Testritten M6 op de lijn 2
Re: Testritten M6 op de lijn 2
Vandaag ook is de M6en gaan testen . Bij het opgaan naar Verviers echt een heerlijk ritje zo zacht geen gewiebel . De terugrit had ik het gevoel dat ik in een stoomboot zat . Ontzettend veel wiebelen . Maar ... In het opgaan zaten we in het 3 e rijtuig achter de loc . In het terug komen zaten we in het midden . Dit zal wellicht de verklaring zijn . Ook in het opgaan als de TBG langs kwam zij hij zelf al dat we goed zaten en dat we er niet veel gewiebel zouden merken . Nu begrijp ik een beetje die uiteenlopende reactie's hier . De ene vond het super de andere vond het een ramp . Conclusie : Ga zo dicht mogelijk bij de locs zitten 

Zou men de draaistellen geen revisie gegeven hebben alvorens er de schokdempers op te zetten ?
Zouden sommigen meer speling hebben dan de andere ?
Zouden sommigen meer speling hebben dan de andere ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Is mogelijk, mijn ritje voltrok zich in het vijfde of zesde rijtuig (heel goed heb ik er niet op gelet).loic1811 schreef:Vandaag ook is de M6en gaan testen . Bij het opgaan naar Verviers echt een heerlijk ritje zo zacht geen gewiebel . De terugrit had ik het gevoel dat ik in een stoomboot zat . Ontzettend veel wiebelen . Maar ... In het opgaan zaten we in het 3 e rijtuig achter de loc . In het terug komen zaten we in het midden . Dit zal wellicht de verklaring zijn . Ook in het opgaan als de TBG langs kwam zij hij zelf al dat we goed zaten en dat we er niet veel gewiebel zouden merken . Nu begrijp ik een beetje die uiteenlopende reactie's hier . De ene vond het super de andere vond het een ramp . Conclusie : Ga zo dicht mogelijk bij de locs zitten
We zullen de steekproef wat moeten vergroten...
Inderdaad kan ook wel toeval zijn . Maar volgens de treinbegleider die we in het opgaan hebben gesproken waren de schommelingen vooral in het midden . Ik heb ook gehoord dat ze nu nog maar 170 km/h mogen rijden op L2 . Wellicht teveel klachten ontvangen ?
Er is inderdaad een bericht verschenen dat wij op L2 met de M6 nog max 170 mogen rijden. Tot daar het succes van de M6 200km/u.
Maar toch een aparte pool rijtuigen behouden? Om ocharme 10 km/h sneller te rijden dan normaal?Steven schreef:Er is inderdaad een bericht verschenen dat wij op L2 met de M6 nog max 170 mogen rijden. Tot daar het succes van de M6 200km/u.
Dat zal dan wel niet behouden blijven als het zon "succes" is.Steve schreef:Maar toch een aparte pool rijtuigen behouden? Om ocharme 10 km/h sneller te rijden dan normaal?Steven schreef:Er is inderdaad een bericht verschenen dat wij op L2 met de M6 nog max 170 mogen rijden. Tot daar het succes van de M6 200km/u.
Maar ik twijfel sowieso aan de noodzaak van de dubbeldekkers: vanaf december komt er een ontdubbelingstrein Verviers-Brussel. Die kan mijns inziens de druk van de Oostende-Eupen wel een pak verlichten.
Dus het onderzoeken, testen, het geschikt maken van de M6'en voor 200 km/u op L2 om dan binnen de week na de nieuwe dienstregeling nog maar 170 km/u te rijden. Puur weggesmeten geld noem ik dat.
midden van de trein?loic1811 schreef:Inderdaad kan ook wel toeval zijn . Maar volgens de treinbegleider die we in het opgaan hebben gesproken waren de schommelingen vooral in het midden .
de voorste rijtuigen hebben een duidelijk 'trek' karakter;
de achterste een duidelijk 'duw' karakter;
maar bij de middelste rijtuigen is dat karakter niet uitgesproken: afhankelijk van de stabiliteit van de vermogensverhouding tussen de voorste loc en de achterste loc zou dit karakter kunnen flucturen.
Misschien ligt het wel aan de locs: fluctuaties in het vermogen dat door de locs geleverd wordt & waarbij de fluctuaties voor beide locs niet dezelfde zijn.
misschien moet men het eens met locs HLE13 proberen...?
als het probleem zich dan niet voordoet, of veel minder is, dan kan men Siemens hier op aanspreken.
OK maar dan zijn het bewegingen in de lengterichting.
Die vallen mij zelfs dikwijls op met één 18 . Dit terwijl ik dacht dat die mooi traploos kan regelen.
Die vallen mij zelfs dikwijls op met één 18 . Dit terwijl ik dacht dat die mooi traploos kan regelen.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Bewegingen in de lengterichting zijn heel normaal bij gesleepte/geduwde treinen. Dat ligt niet aan het type locomotief.
Het wiebelen ligt enkel aan de M6, die zijn gewoon niet stabiel genoeg.
(Dat hoeft natuurlijk niet te verbazen met zo'n hoog zwaartepunt)
Weet er iemand hoeveel dit grapje gekost heeft om uiteindelijk uit te komen op een snelheidswinst van 10 km/uur?
carlos schreef:
Misschien ligt het wel aan de locs: fluctuaties in het vermogen dat door de locs geleverd wordt & waarbij de fluctuaties voor beide locs niet dezelfde zijn.
misschien moet men het eens met locs HLE13 proberen...?
als het probleem zich dan niet voordoet, of veel minder is, dan kan men Siemens hier op aanspreken.
Zoals Shrek zegt, ligt de oorzaak naar alle waarschijnlijkheid bij de M6, en niet bij de loc.Shrek schreef:Bewegingen in de lengterichting zijn heel normaal bij gesleepte/geduwde treinen. Dat ligt niet aan het type locomotief.
maar wat verliest men als men het eens probeert met HLE13? ik denk bitter weinig...

(jammer genoeg geen foto)
http://www.mostardyvonne.nl/mostardyvon ... n%2001.pdf
Die snelheidsvermindering is niet door dat wiebelen. Wel omwille van het remgedrag van de rijtuigen. Als men aan 200km/h begind de remmen komt de ABS veel telaat tussen waardoor men op een mum van tijd platte vlakken krijgt. Die rijtuigen komen terug naar Kortrijk voor hetzelfde probleem. Daarom die snelheidsvermindering.