Pagina 3 van 5
Re: Driebubbele tractie ?
Geplaatst: 16 mar 2012, 19:21
door Mark7758
Hoezo?
Als je keurig alle kabels aansluit kan je 4x62 of 4x 55 of 4x 52 laten rijden.
Ergens in een vorige eeuw stonden we in Bertrix te wachten op onze excursie trein (59+60) en er kwam eerst een goederentrein langs met 4x 52 en ik heb een foto met alle maal rook pluimjes. Dus gelijktijdig tractie leveren.
De regel is niet meer als 2 locs werkend omdat je anders de koppelingen kan laten breken. (Oke met 1 loc kan je het ook al.)
Re: Driebubbele tractie ?
Geplaatst: 16 mar 2012, 22:15
door HLE 2302
Mark7758 schreef:Hoezo?
Als je keurig alle kabels aansluit kan je 4x62 of 4x 55 of 4x 52 laten rijden.
Ergens in een vorige eeuw stonden we in Bertrix te wachten op onze excursie trein (59+60) en er kwam eerst een goederentrein langs met 4x 52 en ik heb een foto met alle maal rook pluimjes. Dus gelijktijdig tractie leveren.
De regel is niet meer als 2 locs werkend omdat je anders de koppelingen kan laten breken. (Oke met 1 loc kan je het ook al.)
4x typ 52 ??? dat zou ik wel eens willen zien.

Re: Driebubbele tractie ?
Geplaatst: 17 mar 2012, 04:44
door Steven
Mark7758 schreef:Hoezo?
Als je keurig alle kabels aansluit kan je 4x62 of 4x 55 of 4x 52 laten rijden.
Ergens in een vorige eeuw stonden we in Bertrix te wachten op onze excursie trein (59+60) en er kwam eerst een goederentrein langs met 4x 52 en ik heb een foto met alle maal rook pluimjes. Dus gelijktijdig tractie leveren.
De regel is niet meer als 2 locs werkend omdat je anders de koppelingen kan laten breken. (Oke met 1 loc kan je het ook al.)
Maar evengoed omdat je geen controle hebt. Er is maar controle tot 2 machines. Als op de derde loc of meer er een defect optreed heb je geen controle bij de oude diesels. De reeks 77 heeft die controle wel. Hoe ga je anders weten dat er iets scheelt aan die locs???
Re: Driebubbele tractie ?
Geplaatst: 17 mar 2012, 06:28
door nighttrain
Mark7758 schreef:Hoezo?
Als je keurig alle kabels aansluit kan je 4x62 of 4x 55 of 4x 52 laten rijden.
Ergens in een vorige eeuw stonden we in Bertrix te wachten op onze excursie trein (59+60) en er kwam eerst een goederentrein langs met 4x 52 en ik heb een foto met alle maal rook pluimjes. Dus gelijktijdig tractie leveren.
De regel is niet meer als 2 locs werkend omdat je anders de koppelingen kan laten breken. (Oke met 1 loc kan je het ook al.)
En waarom niet 6X62???
meer dan 2 gaat niet ,omdat relais in de stuurkringen/ traktiekringen die dat onmogelijk maken via het Faivley bord.
1 faivleybord in dienst en op de 3 anderen bovenste rij alle knoppen omhoog.
Heb met T62 gereden in KFR.
4 rookpluimen ? ja met 2 bestuurders....toezicht via traktie indicatoren tussen de kopruiten.
Re: Driebubbele tractie ?
Geplaatst: 17 mar 2012, 06:37
door Mark7758
Nee hoor. Je kan keurig met 3 dubbel tractie rijden. Oke. Je krijgt een melding maar je weet niet van welke loc.
Vraag maar aan een TBer(Diesel)
Re: Driebubbele tractie ?
Geplaatst: 17 mar 2012, 08:28
door Steven
Ik heb zelf met de 62 gereden en spreek uit ervaring. Ik zeg niet dat het niet kan, ik zeg waarom het niet mag. Net om de reden dat je maar melding kan krijgen van fouten bij een tweede loc. Bij drie locs heb je dus een probleem.
Re: Driebubbele tractie ?
Geplaatst: 17 mar 2012, 10:12
door dentheo
Ik dacht ook dat alarmen doorkomen, maar dat je niet meer weet van welke lok..
Is toch het amerikaans systeem met acht tractietrappen ?
Of zit ik hier dingen te mixen ?
Re: Driebubbele tractie ?
Geplaatst: 17 mar 2012, 12:41
door HLE 2302
Mark7758 schreef:Nee hoor. Je kan keurig met 3 dubbel tractie rijden. Oke. Je krijgt een melding maar je weet niet van welke loc.
Vraag maar aan een TBer(Diesel)
Erg hoe sommige personen hier denken beter te weten tegen besturingspersoneel met jaren ervaring.
