Pagina 19 van 147

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 17 dec 2012, 16:27
door Shrek
msts.be schreef:Shrek, is dat dan op Level 1 of Level 2 ? Rijden de Desiro's op L4 ook op level 2 of nog steeds op level 1 zoals de M6 BDx ?
Op L165 is het level 1 (infrabel kan -voorlopig- zelf nog geen RBC's installeren). De hele route van Athus tot Antwerpen wordt daarom in level 1 voorzien. Voor zware goederentreinen heeft level 2 toch amper voordelen qua exploitatie.
Op lijn 4 rijden de desiros voor zover ik weet nog op level 1. Daar zorgt dat wel voor een mindere capaciteit, maar gezien de lijn nog relatief weinig gebruikt wordt is dat nog geen probleem.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 17 dec 2012, 17:55
door AlexNL
De Desiro's hebben geen uitrusting voor Level 2 naar mijn weten.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 17 dec 2012, 21:33
door nahoj
AlexNL schreef:De Desiro's hebben geen uitrusting voor Level 2 naar mijn weten.
Klopt.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 18 dec 2012, 10:03
door kika
Shrek schreef:Sinds gisteren is het eerste stuk ETCS op lijn 165 in dienst genomen. Tussen Athus en Virton rijden de passagierstreinen nu volledig gecontroleerd.
Hoe zit dat met de 41 die er blijkbaar weer terug op wordt ingezet? http://hgbtf.net/viewtopic.php?p=181163#p181163

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 18 dec 2012, 11:07
door Shrek
kika schreef:
Shrek schreef:Sinds gisteren is het eerste stuk ETCS op lijn 165 in dienst genomen. Tussen Athus en Virton rijden de passagierstreinen nu volledig gecontroleerd.
Hoe zit dat met de 41 die er blijkbaar weer terug op wordt ingezet? http://hgbtf.net/viewtopic.php?p=181163#p181163
Die hebben nog geen ETCS-installatie. Maar volgens mijn informatie rijden er nog steeds desiro's daar...

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 18 dec 2012, 11:54
door Steven
Ik was gisteren in Libramont en de trein naar Virton was gewoon een Desiro, niets te merken in die streek van een MW41.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 10 jan 2013, 18:05
door nahoj
nahoj schreef:
Steven schreef:how stop maar effe, met TBL1+ vermijd je niet dat treinen door het rood gaan, enkel dat ze gestopt worden bij door het rood rijden. Een trein die 300m voor het rood nog 160 doet staat vlotjes 400m voorbij da rood stil. Buizingen zou hiermee dus NIET opgelost geweest zijn.
Pertinent onwaar. Buizingen was mèt TBL1+ wèl voorkomen.

Ik haal er even de cijfers bij. Bron: rapport van het ongeval door het Onderzoeksorgaan voor Ongevallen en Incidenten op het Spoor, blz. 127, te raadplegen op de website van de FOD mobiliteit.
Als het baken op 300m voor het sein tussenkomt, zou de trein een kleine 200m vòòr het sein tot stilstand gekomen zijn.
Als pas het baken aan de voet van het sein tussenkomt (baken op 300m afwezig of defect), zou de trein 215m nà het sein, maar >100m vòòr het gevaarlijk punt tot stilstand gekomen zijn.


Kijk, ik wil hier zeker niet TBL1+ de hemel in prijzen. Het verhoogt de veiligheid met een zeker percentage (50 of 75 kan over gediscussieerd worden). Niet meer. Vele ongevallen worden er nìet meer vermeden. Maar zoals ik hierboven schreef, zou het ons sinds 2000 toch 26 doden minder gekost hebben.
ETCS zal overigens ook niet alle ongevallen uitsluiten. Het enige spoorverkeer dat 100% veilig is, is gèèn spoorverkeer.

De keuzes in het verleden zijn zeker ook niet goed te praten. Dat nu pas een systeem geïnstalleerd wordt dat een gesloten sein bewaakt, is eigenlijk een schande. Zeker als je weet dat bepaalde buurlanden dit al hadden op hun stoommachines. En dat daarvoor toch alweer iets nieuws moet ontwikkeld worden, tjah... Maar ik wil de discussie beperken tot vandaag, met de keuzes die tot vandaag gemaakt zijn.

