Pagina 20 van 74

Re: werken: in stations

Geplaatst: 22 aug 2013, 20:24
door LHOON
Mijn jaarljks bezoekje aan Poperinge.

Op spoor 1 en 2 zijn thans stootblokken geplaatst, er kan via deze sporen niet meer omgelopen worden.

Wat heeft dit te betekenen?

Re: werken: in stations

Geplaatst: 22 aug 2013, 21:13
door Steve
Aha, misschien willen ze af van het kleine stukje spoor dat nog resteert voorbij het station? Inclusief natuurlijk minder uit te voeren onderhoud aan de infrastructuur, waaronder de (amper gebruikte) overweg aan de Nieuwstraat...

Feit is dat er voor de reguliere treinen amper omgelopen hoeft te worden (allemaal MS80, M6+18/27 of soms klassiek). Enkel voor de P 7009/8001 is het echt nodig, maar met wat creativiteit valt dat misschien op te lossen? Het is wel vervelend dat je niet echt kunt omlopen tussen spoor 3 en het opstelspoor ernaast: aan de kant grens kan de loc gemakkelijk van spoor wisselen ter hoogte van het einde van het perron (dus daarvoor heb je dat stuk spoor niet echt nodig), maar aan de andere kant moet je helemaal terug naar de overweg bij de Europalaan. Al geldt dat vandaag eigenlijk ook al...

HLE2302, een idee?!

Re: werken: in stations

Geplaatst: 22 aug 2013, 23:29
door Shrek
LHOON schreef:Mijn jaarljks bezoekje aan Poperinge.

Op spoor 1 en 2 zijn thans stootblokken geplaatst, er kan via deze sporen niet meer omgelopen worden.

Wat heeft dit te betekenen?
Vereenvoudiging van de installaties.
Dat gebeurt constant hoor. Als het niet meer nodig is gaan we het niet in stand houden. Ronse gaat ook helemaal aangepast worden: daar zal er maar 1 wissel meer overblijven.

Re: werken: in stations

Geplaatst: 23 aug 2013, 10:05
door Shrek
Even opgezocht:
Perron 1 en 2 worden kopsporen. Op perron 3 blijft er de mogelijkheid bestaan om om te lopen via de huidige wissel. De overweg verdwijnt.
De andere doodlopende spoortje verdwijnen ook.
Er zullen dus nog steeds 3 perronsporen en 2 bundelsporen zijn, maar al de rest gaat weg.
Dus van 12 naar 6 wissels en van 2 overwegen naar 1 zonder eigenlijk in te boeten op exploitatiemogelijkheden. Bovendien moet er geen spoor meer overgestoken worden om naar perron 2/3 te gaan wat ook nog eens personeel bespaart.

Re: werken: in stations

Geplaatst: 23 aug 2013, 18:37
door groentje
Behalve om met getrokken treinen te rijden naar Poperinge. Toegegeven, dat zijn er niet heel erg veel, maar toch nog een paar, dacht ik.

Re: werken: in stations

Geplaatst: 23 aug 2013, 18:42
door Shrek
groentje schreef:Behalve om met getrokken treinen te rijden naar Poperinge. Toegegeven, dat zijn er niet heel erg veel, maar toch nog een paar, dacht ik.
Die kunnen nu enkel op spoor 3 terecht, maar zo druk bezet is dat perron nu ook weer niet :lol:

Re: werken: in stations

Geplaatst: 23 aug 2013, 20:32
door LHOON
Algemeen moet wel gezegd worden dat vereenvoudiging van de infrastructuur misschien op korte termijn bespaart, maar beperkingen creërt naar de toekomst toe.

Re: werken: in stations

Geplaatst: 24 aug 2013, 01:14
door Shrek
LHOON schreef:Algemeen moet wel gezegd worden dat vereenvoudiging van de infrastructuur misschien op korte termijn bespaart, maar beperkingen creërt naar de toekomst toe.
In gevallen als Ronse, Poperinge of Ieper is dat echt niet waar.
Ieper had een goederenkoer terwijl daar al heel lang geen goederentreinen meer rijden. Dat allemaal onderhouden kost handenvol geld en je moet het toch vernieuwen als er ooit nieuwe activiteit zou komen. Gewoon uitbreken dus.
Ronse en Poperinge waren helemaal voorzien om elk uur gesleepte treinen te kunnen laten omlopen.
Maar die rijden er nog amper, op diesellijnen zijn er zelfs helemaal geen meer. Dan is er geen enkel redelijk argument meer om in Ronse nog meer dan 1 wissel te laten liggen.

