Pagina 20 van 21
Re: GEN-treinstellen
Geplaatst: 10 okt 2010, 16:14
door vasonline
melle schreef:
Ik geef je gelijk in je opzicht, al denk ik echter niet dat deze treinen enkel stoptreinen zullen bedienen, en daar knelt denk ik het schoentje bij de meesten hier.
My point exactly!
Groetjes.
Re: GEN-treinstellen
Geplaatst: 10 okt 2010, 19:14
door Steven
Dat cityrail concept mag toch voor heel belgie. Alle stoptreinen verdienen dat.
Re: GEN-treinstellen
Geplaatst: 10 okt 2010, 19:35
door Robin
vasonline schreef:thomaslj schreef:
Lijkt me ook prima....maar wat ik me dan altijd afvraag, is het energievoordeel van de elektronische
sturing niet teniet gedaan door de kilmaatregeling? M.a.w. verbruikt de airco & Co niet evenveel als de inefficiënte aanzetweerstanden?…
Maar die luchtkoeling hoeft toch maar enkel op warme dagen?
Je hebt daar gelijk in, maar het valt me op dat in
een aircotrein het vaak te koud is. Dus de airco staat vaak op wanneer het niet nodig is.
Groetjes
Airco kan ook dienen als verwarming, de lucht die eruit komt is wel anders

. Zelf rij ik met men wagen liever met de airco op voor verwarming in de winter.
Re: GEN-treinstellen
Geplaatst: 11 okt 2010, 08:02
door groentje
Steven schreef:Dat cityrail concept mag toch voor heel belgie. Alle stoptreinen verdienen dat.
Sommige stoptreintrajecten zijn geen ritjes van 3 haltes en 10', Steven. Zeker buiten de Vlaamse Ruit zijn stoptreintrajecten gewoon lange-afstandsvervoer waar je makkelijk een halfuur tot een uur inzit. Dan wil je echt wel al wat meer dan een harde stoel in de toch, zonder tafeltje, me dunkt.
Re: GEN-treinstellen
Geplaatst: 11 okt 2010, 11:22
door Jochen
vasonline schreef:
Groetjes.
Hier een collage die ik heb gemaakt om het e.e.a te verduidelijken.

En dat noem jij geen vooruitgang?
Re: GEN-treinstellen
Geplaatst: 11 okt 2010, 17:53
door vasonline
Jochen schreef:
En dat noem jij geen vooruitgang?
Euhm...nee, niet op
interieurgebied.
- Je kijkt soms op muur of raamstijl
- Tafelke weg
- Vuilbak weg
- Armsteun weg
- Tussendeuren weg
- Bagagerek minimalistic
- Ruimtegevoel weg
- nog iets hieronder
Kijk, ik zou ook liever zeggen dat ik de Desiro ML helemaal geweldig en fantastisch vind.
En op technisch vlak is dat waarschijnlijk ook zo.
Maar volgens mij gaat het 'nieuw' er heel snel afgaan.
Overigens dacht ik gisteren aan nog iets (wat waarschijnlijk niemand hier gaat willen horen

)
Maar ik ben stout & doe het toch

)
Waar zijn de gordijntjes? (*)
(of hoe je die oprolbare gordijn die je voor je raampje kan schuiven ook wil noemen - toch handig me dunkt
--alle belgische stelletjes hebben dit

