 schreef:
rail s schreef:
HLE 2302 schreef:
Buitenlandse loc's enz. zijn idd uitgerust met die veiligheids systemen zoals KVB, ATB en PZB ... maar in België kan dat niet worden gebruikt omdat onze bakens daar niet combineerbaar met zijn.

Greetz 2302.
Nog iets mooi (als ik mij niet vergis):

Eigenlijke mogen er geen nieuwe beveiligingssystemen uitgebouwd worden omdat alles op het europese moet worden geörienteerd.
Daarom mag TBL1+ ook niet zomaar worden opgelegd aan ander vervoerders, de kans dat we hier dus DLC/X-rail of SFB/Captrain treinen gaan zien rijden met het nieuwe systeem is bijzonder klein.
Ze zullen verplicht worden door Infrabel waarschijnelijk, ze zijn nu ook verplicht om met PZB in Duitsland te rijden, met MEMOR in belgië. :wink:

Dat is een regel om gehomologeert te mogen worden voor een bepaalt net, de nodige veiligheidsuitrustingen hebben die dat land vereist. En als ons land TBL 1+ vereist, dan zal dit ook verplicht worden opgelegt aan de privé vervoerders.

Greetz 2302.
systeem tbl+ kutsysteem


400 meter voor een rood sein rij je nog 160 km/uur hoever staan je dan stil achter het sein

600 meter , dat is alweer 600 meter te ver goed bezig :| :| :|

[tags herstelt door trainfreak]
Dietrich

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Dietrich »

fitnessboy schreef:als ze willen een oplossing gemaakt binnen de maand

een beperking aan een sein = pos inpuls
een groen sein = neg inpuls
rood sein = geen inpuls


waarom verandert men niet geeft men bij een rood sein een neg inpuls
en in de loc's en de stellen een relais in de waakinrichting
zodat bij het overschrijden van een rood sein je aut. een noodremming krijgt

zoveel goedkoper dan tbl+ en op een dilkke maand klaar als ze willen
Euhm ik denk dat dat niet goed zal komen... wat gebeurt er dan met krokodillen die verbonden zijn aan een sein in tegenspoor...? Je komt het eerste sein tegen dat open staat en dan het sein in de andere richting dat uiteraard gesloten is... wat dus direct een noodremming zou geven.

Of zie ik iets over het hoofd?
Bimmer

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Bimmer »

Steven schreef:Het materiaal staat idd al eens stil maar niet op de plaats waar de inbouw gebeurd, dit moet daarvoor binnen in een atelier, je hebt al een put nodig om de antennes onderaan vlot te kunnen monteren. Heel de stuurtafel moet open gelegd worden om de bedrading aan te passen, dus op een uurtje tijd pas je zo een stuurtafel niet aan. Daarbij komt nog is een test aan een vaste installatie voor zoiets het spoor op mag, bepaalde schakelaars moeten nu eenmaal verlood worden.
Dus denken dat je zoiets op een paar weken kan inbouwen is gewoon zottenwerk. Vergeet niet dat elk voertuig een korte rit doet voor de homologatie (wat ze standaard al doen na een grote revisie en tussentijdse revisie). Jij spreekt hier alsof je veiligheid effe gaat kopen vlug bakje monteren en weer rijden.

om een voorbeeld te geven bij de breaks, daar moet de stuurtafel grondig aangepast worden, twee meters verhuizen zodat er voldoende plaats centraal zichtbaar is om al die lampjes samen te monteren. Kwestie van alles in het zichtveld van de treinbestuurder te plaatsen.
Verschillende betrouwbare bronnen bevestigen dat de bestuurder wel degelijk een rood stoplicht heeft genegeerd.
Verschillende betrouwbare bronnen bevestigen dat er bepaalde mensen hebben tekortgeschoten voor het nemen van veiligheidsmaatregelen (in 10 jaar praktisch niets gerealiseerd)
Hooggeplaatste ingenieurs ea. die voor het European Railway Agency werken bevestigen dat België middelmatig scoort op vlak van spoorveiligheid

