wat is dat?
Re: wat is dat?
Een uurtje zal wellicht niet opvallen, nee, toch niet bij een boordchef die niet op die verbindingen werkt. Tenslotte is een uur lang, een serie die in het startstation om *.05 vertrekt, of een serie die pas om *.49 vertrekt, daar zit veel verschil tussen.
Volgens mij zou het mogelijk moeten zijn om met uitsluitend stoptreinen naar Aarlen te reizen, maar of je dat echt wil doen?
Volgens mij zou het mogelijk moeten zijn om met uitsluitend stoptreinen naar Aarlen te reizen, maar of je dat echt wil doen?
Re: wat is dat?
Natuurlijk wil je dat niet, maar het was dan ook een puur theoretische / hypothetische vraag, geen praktische...groentje schreef:Volgens mij zou het mogelijk moeten zijn om met uitsluitend stoptreinen naar Aarlen te reizen, maar of je dat echt wil doen?

Overigens vraag ik me af of de regel dat je een baanvak tweemaal mag berijden om een snellere aansluiting te bekomen, en de regel dat je niet je bestemmingsstation voorbij mag rijden om er later terug te keren, niet met elkaar in tegenspraak zijn.
Een voorbeeld waarin dit laatste bij mij vragen oproept, is bijvoorbeeld een reis naar Poix-St-Hubert. Dit station wordt eens per twee uur bediend door de L-trein richting Libramont. Komend uit de richting van Brussel, is het op het andere uur sneller om met de IC tot Libramont te reizen en dan de L-trein terug te pakken naar Poix-St-Hubert. Dit zou dan dus niet mogen, terwijl je op een reis Spa - Liège wel mag overstappen op Verviers-Central i.p.v. Pepinster om de IC te kunnen nemen?
Verder is de regel dat je een baanvak enkel tweemaal mag berijden om een snellere aansluiting te bekomen, niet van toepassing binnen eenzelfde zone. Betekent dit dat ik, wanneer ik van Antwerpen richting Namur reis, waarbij je normaal in Brussel-Noord moet overstappen, ook in Brussel-Zuid mag overstappen?
Laatst gewijzigd door FireSea op 16 mei 2013, 00:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: wat is dat?
Dat had ik wel eens: Met een weekendbiljet van Aachen naar Charleroi gereisd, op de IC van Luik naar Charleroi had de TBG blijkbaar rechts i.p.v. links gestempeld (bij vergissing al de terugreis ontwaard dus) en dat werd op de terugreis een probleem... Maar de TBG kon dus wel zien dat de IC 932 daadwerkelijk de trein Liers -> Doornik was.Dan moet ie toch zijn zakcomputer erbij pakken om dat treinnummer op te vragen. En ik heb nog nooit een TBG gezien die dat ding er spontaan bij pakt bij de controle van een kant-en-klaar vervoerbewijs om een stempel te checken.
Re: wat is dat?
In theorie zie ik geen enkel bezwaar als je op die manier de kortste reisweg volgt. Je voldoet perfect aan de voorwaarde die zegt dat je de aangerekende (kortste) reisweg moet volgen. Maak je daarentegen omwegen, dan kom je aan bij de bepaling rond een alternatieve reisweg (enkel indien sneller of overstap vermijdend) en kun je het wel schudden.FireSea schreef:Is het eigenlijk ook toegestaan om de normale reisweg met tragere treinen af te leggen? Bijvoorbeeld: Als je van Brussel naar Arlon reist, mag je dan de hele reis met L-treinen afleggen, zolang je bij je overstap maar de eerstvolgende neemt? In het geval dat dat is toegestaan, is het niet vreemd als je een stempel van een relatief vroege trein hebt.

In de praktijk is er echter totaal geen sprake van mooi aansluitende L-treinen van Brussel naar Aarlen. Tijdens de week zul je op de weg tussen Brussel en Aarlen al minstens moeten veranderen van L-trein in Ottignies, Gembloux, Namen en Libramont. Afhankelijk van het moment komen daar misschien nog Ciney en Marbehan bij, of is er zelfs geen enkele aansluiting. En daar zit het probleem: bij aankomst in bijna al die stations zal er wel eerst een IC zijn die je rechtstreeks naar Aarlen brengt. Als je die dan laat liggen en wacht op de L-trein die later vertrekt, is er wel degelijk sprake van reisonderbreking.
