Geplaatst: 06 mar 2006, 20:33
De M4en komen van kortrijk maar ze staan er heel af en toe eens zenne.
In Oostende staan er soms een paar te staan zonder iets te doenShrek schreef:is er ook geen gigantisch loctekort om 13-nen vrij te maken voor extra treinen met I11?
misschien korter, maar daarom niet sneller heJonathan schreef:Je hebt gelijk. Had die rechtsstreekse P-trein eigenlijk niet korter geweest via Zele en Dendermonde? Of is er daar geen bocht voor vie van Gent komt en op de lijn 60 wil?
werd die P-trein niet gereden door HLE 22'sSteven schreef:misschien korter, maar daarom niet sneller heJonathan schreef:Je hebt gelijk. Had die rechtsstreekse P-trein eigenlijk niet korter geweest via Zele en Dendermonde? Of is er daar geen bocht voor vie van Gent komt en op de lijn 60 wil?nu komt die p trein via de vertakking meulewijk onmiddelijk op de 50A waardoor die vrij snel 140 en 160 mag en kan doen waardoor die een commerciele en intressante tijd kan neerzetten
da zou de 7010 moeten zijnJonathan schreef:Het zou me niet verwonderen? Wat is de nummer eigenlijk van die P-trein
Dampoort-Brussel direct: minstens jaar vertraging
06.09.2006 - Extra rechtstreekse trein kan ten vroegste vanaf december 2007
GENT - Hoewel de rechtstreekse trein van Dampoort naar Brussel een succes is, komt er dit jaar geen tweede verbinding bij. ,,De dienstregeling verandert dit jaar niet'', zegt districtsdirecteur Christiane Van Rijckeghem van de NMBS.
Sinds december vorig jaar vertrekt er in het Dampoortstation om 7.58 uur een piekuurtrein, die rechtstreeks naar Brussel rijdt. In februari nog had staatssecretaris Bruno Tuybens te verstaan gegeven dat, als die trein veel mensen aantrok, er mogelijk in december van dit jaar een tweede trein zou bijkomen.
,,Op zich is die voorwaarde zeker vervuld'', zegt Christiane Van Rijckeghem. ,,De trein heeft meer dan 500 regelmatige reizigers. Aangezien er voor 600 mensen plaats is, zit hij vaak helemaal vol.''
Dat er in december geen extra trein kan bijkomen, heeft echter een technische reden, zegt Van Rijckeghem. ,,Normaal gezien moesten volgend jaar spoorwerken beginnen tussen Denderleeuw en Brussel, als onderdeel van het Gewestelijk Netwerk dat rond Brussel wordt uitgebouwd. In dat geval moest vanaf december dit jaar een nieuwe dienstregeling worden ingevoerd. Doordat er een aantal vergunningen op zich laten wachten, zijn de spoorwerken echter uitgesteld. Daarom komt er dit jaar geen grootscheepse herziening van de dienstregeling.''
Hard onderhandelen
Gewoon een extra trein inlassen, is volkomen onmogelijk, zegt Van Rijckeghem nog. ,,De spoorlijn tussen Gent en Brussel wordt nu al zo druk gebruikt dat er gewoon geen treinen meer bij kunnen - of we moesten er andere afschaffen. Een extra trein kan dus alleen als heel het treinaanbod helemaal wordt herschikt.''
Daarop is het dus nog minstens een jaar langer wachten. ,,Ook dan is het nog niet zeker of we die extra trein wel kunnen laten rijden. Daarover zal nog hard moeten worden onderhandeld. Wat misschien niet in ons voordeel speelt, is dat de Dampoort-trein geen extra reizigers heeft aangetrokken. Uit onderzoek is gebleken dat het vooral mensen zijn die vroeger naar Sint-Pieters kwamen, die nu aan de Dampoort de trein nemen.''
,,Toch kan dat ook een argument zijn. Als de grote werken beginnen aan het Sint-Pietersstation, wordt dat station hoe dan ook moeilijker bereikbaar. Dan is het goed dat veel mensen kunnen opstappen aan de Dampoort.''
Het grote succes van de Dampoort-trein zal op korte termijn alleen gevolgen hebben in Gentbrugge. ,,Dat station heeft, door die trein, een stuk meer opstappende reizigers dan vroeger'', zegt Van Rijckeghem. ,,Daarom worden daar binnenkort 48 extra fietsrekken gezet.''
http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... =GRF117IGK