Re: werken: in stations

Geplaatst: 26 aug 2013, 20:46
door groentje
De meeste treinen zijn inderdaad keerbaar. Maar er zijn nog getrokken treinen, en er kan altijd iets voorvallen met pakweg een stuurstand, die het omlopen van een locomotief noodzakelijk maakt. Door steeds verder wissels uit te breken, beperk je de toekomstige exploitatiemogelijkheden van de NMBS (of een andere vervoerder), en de opvangmogelijkheden bij verstoringen. Het is niet voor niets dat Infrabel-Netwerk hier aan de kant van NMBS-Mobility staat, en tegen Infrabel-Infrastructuur...

Re: werken: in stations

Geplaatst: 26 aug 2013, 20:51
door Shrek
groentje schreef:De meeste treinen zijn inderdaad keerbaar. Maar er zijn nog getrokken treinen, en er kan altijd iets voorvallen met pakweg een stuurstand, die het omlopen van een locomotief noodzakelijk maakt. Door steeds verder wissels uit te breken, beperk je de toekomstige exploitatiemogelijkheden van de NMBS (of een andere vervoerder), en de opvangmogelijkheden bij verstoringen. Het is niet voor niets dat Infrabel-Netwerk hier aan de kant van NMBS-Mobility staat, en tegen Infrabel-Infrastructuur...
Akkoord voor de uitwijkmogelijkheden in volle baan, maar tegen wat er in Poperinge of Ronse gebeurt kan je toch niet tegen zijn?

Re: werken: in stations

Geplaatst: 26 aug 2013, 21:16
door groentje
Nog niet zo heel lang geleden zaten we serieus in de knoop met een niet-keerbare trein in Genk, een station met een vergelijkbaar spoorplan als wat men van plan is in Poperinge. En er zijn nog plaatsen waar men wat de gretig wissels heeft uitgebroken, ik denk aan Tielt, of Remicourt... Dus ja, ik vind dat men soms wat overdrijft met het uitbreken van wissels en sporen. I-I denkt soms teveel dat wissels enkel en alleen maar een kostenpost is. Maar de vertragingen die het ontbreken van een wissel soms veroorzaakt, wordt niet door henzelf betaald.

Re: werken: in stations

Geplaatst: 26 aug 2013, 21:35
door LHOON
Shrek schreef:
groentje schreef:De meeste treinen zijn inderdaad keerbaar. Maar er zijn nog getrokken treinen, en er kan altijd iets voorvallen met pakweg een stuurstand, die het omlopen van een locomotief noodzakelijk maakt. Door steeds verder wissels uit te breken, beperk je de toekomstige exploitatiemogelijkheden van de NMBS (of een andere vervoerder), en de opvangmogelijkheden bij verstoringen. Het is niet voor niets dat Infrabel-Netwerk hier aan de kant van NMBS-Mobility staat, en tegen Infrabel-Infrastructuur...
Akkoord voor de uitwijkmogelijkheden in volle baan, maar tegen wat er in Poperinge of Ronse gebeurt kan je toch niet tegen zijn?
Drastische vereenvoudigingen (afschaffen van wissels, perronsporen, bundels) beperken de flexibiliteit van de exploitatie in geval van problemen, en de mogelijkheden naar de toekomst voor extra diensten (reizigers zowel als goederen).
Typisch besparing op korte termijn.

Re: werken: in stations

Geplaatst: 07 sep 2013, 14:35
door davyickx
In Mechelen is "het oudste spoorweggebouw op het Europese vasteland" in zijn geheel verplaatst vanwege de werken aan de stationsomgeving.
Zie mijn bericht in dit topic.

Re: werken: in stations

Geplaatst: 11 sep 2013, 18:28
door Klassiekje
In Brussel-Zuid zijn ze nu ook bezig, op sommige momenten storten ze daar zelfs ongegeneerd ballast, niet aangenaam voor mijn oren én die van de reizigers :)

Re: werken: in stations

Geplaatst: 02 okt 2013, 23:20
door Stijn91
Nieuw stationsgebouw komt er tegen 2019

Artikel gaat over het station van Dendermonde.