Pagina 3 van 8
Re: Eerste 30 21's buiten
Geplaatst: 17 feb 2014, 08:26
door pietmol
tijdens het weekeinde is alle materieel voor de P-treinen Aarschot-Antwerpen vervangen door motorstellen (600/700/cityrail)
dus alle M4 rijtuigen & locs HLE27/21 zijn weg...
Re: Eerste 30 21's buiten
Geplaatst: 17 feb 2014, 09:28
door pietmol
Shrek schreef:Ik hoop vooral dat ze de M4 rijtuigen hierdoor niet sneller gaan afvoeren. Die dingen zijn veel comfortabeler dan die verrekte MS75 die wèl blijft rijden

mij stoort het niet dat ze de rijtuigen M4 voortijdig afvoeren, maar het stoort mij wel dat NMBS vrolijk blijft investeren in modernisaties waarbij die 2.75+1.75 zetelopstelling behouden blijft, en waarbij er geen airco wordt ingebouwd.
als NMBS het dan toch zo belangrijk vindt om deze zetelopstelling te behouden, dat ze dan opnieuw derde klasse invoeren:
3de klasse 2.75+1.75
2de klasse 2+2 & airco
1ste klasse 2+1 & airco
dan is het tenminste duidelijk wat je krijgt.
Re: Eerste 30 21's buiten
Geplaatst: 17 feb 2014, 09:40
door Steven
Tja pietmol. De NMBS noemt dat 2+3 en komen aldus op een hogere capaciteit uit. Die ze niet willen offeren trouwens.
Re: Eerste 30 21's buiten
Geplaatst: 17 feb 2014, 09:41
door BlubBlub
pietmol schreef:Shrek schreef:Ik hoop vooral dat ze de M4 rijtuigen hierdoor niet sneller gaan afvoeren. Die dingen zijn veel comfortabeler dan die verrekte MS75 die wèl blijft rijden

mij stoort het niet dat ze de rijtuigen M4 voortijdig afvoeren, maar het stoort mij wel dat NMBS vrolijk blijft investeren in modernisaties waarbij die 2.75+1.75 zetelopstelling behouden blijft, en waarbij er geen airco wordt ingebouwd.
als NMBS het dan toch zo belangrijk vindt om deze zetelopstelling te behouden, dat ze dan opnieuw derde klasse invoeren:
3de klasse 2.75+1.75
2de klasse 2+2 & airco
1ste klasse 2+1 & airco
dan is het tenminste duidelijk wat je krijgt.
Waar nu de 2e klasse 2.75 + 1.75 is, is de 1e klasse 2+2; waar de tweede klasse 2+2 is, is de eerste 1+2, 2+2 of gewoonweg onbestaand.
Laat M4 maar blijven - ik vind M4A best wel prettig zitten

Re: Eerste 30 21's buiten
Geplaatst: 17 feb 2014, 09:42
door Shrek
pietmol schreef:tijdens het weekeinde is alle materieel voor de P-treinen Aarschot-Antwerpen vervangen door motorstellen (600/700/cityrail)
dus alle M4 rijtuigen & locs HLE27/21 zijn weg...
Dat is toch een duidelijke achteruitgang in comfort voor de passagiers

Re: Eerste 30 21's buiten
Geplaatst: 17 feb 2014, 09:52
door pietmol
BlubBlub schreef: Waar nu de 2e klasse 2.75 + 1.75 is, is de 1e klasse 2+2; waar de tweede klasse 2+2 is, is de eerste 1+2, 2+2 of gewoonweg onbestaand.
alleen heb je daar als reiziger geen enkele vat op...
ik kan nog begrijpen dat deze historische zetelopstelling bestaat, maar ik vind het een totaal gebrek aan respect voor de reiziger dat men bij modernisaties deze zetelopstelling blijft behouden.
Re: Eerste 30 21's buiten
Geplaatst: 17 feb 2014, 09:59
door pietmol
Shrek schreef:pietmol schreef:tijdens het weekeinde is alle materieel voor de P-treinen Aarschot-Antwerpen vervangen door motorstellen (600/700/cityrail)
dus alle M4 rijtuigen & locs HLE27/21 zijn weg...
Dat is toch een duidelijke achteruitgang in comfort voor de passagiers

