IJzeren Rijn
Re: IJzeren Rijn
IJzeren Rijn moet vijf jaar uitgesteld.
Zaterdag 16 mei 2009
De IJzeren Rijn - de historische spoorlijn van Antwerpen via Nederland naar het Duitse Ruhrgebied - wordt voorlopig beter niet opnieuw in gebruik genomen. De maatschappelijke kosten zijn veel groter dan de baten. Een beslissing moet minstens vijf jaar uitgesteld worden.
Dit is de conclusie in het rapport van vier onafhankelijke deskundigen dat de redactie kon inkijken.Hun bevindingen:
...een te beperkte vervoerswaarde omdat de nu gebruikte Montzenroute nog heel veel capaciteit heeft.
...de aanleg van de Meinwegtunnel waardoor het totale kostenplaatje oploopt tot 536,3 miljoen euro, waarvan 338,9 miljoen euro voor rekening van België.
...de negatieve milieubalans omdat op het historische tracé enkel dieseltreinen kunnen rijden.
Uitstel, elektrificatie en begeleidende maatregelen kunnen de kosten-batenbalans geleidelijk doen omslaan.
Bron: http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland/ai ... steld.aspx
Zaterdag 16 mei 2009
De IJzeren Rijn - de historische spoorlijn van Antwerpen via Nederland naar het Duitse Ruhrgebied - wordt voorlopig beter niet opnieuw in gebruik genomen. De maatschappelijke kosten zijn veel groter dan de baten. Een beslissing moet minstens vijf jaar uitgesteld worden.
Dit is de conclusie in het rapport van vier onafhankelijke deskundigen dat de redactie kon inkijken.Hun bevindingen:
...een te beperkte vervoerswaarde omdat de nu gebruikte Montzenroute nog heel veel capaciteit heeft.
...de aanleg van de Meinwegtunnel waardoor het totale kostenplaatje oploopt tot 536,3 miljoen euro, waarvan 338,9 miljoen euro voor rekening van België.
...de negatieve milieubalans omdat op het historische tracé enkel dieseltreinen kunnen rijden.
Uitstel, elektrificatie en begeleidende maatregelen kunnen de kosten-batenbalans geleidelijk doen omslaan.
Bron: http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland/ai ... steld.aspx
Spijtig voor het spoorvervoer en de haven van Antwerpen....Bibke schreef:IJzeren Rijn moet vijf jaar uitgesteld.
Zaterdag 16 mei 2009
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
-
Als er inderdaad nog voldoende capaciteit vrij is op de Montzenlijn, dan zal Antwerpen meer gebaat zijn met de tweede havenontsluiting, lijkt mij.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
jan_olieslagers schreef:Als er inderdaad nog voldoende capaciteit vrij is op de Montzenlijn, dan zal Antwerpen meer gebaat zijn met de tweede havenontsluiting, lijkt mij.
Capaciteit op de Montzenlijn is er STEEDS geweest had niets te zien me IJzeren Rijn....
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
het gaat om hem vooral om afstand die korter is via de ijzeren rijn om in het Ruhrgebied te geraken. Aangezien afstand = tijd = geld ...
daarbij komt nog dat de ijzeren rijn een minder zwaar profiel heeft en dus voor een zelfde trein al meer lasten kan meenemen. Hierdoor krijg je dus economischer gebruik van elke trein op zich (je moet minder ritten inleggen om een zelfde last te verslepen tov montzenroute).
daarbij komt nog dat de ijzeren rijn een minder zwaar profiel heeft en dus voor een zelfde trein al meer lasten kan meenemen. Hierdoor krijg je dus economischer gebruik van elke trein op zich (je moet minder ritten inleggen om een zelfde last te verslepen tov montzenroute).
Ik ben eigenlijk ook te vinden voor het volgende:
* Goederen vanuit Zeebrugge/Gent/Antwerpen richting G.H. Lux en Frankrijk: via de Athus-Meuse.
* Goederen die richting Aachen, Frankfurt en verder moeten: via de Montzenlijn.
* Goederen richting Ruhrgebied of Hannover (en verder richting N- en O-Duitsland): via de IJzeren Rijn.
Dus: het werk verdelen over de 3 goederentrajecten. Uiteraard zal tijd-afstand-kostenplaatje hier idd. meespelen.
* Goederen vanuit Zeebrugge/Gent/Antwerpen richting G.H. Lux en Frankrijk: via de Athus-Meuse.
* Goederen richting Ruhrgebied of Hannover (en verder richting N- en O-Duitsland): via de IJzeren Rijn.
Dus: het werk verdelen over de 3 goederentrajecten. Uiteraard zal tijd-afstand-kostenplaatje hier idd. meespelen.
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Waarom wordt Athus Meuse zo weinig gebruikt ????LML schreef:Ik ben eigenlijk ook te vinden voor het volgende:
Ik dacht 15 treinen per dag (ipv 50 ?)
