NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Prachtprestatie of record ?
De IC Essen -Bruzu wordt nu gereden met 2x desiro, die zijn zojuist vertrokken in Essen met +22 (na incident met boom op lijn 12)
Voorziene aankomst BruZu met slechts+5, hij rijdt er dus 17 minuten uit, niettegenstaande vijf bijkomende haltes op lijn 12.
Zoniet had hij waarschijnlijk alle 22 minuten eruit gereden. En dat op en rit van nog geen 90 minuten.
Met "vast" materieel op een route kan de dienstregeling er inderdaad heel anders uitzien, minder materieel, minder personeel en toch meer service.
De IC Essen -Bruzu wordt nu gereden met 2x desiro, die zijn zojuist vertrokken in Essen met +22 (na incident met boom op lijn 12)
Voorziene aankomst BruZu met slechts+5, hij rijdt er dus 17 minuten uit, niettegenstaande vijf bijkomende haltes op lijn 12.
Zoniet had hij waarschijnlijk alle 22 minuten eruit gereden. En dat op en rit van nog geen 90 minuten.
Met "vast" materieel op een route kan de dienstregeling er inderdaad heel anders uitzien, minder materieel, minder personeel en toch meer service.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Was dit de 3337 ? Zat daar toevallig op vandaag, maar van de +24 in Nekkerspoel waren er nog een dikke 20 over te Centraal...dentheo schreef:Prachtprestatie of record ?
De IC Essen -Bruzu wordt nu gereden met 2x desiro, die zijn zojuist vertrokken in Essen met +22 (na incident met boom op lijn 12)
Voorziene aankomst BruZu met slechts+5, hij rijdt er dus 17 minuten uit, niettegenstaande vijf bijkomende haltes op lijn 12.
Zoniet had hij waarschijnlijk alle 22 minuten eruit gereden. En dat op en rit van nog geen 90 minuten.
Met "vast" materieel op een route kan de dienstregeling er inderdaad heel anders uitzien, minder materieel, minder personeel en toch meer service.
Ik klaag niet - moest normaal de 3138 hebben, en de 3337 reed er een paar minuten voor..

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Correct, ik was hem niet blijven volgen.
Ik zie nu dat de computersimulatie zich blijkbaar lelijk mispakt heeft aan de drukte na schooltijd in het noorden van Antwerpen.
In plaats van geen tijd te verliezen door de vijf bijkomende stops was hij bijna 10 minuten extra kwijt.
Daarna is hij netjes gaan afbouwen maar was het te laat....
Record is er dus niet gevestigd...

Ik zie nu dat de computersimulatie zich blijkbaar lelijk mispakt heeft aan de drukte na schooltijd in het noorden van Antwerpen.
In plaats van geen tijd te verliezen door de vijf bijkomende stops was hij bijna 10 minuten extra kwijt.
Daarna is hij netjes gaan afbouwen maar was het te laat....
Record is er dus niet gevestigd...



Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Railtime is altijd erg optimistisch wat betreft het wegwerken van vertragingen. In de praktijk werkt dat zelden aangezien die trein niet de enige is die op het netwerk rijdt en dat er dus kruisingen zijn, treinen die voor hem in de weg rijden, en reizigersdrukte die het ook een pak moeilijker maken. Maar als de weg vrij is, dan kan je met desiro's wel wat aanvangen natuurlijk (en soms zelfs nog beter doen dan Railtime inschat).
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Toen ik nadien zag wat er gebeurd was wist ik het direct.
Waar vroeger de middelbare scholieren naar de "stad" op school gingen, is de beweging nu omgekeerd.
Nu komt de jeugd van Antwerpen naar de scholen in de buitenrand..
Daarom hebben wij ook normaal een P-trein om die tijd.
Dat weet de simulatiecomputer duidelijk niet. Misschien nog even koppelen met de schoolkalender..
Maar hij wist blijkbaar wel dat er desiro's op zaten, één loc met de M5s had dat nooit gekund.
Waar vroeger de middelbare scholieren naar de "stad" op school gingen, is de beweging nu omgekeerd.
Nu komt de jeugd van Antwerpen naar de scholen in de buitenrand..
Daarom hebben wij ook normaal een P-trein om die tijd.
Dat weet de simulatiecomputer duidelijk niet. Misschien nog even koppelen met de schoolkalender..
Maar hij wist blijkbaar wel dat er desiro's op zaten, één loc met de M5s had dat nooit gekund.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Die "simulatiecomputer" doet niet meer dan tellen hoe snel een trein een afstand kan afleggen en telt zo vanaf het laatste meetpunt. Met andere treinen, drukte of aansluitingen houdt die absoluut geen rekening, en dat is trouwens ook niet makkelijk uit te rekenen aangezien de situatie met andere treinen vooral te maken heeft met wat de verkeersleiding beslist wie op wat voorrang geeft en wie waarop wacht en dat zijn vaak lastminute beslissingen rekening houdend met alle andere treinen waarop dat effect kan hebben.
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Dat begrijp ik, ik vind het al straf dat hij blijkbaar de samenstelling kende. een dubbeldeks M5 had dit nooit gekund.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Maar dat moet ook allemaal niet. Door van het meest optimistische geval uit te gaan zal je, op een bepaald punt verderop de lijn, de vertraging enkel zien toenemen of gelijk blijven.Eimai schreef:Die "simulatiecomputer" doet niet meer dan tellen hoe snel een trein een afstand kan afleggen en telt zo vanaf het laatste meetpunt. Met andere treinen, drukte of aansluitingen houdt die absoluut geen rekening, en dat is trouwens ook niet makkelijk uit te rekenen aangezien de situatie met andere treinen vooral te maken heeft met wat de verkeersleiding beslist wie op wat voorrang geeft en wie waarop wacht en dat zijn vaak lastminute beslissingen rekening houdend met alle andere treinen waarop dat effect kan hebben.
Vertraging die vermindert is immers heel onaangenaam voor de reizigers, die misschien net nog een koffietje gaan drinken waren of nog wat langer op kantoor bleven.
Vertraging die beetje bij beetje oploopt is ook niet ideaal, maar daardoor zal niemand zijn trein missen.
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Het beste is toch een realistische inschatting. Alle 3 minuten 1 erbij, is vreselijk irritant en enerverend.
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Minder enerverend dan vertraging die verminderdkika schreef:Het beste is toch een realistische inschatting. Alle 3 minuten 1 erbij, is vreselijk irritant en enerverend.

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Ondertussen is het alweer even geleden dat er hier nog over Desiro's werd gepraat, wat me positief lijkt. Ik heb de voorbije maanden bijna geen defecte deuren meer tegengekomen en heb niet al te veel problemen meer tegengekomen op deze treinstellen. Enkel als er verschillende softwareversies zijn tussen gekoppelde stellen durft het voor te vallen dat de schermen binnen geen informatie tonen, maar dat is maar een klein probleem.
Deze morgen merkte ik bij het uitstappen ineens op dat er een versienummer zichtbaar is op de schermen in de rechteronderhoek: v1.9 stond er. Is dat iets nieuw? Op mijn foto's van vroeger kan ik geen versie zien staan.
Deze morgen merkte ik bij het uitstappen ineens op dat er een versienummer zichtbaar is op de schermen in de rechteronderhoek: v1.9 stond er. Is dat iets nieuw? Op mijn foto's van vroeger kan ik geen versie zien staan.
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Een deel van de treinstellen zouden zelfs een 4de rijtuig krijgen vanaf 2017, als we 'Op de Baan' mogen geloven...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Er is en komt geen 4de rijtuig.LML schreef:Een deel van de treinstellen zouden zelfs een 4de rijtuig krijgen vanaf 2017, als we 'Op de Baan' mogen geloven...
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
'k Had al een vermoeden dat dit een roddel was... (of een late aprilgrap?)nahoj schreef:Er is en komt geen 4de rijtuig.LML schreef:Een deel van de treinstellen zouden zelfs een 4de rijtuig krijgen vanaf 2017, als we 'Op de Baan' mogen geloven...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...