Investeringsplan Infrabel
Re: Investeringsplan Infrabel
Er is voor alle duidelijkheid sprake van het nieuwe station Moensberg, dat zowel op L124 als L26 sporen zal hebben en aldus ook een belangrijke overstapfunctie. De vraag is vooral waar de meeste reizigers in station Linkebeek vandaan komen en in het bijzonder hoeveel er uit de gemeente zelf komen, wat sowieso maar een minderheid als zijn als je weet dat er slechts 4700 inwoners zijn. Als de meerderheid eerder uit de wijken van Ukkel in de onmiddellijke nabijheid komt (station Linkebeek ligt letterlijk op de grens), dan zal het voor hen juist makkelijker zijn om het nieuwe station Moensberg te bereiken. Dat laatste geldt trouwens nog meer voor wie met de auto tot daar komt, want het nieuwe station zal een vrij grote overstapparking hebben. De kaarten zullen op korte termijn dus sowieso grondig door elkaar geschud worden in de omgeving en het valt af te wachten welk effect dat zal hebben op de reizigersaantallen.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Investeringsplan Infrabel
(excuus om een beetje van het onderwerp af te wijken, en nogmaals excuus als het puntje reeds besproken werd): Dat nieuwe of vernieuwde station Moensberg, gaat dat ook treinen (kunnen) bedienen die de fly-over nemen L26 <=> L124? Thans kunnen die in Linkebeek terecht. Maar misschien voorziet de normale dienstregeling zo geen treinen, en is die fly-over er enkel om uitzonderingssituaties te kunnen opvangen?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Investeringsplan Infrabel
Het probleem met Linkebeek is niet het station maar een paar rijke NIMBY’s met kennis van zaken die het onderste uit de kan halen. Elke kleine fout is blijkbaar vlot te vinden. De bouwaanvraag bevat soms een taalfout (men stel ze 2 talig op) en als in het Frans of Nederlands niet exact hetzelfde staat … dan gaan de poppen aan het dansen. Ik krijg gewoon de indruk dat die mensen voldoende slim zijn die daar klagen en dat Infrabel er eens gewoon werk moet van maken om een correcte bouwaanvraag in te dienen die in beide landstalen correct opgesteld is en zonder inhoudelijke fouten.
Het gaat dus vooral om een kat en muis spel om het wat samen te vatten.
Dat dergelijke bouwaanvraag is uitgebreider en complexer is dan deze van een huis zou geen rol mogen spelen ik denk dat de bevoegde diensten toch mensen hebben zitten die daar normaal moeten in slagen om zoiets op te stellen.
Het gaat dus vooral om een kat en muis spel om het wat samen te vatten.
Dat dergelijke bouwaanvraag is uitgebreider en complexer is dan deze van een huis zou geen rol mogen spelen ik denk dat de bevoegde diensten toch mensen hebben zitten die daar normaal moeten in slagen om zoiets op te stellen.
Re: Investeringsplan Infrabel
Nee, er zijn geen perrons voorzien langs L26/5, de verbinding tussen L124 en L26. Daar gebruiken zeker treinen gebruik van, met name de S9 en S19, allebei 1x per uur en per richting. Daarvoor zal station Linkebeek dus sowieso lokaal nut blijven houden, want anders zit je met een wel heel groot gat tussen Sint-Genesius-Rode en Sint-Job.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Investeringsplan Infrabel
O, ik had gedacht dat zowel het "oude" station Moensberg als dat van Linkebeek zouden vervangen worden door de nieuwe constructie. Hm, dan is het veel geld uitgegeven voor niet ZO veel resultaat...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
-
- Berichten: 345
- Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06
Re: Investeringsplan Infrabel
De S9/S19 loopt grotendeels parallel met de bestaande verbindingen die Moensberg zullen aandoen. Richting zuiden kan je gebruik maken van de S1, terwijl de S5 richting het noorden tot Bordet parallel loopt (de S7 grotendeels). Enkel richting de luchthaven en L36 oostelijk van Diegem zou je op een overstap aangewezen zijn. Vanaf juni 2025 rijd de S7 trouwens 2x/u, waarbij Moensberg dus 2x S1, 2x S5 en 2x S7 per uur zou krijgenSteve schreef: ↑11 feb 2024, 13:42 Nee, er zijn geen perrons voorzien langs L26/5, de verbinding tussen L124 en L26. Daar gebruiken zeker treinen gebruik van, met name de S9 en S19, allebei 1x per uur en per richting. Daarvoor zal station Linkebeek dus sowieso lokaal nut blijven houden, want anders zit je met een wel heel groot gat tussen Sint-Genesius-Rode en Sint-Job.
