De nieuwe loks reeks 18

Alles over reizigerstreinen in België.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door nahoj »

Steven schreef:Je mag dit geen fout noemen, is gewoon de standaarduitvoering zoals hij nu is. Het vergt logischerwijs meer werk om de ventilatie in functie van de remming en in functie van de veroorzaakte warmte te laten werken (voor zover je het bij deze twee parameters zou laten). Het grootste probleem is eigenlijk niet eens de software, het geluid ontstaat eenvoudigweg doordat de ventilatielucht langs de onderkant wordt weggeblazen en niet langs boven. Moest de lucht op het dak worden weggeblazen waardoor er minder andere elementen in de weg staan zou het geluid al compleet anders zijn. NU is het echter aan de onderkant waar nog allerlei zaken gemonteerd staan en die dus mee zorgen voor het geluid dat we nu hebben.
Je mag dat zeker een fout noemen.
De ventilatie draait als het niet nodig is. En de ventilatie is veel te luid (normen worden overschreden). Dat is objectief gesproken dus een fout, standaard of niet.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Steven »

Ze draait te veel, overbodig zou ik het niet altijd noemen, bij de minste remming heb je die weerstanden die als eerste stroom krijgen en dus warmte ontwikkelen.
Gebruikersavatar
FLV-FGSP
Berichten: 2066
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door FLV-FGSP »

Standaard levert Siemens deze loc met waterkoeling ipv luchtkoeling. Het is aan de koppigheid van bepaalde NMBS-ingenieurs te danken dat we nu met luchtkoeling en een lawaaiprobleem zitten.
loic1811
Berichten: 1446
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door loic1811 »

nu weten we tenminste waar onze trein is :mrgreen:
nee maar serieus een 20 maakt denk ik nog altijd evenveel lawaai en die ventilatie da wordt je wel gewoon ik heb er geen problemen mee .ik weet ook het is niet plezant als je in een station staat en er zijn aankondigingen en je hoort ze niet maar bij andere hle's is dat ook zo
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Steven »

FLV-FGSP schreef:Standaard levert Siemens deze loc met waterkoeling ipv luchtkoeling. Het is aan de koppigheid van bepaalde NMBS-ingenieurs te danken dat we nu met luchtkoeling en een lawaaiprobleem zitten.
de reeks 18 heeft waterkoeling maar niet voor de remweerstanden, het is een fabeltje dan men de wereld ingestuurd heeft.
Waterkoeling, oliekoeling en luchtkoeling zorgen ieder voor de specifieke koeling die alle delen nodig hebben.
Het is zelfs zo dat de luchtkoeling buiten dienst is onder 25kV omdat ze dan niet nodig is. De weerstanden die men gebruikt om elektrisch te remmen zijn buiten dienst onder 25kV en dus is dat niet nodig (men gebruikt daar ten alle tijden recuperatieremming).

Dit onderwerp is hier al een viertal keer aangehaald en al evenveel keer onderuit gehaald als een ferme roddel.
Matjas__

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Matjas__ »

Beetje beroepseer jongens... :) Persoonlijk mag een locomotief zoveel geluid maken als hij wil, zolang het maar niet hinderd in de stuurpost. Waar is de tijd dat heel de omgeving daverdere wanneer een trein vertrok met een HLD 62 of 51 vooraan? Dat geeft uitstraling! ;)
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door nahoj »

Steven schreef:
FLV-FGSP schreef:Standaard levert Siemens deze loc met waterkoeling ipv luchtkoeling. Het is aan de koppigheid van bepaalde NMBS-ingenieurs te danken dat we nu met luchtkoeling en een lawaaiprobleem zitten.
de reeks 18 heeft waterkoeling maar niet voor de remweerstanden, het is een fabeltje dan men de wereld ingestuurd heeft.
Waterkoeling, oliekoeling en luchtkoeling zorgen ieder voor de specifieke koeling die alle delen nodig hebben.
Het is zelfs zo dat de luchtkoeling buiten dienst is onder 25kV omdat ze dan niet nodig is. De weerstanden die men gebruikt om elektrisch te remmen zijn buiten dienst onder 25kV en dus is dat niet nodig (men gebruikt daar ten alle tijden recuperatieremming).

Dit onderwerp is hier al een viertal keer aangehaald en al evenveel keer onderuit gehaald als een ferme roddel.
Klopt.
Ik vermoed dat de oorzaak van deze wederkerende roddel de MR08 Desiro is, waar de NMBS wel degelijk expliciet lucht(-auto)geventileerde tractiemotoren heeft gevraagd i.p.v. de oorspronkelijk door Siemens voorziene watergekoelde motoren.
Op HLE18 is geen enkele dergelijke wijziging gevraagd.
b-loc
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door b-loc »

Welke koelingen worden er dan allemaal gebruikt voor de HLE18?
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door nahoj »

Steven schreef:Ze draait te veel, overbodig zou ik het niet altijd noemen, bij de minste remming heb je die weerstanden die als eerste stroom krijgen en dus warmte ontwikkelen.
Als het nu met minder geforceerde koeling kan, draaide ze voorheen op momenten dat natuurlijke warmte-afvoer volstond, m.a.w. wanneer het overbodig was.

Als je je soep maar 1 seconde op het fornuis zet, is het toch ook overbodig om te blazen voor ze te eten? :wink:
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door nahoj »

b-loc schreef:Welke koelingen worden er dan allemaal gebruikt voor de HLE18?
Als ik me niet vergis: olie voor de hoofdtransformator, water voor de tractieomvormers en geforceede lucht voor de rheostaten en de tractiemotoren.

Vul aan indien nodig.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Steven »

nahoj schreef:
b-loc schreef:Welke koelingen worden er dan allemaal gebruikt voor de HLE18?
Als ik me niet vergis: olie voor de hoofdtransformator, water voor de tractieomvormers en geforceede lucht voor de rheostaten en de tractiemotoren.

Vul aan indien nodig.
Klopt volledig en de kleinere elektronische componenten hebben hier en daar nog kleine ventilatoren (grootorde zoals bij een computer) als ik mij niet vergis
Iain Dobson
Berichten: 268
Lid geworden op: 31 okt 2010, 12:21
Locatie: Tingley - West Yorkshire

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Iain Dobson »

Does anyone know why the T19s are not being delivered and why they are not being tested? 1903 and 1904 were seen in March on delivery to Kinkempois and yet there have been no further sightings or photographs. There have been reports in the UK of T18s being used on IC E, which seems strange when there are new T19 locomotives that are specifically built for these services.

Any information or where I can go and look would be appreciated.

Iain
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5457
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Steve »

Iain Dobson schreef:Does anyone know why the T19s are not being delivered and why they are not being tested? 1903 and 1904 were seen in March on delivery to Kinkempois and yet there have been no further sightings or photographs. There have been reports in the UK of T18s being used on IC E, which seems strange when there are new T19 locomotives that are specifically built for these services.

Any information or where I can go and look would be appreciated.

Iain
For one second I thought the IC-E had been extended overseas from Blankenberge to Ramsgate, reading that... :mrgreen:
J_Vandereycken

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door J_Vandereycken »

Dagelijks rijden er stammen gekoppeld met een 18. De stuurstanden bevinden zich dan in het midden: http://spoorblok.blogspot.com/2012/05/2 ... -kort.html
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Stijn91 »

Locs 1909, 1910, 1913 en 1914 werden overgebracht van München-Allach naar Wildenrath.
Afbeelding Bron: Railcolor.net
Plaats reactie