nietwaar )
Groetjes,
(*) Ik ken het antwoord waarschijnlijk al. Don't take it too seriously!
*edit* en ondertussen ken ik het antwoord ook echt, en dat verwonderde me...
Re: GEN-treinstellen
Geplaatst: 11 okt 2010, 18:01
door Trammist
NM-Klassiekjes zijn vooral leuk voor eersteklasreizigers die van die héérlijke fluwelen rode zetels kunnen genieten. Als vaste 2de klasreiziger zal ik die harde banken in de zeker niet missen.
Re: GEN-treinstellen
Geplaatst: 11 okt 2010, 18:26
door Dietrich
Hmm de klassiekjes waren op veel punten beter maar niet op alle. De banken waren inderdaad hard, toch de laatste decennia. JH-tractielektronica zorgt ook voor nogal wat schokken, er is nogal veel lawaai en zeker tegenwoordig (koe-geluid, suizen van de lucht in de leidingen en ook de ramen die tochten), enz.
Wat vasonline zegt is anders wel waar, het is op veel vlakken een achteruitgang. Maar wat kritiek hebben is blijkbaar nogal lastig op dit forum soms, en staat blijkbaar gelijk met zeggen "gans dat spel trekt op niks".
Uiteindelijk gaan de meesten er toch ooit zelf last van hebben, van bepaalde punten van kritiek die hier aangehaald zijn. En ik heb het dan persoonlijk niet op ontbreken van binnendeuren en dat je op een wand moet kijken.
Tenzij dat de NMBS opeens zoveel veranderd is en deze stellen schoon enkel CR, L en P-treinen gaan doen (over dat laatste kan je nog twisten, want veel P-treinen leggen een behoorlijke afstand af, en sommige CR en L ook trouwens). Plus dat men nu werkelijk zo een stel meermaals per dag gaat komen uitmesten en vegen.
LML schreef:Ik licht helemaal niet de Belgische bevolking in. Eigen afval opruimen en weggooien begint bij de persoon zelf. De ene is daar inderdaad keurig in, terwijl de andere dan weer (op afvalgebied) een varken is. Ik ben heel nieuwsgierig of ze thuis ook zo zijn...
Trouwens: op een stationsplein, in het station, op het perron, in de trein,... Hoeveel vuilbakken passeer je zoal? Mensen/reizigers die effe de moeite doen om hun blikje of papierke of flesje (of wat dan ook) effe in de vuilbak gooien zal iedereen dankbaar zijn. Degene die hun afval laten rondslingeren hebben een puur ikke-en-de-rest-kan-stikke-mentaliteit... Waar of niet?
En om af te sluiten: vuilbakjes ter hoogte van de zitplaatsen: 2 blikjes of 1 flesje erin en ze zitten vol...
Laten we anders eens hopen dat de mentaliteit in België gaat veranderen. En niet alle vuilbakken hebben per definitie dezelfde grootte. Op een M6 zijn die anders meer als het dubbele dan die van een Break.
Re: GEN-treinstellen
Geplaatst: 11 okt 2010, 19:07
door AM'er
Ik zal vernieuwing op het spoor zeker toejuichen als dit ten voordele gaat van energiebesparing, verhoogd rijcomfort, verbeterd interieur voor mindervaliden,...
Echter, als nostalgische ziel op deze aardbol, hou ik enorm van de klassieke stellen.
Deze stellen bewijzen al bijna 50 jaar hun degelijkheid en hebben in de loop van hun leven zowat alle treindiensten gedaan.
In nieuwere treinen wordt alles zo steriel, zo broos en ter zelfde tijd gevoeliger aan slijtage.
-automatische binnendeuren van de M6 dikwijls defect
-zetels M6 piepen méér dan het bed van grootmoeder
-airco valt uit in de zomer, gevolg: trein mag aan de kant
-MW41: vloerbekleding komt los
-...
Harde banken in een klassiekje? Tja: de gemoderniseerde stellen zitten misschien iets zachter, maar hebben een hinderlijke bult ter hoogte van de rug (idem M4-rijtuigen).
Treinen komen en treinen gaan: dat is nu eenmaal zo.
Wat betreft vuilnis in de trein: respect begint bij jezelf.
Sommige mensen consumeren letterlijk hun leefomgeving en vertonen geen beetje respect voor de luxe die ze hier in dit land aangeboden krijgen (gratis metrokrantjes, openbare vuilnisbakken,...). Het zijn die pipo's die alles om zeep helpen.
Re: GEN-treinstellen
Geplaatst: 13 okt 2010, 18:06
door vasonline
AM'er schreef:Ik zal vernieuwing op het spoor zeker toejuichen als dit ten voordele gaat van energiebesparing, verhoogd rijcomfort, verbeterd interieur voor mindervaliden,...
Echter, als nostalgische ziel op deze aardbol, hou ik enorm van de klassieke stellen.
Deze stellen bewijzen al bijna 50 jaar hun degelijkheid en hebben in de loop van hun leven zowat alle treindiensten gedaan.
In nieuwere treinen wordt alles zo steriel, zo broos en ter zelfde tijd gevoeliger aan slijtage.
-automatische binnendeuren van de M6 dikwijls defect
-zetels M6 piepen méér dan het bed van grootmoeder
-airco valt uit in de zomer, gevolg: trein mag aan de kant
-MW41: vloerbekleding komt los
-...
Harde banken in een klassiekje? Tja: de gemoderniseerde stellen zitten misschien iets zachter, maar hebben een hinderlijke bult ter hoogte van de rug (idem M4-rijtuigen).
Ik heb gisteren nog een leuke 360° panorama gevonden:
http://www.360cities.net/image/innotran ... n-railways
Als je inzoomt zie ik iets dat op een gordijn gelijkt. Wel een beetje koddig in combinatie met de coachopstelling
Maar het is aanwezig.
Verder valt me op dat op het hoger gelegen deel een centrale gang is, die lager ligt (zoals een autocar)
Ik dacht dat men een helling of trap had gebruikt.
Klassieke stellen hebben inderdaad ook nadelen, waarvan Dietrich er de belangrijkste opnoemt.
Het interieur is nu nog 'nieuw, maar of het ook duurzaam blijkt te zijn valt nog af te wachten.
Ik vind het interieur van meeste klassieke stellen beter weerstand bied aan de tand des tijds.
Misschien dat het gebruik van donkere kleuren hier een rol speelt? Op een lichte wand, zie je
sneller vuil, strepen...etc...
Bij nieuwer materiaal, met stoffen zetels zijn er al aardig wat slijtageplekken,wat je met de lederen banken
toch minder hebt IMHO.
(Voor Trammist: iets gelijkaardig viel me op in een aantal Hermelijnen vs PCC "lederen zetelkes"
- die oude PCC reed trouwens erg fijn

