Ik heb al een Afrikaanse vrouw aan de stuurpost van de Deense Neus zien zitten op 31/08/06 op IC G 1828. Voor zover ik kon zien zat er ook een instructeur bij. Ook heb ik een al eens een Afrikaner gezien als stagedoend treinbegeleider op een trein in Mechelen naar Antwerpen.Patrick schreef:14.09.2006
Goeie zaak, de ervaringen met de "nieuwe Belgen" treinbestuurders zijn, wat mij betreft, heel positief.,,NMBS zoekt nieuwe Belgen''
NMBS zoekt 1.500 werknemers (maar vindt ze niet)
Voor zover ik weet worden de IC G enkel gedaan door depot Oostende & Antwerpen en 1 dienst door Gent.Jonathan schreef:Ik heb al een Afrikaanse vrouw aan de stuurpost van de Deense Neus zien zitten op 31/08/06 op IC G 1828. Voor zover ik kon zien zat er ook een instructeur bij.Jonathan schreef:14.09.2006
In geen van die 3 depot's zit een Afrikaanse vrouw als machinist

En nog een vraagje aan wat herken jij een instructeur?
Ik zit in A-reeks te Antwerpen C (= bestuurders die op Oostende rijden) en wij doen de 1828. Er zit maar 1 vrouw in de reeks en da is een blanke dame uit O-VL.Jonathan schreef:Ik heb al een Afrikaanse vrouw aan de stuurpost van de Deense Neus zien zitten op 31/08/06 op IC G 1828. Voor zover ik kon zien zat er ook een instructeur bij. Ook heb ik een al eens een Afrikaner gezien als stagedoend treinbegeleider op een trein in Mechelen naar Antwerpen.Patrick schreef:14.09.2006
Goeie zaak, de ervaringen met de "nieuwe Belgen" treinbestuurders zijn, wat mij betreft, heel positief.,,NMBS zoekt nieuwe Belgen''
In depot Oostende moet je al niet naar vrouwen v Afrikaanse afkomst gaan zoeken want daar zitten geen vrouwen...
(nu kan het natuurlijk altijd zijn dat er een vrouw v Afrikaanse origine in de stuurpost aanwezig was...weet wel al collega's bij wie da perfect mogelijk is)

Kan zijn hoor, maar zij (de Afrikaanse vrouw) zat toch in het midden van de stuurpost. En er zat een vent naast haar, de vrouw zag er nog erg jong uit en onervaren...Speedy schreef:Ik zit in A-reeks te Antwerpen C (= bestuurders die op Oostende rijden) en wij doen de 1828. Er zit maar 1 vrouw in de reeks en da is een blanke dame uit O-VL.Jonathan schreef:Ik heb al een Afrikaanse vrouw aan de stuurpost van de Deense Neus zien zitten op 31/08/06 op IC G 1828. Voor zover ik kon zien zat er ook een instructeur bij. Ook heb ik een al eens een Afrikaner gezien als stagedoend treinbegeleider op een trein in Mechelen naar Antwerpen.Patrick schreef:14.09.2006
Goeie zaak, de ervaringen met de "nieuwe Belgen" treinbestuurders zijn, wat mij betreft, heel positief.
In depot Oostende moet je al niet naar vrouwen v Afrikaanse afkomst gaan zoeken want daar zitten geen vrouwen...
(nu kan het natuurlijk altijd zijn dat er een vrouw v Afrikaanse origine in de stuurpost aanwezig was...weet wel al collega's bij wie da perfect mogelijk is)
Er is een ganse nieuwe website opgezet voor de aanwervingen bij de NMBS.
Je kan er jouw geschikte job zoeken op basis van diploma of activiteit.
http://www.despoorwegenwervenaan.be
Je kan er jouw geschikte job zoeken op basis van diploma of activiteit.
http://www.despoorwegenwervenaan.be
-
- Berichten: 801
- Lid geworden op: 05 feb 2006, 15:23
- Contacteer:
groot gelijkTim schreef:Dat de proeven moeilijk zijn heb ik geen problemen mee, waar ik wel problemen mee heb is de diplomavereiste. Ik vind dat iedereen toch de kans zou moeten krijgen deel te nemen aan de geschiktheidstesten. Het is flauwekul personen (en het zijn er veel!) te elimineren op basis van het diploma, niet moeilijk dat ze zo weinig treinbestuurders vinden.

