Vlaamse Regering : Spoorstrategie: prioriteiten en projecten
Re: Vlaamse Regering : Spoorstrategie: prioriteiten en proje
Ik vraag mij wel af hoe dat in zijn werk gaat gaan met al de taalgrensoverschrijdende lijnen. Die zijn nu talrijk. De grensoverschrijdende lijnen daarintegen...
Re: Vlaamse Regering : Spoorstrategie: prioriteiten en proje
De spoorwegen zijn net zoals het land: onsplitsbaar omdat alles door Brussel moet.
Daarnaast is het nogal normaal dat niet alle vragen en eisen van de vlaamse regering ingewilligd worden, het investeringsbudget van de spoorwegen is beperkt. Het is trouwens gemakkelijk om eisen te stellen als je weet dat het toch op een ander zijn kosten is.
Daarnaast is het nogal normaal dat niet alle vragen en eisen van de vlaamse regering ingewilligd worden, het investeringsbudget van de spoorwegen is beperkt. Het is trouwens gemakkelijk om eisen te stellen als je weet dat het toch op een ander zijn kosten is.
Re: Vlaamse Regering : Spoorstrategie: prioriteiten en proje
Hetzelfde als met de autostrades zeker die zijn al geregionaliseerd en daar zijn de bruggen toch allemaal afgebroken... of niet ?Retard schreef:Ik vraag mij wel af hoe dat in zijn werk gaat gaan met al de taalgrensoverschrijdende lijnen. Die zijn nu talrijk. De grensoverschrijdende lijnen daarintegen...
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Vlaamse Regering : Spoorstrategie: prioriteiten en proje
Zo erg is het niet, maar toestanden waar een fietspad stopt aan de taalgrens zijn wel legio.dentheo schreef:Hetzelfde als met de autostrades zeker die zijn al geregionaliseerd en daar zijn de bruggen toch allemaal afgebroken... of niet ?Retard schreef:Ik vraag mij wel af hoe dat in zijn werk gaat gaan met al de taalgrensoverschrijdende lijnen. Die zijn nu talrijk. De grensoverschrijdende lijnen daarintegen...
Bij de spoorweg is er wel veel communicatie nodig (die nu zo slecht verloopt), en ik denk dat met het grote aantal taalgrensoverschrijdende ritten dit niet te riskeren valt.
Je moet bijna automatisch twee dezelfde maatschappijen hebben, omdat bv. altijd dezelfde diensten met elkaar moeten communiceren.
Re: Vlaamse Regering : Spoorstrategie: prioriteiten en proje
Dat de spoorlijnen op het federale niveau blijven kan ik begrijpen, maar ik zie geen enkele reden waarom het treinverkeer niet naar de gewesten zou worden overgeheveld.SteC schreef:De spoorwegen zijn net zoals het land: onsplitsbaar omdat alles door Brussel moet.
Is het zo onwaarschijnlijk dat de NMBS binnen enkele jaren geregionaliseerd zal worden en dat de geregionaliseerde delen elk zullen fuseren met De Lijn, TEC en MIVB?
Re: Vlaamse Regering : Spoorstrategie: prioriteiten en proje
Onwaarschijnlijk? Misschien niet, maar of het wenselijk is om alles te regionaliseren...
Re: Vlaamse Regering : Spoorstrategie: prioriteiten en proje
Van zodra mobiliteit een bevoegdheid is die naar de gewesten wordt overgeheveld, en als ik mij niet vergis is dat met de eerstvolgende staatshervorming een feit, lijkt mij dat niet meer dan logisch.groentje schreef:Onwaarschijnlijk? Misschien niet, maar of het wenselijk is om alles te regionaliseren...
Anders zit men met de situatie dat de politici die de politieke verantwoordelijkheid voor deze bevoegdheid dragen nauwelijks of helemaal geen inspraak hebben bij de spoorwegen, en dat is zo niet dé belangrijkste, dan toch wel een heel belangrijk element van de mobiliteit.
