K V B schreef:
Maar een staking betekent: Thuis blijven. Of betogen.
Maar sabotage is niet geoorloofd. De directie gijzelen evenmin. Dat zoets kan, dat is voor een rechtstaat onbegrijpelijk.
Het begrip sabotage is vaag. De ene zal zeggen dat het moedwillig afstellen van je loc bij 1 of andere kleine halte bij het begin van een staking dat je daardoor de werkwilligen saboteert. De andere zal argumenteren dat je gewoon tot het volgende veilige punt bent gereden alvorens het werk neer te leggen, net zoals bij de meeste fabrieksstakingen ook eerst de machines in een veilige stand worden gezet en niet gewoon worden verlaten. Ook bij 'betogen' zijn er gradaties, waar er zonder twijfel ook voorbeelden te vinden zullen zijn die zelfs jij als acceptabel zou kunnen bestempelen en waar er de facto werkwilligen of directie zich geïntimideerd zullen voelen en misschien toch maar liever niet komen (denk aan piketacties, of het fotogeniek blokkeren van de hoofdingang). Ook de lock-in van management of verantwoordelijken kent varianten: dat geval met die ETCS-rit kan je ook als een beperkte vorm daarvan zien. In zo'n 'rechtsstaat' is het niet ongebruikelijk dat er geoordeeld wordt naar de situatie.
Sowieso: waar moet het beginnen? Iemand moet aangifte doen? Spoorwegpolitie moet vaststellingen doen? Wanneer zou het gerecht in actie mogen of kunnen schieten? En is dat een geschikte inzet van gerechtsmolencapaciteit? Het is niet zo dat ze efficiënt of snel werken, dus het is ook niet raar dat ze focussen op pakweg het bestraffen van witwassende politici ofzo. Natuurlijk als je zelf op een bepaalde manier geraakt wordt, heb je graag dat 'jouw' zaak wordt opgepikt, of het nu om die verdubbeling van het spoor achter je tuin is of omwille van die dag dat je samen met tienduizenden anderen in de file stond omdat de trein niet reed.
Ik kan je verzekeren dat zou in Zwitserland een groep spoormannen een station blokkeren dat ze gewoon wegens "verhindering van de treindienst" een paar maanden de bak in vliegen. Met het moedwillig verstoren van de treindienst wordt er niet gelachen. In Duitsland of de Scandinavische landen (allemaal beruchte sociale kerkhoven) zou dat ook zo zijn.
Niets gemerkt van de Duitse Lokführerstreiks een dikke week terug, geen EC of ICE met vertraging? Daar zijn onder andere door stakenden treinen op strategische punten stilgezet. Kan je 'allemaal beruchte sociale kerkhoven' verder verklaren? Noorwegen heeft zoveel gas- en oliebaten die niet zoals in Schotland richting een hoop bankiers aan de andere kant van het land vloeien. Finland had als de facto 16e USSR-land inderdaad serieuze problemen in de jaren '90 (en nu is het weer vervelend met die boycot). Zweden had 20 jaar geleden een gespatte huizenbel. Maar beiden zijn geen sociale kerkhoven. Hoewel in bijvoorbeeld Finland wordt neergekeken op deeltijds werk, wordt er meestal niet moeilijk gedaan over lange proefperiodes en contracten die beperkt zijn in tijd 'want als het misgaat, heb je gewoon recht op een riante werkloosheidsuitkering.' Duitsland, daar gaat het wel degelijk slechter aan toe. Hartz IV, platteland, zo'n beetje heel Oost-Duitsland, oudersarmoede, alleenstaanden, mini-jobs. Veel precariteit en bijna-armoede. En verder, qua verstoren van treindiensten in Duitsland: kijk eens naar de jaarlijkse atoomafvalprotesten. De trein kan bijna steeds zonder problemen rijden in Frankrijk, tot die in Duitsland komt. Vraag ook eens aan die atoomactivisten door wie ze liever opgepakt worden.
Waarom is het dat in landen als Frankrijk en Belgiê tot 100 (!) keer meer gestaakt wordt dan in bijvoorbeeld Duitsland of de Scandinavische landen?
België is een geval apart, met veel grotere vakbondsledenaantallen en de werkloosheidsuitkeringen. Nogmaals: verklaar je nader m.b.t. de Scandinavische landen, volgens mij gaat het er verre van slecht, zelfs voor treinschoonmaakpersoneel en andere minder gewaardeerde klussen. Maar misschien is mijn beeld vertekend. In Duitsland is het sociale vangnet en de maatschappelijke acceptatie van stakingen ook veel kleiner dan in Frankrijk en België. Ik zie wél een heel groot verschil in pakweg de krantencommentaren: er worden in Duitsland zowel gestrande reizigers geïnterviewd die focussen op hun eigen leed als dat er aan het woord komen die begrip hebben voor de stakenden. Dat laatste zie ik nauwelijks of niet in België.
Duitsland had tot voor kort beambten in dienst bij de spoorwegen. Voor hun geldt een stakingsverbod. Zo'n cultuur veranderd natuurlijk ook niet van vandaag op morgen.
Om maar even een vergelijking te maken: De laatste nationale staking in Zwitserland vond in 1918 plaats, sindsdien heeft er nooit meer een trein wegens een vakbondsactie stilgestaan.
Ook niet bij lokale stakingen of grensoverschrijdend verkeer? En hoe is het met de sociale vrede: is de gemiddelde Zwitserse cheminot ronduit gefrustreerd met het hogere management? Tevreden met de eigen werkomstandigheden? Kunnen ze 1 van de 2 jaar vakantie nemen wanneer ze dat graag willen? Je moet je niet alleen blindstaren op de regelgeving rond stakingen, maar ook naar de context kijken.