maar ik denk wel een serieuze besparing op het vlak van operationele kosten:
door dat er een stuurcabine is aan beide kanten van de trein is er bij het manoevreren geen extra man meer nodig;
de locs dienen niet ontkoppeld te worden en aan de andere zijde opnieuw gekoppeld te worden;
als Infrabel in Aarschot nog eens een wisselcombinatie zou installeren zodat deze treinen bij aankomst uit Antwerpen na gestopt te zijn op spoor 5, rechtstreeks zouden kunnen uitwijken naar spoor6 (en eventueel 7) dan waren ook nog de rangeerbewegingen tot een absolute minimum beperkt... (nu moet men nog het station buitenrijden en opnieuw binnenrijden)
Re: Eerste 30 21's buiten
Geplaatst: 17 feb 2014, 10:19
door Shrek
pietmol schreef:
als Infrabel in Aarschot nog eens een wisselcombinatie zou installeren zodat deze treinen bij aankomst uit Antwerpen na gestopt te zijn op spoor 5, rechtstreeks zouden kunnen uitwijken naar spoor6 (en eventueel 7) dan waren ook nog de rangeerbewegingen tot een absolute minimum beperkt... (nu moet men nog het station buitenrijden en opnieuw binnenrijden)
Overnacht die trein niet gewoon aan het perron?
Re: Eerste 30 21's buiten
Geplaatst: 17 feb 2014, 10:50
door pietmol
Shrek schreef:pietmol schreef:
als Infrabel in Aarschot nog eens een wisselcombinatie zou installeren zodat deze treinen bij aankomst uit Antwerpen na gestopt te zijn op spoor 5, rechtstreeks zouden kunnen uitwijken naar spoor6 (en eventueel 7) dan waren ook nog de rangeerbewegingen tot een absolute minimum beperkt... (nu moet men nog het station buitenrijden en opnieuw binnenrijden)
Overnacht die trein niet gewoon aan het perron?
vroeger bleven die treinen op spoor 5 staan, maar sinds enkele jaren niet meer (naar t schijnt vraag Infrabel te veel parkeergeld...

)
Re: Eerste 30 21's buiten
Geplaatst: 17 feb 2014, 15:35
door 2012
In kortrijk hebben ze een M4 stuurrijtuig die aangepast is om met een T27 te rijden, met MUX systeem dus. Als dat deftig werk gaan ze die misschien allemaal zo voorzien ?
In elk geval de M4 zal naar mijn mening beginnen verdwijnen eenmaal de M7 rijtuigen eraan komen, leveringen vanaf 2017...
Re: Eerste 30 21's buiten
Geplaatst: 17 feb 2014, 18:14
door wva
pietmol schreef:tijdens het weekeinde is alle materieel voor de P-treinen Aarschot-Antwerpen vervangen door motorstellen (600/700/cityrail)
dus alle M4 rijtuigen & locs HLE27/21 zijn weg...
Daarnet de P genomen van Antwerpen naar Aarschot, 1 klassiekje om 4 M4 rijtuigen te vervangen...... Was niet echt ruim moet ik zeggen
Re: Eerste 30 21's buiten
Geplaatst: 17 feb 2014, 18:24
door am62
Best logisch dat men die P-treinen vervangt door motorstellen (heeft men hier in Geraardsbergen ook gedaan met de gesleepte trein P8955). Dat moet een serieuze besparing betekenen op mankracht, maar zoals Shrek zegt, aan comfort wordt serieus ingeboet (en hoe men ook zijn best wil doen om het sociaal aspect van de trein te benadrukken, het nieuw materieel promoveert het asociale). Maar "gelukkig" hebben ze daar op die P-treinen nog gewone motorstellen en geen last van Desiro-itis (uitwijken van reizigers naar ander materieel wat ik wel al gemerkt heb)).
Re: Eerste 30 21's buiten
Geplaatst: 17 feb 2014, 19:35
door nahoj
2012 schreef:In kortrijk hebben ze een M4 stuurrijtuig die aangepast is om met een T27 te rijden, met MUX systeem dus. Als dat deftig werk gaan ze die misschien allemaal zo voorzien ?
Klopt. Eenmaal het prototype op punt staat, en de papierwinkel rond is.
2012 schreef:In elk geval de M4 zal naar mijn mening beginnen verdwijnen eenmaal de M7 rijtuigen eraan komen, leveringen vanaf 2017...
Klopt eveneens.
Re: Eerste 30 21's buiten
Geplaatst: 17 feb 2014, 19:51
door Steven
tja in een artikel van een persooneelsblad binnen de nmbs stond duidelijk dat M4,M5, 21 en 27 geen ETCS krijgen dus hun vonnis is daarmee zeker geveld.
Re: Eerste 30 21's buiten
Geplaatst: 17 feb 2014, 19:52
door Stijn91
Ik snap niet waarom er dit jaar al 21'ers zouden verdwijnen maar de 23 en 26 wel te lang op het net bleven rijden.