Het ziet er met andere woorden heel slecht uit voor de Belgische spoorwegen want uiteraard komt er een proces. De mensen die deze zaken rondstrooien zijn experts neem ik aan? Als het over veiligheid gaat dan zie ik Europa toch niets tegenhouden denk maar aan de vele technologische snufjes die ze in de automobielsector hebben ontwikkeld. Meer zelfs ze moedigen het aan! De buurlanden hebben het kunnen realiseren en Europa heeft ze toch niet tegengehouden? Dirk Sterckx sprak in Ter Zake over de bekrompen en nationalistische houding van de Belgische Spoorwegen. Wel als ik je postings lees dan geef ik meneer Dirk Sterckx overschot van gelijk. Wel meneer we leven in de 21ste eeuw maar bon bepaalde mensen die voor Belgische overheidsbedrijven werken denken en handelen lekker bekrompen net zoals in het communistische tijdperk. Ons-kent-ons-mentaliteit, syndicaal kaartje, lid zijn van een politieke familie. Peter heeft toch een fantastisch mechanisme beschreven niet ;)?
groentje
Berichten: 7506
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door groentje »

Het is dan ook die traagheid bij de implementatie van het veiligheidssysteem die de bestuurders tot staken heeft aangezet. Net omdat ze zich teveel blootgesteld voelen door het trage management.
Voor de rest heb je geen ongelijk, de Belgische spoorwegen zijn enorm bekrompen. En hebben zeker veel geluk gehad, de voorbije jaren, tot nu. Als de bestuurder inderdaad het sein heeft overschreden, zoals nu wordt gezegd, en dat er geen fouten waren met de seininrichting, dan is de bestuurder de eerste verantwoordelijke. Maar achterliggende verantwoordelijken kunnen er ook nog zijn. Was de bestuurder voldoende uitgerust, en kon hij dat wel met zijn dienst? Was er een sein minder zichtbaar, ergens, door de weersomstandigheden, bijvoorbeeld? Was hij verstrooid, doordat hij had moeten stoppen, nadat hij een dubbel geel sein had gehad? En last but not least: had een werkende TBL1+-installatie hier het ongeval kunnen vermijden?

Daarom wordt er opgeroepen om het onderzoek af te wachten. De signalisatie heeft zeker zijn zwakke punten, en zal zeker moeten verbeterd worden. Maar daarmee zijn nog niet alle vragen beantwoord.
rail s

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door rail s »

Bimmer schreef:
Steven schreef:Het materiaal staat idd al eens stil maar niet op de plaats waar de inbouw gebeurd, dit moet daarvoor binnen in een atelier, je hebt al een put nodig om de antennes onderaan vlot te kunnen monteren. Heel de stuurtafel moet open gelegd worden om de bedrading aan te passen, dus op een uurtje tijd pas je zo een stuurtafel niet aan. Daarbij komt nog is een test aan een vaste installatie voor zoiets het spoor op mag, bepaalde schakelaars moeten nu eenmaal verlood worden.
Dus denken dat je zoiets op een paar weken kan inbouwen is gewoon zottenwerk. Vergeet niet dat elk voertuig een korte rit doet voor de homologatie (wat ze standaard al doen na een grote revisie en tussentijdse revisie). Jij spreekt hier alsof je veiligheid effe gaat kopen vlug bakje monteren en weer rijden.

om een voorbeeld te geven bij de breaks, daar moet de stuurtafel grondig aangepast worden, twee meters verhuizen zodat er voldoende plaats centraal zichtbaar is om al die lampjes samen te monteren. Kwestie van alles in het zichtveld van de treinbestuurder te plaatsen.
Verschillende betrouwbare bronnen bevestigen dat de bestuurder wel degelijk een rood stoplicht heeft genegeerd.
Verschillende betrouwbare bronnen bevestigen dat er bepaalde mensen hebben tekortgeschoten voor het nemen van veiligheidsmaatregelen (in 10 jaar praktisch niets gerealiseerd)
Hooggeplaatste ingenieurs ea. die voor het European Railway Agency werken bevestigen dat België middelmatig scoort op vlak van spoorveiligheid