- tot zover offtopic

)
All the best!
Groetjes
Re: GEN-treinstellen
Geplaatst: 13 okt 2010, 18:36
door Trammist
[offtopic]
vasonline schreef:(Voor Trammist: iets gelijkaardig viel me op in een aantal Hermelijnen vs PCC "lederen zetelkes"
- die oude PCC reed trouwens erg fijn

- tot zover offtopic

)
Met de hedendaagse reizigersaantallen kun je het meestal vergeten om een zitplaats te bemachtigen in een niet-gemordeniseerde PCC. Japanse toestanden zijn standaard aan het worden op het Antwerps tramnet. Hoe charmant die pcc's met hun lederen bankjes ook zijn, ik ga hen niet missen als ze *ooit* van de rails verdwijnen. Liever een Hermelijn met veel plaats en harde banken dan een rollend sardienenblikje.
En 'onderhoudsgevoeligheid' zou eigenlijk geen argument
mogen zijn. De eigenaar van de treinstellen moet zien dat hun rollend materieel in orde is en daarmee uit.
[/offtopic]
Re: GEN-treinstellen
Geplaatst: 14 okt 2010, 14:40
door Hogersluys
Als ik de foto's bezie lijkt zelfs de MW41 meer luxe te bieden. Daar zijn er immers wel nog binnendeuren, vuilbakken, tafeltjes, armluiningen, ...
Als ik van Gent naar Eeklo spoor doe ik daar toch ruim 35 minuten over. Dan verlang ik iets meer dan een veredelde tram.
Deze Desiro's doen het moto vooruitgang is verschraling weer alle eer aan.
Trammist schreef:
En 'onderhoudsgevoeligheid' zou eigenlijk geen argument mogen zijn. De eigenaar van de treinstellen moet zien dat hun rollend materieel in orde is en daarmee uit.
Ik vind dat dit mee mag beoordeeld worden. Niet alle treinen zijn immers even makkelijk te onderhouden.
Re: GEN-treinstellen
Geplaatst: 14 okt 2010, 16:35
door AlexNL
Een 360° view van het interieur van een Desiro ML voor de NMBS staat op
360cities 
Re: GEN-treinstellen
Geplaatst: 14 okt 2010, 16:49
door Steven
Inderdaad de rolgordijnen zijn aanwezig maar blijkbaar hebben de grepen dezelfde kleur als de wand zelf waardoor ze amper opvallen op foto eens ze volledig zijn opgerold. De stof zelf is blijkbaar blauw van de rolgordijnen.
Re: GEN-treinstellen
Geplaatst: 16 okt 2010, 10:05
door Rutger
Hallo,
Toen ik donderdag 14 oktober van Leuven naar Brussel reed met de trein, zag ik een nieuw GEN-stel staan ter hoogte van de Infrabel-werkplaats Leuven/Kessel-Lo.
Weet iemand meer over de levering van deze treinstellen?
Groetjes,
Rutger