Pagina 3 van 23

Re: 100 miljoen euro Vlaams geld voor spoor

Geplaatst: 16 dec 2017, 22:53
door Zwoopaman
ronny schreef: 16 dec 2017, 21:07 Dit betekent dan waarschijnlijk dat de M4-rijtuigen nog wat langer dan voorzien moeten blijven tenzij hiermee al rekening werd gehouden bij de bestelling van de M7.
Voor zover ik weet is de eerste schijf M7's vooral bedoeld om materieel te vervangen dat geen ETCS gaat krijgen.
En die deadline zou 2023 zijn.

Re: 100 miljoen euro Vlaams geld voor spoor

Geplaatst: 17 dec 2017, 01:40
door Bibke
JPL107 schreef: 16 dec 2017, 15:43 Er is een Europese subsidie voorzien en één van de voorwaarden is dat de werken in 2020 zijn afgerond :D


bron: http://www.gva.be/cnt/dmf20170713_02970 ... mol-hamont
Dat is de echte reden dat Mol Hamont voor 2020 moet geëlektrificeerde zijn.

Re: 100 miljoen euro Vlaams geld voor spoor

Geplaatst: 17 dec 2017, 04:07
door Shrek
Bibke schreef: 17 dec 2017, 01:40
JPL107 schreef: 16 dec 2017, 15:43 Er is een Europese subsidie voorzien en één van de voorwaarden is dat de werken in 2020 zijn afgerond :D


bron: http://www.gva.be/cnt/dmf20170713_02970 ... mol-hamont
Dat is de echte reden dat Mol Hamont voor 2020 moet geëlektrificeerde zijn.
En dat is op zich een hele goede reden. De Europese comissie heeft bepaalde strategische doelen, maar weinig hefbomen om die tot uitvoering te brengen. Subsidies zijn één van de weinige middelen die ze hebben, maar door daar strikte data op te plakken kunnen ze wel wat in beweging krijgen.
En Infrabel zou wel gek zijn om die vele gratis miljoenen niet te benutten.

Re: 100 miljoen euro Vlaams geld voor spoor

Geplaatst: 17 dec 2017, 11:38
door LML
Is het de bedoeling om na de spoorverdubbeling en elektrificatie van Mol-Hasselt, ook meer treinen te voorzien, bvb. halfuurdienst? Het zou zot zijn om dubbelspoor te voorzien èn een elektrificatie als de huidige dienstregeling wordt behouden...

Re: 100 miljoen euro Vlaams geld voor spoor

Geplaatst: 17 dec 2017, 13:38
door Bibke
LML schreef: 17 dec 2017, 11:38 Is het de bedoeling om na de spoorverdubbeling en elektrificatie van Mol-Hasselt, ook meer treinen te voorzien, bvb. halfuurdienst? Het zou zot zijn om dubbelspoor te voorzien èn een elektrificatie als de huidige dienstregeling wordt behouden...
Eigenlijk was het de bedoeling van de nieuwe dienstregeling die in december 2013 voege moest treden om in elk station een halfuursdienst te hebben maar door de splitsing van de NMBS toen is die van tafel geveegd en is de nieuwe (met langere rijtijden) dienstregeling gekomen.

Re: Investeringsplan Infrabel

Geplaatst: 18 dec 2017, 16:20
door Shrek
Zie https://www.infrabel.be/nl/nieuws/infra ... o-2018-tot

Naast het gewone meerjareninvesteringsplan, met onder andere het GEN, ETCS, afschaffen overwegen, aankoop werktreinen, bypass Mechelen en vorming Kinkempois, zal Infrabel investeren in:

Voor het Vlaams Gewest, gaat het om de volgende projecten:
i. Beseinen regelmatig gebruikte spoorbundels Antwerpen Rechteroever: volledig project
ii. Spoorlijn 59 Antwerpen – Gent: 3de spoor tussen Lokeren en Sint-Niklaas: studies en eerste werken
iii. Spoorlijn 15 Zonhoven – Balen: elektrificatie: volledig project
iv. spoorlijn 18 Hasselt – Neerpelt: studies en eerste werken
v. Spoorlijn 58 Gent – Eeklo – Maldegem en spoorlijnen 204: studies en eerste werken
vi. Spoorlijn 52 Puurs – Dendermonde: studies met oog op realisatie
vii. Spoorlijn 57 Aalst – Dendermonde: studies met oog op realisatie
viii. Spoorlijn 19 Mol – Neerpelt – Hamont: elektrificatie: volledig project
ix. Tweede spoorontsluiting haven van Antwerpen: studies + toevoeging vertakking Oude Landen
x. Spoorlijn 50A Brussel – Oostende: aanleg van een 3de en 4de spoor tussen Gent en Brugge: versnelling van de werven
xi. Aanpassing van de goederencorridors aan de Europese normen (750m)
xii. Aanpassing van de haven van Gent aan de Europese normen (750m)
xiii. Focus op de klant (buiten combi-mobiliteit): overige stations (Infrabel-gedeelte van de werken):
Geraardsbergen: perrons; Denderleeuw: perrons; Dendermonde: perrons; Landen: Stationsgebouw + perrons + voetgangersbrug; Hasselt: perrons + toegang; Diest: perrons + toegang.
Voor het Brussels Gewest, gaat het om het volgende project:
i. Brussel-Zuid: 1ste fase van de Infrabel-werkzaamheden voor de renovatie van de perrons.
Voor het Waals Gewest, gaat het om de volgende projecten:
i. As Brussel – Luxemburg: werkzaamheden aan de perrons van het station van Aarlen voor het behoud van de planning (Infrabel-gedeelte van de werken)
ii. Focus op de klant (Infrabel-gedeelte van de werken):
 Beveiliging spoorovergangen (7 stations)
 Afschaffen van 2 overwegen in Limal: studies
 Aanleg van stopplaatsen van Seraing, Ougrée en Chaudfontaine
 Brug in Tilff
 Ans: Toegang nieuwe parking naar de perrons
iii. Toegang tot de luchthaven van Gosselies: station van Fleurus (Infrabel-gedeelte van de werken)
iv. Verbinding Athus – Mont St-Martin
v. Verbinding Quiévrain-Franse grens (inclusief spooronderdoorgang, Infrabel-gedeelte van de werken).

Re: 100 miljoen euro Vlaams geld voor spoor

Geplaatst: 18 dec 2017, 16:59
door Shrek
Bibke schreef: Eigenlijk was het de bedoeling van de nieuwe dienstregeling die in december 2013 voege moest treden om in elk station een halfuursdienst te hebben maar door de splitsing van de NMBS toen is die van tafel geveegd en is de nieuwe (met langere rijtijden) dienstregeling gekomen.
Deze info is incorrect... sommige mensen droomden daar misschien van maar concrete plannen zijn er nooit geweest hoor. De splitsing heeft er ook helemaal niets mee te maken.

Re: 100 miljoen euro Vlaams geld voor spoor

Geplaatst: 18 dec 2017, 22:22
door Catenist
JPL107 schreef: 16 dec 2017, 16:43 De elektrificatie van Herentals - Mol heeft 3 jaar geduurd voor 21 km spoorlijn.


Bron: https://www.infrabel.be/nl/pers/1ste-el ... entals-mol
Neen, het onder draad brengen was klaar na iets langer dan 2 jaar. Pas einde 2015, na drie jaar, is de eerste elektrische trein kunnen gaan rijden. In de tussenperiode was het wachten op het nieuwe tractiestation in Mol. Niemand begreep waarom dat zolang moest duren.

Re: Investeringsplan Infrabel

Geplaatst: 18 dec 2017, 22:25
door Catenist
Spoorlijn Aalst-Dendermonde, ex lijn 57. Gaat men die opnieuw aanleggen dan? De bedding ligt er nog maar werd reeds lange tijd terug ingericht als fietspad. Jullie bedoelen toch de lijn Aalst-Hofstade-Gijzegem-Oudegem-Dendermonde?

Re: Investeringsplan Infrabel

Geplaatst: 18 dec 2017, 22:33
door Catenist
Spoorlijn 19, Mol-Neerpelt-Hamont elektrificatie. En géén spoor ontdubbeling dan?
En elektrificatie Balen-Zonhoven? Ik neem aan dat wordt bedoeld Mol-Zonhoven? Wat is het nut daarvan als die elektrificatie niet tot Hasselt wordt doorgetrokken tijdens dezelfde fase van werken? Dan kan men nog steeds niet elektrisch rijden op Mol-Hasselt. Corrigeer me als ik fout zit :-)

Re: Investeringsplan Infrabel

Geplaatst: 18 dec 2017, 22:51
door overweg13
Het gedeelte Zonhoven - Hasselt behoort technisch gesproken niet tot lijn 15 maar tot lijn 21A en die is al geëlektrificeerd.