Het ziet er met andere woorden heel slecht uit voor de Belgische spoorwegen want uiteraard komt er een proces. De mensen die deze zaken rondstrooien zijn experts neem ik aan? Als het over veiligheid gaat dan zie ik Europa toch niets tegenhouden denk maar aan de vele technologische snufjes die ze in de automobielsector hebben ontwikkeld. Meer zelfs ze moedigen het aan! De buurlanden hebben het kunnen realiseren en Europa heeft ze toch niet tegengehouden? Dirk Sterckx sprak in Ter Zake over de bekrompen en nationalistische houding van de Belgische Spoorwegen. Wel als ik je postings lees dan geef ik meneer Dirk Sterckx overschot van gelijk. Wel meneer we leven in de 21ste eeuw maar bon bepaalde mensen die voor Belgische overheidsbedrijven werken denken en handelen lekker bekrompen net zoals in het communistische tijdperk. Ons-kent-ons-mentaliteit, syndicaal kaartje, lid zijn van een politieke familie. Peter heeft toch een fantastisch mechanisme beschreven niet ;)?
Spijtig van u 3 laatste zinnen. Interessante uitleg maar uw uitsmijter toont toch aan dat we deze post en bij uitbreiding al uw posts niet te serieus moeten nemen.
Spijtig!

TRouwens wie is Peter?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Steven »

JayBeeke schreef:
Ik blijf het herhalen, moesten een van die 2 newlooks op kop gestaan hebben, dan was er niks gebeurd.
@ HLE2302: daar zit een deel van de redenering die ik heel wat bladzijden terug maakte: zit de ouderdom van stel 214 hier voor iets tussen en zoja, hoe?

Bedankt voor feedback,
mvg
JJN
die new look heeft dezelfde memor als die rode hoor, geen verschil op dat vlak.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Steven »

HLE 2302 schreef:
JayBeeke schreef:
Ik blijf het herhalen, moesten een van die 2 newlooks op kop gestaan hebben, dan was er niks gebeurd.
@ HLE2302: daar zit een deel van de redenering die ik heel wat bladzijden terug maakte: zit de ouderdom van stel 214 hier voor iets tussen en zoja, hoe?

Bedankt voor feedback,
mvg
JJN
De Hele oude klasiekjes hebben geen MEMOR, maar het verouderde gong/fluit systeem.

Bij de memor heb je een lamp voor je neus die je waarschuwt, in dit geval heeft de bestuurder gepunt voor het sein dat 2geel gaf en is daarna gestopt in buizingen ... als je dan weer vertrekt en die lamp brand voor je neus herriner je het weer en weet je dat je met een beperking reed. Met die oude stellen moet je echter gewoon een knop die uitvalt terug induwen, je hebt geen enkel memorisatiemiddel meer ... en vermoedelijk is de treinbestuurder gewoon vergeten dat hij naar een rood sein reed daardoor ... dusja, de bestuurder mag dan wel rood hebben genegeert, het is toch met heel serieus verzachtende omstandigeden.

Daarom ook, met die newlooks ... die tevens wel uitgerust zijn met het nieuwe MEMOR systeem, ging dit niet gebeurd zijn ... want de bestuurder ging die lamp voor zijn neus zien branden hebben en ging gezien hebben dat hij met een beperking reed.

Greetz 2302.
de plaatsing van memor of gong fluit op de klassiekjes zit kris kras door elkaar je hebt nog vele oude stellen 100 en 200 die allemaal memor hebben en die paar rode 600 hebben gong fluit
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Steven »

HLE 2302 schreef:Ze zullen verplicht worden door Infrabel waarschijnelijk, ze zijn nu ook verplicht om met PZB in Duitsland te rijden, met MEMOR in belgië. :wink:

Dat is een regel om gehomologeert te mogen worden voor een bepaalt net, de nodige veiligheidsuitrustingen hebben die dat land vereist. En als ons land TBL 1+ vereist, dan zal dit ook verplicht worden opgelegt aan de privé vervoerders.

