Pagina 3 van 3

Geplaatst: 11 nov 2006, 12:14
door overweg13
Dag,

Weinig. Dat heb ik vandaag nog gemerkt: de zondagdienst van (bus)lijn 155 wijkt zo'n 6 minuten af van de zaterdagdienst. Uiteraard komen veel klanten dan te laat of nog net op tijd, want op deze 11 november denkt niet iedereen aan zondagdiensten. En in Halle stonden reizigers te wachten op bussen die vandaag niet zoude komen. Gelukkig voor de autobestuurders, want anders zou ik snel de neiging hebben om te denken dat de domkoppen alleen daar zitten.

Geplaatst: 11 nov 2006, 12:22
door e49memling
K V B schreef:
e49memling schreef:
K V B schreef:
In Zwitserland
Vergelijk vergelijkbare zaken AUB, Belgiê is Zwitserland niet, Belgen zijn geen Zwitsers.
Daar gaat het ook niet om. Mij is na vier jaar Zwitserland duidelijk dat de legendarische stiptheid van het Zwitserse OV meer met de kundigheid van de dienstregelingsplanners te maken heeft dan met de volksaard. En dus kan België er toch wel wat van leren.
Misschien is het ontwikkelen van een dienstregeling in een vervoers-complex-land als België met 10.000.000 mensen op 30.000 km² net iets anders dan elders.
De Belgen hebben nog altijd het meeste aantal sporen liggen per km².
Bij elke geleverde trein zit er wel een politieke groep die zijn eisen of tegeneisen heeft gesteld(100 km voor Vlaanderen, 100 km voor Walonië, vergeet Brussel niet)

Ik vind het fantastisch dat Zwitserland op gebied van openbaar vervoer zo perfect gaat, en ik spreek niet tegen dat er door andere maatschapijen lessen uit te trekken zijn.

Ik hoop dat de werknemers ook dezelfde sociale verworvenheden hebben.
En als de Zwitserse volksaard is (wat ik betwijfel, want ik ken ook zelfkritische Zwitsers): wij zijn beter, de anderen, slechter, dan heb ik mijn bedenkingen.

Geplaatst: 11 nov 2006, 12:33
door Jonathan
e49memling schreef:
groentje schreef:De vergelijking ging dan ook niet tussen het Belgische en het Zwitserse systeem, hé, maar over de strijd tussen stiptheid en snelheid. En eerlijk gezegd, ik voel wel wat voor zijn argumenten. Liever een trein of bus waar je van op aankomt dat hij arriveert op het ogenblik dat hij behoort aan te komen, dan een trein die er 5 minuten minder over kan doen, maar je de helft van de tijd laat wachten.
Ik wil zeggen met een grote frequentie het niet belangrijk is dat je weet wanneer de bus/trein/tram komt, je weet gewoon dat er elke ... minuten één is.

Hoeveel gelegenheidsreizigers kennen de uren van het openbaar vervoer?
Bijna geen. Er zijn heel veel toeristen die in Brugge komen vragen: "When is de first train to Brussels now?" En dan moeten ze een halfuur wachten gewoon door zich niet te informernen. Of Mister, to Gent? En dan de stationchef: "Oh, the train direct is just going o way! Now, you must take the stoppingtrain!" (de directe trein is juist weg, nu moet U de stoptrein nemen!). En als ze dan de trap opgaan hoor je ze geïrriteerd zeggen: "On an old stoppingtrain" in plaats van eerst te informeren.

Geplaatst: 11 nov 2006, 13:00
door MaiKeg
Heeft de NMBS geen (Engelstalige) informatieboekjes voor toeristen waar de werking van de NMBS-treinen en de belangrijkste lijnen van de dienstregeling wordt uitgelegd? Ik denk dat dat al veel zou helpen.

Geplaatst: 11 nov 2006, 17:08
door K V B
e49memling schreef:
Misschien is het ontwikkelen van een dienstregeling in een vervoers-complex-land als België met 10.000.000 mensen op 30.000 km² net iets anders dan elders.[/code]

Zwitserland bestaat eigenlijk uit twee landen. Er is het "Mittelland", dat net zo dicht bevolkt is als België en waar het gros van de Zwitsers woont, en er zijn de bergen. De OV problematiek in het Mitteland is vergelijkbaar met België, in de bergens is de zaak natuurlijk heel anders.

Code: Selecteer alles

De Belgen hebben nog altijd het meeste aantal sporen liggen per km².
Bij elke geleverde trein zit er wel een politieke groep die zijn eisen of tegeneisen heeft gesteld(100 km voor Vlaanderen, 100 km voor Walonië, vergeet Brussel niet)
[/quote]

De politiek moeit zich in Zwitserland ook met de dienstregling. Meer nog dan in België zelfs. De dienstregling voor het regionale vervoer (trein tram en bus) wordt in kanton Bern (waar ik woon) door het kanton, samen met de gemeentebesturen, belangenverenigingen en geïnteresseerde burgers opgesteld. In andere kantons gaat het gelijkaardig.
Het zorgt er wel voor dat in Zwitserland elk jaar (en op tijd) een dienstregeling uitgegeven wordt, die alle vervoersbedrijven (alleen al zo'n50 spoorwegmaatschappijen) omvat. Daar kunnen de Lijn en de NMBS toch wel wat van leren, lijkt me.

Geplaatst: 11 nov 2006, 18:46
door Wover
Jonathan schreef:
e49memling schreef:
groentje schreef:De vergelijking ging dan ook niet tussen het Belgische en het Zwitserse systeem, hé, maar over de strijd tussen stiptheid en snelheid. En eerlijk gezegd, ik voel wel wat voor zijn argumenten. Liever een trein of bus waar je van op aankomt dat hij arriveert op het ogenblik dat hij behoort aan te komen, dan een trein die er 5 minuten minder over kan doen, maar je de helft van de tijd laat wachten.
Ik wil zeggen met een grote frequentie het niet belangrijk is dat je weet wanneer de bus/trein/tram komt, je weet gewoon dat er elke ... minuten één is.

Hoeveel gelegenheidsreizigers kennen de uren van het openbaar vervoer?
Bijna geen. Er zijn heel veel toeristen die in Brugge komen vragen: "When is de first train to Brussels now?" En dan moeten ze een halfuur wachten gewoon door zich niet te informernen. Of Mister, to Gent? En dan de stationchef: "Oh, the train direct is just going o way! Now, you must take the stoppingtrain!" (de directe trein is juist weg, nu moet U de stoptrein nemen!). En als ze dan de trap opgaan hoor je ze geïrriteerd zeggen: "On an old stoppingtrain" in plaats van eerst te informeren.
Daarstraks nog iemand in Antwerpen die in Berchem aan mij vroeg of dit het centrum station was in het Engels. Gelukkig heb ik hem snel terug op de trein gekregen :P