Trouwens, 3x dubbel-tractie = trein met 3 treinbestuurders, in elke locomotief één.
Re: Driebubbele tractie ?
Geplaatst: 17 mar 2012, 12:49
door Steven
dentheo schreef:Ik dacht ook dat alarmen doorkomen, maar dat je niet meer weet van welke lok..
Is toch het amerikaans systeem met acht tractietrappen ?
Of zit ik hier dingen te mixen ?
Het zit hem niet zozeer in die delen, eerder in de elektrische kringen waarin men beperkingen inbouwd.
Re: Driebubbele tractie ?
Geplaatst: 17 mar 2012, 21:29
door Mark7758
HLE 2302 schreef:Mark7758 schreef:Nee hoor. Je kan keurig met 3 dubbel tractie rijden. Oke. Je krijgt een melding maar je weet niet van welke loc.
Vraag maar aan een TBer(Diesel)
Erg hoe sommige personen hier denken beter te weten tegen besturingspersoneel met jaren ervaring.
Trouwens, 3x dubbel-tractie = trein met 3 treinbestuurders, in elke locomotief één.
Jammer zo'n opmerking. (Voor de rest hou ik mijn mond uit beleefdheid.)
Terwijl ik naast een TCT stond die het uitlegde aan ons dat het wel kon. Maar niet mag.
Hij legde het allemaal uit. En daarna liet hij zien dat er 3 loc's werken. Maar dat de meldingen niet goed te zien zijn.
Hij legde ook uit dat het vroeger wel vaker gedaan werd, maar dat het zeer onveilig was.
Het ging zoveel sneller. Even de loc's koppelen. Daarna doorrijden naar het grote station en dan de loc's ieder zijn weg vervolgen.
Re: Driebubbele tractie ?
Geplaatst: 17 mar 2012, 21:50
door nighttrain
Mark7758 schreef:HLE 2302 schreef:Mark7758 schreef:Nee hoor. Je kan keurig met 3 dubbel tractie rijden. Oke. Je krijgt een melding maar je weet niet van welke loc.
Vraag maar aan een TBer(Diesel)
Erg hoe sommige personen hier denken beter te weten tegen besturingspersoneel met jaren ervaring.
Trouwens, 3x dubbel-tractie = trein met 3 treinbestuurders, in elke locomotief één.
Jammer zo'n opmerking. (Voor de rest hou ik mijn mond uit beleefdheid.)
Terwijl ik naast een TCT stond die het uitlegde aan ons dat het wel kon. Maar niet mag.
Hij legde het allemaal uit. En daarna liet hij zien dat er 3 loc's werken. Maar dat de meldingen niet goed te zien zijn.
Hij legde ook uit dat het vroeger wel vaker gedaan werd, maar dat het zeer onveilig was.
Het ging zoveel sneller. Even de loc's koppelen. Daarna doorrijden naar het grote station en dan de loc's ieder zijn weg vervolgen.
Je moet dat niet verkeerd opnemen; De NMBS ingenieurs waren geen geen uilen. je kon ook geen 3X 23 in ts
laten rijden net zomin 3 X 21 of 3X27, net zomin 3X59...Dit had niks met koppelingsbreuken te maken. We spreken over de jaren 70 en 80 met hun technische beperkingen.
Re: Driebubbele tractie ?
Geplaatst: 18 mar 2012, 09:15
door markske
Voor mij is het eenvoudig.
Volgens ARE 511 mogen er maximum 2 elektrische locomotieven of maximum 3 typen 77/78.
Dus is er verder geen discussie, mogelijk of niet.
Re: Driebubbele tractie ?
Geplaatst: 18 mar 2012, 17:45
door nighttrain
markske schreef:Voor mij is het eenvoudig.
Volgens ARE 511 mogen er maximum 2 elektrische locomotieven of maximum 3 typen 77/78.
Dus is er verder geen discussie, mogelijk of niet.
Maar dit zijn tevens ook de technische lilmiten. Doch hier opperde men dat technisch3X62 in TS kon.
De 77/78 is van dezelfde konstrukteur als de DE64 ,en ook deze kunnen treinschakeling rijden met 2 of 3.
Indien foutmelding op 1 van de andere twee krijg je de melding "fout op andere loc" zonder te weten welke precies. (op de vraag van Theo)
Re: Driebubbele tractie ?
Geplaatst: 18 mar 2012, 20:41
door b-loc
Een class 66 kan in dubbeltractie rijden maar mag niet meer omdat ooit een spoorstaaf spontaan brak bij het aanzetten.
Re: Driebubbele tractie ?
Geplaatst: 18 mar 2012, 20:54
door dentheo
En ik die dacht dat de koppeling het zwakke punt was... Pleit niet voor kwaliteit van onze rails...