Mijn pronostiek is dat bij de opening van de perrons op L124 van station Moensberg (gepland in december 2024, de perrons op L26 zouden deze maand al in dienst gaan), Linkebeek zo'n 1/3e tot 1/2e van zijn reizigers naar Moensberg zal zien verschuiven. De afstand tussen Moensberg en Linkebeek is trouwens maar 800 meter, niet veel meer dan de gemiddelde afstand tussen metrostations in Brussel.
Een sluiting van Linkebeek lijkt mij dus zeker geen ondenkbare optie.
-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Investeringsplan Infrabel
Misschien moet Infrabel dan eens dreigen de stations op Linkebeekse grond te sluiten als de gemeente nog lang tegenwerkt met het excuus dat er zo capaciteit gewonnen wordt. Benieuwd hoe lang de gemeente nog zal tegenwerken...
Re: Investeringsplan Infrabel
Het is niet enkel de gemeente, vooral enkele bewoners die mogelijk zelf geen moer geven over een treinhalte die wordt afgeschaft. Ze lijken me net het type mensen voor wie de lijn in haar geheel mag sluiten, zij nemen nooit de trein,nicg naar Brussel, noch naar Waterloo of xe shopping in Eigenbrakel...
Re: Investeringsplan Infrabel
Het zijn inderdaad nogal rijke landgenoten die de mogelijkheden en kennis hebben om dergelijke rechtszaken aan te spannen. Maar wel met de volle steun van hun burgemeester.groentje schreef: ↑11 feb 2024, 22:12 Het is niet enkel de gemeente, vooral enkele bewoners die mogelijk zelf geen moer geven over een treinhalte die wordt afgeschaft. Ze lijken me net het type mensen voor wie de lijn in haar geheel mag sluiten, zij nemen nooit de trein,nicg naar Brussel, noch naar Waterloo of xe shopping in Eigenbrakel...
Re: Investeringsplan Infrabel
In het vastzittende dossier Linkebeek heeft Infrabel nu een verrassend voorstel gedaan: geen viersporigheid in Linkebeek, maar de stopplaats wordt gesloten om lijncapaciteit te winnen. De reizigers worden verwezen naar Moensberg (of Holleken). De gemeenteraad is akkoord gegaan, maar met een kleine meerderheid.
Re: Investeringsplan Infrabel
Dan blijf je toch nog steeds zitten met een flessenhals?FLV-FGSP schreef: ↑03 apr 2025, 21:34 In het vastzittende dossier Linkebeek heeft Infrabel nu een verrassend voorstel gedaan: geen viersporigheid in Linkebeek, maar de stopplaats wordt gesloten om lijncapaciteit te winnen. De reizigers worden verwezen naar Moensberg (of Holleken). De gemeenteraad is akkoord gegaan, maar met een kleine meerderheid.
Re: Investeringsplan Infrabel
Ik zou verwachten dat dat een soort van powerplay van Infrabel was. Een alternatief voorstel doen dat duidelijk veel slechter uitkomt om de viersporigheid erdoor te krijgen.
Blijkbaar verkeerd uitgedraaid dan wel.
Blijkbaar verkeerd uitgedraaid dan wel.
Re: Investeringsplan Infrabel
Idd, maar een flessenhals met minder negatief effect op de lijncapaciteit dan een stopplaats.
(Of de reizigers in Linkebeek dat leuk vinden is een ander paar mouwen).
-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Investeringsplan Infrabel
Onvoorstelbaar eigenlijk. NIMBY’isme ten top, waar hopelijk uiteindelijk niet aan toegegeven wordt.
Mogelijks kan dit nieuws inslaan bij sommigen en als drukkingsmiddel gebruikt worden om de Linkebekenaars te doen plooien/inzien wat überhaupt het nut is van dit project om alsnog de viersporigheid te bekomen. Ik snap niet dat Infrabel dit zaakje niet voor elkaar krijgt voor een hogere rechtbank.
Eventueel kan dit dienen als tijdelijke situatie totdat de politieke geesten gerijpt en de protesteerders die langs de spoorweg wonen verhuisd(/overleden) zijn…
Wat is je bron eigenlijk? Want dit lijkt de media nog niet gehaald te hebben.
Mogelijks kan dit nieuws inslaan bij sommigen en als drukkingsmiddel gebruikt worden om de Linkebekenaars te doen plooien/inzien wat überhaupt het nut is van dit project om alsnog de viersporigheid te bekomen. Ik snap niet dat Infrabel dit zaakje niet voor elkaar krijgt voor een hogere rechtbank.
Eventueel kan dit dienen als tijdelijke situatie totdat de politieke geesten gerijpt en de protesteerders die langs de spoorweg wonen verhuisd(/overleden) zijn…
Wat is je bron eigenlijk? Want dit lijkt de media nog niet gehaald te hebben.