Testritten M6 op de lijn 2

Alles over reizigerstreinen in België.
loic1811
Berichten: 1446
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door loic1811 »

Vandaag ook is de M6en gaan testen . Bij het opgaan naar Verviers echt een heerlijk ritje zo zacht geen gewiebel . De terugrit had ik het gevoel dat ik in een stoomboot zat . Ontzettend veel wiebelen . Maar ... In het opgaan zaten we in het 3 e rijtuig achter de loc . In het terug komen zaten we in het midden . Dit zal wellicht de verklaring zijn . Ook in het opgaan als de TBG langs kwam zij hij zelf al dat we goed zaten en dat we er niet veel gewiebel zouden merken . Nu begrijp ik een beetje die uiteenlopende reactie's hier . De ene vond het super de andere vond het een ramp . Conclusie : Ga zo dicht mogelijk bij de locs zitten 8)
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door dentheo »

Zou men de draaistellen geen revisie gegeven hebben alvorens er de schokdempers op te zetten ?
Zouden sommigen meer speling hebben dan de andere ?
Theo
Groeten vanop de Heide
thejay
Berichten: 467
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Poort der Kempen
Contacteer:

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door thejay »

loic1811 schreef:Vandaag ook is de M6en gaan testen . Bij het opgaan naar Verviers echt een heerlijk ritje zo zacht geen gewiebel . De terugrit had ik het gevoel dat ik in een stoomboot zat . Ontzettend veel wiebelen . Maar ... In het opgaan zaten we in het 3 e rijtuig achter de loc . In het terug komen zaten we in het midden . Dit zal wellicht de verklaring zijn . Ook in het opgaan als de TBG langs kwam zij hij zelf al dat we goed zaten en dat we er niet veel gewiebel zouden merken . Nu begrijp ik een beetje die uiteenlopende reactie's hier . De ene vond het super de andere vond het een ramp . Conclusie : Ga zo dicht mogelijk bij de locs zitten 8)
Is mogelijk, mijn ritje voltrok zich in het vijfde of zesde rijtuig (heel goed heb ik er niet op gelet).
We zullen de steekproef wat moeten vergroten...
loic1811
Berichten: 1446
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door loic1811 »

Inderdaad kan ook wel toeval zijn . Maar volgens de treinbegleider die we in het opgaan hebben gesproken waren de schommelingen vooral in het midden . Ik heb ook gehoord dat ze nu nog maar 170 km/h mogen rijden op L2 . Wellicht teveel klachten ontvangen ?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door Steven »

Er is inderdaad een bericht verschenen dat wij op L2 met de M6 nog max 170 mogen rijden. Tot daar het succes van de M6 200km/u.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5457
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door Steve »

Steven schreef:Er is inderdaad een bericht verschenen dat wij op L2 met de M6 nog max 170 mogen rijden. Tot daar het succes van de M6 200km/u.
Maar toch een aparte pool rijtuigen behouden? Om ocharme 10 km/h sneller te rijden dan normaal?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13021
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door Shrek »

Steve schreef:
Steven schreef:Er is inderdaad een bericht verschenen dat wij op L2 met de M6 nog max 170 mogen rijden. Tot daar het succes van de M6 200km/u.
Maar toch een aparte pool rijtuigen behouden? Om ocharme 10 km/h sneller te rijden dan normaal?
Dat zal dan wel niet behouden blijven als het zon "succes" is.
Maar ik twijfel sowieso aan de noodzaak van de dubbeldekkers: vanaf december komt er een ontdubbelingstrein Verviers-Brussel. Die kan mijns inziens de druk van de Oostende-Eupen wel een pak verlichten.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door Stijn91 »

Dus het onderzoeken, testen, het geschikt maken van de M6'en voor 200 km/u op L2 om dan binnen de week na de nieuwe dienstregeling nog maar 170 km/u te rijden. Puur weggesmeten geld noem ik dat.
carlos

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door carlos »

loic1811 schreef:Inderdaad kan ook wel toeval zijn . Maar volgens de treinbegleider die we in het opgaan hebben gesproken waren de schommelingen vooral in het midden .
midden van de trein?

de voorste rijtuigen hebben een duidelijk 'trek' karakter;
de achterste een duidelijk 'duw' karakter;

maar bij de middelste rijtuigen is dat karakter niet uitgesproken: afhankelijk van de stabiliteit van de vermogensverhouding tussen de voorste loc en de achterste loc zou dit karakter kunnen flucturen.

Misschien ligt het wel aan de locs: fluctuaties in het vermogen dat door de locs geleverd wordt & waarbij de fluctuaties voor beide locs niet dezelfde zijn.

misschien moet men het eens met locs HLE13 proberen...?

als het probleem zich dan niet voordoet, of veel minder is, dan kan men Siemens hier op aanspreken.
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door dentheo »

OK maar dan zijn het bewegingen in de lengterichting.
Die vallen mij zelfs dikwijls op met één 18 . Dit terwijl ik dacht dat die mooi traploos kan regelen.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13021
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door Shrek »

Bewegingen in de lengterichting zijn heel normaal bij gesleepte/geduwde treinen. Dat ligt niet aan het type locomotief.
Het wiebelen ligt enkel aan de M6, die zijn gewoon niet stabiel genoeg.
(Dat hoeft natuurlijk niet te verbazen met zo'n hoog zwaartepunt)
Tram44
Berichten: 167
Lid geworden op: 09 jun 2012, 12:49

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door Tram44 »

Weet er iemand hoeveel dit grapje gekost heeft om uiteindelijk uit te komen op een snelheidswinst van 10 km/uur?
bobby

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door bobby »

carlos schreef:
Misschien ligt het wel aan de locs: fluctuaties in het vermogen dat door de locs geleverd wordt & waarbij de fluctuaties voor beide locs niet dezelfde zijn.
misschien moet men het eens met locs HLE13 proberen...?
als het probleem zich dan niet voordoet, of veel minder is, dan kan men Siemens hier op aanspreken.
Shrek schreef:Bewegingen in de lengterichting zijn heel normaal bij gesleepte/geduwde treinen. Dat ligt niet aan het type locomotief.
Het wiebelen ligt enkel aan de M6, die zijn gewoon niet stabiel genoeg.
(Dat hoeft natuurlijk niet te verbazen met zo'n hoog zwaartepunt)
Zoals Shrek zegt, ligt de oorzaak naar alle waarschijnlijkheid bij de M6, en niet bij de loc.
maar wat verliest men als men het eens probeert met HLE13? ik denk bitter weinig...
bobby

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door bobby »

:lol: :lol: :lol: misschien moet men ter hoogte van de koppeling van de M6 eens zo van die stabilisatoren plaatsen zoals je soms ziet bij oude caravans... :lol: :lol: :lol:



(jammer genoeg geen foto)
http://www.mostardyvonne.nl/mostardyvon ... n%2001.pdf
260689
Berichten: 3746
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door 260689 »

Die snelheidsvermindering is niet door dat wiebelen. Wel omwille van het remgedrag van de rijtuigen. Als men aan 200km/h begind de remmen komt de ABS veel telaat tussen waardoor men op een mum van tijd platte vlakken krijgt. Die rijtuigen komen terug naar Kortrijk voor hetzelfde probleem. Daarom die snelheidsvermindering.
Plaats reactie