Pagina 3 van 4

Re: HLE-21 + M4 trek-duw, effectief gebruik

Geplaatst: 13 mar 2014, 21:45
door Trein30
Ondertussen (gezien dat éérder in de thread vermeld werd) zijn de HLE-21/27s met M4s op de P-treinen Antwerpen-Aarschot al een paar weken vervangen door Klassiekjes. Daarmee is er dus geen enkele P-trein met locomotief meer die naar Aarschot rijdt (deze bestaan nu uit één paar MS86, en drie paar MS66/73/73CR).

Re: HLE-21 + M4 trek-duw, effectief gebruik

Geplaatst: 14 mar 2014, 15:09
door Eimai
Trein30 schreef:Ondertussen (gezien dat éérder in de thread vermeld werd) zijn de HLE-21/27s met M4s op de P-treinen Antwerpen-Aarschot al een paar weken vervangen door Klassiekjes. Daarmee is er dus geen enkele P-trein met locomotief meer die naar Aarschot rijdt (deze bestaan nu uit één paar MS86, en drie paar MS66/73/73CR).
Is nu zo omdat er in Aarschot niet gerangeerd kan worden door de werken. In april komen er desiro's op die piekuurtreinen trouwens...

Re: HLE-21 + M4 trek-duw, effectief gebruik

Geplaatst: 14 mar 2014, 20:01
door Trein30
Eimai schreef:
Trein30 schreef:Ondertussen (gezien dat éérder in de thread vermeld werd) zijn de HLE-21/27s met M4s op de P-treinen Antwerpen-Aarschot al een paar weken vervangen door Klassiekjes. Daarmee is er dus geen enkele P-trein met locomotief meer die naar Aarschot rijdt (deze bestaan nu uit één paar MS86, en drie paar MS66/73/73CR).
Is nu zo omdat er in Aarschot niet gerangeerd kan worden door de werken. In april komen er desiro's op die piekuurtreinen trouwens...
...

Nòg meer Desiro's...? :shock:

Nee, ik denk dat de overschakeling van HLE-21/27 + M4 méér te maken heeft met het 'stroomlijnen' van bepaalde diensten. Die drie piektreinen waren immers zéér korte treinen (loc + 4 wagons), wat niet echt een zeer efficiente manier van werken is. Met dat overal de Klassiekjes vervangen lijken te worden door Desiro's, denk ik dat ze genoeg Klassiekjes terzijde hadden om die ultrakorte treinen te vervangen.

Trouwens viel het gisteren en vandaag op: een deel van de klassiekjes op de P-treinen zijn geroteerd. Tot gisteren waren het zes vaste stellen in drie vaste combinaties; gisteren is één stel veranderd; vandaag zijn er twee andere ook veranderd.

Stand gisterenochtend: 632 + 702; 626 + 993; 971 + 980
Stand vanochtend: 632 + 702; 753 + 993; 971 + 980
Stand vanavond: 632 + 702; 753 + 993; 750 + 765

Re: HLE-21 + M4 trek-duw, effectief gebruik

Geplaatst: 16 mar 2014, 20:15
door nahoj
260689 schreef:
Steven schreef:Als de mux in gebruik is op dat stuurrijtuig zal het wel een hle27 zijn en geen 21.
De kast van de MUX staat erin. Alles is geïnstalleerd. Maar is nog niet in gebruik voor met een T27 te rijden.
Kan pas in gebruik komen wanneer de homologatie rond is.

Re: HLE-21 + M4 trek-duw, effectief gebruik

Geplaatst: 20 aug 2014, 14:33
door Steve
Wat is het laatste nieuws rond de MUX in de M4 (en misschien zelfs M5)? Hoeveel stuurstandrijtuigen zijn er intussen mee uitgerust, worden er tests uitgevoerd, wanneer wil men het in dienst hebben (nieuwe dienstregeling?), met welke locs zou er gereden worden (enkel 21/27, of misschien toch een 18)?

