Zal (ooit) een eventuele nieuwe beheersovereenkomst nog steeds gebaseerd zijn op bovenstaande criteria of zal men rekening gaan houden met reizigersvertraging ?
dienstregeling binnenland december 2020
Re: Transportplan NMBS 2020-2023
Re: Transportplan NMBS 2020-2023
Ik besef dat nachtwerk niet leuk is maar het zou wel een logische beslissing zijn. Vrachtwagens rijden ook vaak ‘s nachts, rivierboten varen 24/24, vrachtvliegtuigen vliegen ‘s nachts...
Tegelijkertijd meen ik dat de infrastructuur overdag niet altijd even efficient gebruikt wordt.
Re: Transportplan NMBS 2020-2023
Waar zie jij dan nog veel ruimte voor efficiënter gebruik?Portbou schreef: Tegelijkertijd meen ik dat de infrastructuur overdag niet altijd even efficient gebruikt wordt.
Re: Transportplan NMBS 2020-2023
Er is gewoon nood aan een apart goederennetwerk rond Antwerpen zoals dat bestaat in het Ruhrgebied of de Betuweroute in Nederland. Ik denk bijvoorbeeld aan de 2de havenontsluiting richting Lier (en liefst nog verder richting Nederland of Duitsland), de Vlaamse havenspoorlijn Zeebrugge - Antwerpen en het doortrekken van lijn 11 richting Bergen op Zoom.
Als men de fileproblematiek eindelijk eens wil oplossen, is er ook nood aan een sterk S-trein aanbod rond de steden. Als dit echter een hinder is voor het goederenverkeer dient men naar oplossingen te zoeken, maar beiden zijn nodig.
Uitbreiding van het netwerk is hiervoor de oplossing. Zo wordt er binnenkort een project gelanceerd voor uitbreiding van de capaciteit naar de Antwerpse haven door het wegwerken van de gekijkgrondse vertakking Schijn en ter voorbereiding van de 2de havenontsluiting. Al is de kans groot dat dit project onnodig veel vertraging zal oplopen door bepaalde buurtbewoners uit Ekeren die vrezen hierdoor zeer nadelige gevolgen te zullen ondervinden. Alhoewel het er alleen maar beter op wordt voor hen en de mobiliteitsproblemathiek in het algemeen.
Als men de fileproblematiek eindelijk eens wil oplossen, is er ook nood aan een sterk S-trein aanbod rond de steden. Als dit echter een hinder is voor het goederenverkeer dient men naar oplossingen te zoeken, maar beiden zijn nodig.
Uitbreiding van het netwerk is hiervoor de oplossing. Zo wordt er binnenkort een project gelanceerd voor uitbreiding van de capaciteit naar de Antwerpse haven door het wegwerken van de gekijkgrondse vertakking Schijn en ter voorbereiding van de 2de havenontsluiting. Al is de kans groot dat dit project onnodig veel vertraging zal oplopen door bepaalde buurtbewoners uit Ekeren die vrezen hierdoor zeer nadelige gevolgen te zullen ondervinden. Alhoewel het er alleen maar beter op wordt voor hen en de mobiliteitsproblemathiek in het algemeen.
Re: Transportplan NMBS 2020-2023
Maar... die dingen staan natuurlijk niet in het plan NMBS, die moeten in plan Lineas...wie gaat scheidsrechter spelen ??
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Transportplan NMBS 2020-2023
Ik wandel en fiets geregeld in de buurt van de zogenaamde goederenlijnen 27 en 53 tussen Mechelen en Brussel/Leuven en het is niet dat de goederentreinen elkaar daar kort op elkaar opvolgen (overdag).
Re: Transportplan NMBS 2020-2023
Het hangt er een beetje vanaf, maar er zijn wel piekmomenten, alleen zijn goederentreinen vaak notoir onbetrouwbaar, want afhankelijk van wat wanneer van de boot komt. Goed mogelijk om dan opeens een serietje goederentreinen te zien passeren op een halfuurtje tijd, en dan weer een uur niets. Vanuit Antwerpen is de route via Aarschot wel gebruikelijke, zowel richting Duitsland als richting Athus-Meuse.
Re: Transportplan NMBS 2020-2023
Als ik tussen Brugge en Gent rij zie ik vaak genoeg vlagen aan goederentreinen. Soms kom je er geen enkele tegen, een week later op hetzelfde moment soms 3 binnen 10 minuten.
Re: Transportplan NMBS 2020-2023
De presentatie voor Vlaams-Brabant staat nu online (en indirect dus ook omgeving Brussel aangezien nagenoeg alles daar via Vlaams-Brabant passeert), en daar staan toch heel wat interessante zaken in:
- De S1 naar drie treinen per uur ipv twee, de S3 en S10 naar twee ipv één: heel goed voor de reizigers maar is er in de NZV überhaupt plaats voor in totaal zeker drie extra treinen per uur?
- Idem voor de S4: kan de enkelsporige verbinding tussen L50 en L161 dat slikken? Tegen december 2020 zal die nooit verdubbeld zijn.
