NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
voordeel is dat ze de software van de TBL1+ in de computer gestoken hebbe en er dus geen vervelend bakje in komt.
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
En memorlampjes op het scherm of eronder ???
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
als het systeem is zoals bij de M6 zal de gele Lamp van de memor gebruikt worden en al de rest op het scherm, maar dat moet ik nog is navragen. Er is momenteel 1 stuurrijtuig M6 voorzien van TBL1+. Daar is de TBL1+ ingebouwd in de ETCS module.
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Ik zag dat bij de 189 ook de ATB nog werkt met lampjes onder het scherm....
memor weet ik niet
memor weet ik niet
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
-
- Berichten: 341
- Lid geworden op: 31 jan 2006, 19:59
- Locatie: LK.
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
De nummering van deze stellen gaat : Type 08 met de nummers 08.001 tot met 210 voor de 3 kV en 08.501 tot met 595 voor de 3 + 25 kV.
Gaat alle stellen met die volledig nummer kleven ? Ik vond dat raar, want MS 96 heeft nummers 501 tot 570 en de oude klassiekers met nummers 151 tot 270. Maar als die nieuwe in gebruik is, gaat de klassiekers weg. Dat weet ik. Maar van de MS 96 weet ik niet.
Gaat alle stellen met die volledig nummer kleven ? Ik vond dat raar, want MS 96 heeft nummers 501 tot 570 en de oude klassiekers met nummers 151 tot 270. Maar als die nieuwe in gebruik is, gaat de klassiekers weg. Dat weet ik. Maar van de MS 96 weet ik niet.




Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
wat er met de korte nummers gaat gebeuren is een mooie vraag, wie weet krijgen ze het bij de directie in hun hoofd om te gaan hernummeren bij de motorstellen, afwachten dus.
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Voor elk treinstel een 8 of 9 plaatsen de 8xxx en 9xxx worden toch niet meer gebruik
dit is nog de eenvoudigste manier.
dit is nog de eenvoudigste manier.
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Als je weet da ze in de lange nummering van de oude klassieke stellen werken met de jaartallen (de 100 en 200 krijgen 62 mee in dat nummer op die manier).
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Geen software matige TBL1+ op de desiro, een module ingewerkt in de stuurtafel zoals bij het andere matrieel; breaks, klassiekjes en dergelijke.Steven schreef:als het systeem is zoals bij de M6 zal de gele Lamp van de memor gebruikt worden en al de rest op het scherm, maar dat moet ik nog is navragen. Er is momenteel 1 stuurrijtuig M6 voorzien van TBL1+. Daar is de TBL1+ ingebouwd in de ETCS module.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Dit is een protostel, alles kan nog gebeuren om de TBL1+ softwarematig te installeren.HLE 2302 schreef:Geen software matige TBL1+ op de desiro, een module ingewerkt in de stuurtafel zoals bij het andere matrieel; breaks, klassiekjes en dergelijke.Steven schreef:als het systeem is zoals bij de M6 zal de gele Lamp van de memor gebruikt worden en al de rest op het scherm, maar dat moet ik nog is navragen. Er is momenteel 1 stuurrijtuig M6 voorzien van TBL1+. Daar is de TBL1+ ingebouwd in de ETCS module.
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
De module in de stuurtafel heeft niks te zien met hoe TBL1+ in de trein zit. In de Desiro's is TBL1+ met de ETCS hardware verwerkt, als zgn. STM, i.p.v. als onafhankelijk rack.260689 schreef:Dit is een protostel, alles kan nog gebeuren om de TBL1+ softwarematig te installeren.HLE 2302 schreef:Geen software matige TBL1+ op de desiro, een module ingewerkt in de stuurtafel zoals bij het andere matrieel; breaks, klassiekjes en dergelijke.Steven schreef:als het systeem is zoals bij de M6 zal de gele Lamp van de memor gebruikt worden en al de rest op het scherm, maar dat moet ik nog is navragen. Er is momenteel 1 stuurrijtuig M6 voorzien van TBL1+. Daar is de TBL1+ ingebouwd in de ETCS module.
De module op de stuurtafel zijn slechts enkele knopjes en lampjes, waarvan de layout op alle NMBS materieel hetzelfde zal zijn. De MEMOR-lamp wordt dus nooit verwerkt in een scherm.
(Over M6 met TBL1+ doe ik geen uitspraak; die heb ik nog niet gezien).
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Over de nummering: zie mijn posts in deze draad, vanaf p11, posts vanaf 22/07/2009.Steven schreef:Als je weet da ze in de lange nummering van de oude klassieke stellen werken met de jaartallen (de 100 en 200 krijgen 62 mee in dat nummer op die manier).