Greetz 2302.
neen een europese regel voorziet dat er geen nieuwe systemen meer mogen verplicht worden dus enkel NMBS zal dit systeem overal monteren. Enkel etcs kan verplicht worden.
AlexNL
Berichten: 2294
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door AlexNL »

Wat is gong fluit nou weer?
fitnessboy

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door fitnessboy »

Dietrich schreef:
fitnessboy schreef:als ze willen een oplossing gemaakt binnen de maand

een beperking aan een sein = pos inpuls
een groen sein = neg inpuls
rood sein = geen inpuls


waarom verandert men niet geeft men bij een rood sein een neg inpuls
en in de loc's en de stellen een relais in de waakinrichting
zodat bij het overschrijden van een rood sein je aut. een noodremming krijgt

zoveel goedkoper dan tbl+ en op een dilkke maand klaar als ze willen
Euhm ik denk dat dat niet goed zal komen... wat gebeurt er dan met krokodillen die verbonden zijn aan een sein in tegenspoor...? Je komt het eerste sein tegen dat open staat en dan het sein in de andere richting dat uiteraard gesloten is... wat dus direct een noodremming zou geven.

Of zie ik iets over het hoofd?
bij een verwittigingssein wat je passeer op normaalspoor in de tegenrichting (wat dan normaal ook 2 geel geeft (dus pos inp ) krijg je toch ook geen inpuls ?
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5302
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Adler »

Steven schreef: neen een europese regel voorziet dat er geen nieuwe systemen meer mogen verplicht worden dus enkel NMBS zal dit systeem overal monteren. Enkel etcs kan verplicht worden.
Dat klopt niet.
Er is een ministerieel besluit van 20 juni 2008 met volgende paragraaf:
MB 20/06/2008 schreef:§ 19.6.3.1 : Vanaf 01/01/2015 : … op elke lijn uitgerust met ETCS1 (met nationale P44 ), mogen voertuigen uitgerust met een boordsysteem TBL1+, gebaseerd op ERTMS componenten die in staat zijn de informatie komende van de grondinstallatie te verwerken, rijden zonder beperkingen.
Voor andere voertuigen kan de infrastructuurbeheerder, mits gemotiveerd, beperkingen opleggen.
Vanaf 1/1/2015 kan Infrabel dus beperkingen opleggen aan alle voertuigen zonder TBL1+ op de lijnen die voorzien zijn van TBL1+ apparatuur.
Dat betekent dus ook dat NMBS Technics nog 5 jaar tijd heeft om de 1822 TBL1+ sets die in 2007 en 2008 zijn besteld bij Alstom te installeren.
K V B
Berichten: 3387
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door K V B »

fitnessboy schreef:als ze willen een oplossing gemaakt binnen de maand

een beperking aan een sein = pos inpuls
een groen sein = neg inpuls
rood sein = geen inpuls


waarom verandert men niet geeft men bij een rood sein een neg inpuls
en in de loc's en de stellen een relais in de waakinrichting
zodat bij het overschrijden van een rood sein je aut. een noodremming krijgt

zoveel goedkoper dan tbl+ en op een dilkke maand klaar als ze willen
Een noodremming als een trein een rood licht overschrijd is geen oplossing. Dan is het namelijk al te laat.
Ten tweede ga je een nieuw veiligheidssysteem nooit in een maand voor elkaar krijgen. Vergeet niet waar een veiligheidssysteem allemaal moet voldoen. Elke ingenieur weet hoe moeilijk het is een systeem in elkaar elkaar te zetten dat zowel weinig "valse positieven" als "valse negatieven" veroorzaakt. En dat is hier absoluut nodig, want naast de eis dat treinverkeer veilig dient te zijn is er ook nog altijd de eis dat treinverkeer _mogelijk_ dient te zijn. Een systeem dat te pas en te onpas treinen doet stoppen is ook niet gewenst.