Re: HLE-21 + M4 trek-duw, effectief gebruik

Geplaatst: 20 aug 2014, 17:50
door msts.be
Vanmorgen nog een M4-stam met stuurstand en 27 MUX zien rijden op L36.

Re: HLE-21 + M4 trek-duw, effectief gebruik

Geplaatst: 21 aug 2014, 20:17
door loic1811
Deze morgen heb ik de 2727 ook nog een stam M4en zien duwen te Brussel-Zuid :-)

Re: HLE-21 + M4 trek-duw, effectief gebruik

Geplaatst: 05 mar 2015, 16:38
door msts.be
Vanmorgen op L36 een overbrenging gezien met volgende samenstelling:

HLE18 + HLE21 + HLE18 + M4 ADx + I6 + HLE18

Is dit misschien voor verdere testritten met de gemuxte M4-stuurijtuigen ? Hoeveel zijn er zo ondertussen ?

Re: HLE-21 + M4 trek-duw, effectief gebruik

Geplaatst: 06 mar 2015, 13:04
door Terminus
Ik zou eerder denken aan een overbrenging van materieel na onderhoud?

Re: HLE-21 + M4 trek-duw, effectief gebruik

Geplaatst: 10 mar 2015, 18:22
door Klassiekje
Was het eigenlijk niet goedkoper om gewoon de oude kabels voor treinschakeling terug te plaatsen op de HLE27? Of was dit technisch niet meer mogelijk? Nu gaat men MUX installeren op M4 en M5 stuurrijtuigen die toch vervangen worden binnen enkele jaren (dit kunnen er natuurlijk nog veel zijn uiteindelijk...).
Of is het echt de bedoeling om te kunnen duwen met HLE18?

Re: HLE-21 + M4 trek-duw, effectief gebruik

Geplaatst: 10 mar 2015, 20:01
door Steven
Het is voornamelijk de bedoeling om ook met HLE27 te kunnen rijden, maar met dat verschil (zo begrijp ik onze handleiding toch) dat ze ook nog gewoon trek en duw kunnen blijven rijden met de HLE21. Dus door er mux bij te plaatsen vergroot men terug de mogelijkheden om deze rijtuigen met een HLE27 te verzekeren, gesleept maar ook geduwd.

Re: HLE-21 + M4 trek-duw, effectief gebruik

Geplaatst: 10 mar 2015, 22:17
door nahoj
Wat Klassiekje wil zeggen is dat dit theoretisch ook had gekund door terug klassieke treindraden te plaatsen op HLE27.

Maar het is inderdaad de bedoeling dat HLE18 ook ooit M4 en M5 kan duwen, eens MUX Universel erop geïnstalleerd wordt.

Re: HLE-21 + M4 trek-duw, effectief gebruik

Geplaatst: 25 apr 2015, 21:23
door Shrek
Op de IC Brussel-Namen-Luik rijdt intussen de meerderheid van de treinen met M4+T27 in trekduw.

Re: HLE-21 + M4 trek-duw, effectief gebruik

Geplaatst: 22 dec 2016, 19:36
door msts.be
Vandaag een samenstelling gezien die we eerder kenden uit de dromedaristijden bij de I11 (P-trein Brussel Zuid-Gouvy rond 2008-2009 ?):

M4 ADx - 2x M4B - M4 ADx - normale samenstelling + HLE2134

Ofwel heb ik miskeken en was het HLE2734, maar er plakte een stickertje MUX onder het locnummer. Zijn de resterende 30 HLE21 nu ook voorzien van MUX ? Als het toch een 21 was zou men nog met de klassieke TD-kabels gereden kunnen hebben, tenzij er rijtuigen in de samenstelling zitten die geen TD-kabels hebben..

Re: HLE-21 + M4 trek-duw, effectief gebruik

Geplaatst: 22 dec 2016, 19:54
door Steven
De HLE21 hebben geen MUX, als ik me niet vergis kunnen enkel nog M5 met de gewone kabels TD rijden, maar ben momenteel niet 100% zeker.