Re: Uitreiking eerste Europese vergunning voor treinbestuurd
Geplaatst: 14 mei 2012, 17:09
[quote="kika"]
Harmonisering van verkeersregelmenten? Welke? Het was al voor de oprichting van de EGKS prima mogelijk om met je Belgische rijbewijs in een Franse vrachtwagen in Duitsland te rijden (conventies in Geneve enzo). Vergis je niet qua verkeersreglementen: er zijn nog veel belangrijke verschillen en die zullen blijven bestaan: beurtelings parkeren kent men niet in Duitsland, winterbandenverplichting bestaat niet in Nederland, andere maximumsnelheden op verschillende types weg, etc… Niemand wilt dat soort dingen harmoniseren, je zit met verschillende lokale ideeën over wat goed of belangrijk is. Hetzelfde verhaal zal de komende tien(tallen) jaren gelden in de treinwereld. Hoe ga je met je panto om en bruggen, een seinsysteem vervang je niet zo snel, Maar sowieso worden hier 2 dingen door elkaar gehaald: spoorliberalisering en harmonisatie van reglementen e.d.
EGKS 1951 ,veel camions zullen er nog niet gereden hebben
Conventies van Geneve: 1949 betreffende regels in een gewapend conflict,ten andere Zwitserland maakt geen deel uit van Europese regels betreffende dit alles.
Ik heriner me nog dat je in België tot begin jaren 60gewoon naar het gemeentehuis moest gaan om een rijbewijs te halen.
En als je naar Frankrijk of Italië ging dat je bij TW een internationaal rijbewijs kon krijgen...Dit is feitelijk tot 1992 ee moeilijke kwestie geweest.
Harmonisering van verkeersregelmenten? Welke? Het was al voor de oprichting van de EGKS prima mogelijk om met je Belgische rijbewijs in een Franse vrachtwagen in Duitsland te rijden (conventies in Geneve enzo). Vergis je niet qua verkeersreglementen: er zijn nog veel belangrijke verschillen en die zullen blijven bestaan: beurtelings parkeren kent men niet in Duitsland, winterbandenverplichting bestaat niet in Nederland, andere maximumsnelheden op verschillende types weg, etc… Niemand wilt dat soort dingen harmoniseren, je zit met verschillende lokale ideeën over wat goed of belangrijk is. Hetzelfde verhaal zal de komende tien(tallen) jaren gelden in de treinwereld. Hoe ga je met je panto om en bruggen, een seinsysteem vervang je niet zo snel, Maar sowieso worden hier 2 dingen door elkaar gehaald: spoorliberalisering en harmonisatie van reglementen e.d.
EGKS 1951 ,veel camions zullen er nog niet gereden hebben
Conventies van Geneve: 1949 betreffende regels in een gewapend conflict,ten andere Zwitserland maakt geen deel uit van Europese regels betreffende dit alles.
Ik heriner me nog dat je in België tot begin jaren 60gewoon naar het gemeentehuis moest gaan om een rijbewijs te halen.
En als je naar Frankrijk of Italië ging dat je bij TW een internationaal rijbewijs kon krijgen...Dit is feitelijk tot 1992 ee moeilijke kwestie geweest.