Re: Vlaamse Regering : Spoorstrategie: prioriteiten en proje
Eerlijk gezegd, ik ben steeds minder voorstander van homogene bevoegdheden, en steeds meer voor goede afspraken. Ik heb geen problemen met regionale spoorwegmaatschappijen, net zo min als ik dat heb met regionale busmaatschappijen heb, of tegen gemeentelijk wegenonderhoud. Maar ik vrees wel voor versnippering als alles wordt geregionaliseerd, tot de aandelen in Eurostar en Thalys toe...
Re: Vlaamse Regering : Spoorstrategie: prioriteiten en proje
Cipallieter schreef:
Dat de spoorlijnen op het federale niveau blijven kan ik begrijpen, maar ik zie geen enkele reden waarom het treinverkeer niet naar de gewesten zou worden overgeheveld.
Is het zo onwaarschijnlijk dat de NMBS binnen enkele jaren geregionaliseerd zal worden en dat de geregionaliseerde delen elk zullen fuseren met De Lijn, TEC en MIVB?
en waarom zouden de spoorlijnen niet geregionaliseerd kunnen worden?
opsplitsen van Infrabel, in een Vlaamse en een Waalse entiteit lijkt zeer logisch: ieder gewest betaalt voor wat men in dat gewest belangrijk vindt.
Daarnaast kan een bijkomende federale entiteit blijven bestaan die verantwoordelijk is voor Brusselse NoordZuid verbinding, en HSL lijnen
het is niet omdat de spoorlijnen geregionaliseerd zouden worden dat de trein niet meer zou rijden.
Verder:
Als je ziet dat 1 km spoor in Wallonie x maal duurder is dan 1 km in Vlaanderen, dan moet dit ook zichtbaar worden in de ticket prijs
Re: Vlaamse Regering : Spoorstrategie: prioriteiten en proje
Je moet toch helemaal Infrabel niet opsplitsen om het gewestelijke investeringen mogelijk te maken zekers
Men moet enkel maar het fonds voor de spoorweginvesteringen regionaliseren. Elk gewest kan dan zelf beslissen hoeveel ze daar in storten en welke projecten voor hen prioritair zijn.
Maar daarvoor hoef je toch helemaal niet de infrastructuurbeheerder te regionaliseren zekers, wat voor een kafka en extra kosten gaat dat wel niet geven.
Het maakt Infrabel geen jota uit van wie het geld komt om sporen te leggen, en het maakt hen ook geen jota uit waar ze dat spoor nu moeten leggen ergens in Vlaanderen of in Wallonië. Het zijn de politici die daar eigenlijk de beslissingen over maken. En momenteel zitten we in de ongezonde wafelijzer 40/60 politiek.

Men moet enkel maar het fonds voor de spoorweginvesteringen regionaliseren. Elk gewest kan dan zelf beslissen hoeveel ze daar in storten en welke projecten voor hen prioritair zijn.
Maar daarvoor hoef je toch helemaal niet de infrastructuurbeheerder te regionaliseren zekers, wat voor een kafka en extra kosten gaat dat wel niet geven.
Het maakt Infrabel geen jota uit van wie het geld komt om sporen te leggen, en het maakt hen ook geen jota uit waar ze dat spoor nu moeten leggen ergens in Vlaanderen of in Wallonië. Het zijn de politici die daar eigenlijk de beslissingen over maken. En momenteel zitten we in de ongezonde wafelijzer 40/60 politiek.
Re: Vlaamse Regering : Spoorstrategie: prioriteiten en proje
Kristofke schreef:Je moet toch helemaal Infrabel niet opsplitsen om het gewestelijke investeringen mogelijk te maken zekers![]()
Men moet enkel maar het fonds voor de spoorweginvesteringen regionaliseren. Elk gewest kan dan zelf beslissen hoeveel ze daar in storten en welke projecten voor hen prioritair zijn.
Maar daarvoor hoef je toch helemaal niet de infrastructuurbeheerder te regionaliseren zekers, wat voor een kafka en extra kosten gaat dat wel niet geven.