Zo is het. En de redenering van de NMBS gaat duidelijk als volgt: men wil vermijden dat je met een biljet voor een korte afstand toch een lange afstand aflegt. Een biljet Namen - Poix-St-Hubert is goedkoper dan een biljet Namen - Libramont. Je zou dus zonder veel problemen met het eerstgenoemde biljet van Namen tot Libramont kunnen reizen, en dan "plots" afzien van de verdere (terug)reis naar Poix-St-Hubert.FireSea schreef: Een voorbeeld waarin dit laatste bij mij vragen oproept, is bijvoorbeeld een reis naar Poix-St-Hubert. Dit station wordt eens per twee uur bediend door de L-trein richting Libramont. Komend uit de richting van Brussel, is het op het andere uur sneller om met de IC tot Libramont te reizen en dan de L-trein terug te pakken naar Poix-St-Hubert. Dit zou dan dus niet mogen, terwijl je op een reis Spa - Liège wel mag overstappen op Verviers-Central i.p.v. Pepinster om de IC te kunnen nemen?
Bij een dergelijke combinatie tijdens het overstappen (je voorbeeld Spa - Luik is op dat gebied uitstekend) is de kans dan weer zeer klein dat het je financieel beter uitkomt, en is er dus weinig risico op misbruik.
Lijkt me inderdaad toegelaten binnen die regel. De uitzondering voor zones lijkt me te bestaan omdat het in zones veelvuldig voorkomt dat een bepaalde as meermaals bereden wordt.FireSea schreef: Verder is de regel dat je een baanvak enkel tweemaal mag berijden om een snellere aansluiting te bekomen, niet van toepassing binnen eenzelfde zone. Betekent dit dat ik, wanneer ik van Antwerpen richting Namur reis, waarbij je normaal in Brussel-Noord moet overstappen, ook in Brussel-Zuid mag overstappen?
Re: wat is dat?
Een aansluiting missen kan altijd gebeuren, dus een tussenstop van een uur zal zelden problemen opleveren denk ik. Al vind ik een uur meestal te weinig om in $tussenstop te doen wat ik wil. Gerelateerde vraag: ik dacht dat je met gewone internationale TCV-kaartjes (dus zonder treinbinding) wel ergens onderweg een halve dag blijven plakken. Geldt dat nog steeds of is dat een foutje in mijn geheugen?franksken schreef:Oké,als er een te groot verschil op zit zal het duidelijk zijn.Maar een tussenstop van een uur lijkt me moeilijk te controleren op een korte tijdsspanne.Zelfs voor een wiskundeknobbel.
Re: wat is dat?
Maar als je op een pass reist, is elke reis even duur. Dan maakt het voor de prijs niet uit of je een reis naar Poix-St-Hubert of naar Libramont maakt. Vreemd dat die regel hier dan ook geldt.Steve schreef:Zo is het. En de redenering van de NMBS gaat duidelijk als volgt: men wil vermijden dat je met een biljet voor een korte afstand toch een lange afstand aflegt. Een biljet Namen - Poix-St-Hubert is goedkoper dan een biljet Namen - Libramont. Je zou dus zonder veel problemen met het eerstgenoemde biljet van Namen tot Libramont kunnen reizen, en dan "plots" afzien van de verdere (terug)reis naar Poix-St-Hubert.
Wat betreft reisroutes kun je met je pass vaak nog wel trucjes uithalen om een omweg te mogen maken die je normaal niet zou mogen maken. Namelijk door te spelen met de voorwaarde van de minste overstappen. Als je bijvoorbeeld (doordeweeks) van Kortrijk naar Ekeren reist, mag je enkel via Gent en Antwerpen reizen. Dit is zowel de snelste als de kortste route èn er is geen reisweg met minder overstappen. Reis je nou toch liever via Brussel van Kortrijk naar Ekeren, vul dan gewoon een regeltje in van Bissegem naar Ekeren. Zou je in Bissegem de reis hebben aangevangen, dan was via Gent weliswaar de kortste route, maar heb je via Brussel wel een overstap minder, dus is deze reisweg ineens wel toegestaan.
Re: wat is dat?
Maar wat als de treinbegeleider je dan zag opstappen in Kortrijk. Ze zijn met niet veel, maar er zitten toch een paar pitbulls tussen 

Re: wat is dat?
