werken: in stations
Re: werken: in stations
Mijn jaarljks bezoekje aan Poperinge.
Op spoor 1 en 2 zijn thans stootblokken geplaatst, er kan via deze sporen niet meer omgelopen worden.
Wat heeft dit te betekenen?
Op spoor 1 en 2 zijn thans stootblokken geplaatst, er kan via deze sporen niet meer omgelopen worden.
Wat heeft dit te betekenen?
Re: werken: in stations
Aha, misschien willen ze af van het kleine stukje spoor dat nog resteert voorbij het station? Inclusief natuurlijk minder uit te voeren onderhoud aan de infrastructuur, waaronder de (amper gebruikte) overweg aan de Nieuwstraat...
Feit is dat er voor de reguliere treinen amper omgelopen hoeft te worden (allemaal MS80, M6+18/27 of soms klassiek). Enkel voor de P 7009/8001 is het echt nodig, maar met wat creativiteit valt dat misschien op te lossen? Het is wel vervelend dat je niet echt kunt omlopen tussen spoor 3 en het opstelspoor ernaast: aan de kant grens kan de loc gemakkelijk van spoor wisselen ter hoogte van het einde van het perron (dus daarvoor heb je dat stuk spoor niet echt nodig), maar aan de andere kant moet je helemaal terug naar de overweg bij de Europalaan. Al geldt dat vandaag eigenlijk ook al...
HLE2302, een idee?!
Feit is dat er voor de reguliere treinen amper omgelopen hoeft te worden (allemaal MS80, M6+18/27 of soms klassiek). Enkel voor de P 7009/8001 is het echt nodig, maar met wat creativiteit valt dat misschien op te lossen? Het is wel vervelend dat je niet echt kunt omlopen tussen spoor 3 en het opstelspoor ernaast: aan de kant grens kan de loc gemakkelijk van spoor wisselen ter hoogte van het einde van het perron (dus daarvoor heb je dat stuk spoor niet echt nodig), maar aan de andere kant moet je helemaal terug naar de overweg bij de Europalaan. Al geldt dat vandaag eigenlijk ook al...
HLE2302, een idee?!
Re: werken: in stations
Vereenvoudiging van de installaties.LHOON schreef:Mijn jaarljks bezoekje aan Poperinge.
Op spoor 1 en 2 zijn thans stootblokken geplaatst, er kan via deze sporen niet meer omgelopen worden.
Wat heeft dit te betekenen?
Dat gebeurt constant hoor. Als het niet meer nodig is gaan we het niet in stand houden. Ronse gaat ook helemaal aangepast worden: daar zal er maar 1 wissel meer overblijven.
Re: werken: in stations
Even opgezocht:
Perron 1 en 2 worden kopsporen. Op perron 3 blijft er de mogelijkheid bestaan om om te lopen via de huidige wissel. De overweg verdwijnt.
De andere doodlopende spoortje verdwijnen ook.
Er zullen dus nog steeds 3 perronsporen en 2 bundelsporen zijn, maar al de rest gaat weg.
Dus van 12 naar 6 wissels en van 2 overwegen naar 1 zonder eigenlijk in te boeten op exploitatiemogelijkheden. Bovendien moet er geen spoor meer overgestoken worden om naar perron 2/3 te gaan wat ook nog eens personeel bespaart.
Perron 1 en 2 worden kopsporen. Op perron 3 blijft er de mogelijkheid bestaan om om te lopen via de huidige wissel. De overweg verdwijnt.
De andere doodlopende spoortje verdwijnen ook.
Er zullen dus nog steeds 3 perronsporen en 2 bundelsporen zijn, maar al de rest gaat weg.
Dus van 12 naar 6 wissels en van 2 overwegen naar 1 zonder eigenlijk in te boeten op exploitatiemogelijkheden. Bovendien moet er geen spoor meer overgestoken worden om naar perron 2/3 te gaan wat ook nog eens personeel bespaart.
Re: werken: in stations
Behalve om met getrokken treinen te rijden naar Poperinge. Toegegeven, dat zijn er niet heel erg veel, maar toch nog een paar, dacht ik.
Re: werken: in stations
Die kunnen nu enkel op spoor 3 terecht, maar zo druk bezet is dat perron nu ook weer nietgroentje schreef:Behalve om met getrokken treinen te rijden naar Poperinge. Toegegeven, dat zijn er niet heel erg veel, maar toch nog een paar, dacht ik.

Re: werken: in stations
Algemeen moet wel gezegd worden dat vereenvoudiging van de infrastructuur misschien op korte termijn bespaart, maar beperkingen creërt naar de toekomst toe.