Mijn getuigschrift is niet goedgekeurd voor mee te doen voor bestuurder rangeringen, echt jammer, net nu ze zoveel volk nodig hebben.
maarja, ik geef nie op en zal proberen voor een andere betrekking.
toch heb ik veel vragen bij de job "rangeerder" en alle ander ongeschoolde jobs, zitten er hier soms mensen die rangeerder zijn of vakbediende...? Zou graag wat uitleg willen vragen dan, want bij de NM.B.S. zeggen ze enkel treinen af en aankoppelen... maar niks over de gevaren hoeveel zo een haak weegt...
P.S. Zou een petitie niet helpen om ook mensen met op dit moment geen goed diploma toch een kans te geven?
vroeger had je voor bestuurder rangeringen toch geen diploma nodig?
waar is die ouwe tijd toch hé

Dacht dat er rond de 4OOO treinbestuurders waren..Steven schreef:TSO enkel de aangeduide richtingenyannickvw schreef:Mja, de diplomaverreisten zijn nu niet toch niet zo hoog he?
Diploma 3e graad ASO of TSO is toch geen zware vereiste?
Op die site staat bij treinbestuurder een vrouw gepresenteerd. Hoeveel vrouwelijke tb's op die 3000 zijn er eigenlijk?
In Antw C hebben we voor't moment 5 vrouwen op totaal van ong 120 bestuurders...Denk dat da veel is in vergelijking met andere depots
bv Kortrijk 1 vrouw, Brugge 1 vrouw, Oostende geen,...
Tja, zelf wilde ik altijd al dolgraag treinbestuurder worden. Toen ik afstudeerde met een diploma TSO-Handel was de vacature, die er jaren opstond, plots weg (de befaamde wervingsstop).
Toen ze enkele jaren later terug beschikbaar werd, mocht ik niet meer meedoen omdat mijn diploma niet meer aan de eisen voldeed. Dat vind ik belachelijk. Dat je enige technische bagage nodig hebt begrijp ik wel, maar wat een gemiddelde ASO'er meer van techniek kent dan ik, ontgaat me totaal...
Ik was dus zeer gemotiveerd om als treinbestuurder aan de slag te gaan (kinderdroom), maar door een rare kronkel bij de NMBS kwa diplomavereisten (tot 2003 was eender welk middelbaar diploma goed) gaat het dus niet meer en nu ben ik bezig met een opleiding tot politie-inspecteur en die job wil ik zeker niet opgeven...
Toen ze enkele jaren later terug beschikbaar werd, mocht ik niet meer meedoen omdat mijn diploma niet meer aan de eisen voldeed. Dat vind ik belachelijk. Dat je enige technische bagage nodig hebt begrijp ik wel, maar wat een gemiddelde ASO'er meer van techniek kent dan ik, ontgaat me totaal...
Ik was dus zeer gemotiveerd om als treinbestuurder aan de slag te gaan (kinderdroom), maar door een rare kronkel bij de NMBS kwa diplomavereisten (tot 2003 was eender welk middelbaar diploma goed) gaat het dus niet meer en nu ben ik bezig met een opleiding tot politie-inspecteur en die job wil ik zeker niet opgeven...
Bij de politie (toch ook openbare sector) gelden deze voorwaarden nochtans niet.Swiss schreef:Tuurlijk. Wat kost zo'n opleiding niet? Je cursist ontvangt zijn loon, de instructeur moet betaald worden, keuring, cursussen, ...Steven schreef:dan zal da ni goed komen vrees ik, wie nu binnekomt tekent voor 10 jaartreinsporter schreef:zou zelf wel misschien een jaartje treinen willen besturen of zelfs controleur spelen, maar ga toch liever verder in de informatica later
Dan vind ik het niet meer dan logisch dat een bedrijf dat wil terugverdienen, en dat je je dus voor een heel lange tijd moet engageren.
Als je aan een opleiding tot piloot wil beginnen bij het leger, leggen ze je trouwens net hetzelfde op: de eerste x jaar (ook 10, dacht ik) het leger niet verlaten.
dat was maar tijdelijk, toen ik in 1996 men eerste aanvraag deedKevin R schreef:Ik was dus zeer gemotiveerd om als treinbestuurder aan de slag te gaan (kinderdroom), maar door een rare kronkel bij de NMBS kwa diplomavereisten (tot 2003 was eender welk middelbaar diploma goed) gaat het dus niet meer en nu ben ik bezig met een opleiding tot politie-inspecteur en die job wil ik zeker niet opgeven...
voor treinbestuurder waren enkel TSO mechanica, elektriciteit, elektronica en elektromechanica toegestaan
Het leger ook niet...Steven schreef:politie is ook geen dienst waar je van bedrijf x naar bedrijf y kan door eerst bij x opleiding te volgen en dan bij y de vruchten gaat afwerpen. als firma's interne opleidingen geven en er zijn concurrenten gaan ze er logischer wijze een voorwaarde aan verbinden he
En wat de diplomavereisten betreft, waarom zou iemand die een diploma ASO Moderne Talen-Wiskunde heeft (pakweg) meer van electro(mechanica) kennen dan ik?
Ja das waar. Ik heb diploma talen-wiskunde en weet ook niks van elektromechanica en toestandenKevin R schreef:Het leger ook niet...Steven schreef:politie is ook geen dienst waar je van bedrijf x naar bedrijf y kan door eerst bij x opleiding te volgen en dan bij y de vruchten gaat afwerpen. als firma's interne opleidingen geven en er zijn concurrenten gaan ze er logischer wijze een voorwaarde aan verbinden he
En wat de diplomavereisten betreft, waarom zou iemand die een diploma ASO Moderne Talen-Wiskunde heeft (pakweg) meer van electro(mechanica) kennen dan ik?

Enkel nog medisch onderzoek en psychotechnische testen moet ik nog doen