Pagina 3 van 5

Geplaatst: 30 okt 2006, 22:48
door Illegal_Alien
De Metro`s bij ons (Rotterdam) hebben ook accu`s. Alleen die word niet gebruikt voor de aandrijving maar voor de verlichting e.d.

Geplaatst: 30 okt 2006, 23:02
door 1607
niet voor de directe aandrijving. wel om alles op te starten. :wink:

Geplaatst: 31 okt 2006, 23:28
door Steven
1607 schreef:niet voor de directe aandrijving. wel om alles op te starten. :wink:
heel juist, moesten treinen op batterijkes kunnen rijden was het probleem van de lelijke bovenleiding al lang opgelost :-)

Geplaatst: 31 okt 2006, 23:29
door nicken
Steven schreef:
1607 schreef:niet voor de directe aandrijving. wel om alles op te starten. :wink:
heel juist, moesten treinen op batterijkes kunnen rijden was het probleem van de lelijke bovenleiding al lang opgelost :-)
ja met een grote autonomie van vele lange uren dan wel,nie ip AA baterijkes hè :D

Geplaatst: 13 jul 2007, 15:19
door peterbot
Shrek schreef:
TBbart schreef:tja, ik vraag me eigenlijk af of er werkelijk zoveel voordelen zijn aan die derde rail :roll:
ze zijn inderdaad voor normale treinen niet zo groot, 3de rail is vooral historisch he :wink:
In Engeland, het grootste spoorwegmuseum in Europa, bestaat een uitgebreid systeem met stroomrail (bezuiden London). Voordeel: de bestaande lage bruggen moesten niet worden verbouwd na het overschakelen op electrische tractie. De Eurostar is trouwens ook met slepers uitgerust om van de tunnel tot London te komen. Ze moesten er zelf de hele electronica extra verbouwen wegens de freqwente onderbrekingen of spanningsstoten thv wissels. Anders blijft dat ding als maar staan wegens computerpanne.
Het systeem is goedkoper en minder panne-gevoelig als de bovenleidingen, maar uiteraard onveliger.

Geplaatst: 13 jul 2007, 16:52
door Steven
ondertussen klopt u verhaal maar half (CTRL1 is al effe in dienst)en vanaf 14/11/07 is dat volledig gedaan, dan zal eurostar van brussel tot londen onder de bovenleiding zitten en dus geen sleper meer nodig hebben voor die derde rail.

Geplaatst: 13 jul 2007, 21:34
door pietje
ik denk trouwens dat je met 3de rail nooit aan 300km/u gaat kunnen rijden, zeker niet met maar 750V

Geplaatst: 13 jul 2007, 22:55
door msts.be
pietje schreef:ik denk trouwens dat je met 3de rail nooit aan 300km/u gaat kunnen rijden, zeker niet met maar 750V
Inderdaad, op het grote deel van de lijn Londen-Ashford kan maar maximum tussen 100 en 120 gereden worden, sommige stukken kunnen met 160 bereden worden.De lijn Londen-Southampton (ook met 3de rail) is beter voorzien want daar is het overgrote deel geschikt voor 160..

Geplaatst: 14 jul 2007, 00:04
door Wover
Amaai, ik wist niet dat zo'n hoge snelheden mogelijk waren met 3e rail!

750V, als je dan 2000kW nodig hebt om tot 160 te geraken (niet onrealistisch denk ik) trek je daar al 2500A+ uit :P

Geplaatst: 14 jul 2007, 11:45
door Trainspotterke
Wover schreef:Amaai, ik wist niet dat zo'n hoge snelheden mogelijk waren met 3e rail!

750V, als je dan 2000kW nodig hebt om tot 160 te geraken (niet onrealistisch denk ik) trek je daar al 2500A+ uit :P
Ja, maar als je dan de dikte van een rail vergelijkt met de dikte van een koperen draad! :wink:

Geplaatst: 15 jul 2007, 18:21
door eaw348
peterbot schreef:Het systeem is goedkoper en minder panne-gevoelig als de bovenleidingen, maar uiteraard onveliger.
Ah ja - vorig jaar nog in Deal bij Dover: een hand op de buffer, en een voet op de derde rail en pats - fataal.

Het rapport is pas gepubliceerd:

http://www.raib.gov.uk/cms_resources/07 ... 7_Deal.pdf

Walter

Geplaatst: 15 jul 2007, 18:25
door eaw348
Trainspotterke schreef:
Wover schreef:Amaai, ik wist niet dat zo'n hoge snelheden mogelijk waren met 3e rail!

750V, als je dan 2000kW nodig hebt om tot 160 te geraken (niet onrealistisch denk ik) trek je daar al 2500A+ uit :P
Ja, maar als je dan de dikte van een rail vergelijkt met de dikte van een koperen draad! :wink:
Standaard specificatie is '150 pound per yard' - ~80 Kg per lopende meter.

Geplaatst: 19 jul 2007, 13:08
door Adler
Steven schreef: heel juist, moesten treinen op batterijkes kunnen rijden was het probleem van de lelijke bovenleiding al lang opgelost :-)
Treinen die op accu's rijden bestaan wel degelijk hoor.
In Duitsland heeft men heel lang de zogenaamde Akku-Triebwagen's gebruikt.
Bv. BR 515, die zagen er uit als een grote autobus op rails.
In het Eisenbahnmuseum Bochum-Dahlhausen is er nog een 515 te bezichtigen.

Geplaatst: 20 jul 2007, 13:36
door SteC
Ik heb ooit gelezen dat er in de jaren 20-30 stadstrams van Oostende op batterijen reden. Dat staat in een boekje over de geschiedenis van de nmvb in de buurt van Oostende.

Geplaatst: 20 jul 2007, 13:39
door Wover
Amai, da's straf, want toen waren batterijen nog slechter als nu, dus dan moesten die batterijen ofwel enorm groot zijn ofwel moest de tram na 20km 5u herladen ofzo :P.