Ja, natuurlijk, maar dat risico is zeer klein. Je moet natuurlijk geen Poperinge - Ekeren invullen. 

- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: wat is dat?
Om 100 % veilig te spelen, kan je ook gewoon naar Bissegem gaan en daar opstappen, het scheelt maar een paar kilometer.Retard schreef:Maar wat als de treinbegeleider je dan zag opstappen in Kortrijk. Ze zijn met niet veel, maar er zitten toch een paar pitbulls tussen
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: wat is dat?
Bedoel je mensen die hun werk doen zoals het hoort?Retard schreef:Maar wat als de treinbegeleider je dan zag opstappen in Kortrijk. Ze zijn met niet veel, maar er zitten toch een paar pitbulls tussen
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: wat is dat?
inderdaad de mensen die hun werk doen zoals het hoort en zoals er veel meer mogen zijn.
Re: wat is dat?
Wat ik bedoel is bv. deze van de depot De Panne die na elk station afroept dat: "Indien U met een Go-Pass, Rail-Pass, Key-Kaart of Campuskaart reist, moet deze ingevuld zijn voor U op de trein stapt". Ook roept hij dan de boetetarieven af komt hij dan onmiddellijk rond en als je dan aan hem vraagt in Lichtervelde waar de trein richting bv. Brugge vertrekt, is hij wat verwonderd dat hij informatie moet geven en wijst hij enkel de juiste trein aan.overweg13 schreef:Bedoel je mensen die hun werk doen zoals het hoort?Retard schreef:Maar wat als de treinbegeleider je dan zag opstappen in Kortrijk? Ze zijn met niet veel, maar er zitten toch een paar pitbulls tussen
Ook in (waarschijnlijk de depot van Brussel-Zuid) hebben ze een pitbull. Het is die die telkens roept bij elk station: "tout le monde à des permis de conduire!?". Ook loopt hij dan vijfendertig keer door bv. het klassiek stel loopt en zeker na de stop in een station met guichetten om zeker te zijn dat die mensen dan niet zeggen dat ze ingestapt zijn in een station zonder guichetten. Hij heeft ook eens (waarschijnlijk dezelfde TBG) de trein naar La-Louvière een uur retard in Halle doen oplopen, omdat ze op de politie moesten wachten voor al bij al een kleinigheid (volgens de andere reizigers had die dame niet veel misdaan). Het is waarschijnlijk dezelfde die in de 2006 EC naar Zwitserland vier uur in Namen heeft laten staan, omwille van het zetelincident met de Italiaan.
De reizigers noemen hem: 'le méchant'
Nu, beter dat dan een schoothondje die de ganse tijd in eerste klasse zit.
Laatst gewijzigd door Retard op 17 mei 2013, 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: wat is dat?
Quod erat demonstrandum...Retard schreef: Nu, beter dat dan eet schoothondje die de ganse tijd in eerste klasse zit.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: wat is dat?
Wat raar dat je met een abonnement van A naar C niet uit mag stappen in station B. Ik heb ooit een abonnement Zwolle-Goor gehad, daar woonden heel veel vrienden en ging ik meerdere keren per week naartoe, en ik werk in Deventer, dat ligt ongeveer op de helft. Ik zou het heel raar vinden als ik niet meer naar Deventer zou mogen...
Re: wat is dat?
Met een abonnement mag je perfect in- en uitstappen op alle stations op de route tussen je begin- en eindstation.deadlock schreef:Wat raar dat je met een abonnement van A naar C niet uit mag stappen in station B. Ik heb ooit een abonnement Zwolle-Goor gehad, daar woonden heel veel vrienden en ging ik meerdere keren per week naartoe, en ik werk in Deventer, dat ligt ongeveer op de helft. Ik zou het heel raar vinden als ik niet meer naar Deventer zou mogen...
Met een gewoon ticket ligt het iets anders. Wil je gewoon uitstappen op een punt onderweg en daarna niet meer verder, dan mag dat (afzien van de rest van de reis in NMBS-jargon). Wil je echter uitstappen op dat punt, daar allerlei zaken doen (langer dan een eventuele overstaptijd) en dan toch nog naar je oorspronkelijke eindbestemming, dan is er sprake van "reisonderbreking" en dat mag niet zomaar. Wél als je het zogenaamde Via-biljet neemt, dat amper meer kost.