Re: werken: in stations
In gevallen als Ronse, Poperinge of Ieper is dat echt niet waar.LHOON schreef:Algemeen moet wel gezegd worden dat vereenvoudiging van de infrastructuur misschien op korte termijn bespaart, maar beperkingen creërt naar de toekomst toe.
Ieper had een goederenkoer terwijl daar al heel lang geen goederentreinen meer rijden. Dat allemaal onderhouden kost handenvol geld en je moet het toch vernieuwen als er ooit nieuwe activiteit zou komen. Gewoon uitbreken dus.
Ronse en Poperinge waren helemaal voorzien om elk uur gesleepte treinen te kunnen laten omlopen.
Maar die rijden er nog amper, op diesellijnen zijn er zelfs helemaal geen meer. Dan is er geen enkel redelijk argument meer om in Ronse nog meer dan 1 wissel te laten liggen.
Re: werken: in stations
De meeste treinen zijn inderdaad keerbaar. Maar er zijn nog getrokken treinen, en er kan altijd iets voorvallen met pakweg een stuurstand, die het omlopen van een locomotief noodzakelijk maakt. Door steeds verder wissels uit te breken, beperk je de toekomstige exploitatiemogelijkheden van de NMBS (of een andere vervoerder), en de opvangmogelijkheden bij verstoringen. Het is niet voor niets dat Infrabel-Netwerk hier aan de kant van NMBS-Mobility staat, en tegen Infrabel-Infrastructuur...
Re: werken: in stations
Akkoord voor de uitwijkmogelijkheden in volle baan, maar tegen wat er in Poperinge of Ronse gebeurt kan je toch niet tegen zijn?groentje schreef:De meeste treinen zijn inderdaad keerbaar. Maar er zijn nog getrokken treinen, en er kan altijd iets voorvallen met pakweg een stuurstand, die het omlopen van een locomotief noodzakelijk maakt. Door steeds verder wissels uit te breken, beperk je de toekomstige exploitatiemogelijkheden van de NMBS (of een andere vervoerder), en de opvangmogelijkheden bij verstoringen. Het is niet voor niets dat Infrabel-Netwerk hier aan de kant van NMBS-Mobility staat, en tegen Infrabel-Infrastructuur...
Re: werken: in stations
Nog niet zo heel lang geleden zaten we serieus in de knoop met een niet-keerbare trein in Genk, een station met een vergelijkbaar spoorplan als wat men van plan is in Poperinge. En er zijn nog plaatsen waar men wat de gretig wissels heeft uitgebroken, ik denk aan Tielt, of Remicourt... Dus ja, ik vind dat men soms wat overdrijft met het uitbreken van wissels en sporen. I-I denkt soms teveel dat wissels enkel en alleen maar een kostenpost is. Maar de vertragingen die het ontbreken van een wissel soms veroorzaakt, wordt niet door henzelf betaald.
Re: werken: in stations
Drastische vereenvoudigingen (afschaffen van wissels, perronsporen, bundels) beperken de flexibiliteit van de exploitatie in geval van problemen, en de mogelijkheden naar de toekomst voor extra diensten (reizigers zowel als goederen).Shrek schreef:Akkoord voor de uitwijkmogelijkheden in volle baan, maar tegen wat er in Poperinge of Ronse gebeurt kan je toch niet tegen zijn?groentje schreef:De meeste treinen zijn inderdaad keerbaar. Maar er zijn nog getrokken treinen, en er kan altijd iets voorvallen met pakweg een stuurstand, die het omlopen van een locomotief noodzakelijk maakt. Door steeds verder wissels uit te breken, beperk je de toekomstige exploitatiemogelijkheden van de NMBS (of een andere vervoerder), en de opvangmogelijkheden bij verstoringen. Het is niet voor niets dat Infrabel-Netwerk hier aan de kant van NMBS-Mobility staat, en tegen Infrabel-Infrastructuur...
Typisch besparing op korte termijn.
Re: werken: in stations
In Mechelen is "het oudste spoorweggebouw op het Europese vasteland" in zijn geheel verplaatst vanwege de werken aan de stationsomgeving.
Zie mijn bericht in dit topic.
Zie mijn bericht in dit topic.
Spoorse groeten,
Davy Ickx
Davy Ickx
-
- Berichten: 700
- Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52
Re: werken: in stations
In Brussel-Zuid zijn ze nu ook bezig, op sommige momenten storten ze daar zelfs ongegeneerd ballast, niet aangenaam voor mijn oren én die van de reizigers 
