Pagina 19 van 29
Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Geplaatst: 20 jul 2011, 20:05
door overweg13
Duikbril AM86 schreef:Dat er in Herne zo weinig transacties zijn en in die andere stations heeft vooral te maken met de
wijze waarop die loketten de afgelopen jaren zijn uitgebaat (=uitzonderlijk GESLOTEN geweest zijn), die loketten zijn heel dikwijls gesloten geweest.
Herne verkochten ze tot 3 jaar terug nog veel meer tickets per dag dan dat cijfer die je vermeld, die omzet daling is het gevolg van de vele keren dat die statioinsloketten gesloten geweest zijn. Herne is bijvoorbeeld al eens
7 weken gesloten geweest toen de bediende ziek was, verlof/ ziekte = loket gesloten, zo zijn er nog tal van andere voorbeelden,
idem voor Viane-Moerbeke. Mensen blijven dan weg van die loketten en daardoor daalt de omzet.
Iets wat de NMBS natuurlijk niet zegt!
Maar waarschijnlijk heeft de sluiting van die loketten geen enkel onoverkomelijk probleem voor de reiziger opgeleverd. Ik ben het er wel van eens dat een sluiting van een loket die alleen maar als bedoeling heeft te besparen, uiteindelijk negatief uitdraait voor de reiziger, en dat zit er waarschijnlijk wel aan te komen.
Nog sterker: ook in Halle slaagt men er al enkele jaren niet meer in de loketten zoals voorzien te bemannen, én de automaat is regelmatig defect. Maar voor de klant maakt dat uiteindelijk - spijtig genoeg - niet zo verschil.
Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Geplaatst: 20 jul 2011, 20:44
door groentje
Die trekt zijn plan wel, inderdaad. Een gewoon kaartje kan hij ook bij de boordchef kopen (als die niet langskomt, is dat meegenomen, zo wordt maar al te vaak geredeneerd), en een Pass is bij uitstek geschikt om op voorhand te kopen, en dat kan dan overal.
Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Geplaatst: 20 jul 2011, 21:04
door Galactic
Wat Halle betreft : op zeer korte termijn zullen de personeelsproblemen daar wel opgelost geraken. Er worden momenteel nieuwe mensen aangeworven en opgeleid voor de regio Brussel. Halle hangt af van Brussel-Zuid, en daar zitten ze momenteel ook met een personeelstekort. Gelukkig zijn er daar nu jobstudenten aan het werk, die het personeelstekort tijdelijk en gedeeltelijk kunnen oplossen.
Wat andere "kleine" stations betreft die op de sluitingslijst staan : voor 80% van die stations is het heel normaal dat deze loketten sluiten. Ik ken collega's die in zo'n stations soms moeten werken. Daar moet men echt de tijd aftellen tot het einde van de dienst, gewoon omdat er geen volk aan het loket komt. En dat is inderdaad zeer verlieslatend voor de NMBS. Er moet dienstverlening zijn voor de reiziger, maar waarom een loket waar maar 40 biljetten in 8 uren dienst verkocht worden openhouden, terwijl er 10 km. verder een groot station is met loketten die de hele dag open zijn. (Ingelmunster -> Kortrijk ; Ukkel -> Brussel ; Haaltert -> Denderleeuw of Burst ; ...) Om te gaan shoppen zijn mensen bereid om 100 km. met de wagen te rijden, maar om 10 km. verder bijvoorbeeld hun treinkaart te laten maken, dat is voor velen blijkbaar teveel gevraagd.
Waar ik niet akkoord mee ben, is het plan dat op tafel ligt om het aantal diensten aan de loketten in bepaalde grote stations te verminderen. Er zullen veel meer automaten geplaatst worden. Gelukkig niet van het type die er nu staan, maar splinternieuwe waar men ook met een kredietkaart kan betalen. In theorie zouden die van veel betere kwaliteit moeten zijn dan de huidige automaten. (ik zeg er wel bij "in theorie" : laat ons afwachten wat de praktijk ons zal leren)
Of gaat men naar een systeem zoals blijkbaar in Nederland het geval is : een kleine toeslag per biljet dat aangekocht wordt aan een loket? De toekomst zal het uitwijzen.
Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Geplaatst: 20 jul 2011, 21:10
door MaartendeJ
Ik zou zeggen: Maak eerst die automaten gebruiksvriendelijker (dat je in maximaal 10x-15x klikken je kaartje kan kopen), zet er genoeg neer... Zet infozuilen er neer...
En ga dan pas die loketten sluiten

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Geplaatst: 20 jul 2011, 21:26
door Galactic
MaartendeJ schreef:Ik zou zeggen: Maak eerst die automaten gebruiksvriendelijker (dat je in maximaal 10x-15x klikken je kaartje kan kopen), zet er genoeg neer... Zet infozuilen er neer...
En ga dan pas die loketten sluiten

Daar kan ik alleen maar mee akkoord gaan. In grotere stations moet er altijd loketpersoneel aanwezig zijn. Maar in de stations waar ze de loketten gaan sluiten, moeten er eerst goede en zeer gebruiksvriendelijke automaten komen, die alle betaalkaarten aanvaarden. Naast die automaten moet een soort infozuil komen waar de werking van het automaat nog eens klaar en duidelijk uitgelegd word. Ook moet daarop een telefoonnummer vermeld staan waar men 24/24u en 7/7d iemand kan bereiken in geval van problemen. Naar wat ik begrepen heb, zouden die automaten beheerd worden door een externe firma. Of dat een verbetering zal zijn, zal de toekomst alweer moeten uitwijzen. Ook moet er in de stations zonder loketten genoeg schermen en/of affiches hangen met alle nodige info die een reiziger nodig heeft / kan hebben.
Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Geplaatst: 20 jul 2011, 21:29
door groentje
Dat is ook wat er wordt beloofd, maar goed, beloftes van de NMBS als het op reizigersservice aankomt...
In principe zou je toch een abonnementsverlenging ook aan een automaat moeten kunnen laten aanmaken?
Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Geplaatst: 20 jul 2011, 21:54
door Galactic
Treinkaarten kan men wel degelijk verlengen aan de automaten, behalve als die gecombineerd zijn met het MIVB-net. Dan moet de MoBiB-kaart opgeladen worden, en dat kan voorlopig enkel nog aan het loket. Zelfs via het internet kan men zijn treinkaart laten verlengen, behalve deze in combinatie met MIVB, om dezelfde reden.
Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Geplaatst: 20 jul 2011, 22:08
door groentje
Nog een reden om die nieuwe automaten snel te laten komen. Dan kan je ze opladen zoals aan de MIVB-automaten.
Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Geplaatst: 20 jul 2011, 22:43
door wbrm
Ik heb mijn abbo zonder veel problemen kunnen verlengen aan de automaat, ik was zelf verbaasd
Wanneer komen die nieuwe automaten dan? Vervangen ze de huidige (+ extra) of komen er enkel bij?
Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Geplaatst: 20 jul 2011, 22:58
door groentje
In het Partijblad, euhm, het bedrijfstijdschrift stond er eind 2009 dat er het jaar erop nieuwe automaten zouden zijn. Die moeten zowel de oude vervangen, als nieuwe plaatsen terug een verkoopspunt geven. Voor zover ik weet zal binnenkort eindelijk een openbare aanbesteding gebeuren.
Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Geplaatst: 20 jul 2011, 23:27
door kika
Vandaag kreeg ik 'n online biljet wat zelf was afgedrukt. Manman, wat een onleesbaar gedoe. Exemplarisch, net als die automaten. Alsof iemand zegt 'hé misschien moeten we zus of zo doen,' het handige neefje van de buurjongen van de onderstationschef uit Kuala Lumpur prutst wat in elkaar en zo wordt het de klanten gepresenteerd?
Leuk dat er een treintje op staat, maar print dat ding zelf ook eens uit en probeer het te lezen?
Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Geplaatst: 20 jul 2011, 23:33
door overweg13
kika schreef:Vandaag kreeg ik 'n online biljet wat zelf was afgedrukt. Manman, wat een onleesbaar gedoe. Exemplarisch, net als die automaten. Alsof iemand zegt 'hé misschien moeten we zus of zo doen,' het handige neefje van de buurjongen van de onderstationschef uit Kuala Lumpur prutst wat in elkaar en zo wordt het de klanten gepresenteerd?
Leuk dat er een treintje op staat, maar print dat ding zelf ook eens uit en probeer het te lezen?
Bedoel je nu echt dat er alleen maar onzin op staat? Ik heb dat ook wel eens meegemaakt, als ik het pdf-bestand te vroeg sloot. Dan krijg je de eigenaardigste lettertekens, maar ik dacht dat dat probleem ondertussen opgelost was?
Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Geplaatst: 20 jul 2011, 23:41
door Steven
Dat ligt volgens mij dan toch aan de orintopdracht. Ik heb met nog geen enkel online ticket problemen gehad om af te drukken.
Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Geplaatst: 21 jul 2011, 00:14
door kika
overweg13 schreef:kika schreef:Vandaag kreeg ik 'n online biljet wat zelf was afgedrukt. Manman, wat een onleesbaar gedoe. Exemplarisch, net als die automaten. Alsof iemand zegt 'hé misschien moeten we zus of zo doen,' het handige neefje van de buurjongen van de onderstationschef uit Kuala Lumpur prutst wat in elkaar en zo wordt het de klanten gepresenteerd?
Leuk dat er een treintje op staat, maar print dat ding zelf ook eens uit en probeer het te lezen?
Bedoel je nu echt dat er alleen maar onzin op staat? Ik heb dat ook wel eens meegemaakt, als ik het pdf-bestand te vroeg sloot. Dan krijg je de eigenaardigste lettertekens, maar ik dacht dat dat probleem ondertussen opgelost was?
Nee, dat het deel met trein als achtergrond zo goed als onleesbaar is, dat heb je als je vnl. als je zwart-wit print. Sowieso vind ik het verspilling om mensen zoveel inkt/toner te laten gebruiken, maar bon, dat is een detail.
Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Geplaatst: 21 jul 2011, 05:33
door Adler
kika schreef:Vandaag kreeg ik 'n online biljet wat zelf was afgedrukt. Manman, wat een onleesbaar gedoe. Exemplarisch, net als die automaten. Alsof iemand zegt 'hé misschien moeten we zus of zo doen,' het handige neefje van de buurjongen van de onderstationschef uit Kuala Lumpur prutst wat in elkaar en zo wordt het de klanten gepresenteerd?
Leuk dat er een treintje op staat, maar print dat ding zelf ook eens uit en probeer het te lezen?
Die foto die elke dag verandert, naam en datum in 4 kleuren op de foto, barcode, bestelnummer, verkoopnummer, OPA-nummer, en IBIS-controlenummer zijn allemaal bedoeld om mogelijke fraude tegen te gaan alhoewel ikzelf nog nooit heb meegemaakt dat een van die nummers werd gecontroleerd door de treinbegeleider.
Ik weet ook niet of ze dat wel kunnen checken op de trein.
Men is ook verplicht spontaan zijn identiteitskaart te tonen aan de TBG, maar in de praktijk gebeurt dat ook nooit of wordt daar ook nooit om gevraagd.