Pagina 185 van 222

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 11 mei 2012, 19:19
door nahoj
Steven schreef:Je mag dit geen fout noemen, is gewoon de standaarduitvoering zoals hij nu is. Het vergt logischerwijs meer werk om de ventilatie in functie van de remming en in functie van de veroorzaakte warmte te laten werken (voor zover je het bij deze twee parameters zou laten). Het grootste probleem is eigenlijk niet eens de software, het geluid ontstaat eenvoudigweg doordat de ventilatielucht langs de onderkant wordt weggeblazen en niet langs boven. Moest de lucht op het dak worden weggeblazen waardoor er minder andere elementen in de weg staan zou het geluid al compleet anders zijn. NU is het echter aan de onderkant waar nog allerlei zaken gemonteerd staan en die dus mee zorgen voor het geluid dat we nu hebben.
Je mag dat zeker een fout noemen.
De ventilatie draait als het niet nodig is. En de ventilatie is veel te luid (normen worden overschreden). Dat is objectief gesproken dus een fout, standaard of niet.

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 11 mei 2012, 19:36
door Steven
Ze draait te veel, overbodig zou ik het niet altijd noemen, bij de minste remming heb je die weerstanden die als eerste stroom krijgen en dus warmte ontwikkelen.

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 11 mei 2012, 23:23
door FLV-FGSP
Standaard levert Siemens deze loc met waterkoeling ipv luchtkoeling. Het is aan de koppigheid van bepaalde NMBS-ingenieurs te danken dat we nu met luchtkoeling en een lawaaiprobleem zitten.

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 11 mei 2012, 23:24
door loic1811
nu weten we tenminste waar onze trein is :mrgreen:
nee maar serieus een 20 maakt denk ik nog altijd evenveel lawaai en die ventilatie da wordt je wel gewoon ik heb er geen problemen mee .ik weet ook het is niet plezant als je in een station staat en er zijn aankondigingen en je hoort ze niet maar bij andere hle's is dat ook zo

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 11 mei 2012, 23:36
door Steven
FLV-FGSP schreef:Standaard levert Siemens deze loc met waterkoeling ipv luchtkoeling. Het is aan de koppigheid van bepaalde NMBS-ingenieurs te danken dat we nu met luchtkoeling en een lawaaiprobleem zitten.
de reeks 18 heeft waterkoeling maar niet voor de remweerstanden, het is een fabeltje dan men de wereld ingestuurd heeft.
Waterkoeling, oliekoeling en luchtkoeling zorgen ieder voor de specifieke koeling die alle delen nodig hebben.
Het is zelfs zo dat de luchtkoeling buiten dienst is onder 25kV omdat ze dan niet nodig is. De weerstanden die men gebruikt om elektrisch te remmen zijn buiten dienst onder 25kV en dus is dat niet nodig (men gebruikt daar ten alle tijden recuperatieremming).

Dit onderwerp is hier al een viertal keer aangehaald en al evenveel keer onderuit gehaald als een ferme roddel.

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 12 mei 2012, 14:04
door Matjas__
Beetje beroepseer jongens... :) Persoonlijk mag een locomotief zoveel geluid maken als hij wil, zolang het maar niet hinderd in de stuurpost. Waar is de tijd dat heel de omgeving daverdere wanneer een trein vertrok met een HLD 62 of 51 vooraan? Dat geeft uitstraling! ;)

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 12 mei 2012, 19:06
door nahoj
Steven schreef:
FLV-FGSP schreef:Standaard levert Siemens deze loc met waterkoeling ipv luchtkoeling. Het is aan de koppigheid van bepaalde NMBS-ingenieurs te danken dat we nu met luchtkoeling en een lawaaiprobleem zitten.
de reeks 18 heeft waterkoeling maar niet voor de remweerstanden, het is een fabeltje dan men de wereld ingestuurd heeft.
Waterkoeling, oliekoeling en luchtkoeling zorgen ieder voor de specifieke koeling die alle delen nodig hebben.
Het is zelfs zo dat de luchtkoeling buiten dienst is onder 25kV omdat ze dan niet nodig is. De weerstanden die men gebruikt om elektrisch te remmen zijn buiten dienst onder 25kV en dus is dat niet nodig (men gebruikt daar ten alle tijden recuperatieremming).

Dit onderwerp is hier al een viertal keer aangehaald en al evenveel keer onderuit gehaald als een ferme roddel.
Klopt.
Ik vermoed dat de oorzaak van deze wederkerende roddel de MR08 Desiro is, waar de NMBS wel degelijk expliciet lucht(-auto)geventileerde tractiemotoren heeft gevraagd i.p.v. de oorspronkelijk door Siemens voorziene watergekoelde motoren.
Op HLE18 is geen enkele dergelijke wijziging gevraagd.

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 12 mei 2012, 19:10
door b-loc
Welke koelingen worden er dan allemaal gebruikt voor de HLE18?

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 12 mei 2012, 19:11
door nahoj
Steven schreef:Ze draait te veel, overbodig zou ik het niet altijd noemen, bij de minste remming heb je die weerstanden die als eerste stroom krijgen en dus warmte ontwikkelen.
Als het nu met minder geforceerde koeling kan, draaide ze voorheen op momenten dat natuurlijke warmte-afvoer volstond, m.a.w. wanneer het overbodig was.

Als je je soep maar 1 seconde op het fornuis zet, is het toch ook overbodig om te blazen voor ze te eten? :wink:

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 12 mei 2012, 19:13
door nahoj
b-loc schreef:Welke koelingen worden er dan allemaal gebruikt voor de HLE18?
Als ik me niet vergis: olie voor de hoofdtransformator, water voor de tractieomvormers en geforceede lucht voor de rheostaten en de tractiemotoren.

Vul aan indien nodig.

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 12 mei 2012, 19:20
door Steven
nahoj schreef:
b-loc schreef:Welke koelingen worden er dan allemaal gebruikt voor de HLE18?
Als ik me niet vergis: olie voor de hoofdtransformator, water voor de tractieomvormers en geforceede lucht voor de rheostaten en de tractiemotoren.

Vul aan indien nodig.
Klopt volledig en de kleinere elektronische componenten hebben hier en daar nog kleine ventilatoren (grootorde zoals bij een computer) als ik mij niet vergis

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 23 mei 2012, 04:01
door Iain Dobson
Does anyone know why the T19s are not being delivered and why they are not being tested? 1903 and 1904 were seen in March on delivery to Kinkempois and yet there have been no further sightings or photographs. There have been reports in the UK of T18s being used on IC E, which seems strange when there are new T19 locomotives that are specifically built for these services.

Any information or where I can go and look would be appreciated.

Iain

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 23 mei 2012, 07:49
door Steve
Iain Dobson schreef:Does anyone know why the T19s are not being delivered and why they are not being tested? 1903 and 1904 were seen in March on delivery to Kinkempois and yet there have been no further sightings or photographs. There have been reports in the UK of T18s being used on IC E, which seems strange when there are new T19 locomotives that are specifically built for these services.

Any information or where I can go and look would be appreciated.

Iain
For one second I thought the IC-E had been extended overseas from Blankenberge to Ramsgate, reading that... :mrgreen:

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 23 mei 2012, 10:15
door J_Vandereycken
Dagelijks rijden er stammen gekoppeld met een 18. De stuurstanden bevinden zich dan in het midden: http://spoorblok.blogspot.com/2012/05/2 ... -kort.html

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 03 jun 2012, 12:43
door Stijn91
Locs 1909, 1910, 1913 en 1914 werden overgebracht van München-Allach naar Wildenrath.
Afbeelding Bron: Railcolor.net