Re: Aanrijding te Linkebeek
Geplaatst: 07 nov 2014, 15:55
nahoj schreef:Tom12 heeft een punt. Het probleem / de oplossing ligt hier deels in communicatie. Wanneer ergens gevaarlijk slechte adhesie-omstandigheden, een defecte krokodil, een abnormale opeenvolging van seinbeelden, enz. opgemerkt wordt, zou dat altijd gemeld, sneller en correct doorgegeven, adequaat op gereageerd, en systematisch feedback op moeten gegeven worden dan vandaag het geval is. Communicatie maakt integraal deel uit van een goed werkend veiligheidssysteem, op en tussen alle niveaus van het bedrijf. (En dat komt bij uitbreiding naar defecten, die niet meteen de veiligheid aanbelangen, ook andere aspecten van het systeem ten goede, zoals de regelmaat en het comfort.)
Er zijn overigens talrijke voorbeelden van zware ongevallen waar (gebrek aan) communicatie een belangrijke rol speelde (bv. Stockem 2000, Pécrot 2001, Godinne 2012, ...).
Kan men elk van die dingen geen "ticket" geven zoals bij IT jongens gebruikelijk.
Kan men ineens opvolgen wat en wanneer er gevolg aan gegeven is.
En waarom sommige zeken zolang duren.
NMBS kan dat volgens mij van Infrabel eenvoudig vragen....
Als die lijsten dan bij een ongevalsonderzoek op tafel komen, staan ze met hun "billen" bloot.
Tijd dat de NMBS zijn mensen steunt.