Of is het ondertussen al beter geworden ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Weet ik niet, moet je eens vragen in het topic over de Athus-Meuse-lijn...dentheo schreef:Waarom wordt Athus Meuse zo weinig gebruikt ????LML schreef:Ik ben eigenlijk ook te vinden voor het volgende:
Ik dacht 15 treinen per dag (ipv 50 ?)
Of is het ondertussen al beter geworden ?
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
De athus meuse lijn was er vooral voor het sibelit project uit te werken (samenwerking NMBS, CFL en SNCF). Nu is het zo dat die laatste spoorwegmaatschappij steeds meer en meer in eigen beheer treinen begint te verzekeren ipv samen te werken waardoor het aantal treinen dat nog voor sibelit rijden (en dus gebruik maken van die corridor) nogal gedaald is. De verschillende soapverhalen volgen in cargoland is niet zo eenvoudig want de wind durft soms dagelijks van richting te veranderen. Zeker als je ook nog is het vaarwater van de privé wil volgen.
Het is allemaal de schuld van de politiekers die verdragen van meer dan 100 jaar oud met één luttige krabbel ongedaan maken...
melle schreef:Het is allemaal de schuld van de politiekers die verdragen van meer dan 100 jaar oud met één luttige krabbel ongedaan maken...
????
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Dentheo ik heb het vermoeden dat melle verwijst naar de verdragen die een aantal decennia oud zijn ovm het gebruik van de ijzeren rijn route en die ook door Nederland zijn ondertekend.
Het probleem zit ook verborgen in het feit dat men enkele jaren totaal niet gereden heeft op het traject.Steven schreef:Dentheo ik heb het vermoeden dat melle verwijst naar de verdragen die een aantal decennia oud zijn ovm het gebruik van de ijzeren rijn route en die ook door Nederland zijn ondertekend.
Zelfs 1 trein per dag is nu meer dan een verdubbeling van het verkeer en dus komen de milieueisen om de hoek....
Wetgever is vergeten te vermelden dat het tot bv. 10 treinen per dag niet nodig is....
Men heeft zich met mileuwetten soms wel in de vingers gesneden...
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Hallo,melle schreef:Het is allemaal de schuld van de politiekers die verdragen van meer dan 100 jaar oud met één luttige krabbel ongedaan maken...
Zó eenvoudig gaat het schrappen van die "luttige krabbels" niet hoor! Het nog steeds geldende verdrag in kwestie kwam tot stand na de "scheiding" waarbij België onafhankelijk van Nederland werd. Daardoor werd een deel van het grondgebied waarover treinen vanuit de Antwerpse regio naar Duitsland reden zuiver Nederlands. Er is toen bij het verdrag in kwestie in voorzien dat treinen uit het onstane onafhankelijke België de traditionele ("rechtstreekse" weg via Nederland naar Duitsland) konden blijven volgen. Een "transito-reglement" dus.
De 1e Wereldoorlog gooide roet in het eten omdat België daarin betrokken werd en Nederland neutraal bleef. Toen konden om die laatste politieke reden geen "Belgische" transiterende treinen meer op Nederlands grondgebied worden toegelaten omdat Nederland dan zijn neutraliteit zou schenden. Om die reden ontstond toen al héél snel de Belgische spoorweg "nét onder Nederland door" bij Wezet (Visé).
Na die oorlog kon België zijn spoorwegrechten via Nederlands territoir uiteraard weer hernemen, maar er was geen opvallende Belgische belangstelling voor zodat uiteindelijk het spoorvervoer via Nederland (althans via de "IJzeren Rijn") op Belgisch initiatief werd gestaakt. Aangenomen moet worden dat die beslissing op economische gronden werd genomen. Inmiddels is de appreciatie van "spoorwegvervoer in de achtertuin" uiterst gering geworden, waarbij met name milieugroepen garen spinnen. En eerlijk gezegd zie ik zuiver economisch geredeneerd helemaal niets in een spoorlijn die via Weert en Roermond (met het opvallend scherpe boogje linksaf richting Duitsland nabij dat laatstgenoemde station). En als ik me niet vergis denkt de NMBS daar nét zo over! Het zijn politieke kringen die aandringen op hervatting van dergelijk spoorvervoer. Strikt juridisch kan daar niets tegenin worden gebracht zeker als het "politiek wisselgeld" kan betekenen in het Vlaams-Nederlands bilateraal overleg over andere zaken....
Robert M. VAN KOOY
De IJzeren Rijn is m.i. even nuttig als de Montzenroute, maar natuurlijk spelen er politieke gevoeligheden mee. Sommigen vrezen ook dat, als Vlaanderen onafhankelijk zou worden, de medewerking van Wallonië rond de Montzenlijn wel eens een probleem zou kunnen zijn. Een alternatief is dan welkom. Ik geloof niet dat het zo'n probleem zal zijn, Wallonië heeft er alles bij te winnen dat de Montzenroute blijft bestaan. Voor een stuk zit daar ook de reden waarom de IJzeren Rijn vanuit België is gestopt. Vooral in Luikse (PS-)middens was en is men eigenlijk bang voor de concurrentie met 'hun' route.