Pagina 187 van 208

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 22 sep 2014, 15:38
door LHOON
Winston schreef: Een laatste vraag waarom zijn er op lijn 42 alleen maar uit de reeks 085 hier te zien is daar misschien een reden voor of is dit inzake het door trekken van Luik naar Luxemburg stad waar reeds sprake van is (geweest)
ten zuiden van Rivage is het 25kVac, enkel voor de 085..

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 26 sep 2014, 01:50
door The_Knitter
Gister (ja, donderdag :mrgreen: ) was een kennis van mij naar Aken geweest, en trof daar - tot zijn verbazing - de 2 gloednieuwe Desiro's 08582 en 08583 aan, die op eigen kracht richting België vertrokken. Volgens het personeel van de trein, die hij kort sprak, was dit een overbrenging naar Arlon, om aldaar testritten te gaan rijden in de regio.

Is de conclusie dan dat Desiro toegelaten is van- en naar Aken?
Fotolink

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 26 sep 2014, 03:04
door Shrek
The_Knitter schreef:Gister (ja, donderdag :mrgreen: ) was een kennis van mij naar Aken geweest, en trof daar - tot zijn verbazing - de 2 gloednieuwe Desiro's 08582 en 08583 aan, die op eigen kracht richting België vertrokken. Volgens het personeel van de trein, die hij kort sprak, was dit een overbrenging naar Arlon, om aldaar testritten te gaan rijden in de regio.

Is de conclusie dan dat Desiro toegelaten is van- en naar Aken?
Fotolink
Ja, die 2 desiro's hadden op dat moment een toelating voor die rit.
Maar dat is een tijdelijke toelating, enkel voor die rit waarschijnlijk.

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 26 sep 2014, 08:51
door The_Knitter
Oké, duidelijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 26 sep 2014, 10:17
door Bibke
Vanaf Aken, reden/rijden alle Desiro's op eigen kracht naar België.

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 26 sep 2014, 19:20
door Dieselfreak
LHOON schreef:
Winston schreef: Een laatste vraag waarom zijn er op lijn 42 alleen maar uit de reeks 085 hier te zien is daar misschien een reden voor of is dit inzake het door trekken van Luik naar Luxemburg stad waar reeds sprake van is (geweest)
ten zuiden van Rivage is het 25kVac, enkel voor de 085..
Rijden ze nu ook al op lijn 42? :? De verbinding Liers - Luxemburg verdient toch IC-materieel! :evil:

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 26 sep 2014, 19:23
door overweg13
Dieselfreak schreef:
Rijden ze nu ook al op lijn 42? :? De verbinding Liers - Luxemburg verdient toch IC-materieel! :evil:
Alleen voor die enkele P-treinen Liers - Gouvy (wat op zich ook al erg is!). De IR's Liers-Luxemburg worden voorlopig nog met echte treinen gereden.

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 26 sep 2014, 19:31
door Dieselfreak
Straks doen ze de IC A nog met Desiro! :roll:

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 26 sep 2014, 19:33
door LHOON
De desiro's zijn er gekomen ter vervanging van de klassiekjes.

Klassiekjes zijn door de NMBS voor alle mogelijke diensten ingezet geweest: IC, IR, L, P, T, .....

Derhalve is het logisch ook de desiro's overal te zien opduiken...

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 26 sep 2014, 19:48
door Dieselfreak
Maar klassiekjes waren eigenlijk ook geschikt voor zowel IC-, IR-, L- als P-diensten. De Desiro's zijn door het ontbreken van (deftige) tafeltjes en binnendeuren en doordat het grootste deel van de zitplaatsen in coachopstelling staan en er slechts één WC per drie rijtuigen is, enkel geschikt voor L-diensten. Ze waren toch bedoeld als stoptrein?

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 26 sep 2014, 19:50
door overweg13
LHOON schreef:De desiro's zijn er gekomen ter vervanging van de klassiekjes.

Klassiekjes zijn door de NMBS voor alle mogelijke diensten ingezet geweest: IC, IR, L, P, T, .....

Derhalve is het logisch ook de desiro's overal te zien opduiken...
Dat is eigenlijk maar zo geweest tot 1984, toen je de klassieke stellen terecht als een soort standaardmaterieel kon beschouwen. Dat ze later opnieuw ingezet werden voor hoogwaardige verbindingen, had meer te maken met de toenemende nood aan materieel - gezien het stijgend aantal reizigers - en met de slijtage van de treindienst, zodat naar lapmiddelen gezocht moest worden, om toch maar zoveel mogelijk diensten te verzekeren. Zeker dat laatste zou vanaf december opgelost moeten zijn, en dus is het niet langer logisch om desiro's in te zetten op andere verbindingen dan stoptreinen.

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 30 sep 2014, 15:25
door loic1811
Dieselfreak schreef:Straks doen ze de IC A nog met Desiro! :roll:
In theorie zouden die stellen zelfs binnen X aantal jaar op lijn 2 kunnen rijden als ze die lijn met ETCS uitrusten :mrgreen:

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 30 sep 2014, 15:28
door Steven
loic1811 schreef:
Dieselfreak schreef:Straks doen ze de IC A nog met Desiro! :roll:
In theorie zouden die stellen zelfs binnen X aantal jaar op lijn 2 kunnen rijden als ze die lijn met ETCS uitrusten :mrgreen:
maar ze zijn niet voorzien om 200 te rijden, zelfs met etcs mogen ze max 160 km/u :mrgreen: :mrgreen:

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 30 sep 2014, 16:49
door Steve
Steven schreef:
loic1811 schreef:
Dieselfreak schreef:Straks doen ze de IC A nog met Desiro! :roll:
In theorie zouden die stellen zelfs binnen X aantal jaar op lijn 2 kunnen rijden als ze die lijn met ETCS uitrusten :mrgreen:
maar ze zijn niet voorzien om 200 te rijden, zelfs met etcs mogen ze max 160 km/u :mrgreen: :mrgreen:
... maar dat is vrijwel geen verschil met de M6-stammen die er nu 170 km/h rijden. Zet 4 Desiro's in op de IC-A en ik ben ervan overtuigd dat die de dienstregeling moeiteloos zal kunnen volgen.

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 30 sep 2014, 21:16
door rvdborgt
Steve schreef:... maar dat is vrijwel geen verschil met de M6-stammen die er nu 170 km/h rijden. Zet 4 Desiro's in op de IC-A en ik ben ervan overtuigd dat die de dienstregeling moeiteloos zal kunnen volgen.
Verschil op Luik - Leuven is ca. 1,5 minuut als ik 60 km neem waarop de maximumsnelheid kan worden gereden. Richting Oostende kan een rijtijd van ongeveer 31 minuten van Luik tot Leuven worden gehaald als je 170 rijdt; met 160 km/u wordt dus ca. 32,5 min. Dat zou dus nog wel lukken, maar met weinig buffer. In de andere richting is er meer tijd nodig, ik vermoed door de helling na Ans. Met 160 is de rijtijd dan niet meer haalbaar - maar in de rest van de dienstregeling is nog wel voldoende buffer.

Groetjes,
Rian