Het maakt Infrabel geen jota uit van wie het geld komt om sporen te leggen, en het maakt hen ook geen jota uit waar ze dat spoor nu moeten leggen ergens in Vlaanderen of in Wallonië. Het zijn de politici die daar eigenlijk de beslissingen over maken. En momenteel zitten we in de ongezonde wafelijzer 40/60 politiek.
je zit dan wel met die 60/40 regel langs de investeringszijde, maar niet langs de inkomsten zijde. Het surplus aan inkomsten komende uit Vlaanderen zou ook in vlaanderen geinvesteerd moeten worden, of zou gebruikt moeten worden om de trein in Vlaanderen goedkoper te maken.
aangezien mobiliteit een regionale bevoegdheid is en treinverkeer een belangrijke actor in deze zou moeten zijn zouden zowel het spoorwegennet & treindienst tot de bevoegdheid van de regionale regering moeten behoren.
Re: Vlaamse Regering : Spoorstrategie: prioriteiten en proje
^^ Mee eens, de infra kan perfect geregionaliseerd worden. dit zou een evenwichtiger beleid qua mobiliteit kunnen mogelijk maken.
Stel je voor dat er in Brussel een synergie kan gemaakt worden tussen de spoor-, metro-, tram-, en busverkeer? Of dat Vlaanderen zou kunnen stoppen met de idiote plannen om trams over veel te lange trajecten te laten rijden, omdat Vlaanderen wettelijk gezien enkel tramsporen en geen treinsporen mag aanleggen?
Dat er daarbuiten nog een (federale) maatschappij de lange, gewestgrens overschrijdende IC- en HST- verbindingen inlegt moet perfect mogelijk zijn.
Stel je voor dat er in Brussel een synergie kan gemaakt worden tussen de spoor-, metro-, tram-, en busverkeer? Of dat Vlaanderen zou kunnen stoppen met de idiote plannen om trams over veel te lange trajecten te laten rijden, omdat Vlaanderen wettelijk gezien enkel tramsporen en geen treinsporen mag aanleggen?
Dat er daarbuiten nog een (federale) maatschappij de lange, gewestgrens overschrijdende IC- en HST- verbindingen inlegt moet perfect mogelijk zijn.
Re: Vlaamse Regering : Spoorstrategie: prioriteiten en proje
er zijn meer treinen die de gewestgrenzen voorbijgaan dan je op het eerste zicht zou denken
Charleroi - Antwerpen (Essen)
Brussel - Dinant
Brussel - Luxemburg
Antwerpen - Luik
Oostende - Brussel - Eupen
....
en de lijst is nog wel een pakje langer dan dat.
Zelfs bij de stoptreinen zijn er een hele hoop bij die de grenzen vlotjes voorbijrijden van de gewesten.
Charleroi - Antwerpen (Essen)
Brussel - Dinant
Brussel - Luxemburg
Antwerpen - Luik
Oostende - Brussel - Eupen
....
en de lijst is nog wel een pakje langer dan dat.
Zelfs bij de stoptreinen zijn er een hele hoop bij die de grenzen vlotjes voorbijrijden van de gewesten.
Re: Vlaamse Regering : Spoorstrategie: prioriteiten en proje
Zelfs als Vlaanderen spoorlijnen zou kunnen aanleggen, krijg je dat volgens mij in dit dichtbebouwde landsdeel niet meer verkocht. Een nieuwe spoorlijn aanleggen is gewoon passé, het GEN is al een calvarietocht, een (snel-)tramlijn die kan worden ingepast in het straatbeeld kan misschien nog net.pietje schreef:Of dat Vlaanderen zou kunnen stoppen met de idiote plannen om trams over veel te lange trajecten te laten rijden, omdat Vlaanderen wettelijk gezien enkel tramsporen en geen treinsporen mag aanleggen?
Er is toch ook geen "federale maatschappij" die treinen tussen pakweg Visé en Maastricht laat rijden?pietje schreef:Dat er daarbuiten nog een (federale) maatschappij de lange, gewestgrens overschrijdende IC- en HST- verbindingen inlegt moet perfect mogelijk zijn.