Re: Investeringsplan Infrabel

Geplaatst: 18 dec 2017, 22:52
door trainlovertje
Catenist schreef: 18 dec 2017, 22:33 Spoorlijn 19, Mol-Neerpelt-Hamont elektrificatie. En géén spoor ontdubbeling dan?
En elektrificatie Balen-Zonhoven? Ik neem aan dat wordt bedoeld Mol-Zonhoven? Wat is het nut daarvan als die elektrificatie niet tot Hasselt wordt doorgetrokken tijdens dezelfde fase van werken? Dan kan men nog steeds niet elektrisch rijden op Mol-Hasselt. Corrigeer me als ik fout zit :-)
Er moet nog geëlektrificeerd worden van Y Zonhoven (splitsing L15 en L21A) tot aan de grens tussen de gemeentes Balen en Mol (waar L15 en L19 samenkomen). Als dat klaar is kan er elektrisch geleden worden tussen Hasselt en Mol.

Re: Investeringsplan Infrabel

Geplaatst: 18 dec 2017, 23:39
door groentje
Catenist schreef: 18 dec 2017, 22:25 Spoorlijn Aalst-Dendermonde, ex lijn 57. Gaat men die opnieuw aanleggen dan? De bedding ligt er nog maar werd reeds lange tijd terug ingericht als fietspad. Jullie bedoelen toch de lijn Aalst-Hofstade-Gijzegem-Oudegem-Dendermonde?
Lijkt me wel. Voorlopig gaat het wel slechts om een studie, misschien blijkt daaruit dat een alternatieve route geschikter is, of zelfs een nieuwe spoorboog bij Schellebelle, maar het lijkt me geen slechte zaak om Aalst en de Denderstreek opnieuw met Antwerpen te verbinden. Vandaag is dat een hindernissenparcours, zowel met het openbaar vervoer als met de wagen.

Re: Investeringsplan Infrabel

Geplaatst: 19 dec 2017, 10:23
door Nadleeh
Interessant lijstje!
Shrek schreef: 18 dec 2017, 16:20 v. Spoorlijn 58 Gent – Eeklo – Maldegem en spoorlijnen 204: studies en eerste werken
vi. Spoorlijn 52 Puurs – Dendermonde: studies met oog op realisatie
Vandaag de dag hebben delen van deze lijnen een museale bestemming. Ik ben benieuwd, mocht het tot reactivatie komen, hoe men hier mee omgaat. In Nederland speelt ook zo'n discussie met de heropening van het baanvak Veendam-Stadskanaal. Dat is nu een museumlijn van de STAR en dat levert een soort status quo op waar vooralsnog geen oplossing voor lijkt te zijn.
Shrek schreef: 18 dec 2017, 16:20xi. Aanpassing van de goederencorridors aan de Europese normen (750m)
xii. Aanpassing van de haven van Gent aan de Europese normen (750m)
Om welke norm gaat dit?
Shrek schreef: 18 dec 2017, 16:20v. Verbinding Quiévrain-Franse grens (inclusief spooronderdoorgang, Infrabel-gedeelte van de werken).
Heeft dit te maken met de Bombardierfabriek welke vlak over de grens zit in Crespin?

Re: Investeringsplan Infrabel

Geplaatst: 19 dec 2017, 10:32
door Shrek
Nadleeh schreef: 19 dec 2017, 10:23
Shrek schreef: 18 dec 2017, 16:20xi. Aanpassing van de goederencorridors aan de Europese normen (750m)
xii. Aanpassing van de haven van Gent aan de Europese normen (750m)
Om welke norm gaat dit?
Men wil dat goederentreinen op de Europese corridors (waaronder bijvoorbeeld Antwerpen-Italië of Zeebrugge-Duitsland) tot 750m lang kunnen zijn. Dit vraagt aanpassingen aan de uitwijksporen en goederenbundels. Vandaag zijn deze immers maar voorzien tot een goeie 600m. Her end er moeten er dus seinen en wissels verplaatst worden om deze langere treinen te kunnen laten rijden.