Toekomst L12
Re: Toekomst L12
Ik vrees vier, want zowel in Antw als in Rsd komt de tegentrein binnen juist voor het vertrek van de andere.
Er zou synergie kunnen zitten in het afwisselen, sneltrein wordt stoptrein en omgekeerd.
Maar dan moet ik aan de slag met treingrafiek...
Er zou synergie kunnen zitten in het afwisselen, sneltrein wordt stoptrein en omgekeerd.
Maar dan moet ik aan de slag met treingrafiek...
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Toekomst L12
Dan moet je de dienstregeling aanpassen...dentheo schreef:Ik vrees vier, want zowel in Antw als in Rsd komt de tegentrein binnen juist voor het vertrek van de andere.
Stel dat de IC Amsterdam - Vlissingen in de toemomst elk halfuur rijd, en dat darbij de treinen elkaar kruisen in Roosendaal rond xx:15 en xx:45. (Kijkend naar de huidige dienstregeling een goede aanname.).
Als we dan de stoptrein zo doen rijden dat ie in Roosendaal aankomt om xx:10, en xx:40 en weer vertrekt om xx:20 en xx:50 hebben we 10 minuten keertijd, en een goede aansluiting zowel richting Amsterdam als richting Zeeland.
Maar ik heb de reistijd Antwerpen - Roosendaal onderschat. De stoptrein zou er met de huidige dienstregling 40 minuten over doen. Echter mogelijks dat met sneller optrekkend materiaal het mogelijk is om dat te reduceren tot pakweg 36 minuten, en de keertijd tot 8 minuten. Dan kan je een halfuurdienst doen met drie stellen. Dat ziet er dan zo uit:
1) Antwp 08:04 - Rsd 08:40 - 08:50 - Antwp 09:26 - 9:34 etc...
2) Antwp 08:34 - Rsd 09:10 - 09:20 - Antwp 09:56 - 10:04 etc...
3) Antwp 09:04 - Rsd 09:40 - 09:50 - Antwp 10:26 - 10:34 etc...
En als de NMBS nu van Antwerpen een mooie 00-30 knoop maakt heb je in Antwerpen ook goede aansluitmogelijkheden.
Re: Toekomst L12
Klein probleem met uw mooi voorstel. In NMBS termen vul je eerst de nzv Brussel en dan pas begin je aan de rest van het land te werken. Jij bekijkt echter eerst de grensovergang en dat zou al eens kunnen vloeken met de rest van de dienstregeling.
Re: Toekomst L12
K
neemt mooi de Belgische symmetrietijd en komt niet in Brussel, hij knipt in Antwerpen, dus het zou moeten kunnen...
Maar om die rijtijd te halen moet hij via de tunnel naar -2 in Antwerpen, en daar verdwijnt de Fyra niet, zoals op lijn 12 .
Hij blokkeert daar 15min per halfuur (50% ) van de dag een perron...

Maar om die rijtijd te halen moet hij via de tunnel naar -2 in Antwerpen, en daar verdwijnt de Fyra niet, zoals op lijn 12 .
Hij blokkeert daar 15min per halfuur (50% ) van de dag een perron...
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Toekomst L12
Maar dat moet kunnen. Er zijn op -2 4 perrons. Fyra en Thalys en een eventueel naar Brussel doorrijdende Brecht Shuttle (in een ideale wereld zou dat trouwens een IC Breda- Antwerpen - Brussel zijn) kan men bijvoorbeeld op spoor 1 en 4 afhandelen. Da's 3 treinen per uur op 1 en 4. Blijven 2 en 3 over voor treinen die keren in Centraal.dentheo schreef:Kneemt mooi de Belgische symmetrietijd en komt niet in Brussel, hij knipt in Antwerpen, dus het zou moeten kunnen...
Maar om die rijtijd te halen moet hij via de tunnel naar -2 in Antwerpen, en daar verdwijnt de Fyra niet, zoals op lijn 12 .
Hij blokkeert daar 15min per halfuur (50% ) van de dag een perron...
Re: Toekomst L12
K V B schreef:Dan moet je de dienstregeling aanpassen...dentheo schreef:Ik vrees vier, want zowel in Antw als in Rsd komt de tegentrein binnen juist voor het vertrek van de andere.
