Pagina 20 van 58

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 21 feb 2013, 23:58
door kuba.g
SvMp schreef:dat stations veranderen in tramhaltes is enorm kwalijke zaak en ook daar mag een prijskaartje aan hangen.
Ik denk dat de meningen hierover verdeeld zijn.
SvMp schreef:Dus ook de maatschappelijke kosten, het verdwijnen van banen
Uitkeringen die te maken hebben met tijdelijke werkloosheid? Spoorwegen worden voor het overgrote deel gefinancierd met overheidssubsidies - het verdwijnen van banen zijn dus tegelijkertijd maatschappelijke opbrengsten - ik denk eerlijk gezegd dat het balans hier vrijwel op 0 zal uitkomen.
SvMp schreef:het verminderde reizigerscomfort en het wegvallen van de wachtruimte.
Dat is twee keer hetzelfde ;) maar inderdaad, je verliest hier zeker op comfortkwaliteit / hoogwaardigheid van het spoor. De vraag is alleen of het verliest opweegt tegenover de besparingen. Je zou eigenlijk moeten kijken hoeveel klanten bereid zijn extra te betalen voor verwarmde wachtruimtes. Voor mij persoonlijk is het antwoord 0. (Ik houd er enorm van, in landen die dat wel hebben, het creëert een echt spoorweggevoel die ik waardeer. Mocht het aan mij liggen zou ik het echter niet verkiezen boven lagere kosten).
SvMp schreef:Voor het spoorbedrijf zijn dat de prestigeprojecten
Zoals?
SvMp schreef:sponsoring (de Nederlandse Spoorwegen sponsort sport en cultuur, totaal onzinnig),
mee eens!
vasonline schreef:Voor de rest had ik liever dat men met het uitgespaarde geld meer treintjes laat rijden.
Wat ben je met het mooiste station ter wereld als je na 22u00 nergens meer geraakt?
Je kunt er ook van maken: Wat ben je met verwarmde wachtzalen als je na 22u00 nergens meer geraakt?

Meer (onrendabele) treinen 's avonds: dat is iets waar ik persoonlijk (zeker in België) liever zou willen zien, dan verwarmde loketten.

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 22 feb 2013, 00:01
door Retard
Jeroen schreef:Hoe zit het trouwens met die nieuwe automaten? We zijn nu al bijna twee maanden in 2013 en in Leuven staan er nog altijd geen. Waar ze wel staan, zijn ze nog altijd niet in gebruik.
http://num.sudinfo.be/cache/20130208/LI ... IGMEKS.swf

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 22 feb 2013, 05:41
door K V B
kuba.g schreef: Je kunt er ook van maken: Wat ben je met verwarmde wachtzalen als je na 22u00 nergens meer geraakt?
De vraag is ook: Waarom heb je wachtzalen nodig? Ik denk dat het beter is te investeren in een efficiëntere dienstregeling die wachten minimaliseert dan in wachtzalen.

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 22 feb 2013, 05:48
door K V B
kuba.g schreef: (Ik houd er enorm van, in landen die dat wel hebben, het creëert een echt spoorweggevoel die ik waardeer. Mocht het aan mij liggen zou ik het echter niet verkiezen boven lagere kosten).
Als toerist in landen waar een dergelijke ouderwets spoorweggevoel nog bestaat kan ik er ook van genieten. Maar ik kan er ook niet omheen kijken dat in dergelijke landen de spoorwegen vaak enkel nog reizigers kunnen aantrekken door hun product bijna voor niks weg te geven, en dat zegt veel.
Voor dagelijks gebruik heb ik liever het efficiënte Zwitserse systeem, waar 70% van de kaartjes uit een automaat komt, en waar ik nog nooit een wachtzaal nodig gehad heb.

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 22 feb 2013, 08:33
door Kristofke
Ik heb trouwens de indruk dat de automaten weer aan vervanging toe zijn eenmaal ze ingeschakeld worden, want man het duurt weer lang zenneuh :roll:

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 22 feb 2013, 09:26
door Shrek
In een tijd waarin de besparing zo groot zijn dat we moeten nadenken over het sluiten van lijnen lijkt het vervangen van personeel door automaten mij een miniem probleempje te zijn.
Als er een oplossing gevonden wordt voor de wachtzalen (door die vrijwilligers) en de automaten deftig werken is er volgens mij geen enkele reden meer om nog zoveel stations open te houden.
Spoorwegen draaien nog steeds om het laten rijden van treinen, al wat daarrond zit zijn overheadkosten die liefst zo klein mogelijk zijn.

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 22 feb 2013, 09:30
door Kristofke
tsja dat kunnen we op termijn dan ook wel zeggen over de treinbestuurder en de treinbegeleider....

