Pagina 20 van 29
Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Geplaatst: 21 jul 2011, 08:15
door overweg13
Adler schreef:
Men is ook verplicht spontaan zijn identiteitskaart te tonen aan de TBG, maar in de praktijk gebeurt dat ook nooit of wordt daar ook nooit om gevraagd.
Ik heb het wel al meegemaakt. Maar zoals altijd hebben de meeste TBG's niet de goesting en laat ons eerlijk zijn: ook niet de tijd om alles volgens het boekje te doen.
Wat nog het eigenaardigst is: recto verso of verkleind tot 2 per bladzijde zijn verboden, terwijl dat al heel wat papier- en drukinkt zou kunnen besparen. Wat daar achter zit, is me ook niet duidelijk.
Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Geplaatst: 21 jul 2011, 08:16
door Galactic
De oude automaten zouden helemaal verdwijnen. De nieuwe komen normaal gezien begin 2012.
Maar zoals Groentje schrijft : rond dezelfde periode in 2010 zei men net hetzelfde : "eind dit jaar, ten laatste begin 2011". Dus zullen we moeten afwachten tot wanneer we ze effectief zien staan.
De tekst op de online tickets die op de foto gedrukt staat, is inderdaad niet zo goed leesbaar. Maar daar wordt door de treinbegeleider niet zo veel op gelet. Als de reisweg, de datum en de klasse kloppen, is het ok. De identiteitskaart wordt door de treinbegeleider zelden gevraagd. De speciale controle-brigade doet dat altijd. Als de treinbegeleider bij iedere treinkaart of biljet met korting elke keer de identiteit zou moeten controleren, dan zou hij/zij nooit zijn/haar trein volledig kunnen doorgaan.
Momenteel zijn er veel mensen die aan het loket met een online-biljet met de vraag om het om te wisselen voor een summer-ticket. Maar tickets gekocht via het internet, zijn nooit terugbetaalbaar en nooit omwisselbaar. Als je de homepage van b-mobility op de site van de nmbs opent, staat er een grote promo voor dat summerticket. Maar veel mensen kijken daar gewoon niet naar. Net hezelfde met weekendbiljetten. Staat ook duidelijk vermeld op de site. En dan is het alweer de schuld van de nmbs en zijn wij de dieven. Maar dat is hier volledig off-topic.
Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Geplaatst: 21 jul 2011, 08:24
door Galactic
overweg13 schreef:Adler schreef:
Men is ook verplicht spontaan zijn identiteitskaart te tonen aan de TBG, maar in de praktijk gebeurt dat ook nooit of wordt daar ook nooit om gevraagd.
Ik heb het wel al meegemaakt. Maar zoals altijd hebben de meeste TBG's niet de goesting en laat ons eerlijk zijn: ook niet de tijd om alles volgens het boekje te doen.
Wat nog het eigenaardigst is: recto verso of verkleind tot 2 per bladzijde zijn verboden, terwijl dat al heel wat papier- en drukinkt zou kunnen besparen. Wat daar achter zit, is me ook niet duidelijk.
Op reizen met weinig reizigers, wordt de identiteit toch wel gecontroleerd. Een tbg moet minstens 1 keer zijn/haar trein volledig doorlopen, dit om een veiligheidsgevoel te creëren en iedere reiziger de kans te geven om eventueel bijkomende info te vragen. Dus is het onmogelijk om bij iedereen de identiteit te controleren als de trein redelijk vol zit.
Het online-ticket is inderdaad zeer groot. Men zou inderdaad meerdere tickets op 1 A4-blad moeten kunnen drukken. Binnenkort komen er nieuwe printers aan de loketten waar men al serieus op het formaat van het ticket bespaard. Dit zou ook voor de online-tickets moeten gebeuren.
Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Geplaatst: 21 jul 2011, 08:31
door overweg13
Ik moet eerlijk zeggen dat ik opnieuw mijn biljetten aan het loket koop. Belangrijk voordeel: je kunt tot net voor de aankoop checken of het verkeer normaal verloopt (al is dat geen garantie voor de rest van de dag...). Maar zelfs de huidige loketbiljetten zijn nog altijd stukken handiger dan de grote A4's. En zeker veel handiger dan de eID-"biljetten", waar ik toch niet echt veel vertrouwen in had.
Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Geplaatst: 21 jul 2011, 09:29
door rvdborgt
Galactic schreef:Momenteel zijn er veel mensen die aan het loket met een online-biljet met de vraag om het om te wisselen voor een summer-ticket. Maar tickets gekocht via het internet, zijn nooit terugbetaalbaar en nooit omwisselbaar. Als je de homepage van b-mobility op de site van de nmbs opent, staat er een grote promo voor dat summerticket. Maar veel mensen kijken daar gewoon niet naar. Net hezelfde met weekendbiljetten. Staat ook duidelijk vermeld op de site. En dan is het alweer de schuld van de nmbs en zijn wij de dieven. Maar dat is hier volledig off-topic.
Het feit dat veel mensen met zulke vragen naar het loket komen, betekent dat de website niet goed is ingericht - reizigers worden kennelijk niet goed naar de goedkoopste mogelijkheid geleid.
Op de NMBS-homepage staat niks over het Summer-ticket of weekendretour en in het midden staat de link "koop uw biljet online". Daar klikken de mensen dus op en daarna worden ze geconfronteerd met de ticketmodule, waarin je van te voren al je keuze moet maken uit 21 ticketsoorten. Je moet dus op dat moment wéten wat het goedkoopste is. Of een aantal opties uitproberen. Dat is dus helemaal niet gebruiksvriendelijk. De ticketkeuze moet pas op het laatst komen, met de prijzen erbij. Een beetje zoals de module "Hoeveel kost je reis".
Ik heb nog de hoop dat de software op de nieuwe automaten in die richting wordt verbeterd. Zo niet, dan zullen daar ook veel mensen niet de voor hun goedkoopste optie kiezen.
Groetjes,
Rian
Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Geplaatst: 21 jul 2011, 10:34
door kika
Galactic schreef:De tekst op de online tickets die op de foto gedrukt staat, is inderdaad niet zo goed leesbaar. Maar daar wordt door de treinbegeleider niet zo veel op gelet. Als de reisweg, de datum en de klasse kloppen, is het ok. De identiteitskaart wordt door de treinbegeleider zelden gevraagd. De speciale controle-brigade doet dat altijd. Als de treinbegeleider bij iedere treinkaart of biljet met korting elke keer de identiteit zou moeten controleren, dan zou hij/zij nooit zijn/haar trein volledig kunnen doorgaan.
Dan moeten de treinen maar wat trager rijden zodat hij meer tijd heeft

Mij maakt het niet uit of het leesbaar is voor de tbg, de klant moet het eerst kunnen lezen. Als er ergens een code opstaat voor tbg om te checken boeit mij dat niet zoveel, maar als er iets half wél leesbaar is en de rest niet meer schept dat geen vertrouwen. Alles wat human readable is, moet ook leesbaar zijn.
En dan is het alweer de schuld van de nmbs en zijn wij de dieven. Maar dat is hier volledig off-topic.
Wie zijn 'wij'?
Overigens ben ik het helemaal eens met Rian over de slechte inrichting, daarom gebruik ik die zelf ook niet. (Dit kaartje was voor mij door iemand anders gekocht, vandaar).
Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Geplaatst: 21 jul 2011, 11:41
door dentheo
overweg13 schreef:Ik moet eerlijk zeggen dat ik opnieuw mijn biljetten aan het loket koop. Belangrijk voordeel: je kunt tot net voor de aankoop checken of het verkeer normaal verloopt (al is dat geen garantie voor de rest van de dag...). Maar zelfs de huidige loketbiljetten zijn nog altijd stukken handiger dan de grote A4's. En zeker veel handiger dan de eID-"biljetten", waar ik toch niet echt veel vertrouwen in had.
En je levert zo ook een bijdrage aan het openhouden van dat loket
Toch belangrijk in deze barre tijden.
Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Geplaatst: 21 jul 2011, 11:44
door LHOON
Galactic schreef:Treinkaarten kan men wel degelijk verlengen aan de automaten, behalve als die gecombineerd zijn met het MIVB-net. Dan moet de MoBiB-kaart opgeladen worden, en dat kan voorlopig enkel nog aan het loket. Zelfs via het internet kan men zijn treinkaart laten verlengen, behalve deze in combinatie met MIVB, om dezelfde reden.