Stel dat de IC Amsterdam - Vlissingen in de toemomst elk halfuur rijd, en dat darbij de treinen elkaar kruisen in Roosendaal rond xx:15 en xx:45. (Kijkend naar de huidige dienstregeling een goede aanname.).
Als we dan de stoptrein zo doen rijden dat ie in Roosendaal aankomt om xx:10, en xx:40 en weer vertrekt om xx:20 en xx:50 hebben we 10 minuten keertijd, en een goede aansluiting zowel richting Amsterdam als richting Zeeland.
Maar ik heb de reistijd Antwerpen - Roosendaal onderschat. De stoptrein zou er met de huidige dienstregling 40 minuten over doen. Echter mogelijks dat met sneller optrekkend materiaal het mogelijk is om dat te reduceren tot pakweg 36 minuten, en de keertijd tot 8 minuten. Dan kan je een halfuurdienst doen met drie stellen. Dat ziet er dan zo uit:
1) Antwp 08:04 - Rsd 08:40 - 08:50 - Antwp 09:26 - 9:34 etc...
2) Antwp 08:34 - Rsd 09:10 - 09:20 - Antwp 09:56 - 10:04 etc...
3) Antwp 09:04 - Rsd 09:40 - 09:50 - Antwp 10:26 - 10:34 etc...
En als de NMBS nu van Antwerpen een mooie 00-30 knoop maakt heb je in Antwerpen ook goede aansluitmogelijkheden.
Oh nee, een keertijd van 8 minuten, dat gaat nog meer beperken worden tot Essen dan nu al het geval is.
Re: Toekomst L12
Als de L keert in Antwerpen niet, vroeger bracht hij vertraging soms mee uit het Waasland.Jani schreef:
Oh nee, een keertijd van 8 minuten, dat gaat nog meer beperken worden tot Essen dan nu al het geval is.
Of komt hij daar nu niet meer, ook niet tijdens de week ?
Anderzijds wordt er dikwijls gekeerd in Essen omdat de 800 Roosendaal niet "binnenmag" want reeds omgebouwd voor TBL+
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Toekomst L12
Neen die verbinding met de L-trein naar Gent-Sint-Pieters is sinds december weg. Die wordt nu gereden met duikbrillen, tijdens de spits met 2 duikbrillen en buiten de spits met 1 duikbril.dentheo schreef:Als de L keert in Antwerpen niet, vroeger bracht hij vertraging soms mee uit het Waasland.Jani schreef:
Oh nee, een keertijd van 8 minuten, dat gaat nog meer beperken worden tot Essen dan nu al het geval is.
Of komt hij daar nu niet meer, ook niet tijdens de week ?
Anderzijds wordt er dikwijls gekeerd in Essen omdat de 800 Roosendaal niet "binnenmag" want reeds omgebouwd voor TBL+




Re: Toekomst L12
je verstaat me verkeerd, eerst vullen ze de NZV Brussel op met rijpaden, dan komen de treinen die aansluiten op deze treinen en zo verder. Je kan bijna niet anders werken of je hebt geregeld het probleem van niet compatibele rijpaden te krijgen.dentheo schreef:Kneemt mooi de Belgische symmetrietijd en komt niet in Brussel, hij knipt in Antwerpen, dus het zou moeten kunnen...
Maar om die rijtijd te halen moet hij via de tunnel naar -2 in Antwerpen, en daar verdwijnt de Fyra niet, zoals op lijn 12 .
Hij blokkeert daar 15min per halfuur (50% ) van de dag een perron...
Dus moet je eerst uw treinen Brussel Antwerpen kennen om dan op zijn beurt de rijpaden Antwerpen Roosendaal te bepalen.
-
- Berichten: 387
- Lid geworden op: 09 nov 2010, 19:23
Re: Toekomst L12
[/quote]Jani schreef: Oh nee, een keertijd van 8 minuten, dat gaat nog meer beperken worden tot Essen dan nu al het geval is.
Excuzeer.. Maar zeker half Nederland keert in 8 minuten. Soms nog minder. En meestal gaat dat gewoon goed. Dan ligt de vertraging aan de eerder rijdende trein, maar niet door de kering.