Wat mij betreft is de benaming/nummering van de motorstellen (in spreektaal, informaticasystemen èn officiële documenten van verschillende NMBS-afdelingen) op dit ogenblik een soep -- onbegrijpelijk voor een buitenstaander. Waarom men ooit van 6 naar 3 cijfers is gegaan is mij ook een raadsel; het heeft de nummering er niet op vereenvoudigd.
Hopelijk wordt de logica bestellingsjaartal=reeks=nummer-op-voertuig vanaf nu coherent aangehouden.
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
de nummering is nu vierledig maar bij de MS begint die officieel met een 0 die men nooit plaatst.
Dus elk voertuig dient te worden aanzien als een getal bestaande uit vier cijfers XXXX. Vandaar dat de motorstellen ook de indeling met cijfers. Hieronder de lijst van indeling voor het eerste cijfer zoals hij origineel bestond bij de invoering in de jaren 70.
0 = motorstellen
1 = elektrische loc = meerspanningsloc
2 = elektrische loc = monospanning
3 = niet in gebruik
4 = motorwagens = diesel
5 = baandiesel met hoog vermogen
6 = baandiesel met laag vermogen
7 = rangeerloc met hoog vermogen
8 = rangeerloc met laag vermogen
9 = locotractor
Bij de motorstellen spreek je dus van de volgende subreeksen
03 = breaks
04 = MS 96
05 = sabenastellen
06 = klassiekjes
08 = vierledige
09 = sprinters
om de meest gekende weer te geven.
Dus elk voertuig dient te worden aanzien als een getal bestaande uit vier cijfers XXXX. Vandaar dat de motorstellen ook de indeling met cijfers. Hieronder de lijst van indeling voor het eerste cijfer zoals hij origineel bestond bij de invoering in de jaren 70.
0 = motorstellen
1 = elektrische loc = meerspanningsloc
2 = elektrische loc = monospanning
3 = niet in gebruik
4 = motorwagens = diesel
5 = baandiesel met hoog vermogen
6 = baandiesel met laag vermogen
7 = rangeerloc met hoog vermogen
8 = rangeerloc met laag vermogen
9 = locotractor
Bij de motorstellen spreek je dus van de volgende subreeksen
03 = breaks
04 = MS 96
05 = sabenastellen
06 = klassiekjes
08 = vierledige
09 = sprinters
om de meest gekende weer te geven.
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Spijtig dat die logica sindsdien niet doorgetrokken en/of behouden is bij alle diensten van de NMBS.Steven schreef:de nummering is nu vierledig maar bij de MS begint die officieel met een 0 die men nooit plaatst.
Dus elk voertuig dient te worden aanzien als een getal bestaande uit vier cijfers XXXX. Vandaar dat de motorstellen ook de indeling met cijfers. Hieronder de lijst van indeling voor het eerste cijfer zoals hij origineel bestond bij de invoering in de jaren 70.
0 = motorstellen
1 = elektrische loc = meerspanningsloc
2 = elektrische loc = monospanning
3 = niet in gebruik
4 = motorwagens = diesel
5 = baandiesel met hoog vermogen
6 = baandiesel met laag vermogen
7 = rangeerloc met hoog vermogen
8 = rangeerloc met laag vermogen
9 = locotractor
Bij de motorstellen spreek je dus van de volgende subreeksen
03 = breaks
04 = MS 96
05 = sabenastellen
06 = klassiekjes
08 = vierledige
09 = sprinters
om de meest gekende weer te geven.
Bijvoorbeeld wat jij hier de 06 = klassiekjes noemt, wordt ook soms MR62/65/66/... (afh. van bouwreeks), of MS130/140 (afh. van snelheid) genoemd, met nog extra door elkaar gebruik van 'MR' en 'MS',...
Bovendien loopt de nummering van bv. de 03 = breaks van (0)301 door tot (0)440, wat ook niet erg coherent is.
Zelfs het systeem bij de locomotieven waar o.a. de nummering van de reeks 77 doorloopt in 78xx vind ik nogal ongelukkig.
Maar goed, ik ga niet alles herhalen dat ik al eerder geschreven heb. Mijn conclusie is dat het beter had gekund.
Het zijn ook maar nummerkes he

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Ik vermoed dat er zelfs nog enkele cijfertjes voor komen, de internationale nummering gat het overnemen van onze korte nummertjesLocomotief 5175 schreef:De nummering van deze stellen gaat : Type 08 met de nummers 08.001 tot met 210 voor de 3 kV en 08.501 tot met 595 voor de 3 + 25 kV.
Gaat alle stellen met die volledig nummer kleven ? Ik vond dat raar, want MS 96 heeft nummers 501 tot 570 en de oude klassiekers met nummers 151 tot 270. Maar als die nieuwe in gebruik is, gaat de klassiekers weg. Dat weet ik. Maar van de MS 96 weet ik niet.