Geen enkel probleem om een treinkaart + mobib online te verlengen! De mobib wordt automatisch aangepast. Ik doe dit systematisch zo.
Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Geplaatst: 21 jul 2011, 11:47
door Frank
overweg13 schreef:En zeker veel handiger dan de eID-"biljetten", waar ik toch niet echt veel vertrouwen in had.
Ik heb er nog nooit problemen mee gehad, de TBG die het moet controleren daarentegen... Zeker als je (net als ik) net voor vertrek het ticket koopt (voordeel van dicht tegen het station te wonen), staat het nog niet op de IBIS-toestellen en moeten ze verbinding zoeken met de server en dat duurt echt heel lang.
Sommige TBG's doen dan ook niet de moeite. Ik heb al gehad dat ik m'n e-ID gewoon meteen terugkreeg zonder de minste controle. Anderen wachten een hele tijd en nog anderen zetten hun controle voort en brengen nadien de e-ID terug. Een enkeling had bijna mijn e-ID geknipt (en dan bedoel ik niet elektronisch, het zal de macht der gewoonte geweest zijn) Als morgen iedereen dat systeem zou gebruiken, dan mag de TBG het vergeten de trein één keer door te lopen.
Ook een positieve noot wel: doordat de aankoop eigenlijk gewoon aan je nationaal nummer is gelinkt, is het niet nodig de kaart via een kaartlezer verbonden met je PC uit te lezen bij aankoop en dat is wel weer drempelverlagend.
rvdborgt schreef:Het feit dat veel mensen met zulke vragen naar het loket komen, betekent dat de website niet goed is ingericht - reizigers worden kennelijk niet goed naar de goedkoopste mogelijkheid geleid.
Hebben de automaten niet zo'n (beperkte) optie? Ik meen me te herinneren in Antwerpen Berchem een ticket te willen kopen naar Antwerpen Centraal, maar dat mij een zone-ticket werd aangeraden wegens goedkoper.
Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Geplaatst: 21 jul 2011, 11:52
door Galactic
rvdborgt schreef:Het feit dat veel mensen met zulke vragen naar het loket komen, betekent dat de website niet goed is ingericht - reizigers worden kennelijk niet goed naar de goedkoopste mogelijkheid geleid.
Op de NMBS-homepage staat niks over het Summer-ticket of weekendretour en in het midden staat de link "koop uw biljet online". Daar klikken de mensen dus op en daarna worden ze geconfronteerd met de ticketmodule, waarin je van te voren al je keuze moet maken uit 21 ticketsoorten. Je moet dus op dat moment wéten wat het goedkoopste is. Of een aantal opties uitproberen. Dat is dus helemaal niet gebruiksvriendelijk. De ticketkeuze moet pas op het laatst komen, met de prijzen erbij. Een beetje zoals de module "Hoeveel kost je reis".
Ik heb nog de hoop dat de software op de nieuwe automaten in die richting wordt verbeterd. Zo niet, dan zullen daar ook veel mensen niet de voor hun goedkoopste optie kiezen.
Groetjes,
Rian
De website is inderdaad niet goed ingericht. Alhoewel men slechts met 1 klik direct op de promotie van het summerticket uitkomt. Als je op "België" klikt (wat men normaal doet als men binnenlandse info opzoekt), krijg je onmiddellijk de banner van het summerticket. Er zou bij de module "koop je biljet online" eerst een uitleg moeten staan over de verschillende types biljetten. Ofwel zou de aankoopmodule onmiddellijk de goedkoopste formule moeten voorstellen aan de reiziger. (net zoals de module "hoeveel kost je reis") Na het ingeven van de gekozen reisweg, datum en type reisweg zou dat automatisch moeten verschijnen.
Wat betreft de automaten : ik hoop net zoals u dat deze zeer gebruiksvriendelijk zullen worden.
Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Geplaatst: 21 jul 2011, 12:03
door Galactic
kika schreef:En dan is het alweer de schuld van de nmbs en zijn wij de dieven. Maar dat is hier volledig off-topic.