En als laatste opmerking: Met de trein rijden is veilig. Eigenlijk is het al veilig genoeg. Gooi aub niet het kind met het badwater weg.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Steven »

AlexNL schreef:Wat is gong fluit nou weer?
Is een ouder systeem dan de memor. Bij twee gele valt er een knop uit die de bestuurder moet heractiveren of anders noodrem, hier blijft er echter geen gele lamp branden zoals bij de memor. Vroeger was dit aangevuld met een fluittoon. Deze laatste heeft men verwijderd wegens te schadelijk voor het oor. Bij een groen sein gaat er een gong in de stuurpost.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5302
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Adler »

.
Laatst gewijzigd door Adler op 17 feb 2010, 09:32, 1 keer totaal gewijzigd.
nighttrain
Berichten: 2706
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door nighttrain »

K V B schreef:
fitnessboy schreef:als ze willen een oplossing gemaakt binnen de maand

een beperking aan een sein = pos inpuls
een groen sein = neg inpuls
rood sein = geen inpuls


waarom verandert men niet geeft men bij een rood sein een neg inpuls
en in de loc's en de stellen een relais in de waakinrichting
zodat bij het overschrijden van een rood sein je aut. een noodremming krijgt

zoveel goedkoper dan tbl+ en op een dilkke maand klaar als ze willen
Een noodremming als een trein een rood licht overschrijd is geen oplossing. Dan is het namelijk al te laat.
Ten tweede ga je een nieuw veiligheidssysteem nooit in een maand voor elkaar krijgen. Vergeet niet waar een veiligheidssysteem allemaal moet voldoen. Elke ingenieur weet hoe moeilijk het is een systeem in elkaar elkaar te zetten dat zowel weinig "valse positieven" als "valse negatieven" veroorzaakt. En dat is hier absoluut nodig, want naast de eis dat treinverkeer veilig dient te zijn is er ook nog altijd de eis dat treinverkeer _mogelijk_ dient te zijn. Een systeem dat te pas en te onpas treinen doet stoppen is ook niet gewenst.

En als laatste opmerking: Met de trein rijden is veilig. Eigenlijk is het al veilig genoeg. Gooi aub niet het kind met het badwater weg.
Met uw eerste zin kan ik moeilijk akkoord gaan, gezien het feit dat de meeste seinoverschrijdingen gebeuren na een stilstand . Bv in een station na de nodige commerciele akties, en het stopsein ver ervan verwijderd is of als het slecht zichtbaar of al overschreden was zoals in Pecrot.Dus typische fouten in de memorisatie. een ander fenomeen is ook dat de bestuurder heeft geremd om een verwittiging te respecteren en dan voor zichzelf uitmaakt dat het geopende sein in de verte voor hem is ,doch voor een neveliggend spoor.Dus daarmee wil ik zeggen dat het voorbij rijden van gesloten seinen aan hoge snelheid eerder de hoogste uitzondering zijn.
betreffende de systemen: ik denk dat de Belgische spoorwegen zeer goede vakbekwame ingenieurs , techniekers en treinbestuurders heeft. En die systemen die zeer goed zijn en mischien wel tot de top van de wereld kunnen behoren , zijn er nooit gekomen door onwil van bepaalde mensen ,organisaties enz. Laten we het herlijden tot het feit dat het belangrijker is wie je kent dan wat je kent(kan).
Als je ziet dat Frankrijk amper 5 jaar heeft nodig gehad om het systeem "KVB" te ontwikkelen en plaatsen , na het ongeval in Flaujac van augustus 85.Dan hadden ze dat in België ook kunnen doen ,als..........Pécrot is immers al 9 jaar geleden en u wegsteken achter Europa is laag bij de grond.
Plaats reactie