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 22 feb 2013, 10:11
door K V B
Kristofke schreef:tsja dat kunnen we op termijn dan ook wel zeggen over de treinbestuurder en de treinbegeleider....
Treinbegeleiders vind je in vele landen al lang niet meer op stoptreinen...

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 22 feb 2013, 11:46
door groentje
En ik vermoed dat dat in België ook nog wel zal komen, al zal er nog een stevig robbertje over gevochten worden met de vakbonden.

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 22 feb 2013, 11:53
door Shrek
groentje schreef:En ik vermoed dat dat in België ook nog wel zal komen, al zal er nog een stevig robbertje over gevochten worden met de vakbonden.
Ik denk niet dat dat snel zal komen. Door het wegvallen van de meeste stations zullen de treinbegeleiders net nog belangrijker worden. Zij worden dan het eerste contact tussen klant en bedrijf.

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 22 feb 2013, 13:07
door Tijgernoot
Als ik kijk naar landen waar de kaartautomaat al gemeengoed is geworden bij de spoorwegen dan merk ik een bepaalde mentaliteitsverandering bij het personeel dat actief is op de stations. Als loketten de belangrijkste vorm van verkoop zijn, dan is dat niet zelden het enige aanspreekpunt voor de reiziger. In landen waar de nadruk op verkoop via automaten ligt vind je echter meer personeel dat door het station loopt of een veel toegankelijkere informatiebalie in de stationshal bemand.

Op de wat grotere Nederlandse stations staat een kleine verplaatsbare servicebalie in de stationshal, de drempel om deze aan te spreken ligt lager dan bij een loketmedewerker achter glas en ze kunnen ook meelopen als je daar om vraagt. De medewerkers hebben ook handcomputers om op elke gewenste plek op het station direct een reisadvies te kunnen verstrekken.

In Duitsland zie je bij grotere stations ook een servicebalie, een stuk laagdrempelig dan de vaak als winkels ingerichte ReiseZentrum.

In Noorwegen werd ik bij het station op het vliegveld in de rij voor het loket aangesproken door een medewerker die mij wel wilde helpen met de kaartautomaat. Deze pakte mijn bankbiljet niet en die man heeft het zelfs nog even snel achter het loket voor mij gewisseld en is zelfs nog meegelopen naar het perron om uit te leggen welke trein ik moest nemen en waar ik het beste mijn koffer kon plaatsen.

Maar dat soort dingen kunnen dus alleen als het personeel niet vast in zo'n loket zit.

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 22 feb 2013, 13:26
door K V B
Shrek schreef:
groentje schreef:En ik vermoed dat dat in België ook nog wel zal komen, al zal er nog een stevig robbertje over gevochten worden met de vakbonden.
Ik denk niet dat dat snel zal komen. Door het wegvallen van de meeste stations zullen de treinbegeleiders net nog belangrijker worden. Zij worden dan het eerste contact tussen klant en bedrijf.
De S-Bahn Zürich werkt prima zonder treinbegeleiders, en met onbemande stations....

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 24 feb 2013, 13:41
door Hogersluys
K V B schreef:
kuba.g schreef: Je kunt er ook van maken: Wat ben je met verwarmde wachtzalen als je na 22u00 nergens meer geraakt?
De vraag is ook: Waarom heb je wachtzalen nodig? Ik denk dat het beter is te investeren in een efficiëntere dienstregeling die wachten minimaliseert dan in wachtzalen.
Hoe efficient je dienstregeling ook is, wachten zal er altijd bij zijn. Je kan niet elke minuut een trein laten rijden.

Verwarmde wachtzalen verhogen het comfort en dus ook het gebruiksgemak van treinen en zijn dus een nuttige investering. Ik vind dat ook een beetje overdreven wordt over de kosten. Dat is echt maar een schijntje van het budget van de NMBS.

Maar als je overal de loketten sluit en alle luxe ontneemt kan je niet verwachten dat mensen nog graag de trein nemen. Zeker niet bij dit koude weer.

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 24 feb 2013, 13:43
door Hogersluys
Shrek schreef:In een tijd waarin de besparing zo groot zijn dat we moeten nadenken over het sluiten van lijnen lijkt het vervangen van personeel door automaten mij een miniem probleempje te zijn.
Het sluiten van lijnen wordt niet overwogen.

Verder lijkt het mij zinniger om eerst te besparen op de burelen van de NMBS in Brussel en pas dan, als het nog moet, te besparen op reizigersvoorzieningen.

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 24 feb 2013, 14:06
door dentheo
Hogersluys schreef:
Verder lijkt het mij zinniger om eerst te besparen op de burelen van de NMBS in Brussel en pas dan, als het nog moet, te besparen op reizigersvoorzieningen.
Denkt U echt dat men in die burelen een plan gaat ontwikkelen om zichzelf weg te rationaliseren ?