Wie zijn 'wij'?
Met "wij" bedoel ik de loketbedienden. Ik ben zelf loketbediende, vandaar deze zin. Op het moment dat de reiziger zich benadeeld voelt, dan ben IK de dief en degene die de verantwoordelijkheid draag van alles wat verkeerd loopt bij de nmbs. Boze mensen kunnen u heel persoonlijk aanvallen en beledigen. Dit gebeurt spijtig genoeg teveel, zelfs al zijn sommige reizigers zelf in fout (bv. aansluiting gemist omdat de reiziger nog vlug een koffie wilde halen....) Pas op : er zijn veel problemen in de goeie werking van de nmbs. En ik begrijp ook dat mensen soms hun ongenoegen willen laten blijken. En dat mogen ze gerust bij mij doen. Ik trek het me niet persoonlijk aan. Integendeel : de boze reiziger kan zich na het ventileren van zijn ongenoegen al weer wat beter voelen. Gelukkig zijn er ook veel reizigers die erbij zeggen : "ik weet dat jij er niks kan aan doen, maar je snapt wel wat ik bedoel". Ik probeer altijd begrip op te brengen, maar als ze mij persoonlijk beginnen te beledigen, dan stopt het voor mij ook.
En het zijn niet alleen de loketbedienden die meermaals persoonlijk beledigd worden. Ik denk hierbij aan de onderstationschef Mobility die op het perron staan en aan het treinbegeleidingspersoneel.
Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Geplaatst: 21 jul 2011, 12:05
door Galactic
LHOON schreef:Galactic schreef:Treinkaarten kan men wel degelijk verlengen aan de automaten, behalve als die gecombineerd zijn met het MIVB-net. Dan moet de MoBiB-kaart opgeladen worden, en dat kan voorlopig enkel nog aan het loket. Zelfs via het internet kan men zijn treinkaart laten verlengen, behalve deze in combinatie met MIVB, om dezelfde reden.
Geen enkel probleem om een treinkaart + mobib online te verlengen! De mobib wordt automatisch aangepast. Ik doe dit systematisch zo.
Blij dit te horen. Maar spijtig genoeg ben u één van de weinigen waar dit probleemloos werkt. We krijgen regelmatig problemen met mobib-kaarten die verlengd werden via het internet.
Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Geplaatst: 21 jul 2011, 12:06
door dentheo
Hebben er al een dozijn van die nieuwe automaten ergens proefgedraaid om ervaring van de gebruikers te verzamelen ?
Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Geplaatst: 21 jul 2011, 12:23
door Galactic
dentheo schreef:Hebben er al een dozijn van die nieuwe automaten ergens proefgedraaid om ervaring van de gebruikers te verzamelen ?
Geen idee. Eerlijk gezegd : ik vrees ervoor.

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Geplaatst: 21 jul 2011, 12:43
door Steve
Galactic schreef:LHOON schreef:Galactic schreef:Treinkaarten kan men wel degelijk verlengen aan de automaten, behalve als die gecombineerd zijn met het MIVB-net. Dan moet de MoBiB-kaart opgeladen worden, en dat kan voorlopig enkel nog aan het loket. Zelfs via het internet kan men zijn treinkaart laten verlengen, behalve deze in combinatie met MIVB, om dezelfde reden.
Geen enkel probleem om een treinkaart + mobib online te verlengen! De mobib wordt automatisch aangepast. Ik doe dit systematisch zo.
Blij dit te horen. Maar spijtig genoeg ben u één van de weinigen waar dit probleemloos werkt. We krijgen regelmatig problemen met mobib-kaarten die verlengd werden via het internet.
Bovendien moet je altijd rekening houden met de wachttijd, terwijl je aan het loket alles ter plaatse en met onmiddellijke ingang kunt regelen.
Nu ja, anderzijds, als je er te veel problemen mee hebt: stop het gecombineerde abonnement en neem gewoon twee aparte abonnementen. Kost precies evenveel, maar je hebt zoveel meer flexibiliteit (beide hoeven niet altijd samen te lopen, je kan het MIVB-deel verlengen aan alle GO-automaten of de KIOSK, je kunt ook andere zaken erop zetten zoals 10 ritten, ...).