Re: Toekomst L12
8 minuten keertijd is op zich inderdaad geen probleem, maar zorgt er wel voor dat bij vertraging van een 10 of 15 minuten er sneller zal beslist worden een trein in het voorlaatste station al te keren ipv op zijn voorzien eindpunt.
Re: Toekomst L12
Vandaar dat dus het idee deze L trein gewoon te beperken tot Antwerpen - Roosendaal. Dat verkleint de kans op vertragingen behoorlijk.Steven schreef:8 minuten keertijd is op zich inderdaad geen probleem, maar zorgt er wel voor dat bij vertraging van een 10 of 15 minuten er sneller zal beslist worden een trein in het voorlaatste station al te keren ipv op zijn voorzien eindpunt.
Re: Toekomst L12
Enkel als je de treinen van Roosendaal naar Antwerpen laat doorrijden naar Brussel. Als je dat niet doet, dan hoeven ze enkel nog aan te sluiten. In mijn voorstel kan je gewoon schuiven met de dienstregeling aan de kant Antwerpen zodat je daar goede aansluitingen hebt.Steven schreef:je verstaat me verkeerd, eerst vullen ze de NZV Brussel op met rijpaden, dan komen de treinen die aansluiten op deze treinen en zo verder. Je kan bijna niet anders werken of je hebt geregeld het probleem van niet compatibele rijpaden te krijgen.dentheo schreef:Kneemt mooi de Belgische symmetrietijd en komt niet in Brussel, hij knipt in Antwerpen, dus het zou moeten kunnen...
Maar om die rijtijd te halen moet hij via de tunnel naar -2 in Antwerpen, en daar verdwijnt de Fyra niet, zoals op lijn 12 .
Hij blokkeert daar 15min per halfuur (50% ) van de dag een perron...
Dus moet je eerst uw treinen Brussel Antwerpen kennen om dan op zijn beurt de rijpaden Antwerpen Roosendaal te bepalen.
Als je Antwerpen een 00/30 knoop maakt moet Brussel Zuid een 15/45 knoop worden, maar mischien heb je liever een 00/30 knoop in Brussel Zuid, dan wordt het 15/45 in Antwerpen, en dan zullen slanke aansluitingen in Roosendaal niet mogelijk zijn, tenzij je de NS ook kan overtuigen om de knoop in Roosendaal te verschuiven.
Maar met een halfuurdienst is dat minder een probleem.
Re: Toekomst L12
Het gaat hem niet om de aansluittijden, het gaat hem eerder over kruisingstijden.
Zolang je niet weet hoe en waar uw treinen daar kruisen door al die wissels kan je niet veel verder werken.
Je moet dus eerst alle kruisingen bepalen in Brussel zodat je weet hoe je knoop in Brussel zal zijn, daardoor ken je de aankomsttijden in Antwerpen en kan je verder bouwen.
Dit omdat je anders rijpaden krijgt in de NZV Brussel die niet compatibel zijn wegens overlappend. Eens je die puzzel oke hebt kan je aan de rest beginnen werken. Dit zal nog jaren de basisstrategie blijven zolang dit het zwaarste knooppunt blijft van het land (lees zolang er geen extra capaciteit krijgt in Brussel).
Zolang je niet weet hoe en waar uw treinen daar kruisen door al die wissels kan je niet veel verder werken.
Je moet dus eerst alle kruisingen bepalen in Brussel zodat je weet hoe je knoop in Brussel zal zijn, daardoor ken je de aankomsttijden in Antwerpen en kan je verder bouwen.
Dit omdat je anders rijpaden krijgt in de NZV Brussel die niet compatibel zijn wegens overlappend. Eens je die puzzel oke hebt kan je aan de rest beginnen werken. Dit zal nog jaren de basisstrategie blijven zolang dit het zwaarste knooppunt blijft van het land (lees zolang er geen extra capaciteit krijgt in Brussel).
Re: Toekomst L12
Wat bedoel je hiermee?Steven schreef:Het gaat hem niet om de aansluittijden, het gaat hem eerder over kruisingstijden.
Ik snap nogaltijd niet waarom de dienstregeling in de NZV zou bepalend zijn voor de vraag of een halfuurdienst op Antwerpen - Roosendaal met drie treinstellen mogelijk is.