Tijgernoot schreef:SvMp schreef:k ben wat minder positief over het uitbaten van winkelruimte door NS.
Het is een eenheidsworst. Alles valt onder één bedrijf. Er is geen concurrentie. Op minder grote stations zit de winkel in de loketruimte en is de stationshal verdwenen. Cultuur-historische waarde ernstig aangetast en geen wachtgelegenheid. Station Kampen vind ik daar een schrijdend voorbeeld van.
Ik niet hoor. Je kan er kaartjes kopen bij de kiosk, koffie drinken en nog warm wachten ook. En dat in een authentiek stationsgebouw, ik zie het probleem niet hoor.
Ooit bij het station geweest? De monumentale hal is al jaren dicht. Aan de zijkant zit een Kiosk. Deze heeft geen wachtgelegenheid. Natuurlijk kun je in de winkel rondhangen als het koud is, maar het is geen wachtzaal. Als ze het goed hadden gedaan, dan zou die hal gewoon toegankelijk zijn gebleven, waarbij de winkel zowel vanaf de buitenkant als de hal toegankelijk is. Ook kunnen de kaartautomaten dan naar binnen.
De prijzen liggen over de gehele breedte iets lager in Duitsland. Toch vind ik het exploitatiemodel van de NS erg slim. De DB haalt zijn omzet alleen uit de verhuur, de NS int alle omzet van de stations. Het werkt blijkbaar zo goed dat de broodjesketen nu ook actief is in België en de Kiosk-keten in Frankrijk en ik heb ook geluiden opgevangen dat men nadenkt om ook Albert Heijn to Go's in België en Frankrijk te gaan openen. De Deutsche Bahn is overigens jaloers op dit exploitatiemodel want je ziet dat ze ook eigen formules ontwikkelen zoals de ServiceStore.
Natuurlijk is het model slim, maar het deugt niet. Het is misbruiken van de positie. Als belastingbetaler in Nederland (meer dan 50%!!!) wacht ik een mededingingsautoriteit die optreedt tegen dit soort concurrentievervalsing. Dat gebeurt niet. De eenheidsworst in Nederland is niet iets om jaloers op te zijn. Het komt neer op communisme, alle winkels van één eigenaar.
Ah-to-go moet in België haar best doen, aangezien daar concurrentie is. In Frankrijk redden ze het wel, omdat de Franse stationswinkels (veelal Relay) nog slechter zijn dan de Nederlandse. Maar in Duitsland zal Ah-to-go het nimmer redden. In Duitse stations is echt keuzevrijheid, en zal Ah-to-go met een te duur en te slecht assortiment het onderspit delven.
Ik weet de details van de ServiceStore niet, maar ik heb de indruk dat ze dat op bepaalde plekken doen als goedmakertje voor een loketsluiting. Die DB Servicestores zitten namelijk op enkele specifieke plekken, middelgrote stations, maar niet op de plekken die commercieel gezien het meest aantrekkelijk zijn.
Heb je een voorbeeld van een "wat kleiner" station met voorzieningen in Nederland? Wellicht doel je op Zevenaar, maar dat is ook al een stad met meer dan 32.000 inwoners. Het aantal "Wat kleinere" stations in Nederland is op één hand te tellen. En daar is dan ook echt niets. Bijna alle stations in Nederland trekken grote mensenmassa's. In de spits staan tientallen mensen op de trein te wachten en dan verbaast mij het gebrek aan voorzieningen.
Baarn, Bovenkarspel-Grootebroek, Boxtel, Culemborg, Diemen, Geldermalsen, Schagen, Wormerveer, Zandvoort etc.
Baarn: ruim 24.000 inwoners, qua voorzieningen is dit station vrij goed.
Bovenkarspel-Grootebroek: Heeft geen voorzieningen, gebouw is verhuurd of verkocht.
Boxtel: ruim 24.000 inwoners, je kunt wachten in een kil hok.
Culemborg: ruim 27.000 inwoners, naast een kiosk in de gang naar de perrons geen voorzieningen. Voormalige restauratie staat leeg, wordt iets in gedaan door kunstenaars.
Diemen: 25.000 inwoners, geen voorzieningen. Kiosk in het gebouwtje is paar jaar geleden gesloten. Bovendien werd het gebouwtje volledig gebruikt door kiosk, wachtruimte is tezamen met het oude loket gesloopt
Geldermalsen: ruim 10.000 inwoners, qua voorzieningen ok. Het beste voorbeeld uit jouw rijtje.
Schagen: ruim 46.000 inwoners, geen voorzieningen naast kiosk op perron.
Wormerveer: ruim 11.000 inwoners, geen voorzieningen naast kiosk op perron.
Zandvoort: ruim 16.000 inwoners, lang geleden dat ik er ben geweest. Alleen een kiosk is mager gezien het toeristische karakter. Alle Belgische kust-stations zijn wel van alles voorzien.
Het is allemaal erg mager. Alleen Geldermalsen heeft gekoppeld aan de kiosk wachtgelegenheid. Plaatsen met 20.000+ inwoners zouden veel meer voorzieningen moeten hebben in mijn ogen. In dichtbevolkte gebieden ligt de grens voor mij op 10.000, in dunbevolkte gebieden (Polen, Oekraïne, etc..) op 3.000.
Ik weet niet wat jouw definitie is van een "klein" station, maar dit lijstje zijn voor mij (middel)grote stations. Daar staan overdag altijd tientallen mensen op de perrons. Een klein station is een station wat het grootste deel van de dag compleet verlaten is. In Roemenië en Oekraïne genoeg van gezien, in Nederland komt het niet voor. Misschien Hemmen-Dodewaard maar daar stappen ook al 200 mensen per dag in of uit.
Wat mij betreft zet de NMBS in op een commerciële formule met snacks en koffie en kaartverkoop (met toeslag om de automaat te promoten) als extraatje zodat de stations niet leeg komen te staan en er sociale controle blijft en de voorzieningen voor de reiziger zelfs verbeteren. En de NMBS krijgt nog wat extra geld in het laatje ook. Onafhankelijk onderzoek laat zien dat de gemiddelde Belg 3,8 koppen koffie per dag drinkt, als de NMBS aan een kwart van de pendelaars een kop koffie kan verkopen heb je een goudmijn te pakken

Ik heb een ander idee, wat zowel in Nederland als België kan werken: Van stations met gebouwen waar de loketten zijn gesloten wordt het gebouw beschikbaar gesteld aan een lokale ondernemer, voor een winkeltje, kiosk en/of restuaratie.
Onder drie voorwaarden:
1. De huur hangt af van de omzet die te halen valt. Bij kleine stations zal die huur dus heel laag zijn, soms zelfs nihil, en bij grotere stations met meer aanloop zal de huur hoger liggen.
2. Er moet iets ondernomen worden waar treinreizigers wat aan hebben, dus een restauratie en/of winkeltje
3. De wachtruimtes moeten intact gehouden worden. Deze worden verwarmd en schoongemaakt door de verhuurder. Bij metname oudere gebouwen mag het interieur niet worden aangetast, zoals de oude loketwand, oude houten banken en lampen. Daarom huurt de ondernemer alleen de ruimte achter het oude loket, en de rest blijft van de spoormaatschappij.