En vandaag zijn er twee pistes om treinen beter te beveiligen in België.
- ETCS, wat vandaag als 10-jarenplan op tafel ligt, en een zeer uitgebreide beveiliging biedt, maar behoorlijk duur is en niet eens op alle generaties voertuigen kàn geïnstalleerd worden
- TBL1+, dat zeker beperkter is in veiligheidsverhoging, maar toch noemenswaardig, maar dat vooral op 3 jaar tijd in enkele 1000den stuurposten kan geïnstalleerd worden van om het even welke generatie voertuigen, voor een minimale kost, en met mogelijkheid tot hergebruik van enkele onderdelen bij installatie van ETCS (de euro-antenne en zijn bekabeling).

Dat in overweging nemende, vind ik het absurd om in naam van een Europese regel (met doel standaardisatie en marktwerking), die met het ETCS-10-jarenplan tòch gevolgd wordt, TBL1+ niet te verplichten als tussenstap.
Om even mijn slotpleidooi op de TBL1+-discussie van 2 à 3 bladzijden terug, kracht bij te zetten: gisteren was in de krant te lezen dat in 2012 het aantal seinoverschrijdingen voor het 2de jaar op rij significant gedaald is. Het gaat hier om een trend van seinoverschrijdingen door NMBS. Het aantal seinoverschrijdingen door andere operatoren is namelijk gestegen.
Preciese cijfers heb ik hier niet ter beschikking.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 11 jan 2013, 01:50
door Asterix
1. Rijden er misschien minder treinen bij de NMBS (B-Logistics)?
2. Rijden er misschien méér treinen bij andere operatoren dan het jaar voordien?

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 11 jan 2013, 11:09
door Retard
Jeroen schreef:1. Rijden er misschien minder treinen bij de NMBS (B-Logistics)?
2. Rijden er misschien méér treinen bij andere operatoren dan het jaar voordien?
De verandering kwam er pas in december 2012. Ook heb ik in Brugge en Gent-Sint-Pieters nog niet meer of minder B-Logistics gezien.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 12 jan 2013, 21:29
door nahoj
Jeroen schreef:1. Rijden er misschien minder treinen bij de NMBS (B-Logistics)?
2. Rijden er misschien méér treinen bij andere operatoren dan het jaar voordien?
De verandering in aantal seinvoorbijrijdingen is veel te groot om het hiermee uit te leggen, toch zeker wat betreft puntje 1. Maar als je wil kan je de statistieken corrigeren met de trein-km, die in de jaarverslagen staan (2012 is nog te publiceren).

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 12 jan 2013, 21:43
door Shrek
Het lijkt mij overduidelijk dat TBL1+ de grootste oorzaak is van de daling (daar dient het systeem dan ook voor).

En nu wat meer on-topic: heel binnenkort komt het stuk wijgmaal-hever van L53 op ETCS.
Als er iemand de juiste software op zijn traxxen zet kunnen die daar dus beveiligd rijden :)

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 13 jan 2013, 10:36
door dentheo
Shrek schreef:Het lijkt mij overduidelijk dat TBL1+ de grootste oorzaak is van de daling (daar dient het systeem dan ook voor).

En nu wat meer on-topic: heel binnenkort komt het stuk wijgmaal-hever van L53 op ETCS.
Als er iemand de juiste software op zijn traxxen zet kunnen die daar dus beveiligd rijden :)
Heeft dat voordelen voor die iemand of alleen nadelen ??

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 13 jan 2013, 11:35
door Cipallieter
Shrek schreef:... heel binnenkort komt het stuk wijgmaal-hever van L53 op ETCS...
Is er een specifieke reden waarom precies dat baanvak werd uitgekozen voor de installatie van ETCS?

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 13 jan 2013, 12:17
door Steven
Maakt deel uit van de internationale goederenas naar Zwitserland.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 13 jan 2013, 14:44
door Shrek
dentheo schreef:Heeft dat voordelen voor die iemand of alleen nadelen ??
In het begin nadelen, want die on-board installatie zal geüpdate en ge debugt moeten worden en dat kost geld. Maar daarna zijn de treinen veel beter beveiligd en kan de constructeur pronken met een ETCS-compatibele locomotief :)
Cipallieter schreef:
Shrek schreef:... heel binnenkort komt het stuk wijgmaal-hever van L53 op ETCS...
Is er een specifieke reden waarom precies dat baanvak werd uitgekozen voor de installatie van ETCS?
Heel het stuk Antwerpen-Athus wordt prioritair uitgerust, maar Mechelen-Leuven had nog meer prioriteit als proof-of-concept van ETCS op een all-relais installatie. Hiermee laten we zien dat ETCS weldegelijk mogelijk is op baanvakken of stations met relais, het is alleen veel duurder en ingewikkelder.
Daarom denk ik dat het niet vaak meer zal toegepast worden en men in de toekomst eerst de relais gaat vervangen door modernere inklinkingssystemen.