- In de presentatie van Antwerpen was er sprake van om de S4 door te trekken naar Mechelen (via Hofstade) ten koste van de S7, maar hier is er vreemd genoeg geen sprake van. Er wordt wel gesproken over een verbinding Brussel - Hofstade - Haacht - Leuven, zonder meer preciseringen (zou dat dan betekenen dat Hofstade plots een halfuurbediening krijgt, en moet die trein dan ook nog eens door de NZV?)
- Wat is men van plan met de S10? Als ik het goed begrijp, is het idee om die van Aalst tot Brussel-Zuid te laten gaan zoals vandaag, en dan verder naar Brussel-West, Schaarbeek en Vilvoorde? Nogal een vreemde reisweg, en zou dit ook betekenen dat er noch vanuit L50 noch vanuit L60 een directe verbinding naar L28 zou overblijven? Is wel een enorme ommekeer in vergelijking met vroegere GEN-plannen waarin al het verkeer van die kanten naar L28 zou worden afgeleid...
- Zou er op L50 dan met 2x S10 en 2x S4 plots een kwartierdienst komen, en op L60 (waar de S10 zou wegvallen) "slechts" een halfuurdienst met de S3? Lijkt me nogal vreemd, het aantal reizigers op beide lijnen ligt dicht in de buurt en ik vind dat er op L60 zelfs nog iets meer vraag is dan op L50.
Enkele bedenkingen:OP WERKDAGEN
• S1 tijdens piek 3 treinen per uur i.p.v. 2 tussen Nijvel en Mechelen
• S3 Zottegem – Brussel – Dendermonde van uurdienst naar halfuurdienst
• S4 Vilvoorde – Brussel-Luxemburg – Aalst van uurdienst naar halfuurdienst
• S7 Halle – Vilvoorde – Mechelen van uurdienst naar halfuurdienst
• S10 Aalst – Brussel-Centraal – Brussel-West - Dendermonde van uurdienst naar
halfuurdienst
• Inleggen van een verbinding Brussel – Hofstade – Haacht – Leuven
• S7 Halle – Vilvoorde – Mechelen laten vertrekken uit ‘s Gravenbrakel
• S9 Eigenbrakel – Brussel-Luxemburg – Leuven verlengen tot Tienen
• L23 tussen Antwerpen en Aarschot van uurdienst naar halfuurdienst
• Herinvoeren snellere verbinding Antwerpen – Hasselt
ALLE DAGEN
• S10: aanpassing reisweg: Aalst – Brussel-Centraal – Brussel-West – Schaarbeek -
Vilvoorde i.p.v. Aalst – Brussel-Centraal – Brussel-West - Dendermonde
• Verhoging amplitudes
OP ZATERDAGEN
• Inleggen van een snelle IC tussen Kortrijk en Brussel en een halfuurdienst S3
Zottegem – Brussel - Dendermonde
OP ZONDAGEN
• IC08: van twee-uurdienst naar uurdienst tussen Leuven en Hasselt
• Inleggen van een snelle IC tussen Kortrijk en Brussel en een uurdienst S3
Zottegem – Brussel - Dendermonde
- De S1 naar drie treinen per uur ipv twee, de S3 en S10 naar twee ipv één: heel goed voor de reizigers maar is er in de NZV überhaupt plaats voor in totaal zeker drie extra treinen per uur?
- Idem voor de S4: kan de enkelsporige verbinding tussen L50 en L161 dat slikken? Tegen december 2020 zal die nooit verdubbeld zijn.
- In de presentatie van Antwerpen was er sprake van om de S4 door te trekken naar Mechelen (via Hofstade) ten koste van de S7, maar hier is er vreemd genoeg geen sprake van. Er wordt wel gesproken over een verbinding Brussel - Hofstade - Haacht - Leuven, zonder meer preciseringen (zou dat dan betekenen dat Hofstade plots een halfuurbediening krijgt, en moet die trein dan ook nog eens door de NZV?)
- Wat is men van plan met de S10? Als ik het goed begrijp, is het idee om die van Aalst tot Brussel-Zuid te laten gaan zoals vandaag, en dan verder naar Brussel-West, Schaarbeek en Vilvoorde? Nogal een vreemde reisweg, en zou dit ook betekenen dat er noch vanuit L50 noch vanuit L60 een directe verbinding naar L28 zou overblijven? Is wel een enorme ommekeer in vergelijking met vroegere GEN-plannen waarin al het verkeer van die kanten naar L28 zou worden afgeleid...
- Zou er op L50 dan met 2x S10 en 2x S4 plots een kwartierdienst komen, en op L60 (waar de S10 zou wegvallen) "slechts" een halfuurdienst met de S3? Lijkt me nogal vreemd, het aantal reizigers op beide lijnen ligt dicht in de buurt en ik vind dat er op L60 zelfs nog iets meer vraag is dan op L50.
Re: Transportplan NMBS 2020-2023
Raar dat er in die file geen sprake is van de S6 van Vlaams-Brabant
Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Re: Transportplan NMBS 2020-2023
Henegouwen staat er inmiddels ook.
Daarin o.a. de vanuit de Waalse politiek gepushte Airport-IC Charleroi - Fleurus - Ottignies - Waver - Leuven; kan echter ook als afgeslankte versie (meer L-treinen Ottignies - Charleroi).
Het valt in de presentaties trouwens op dat de eerder ingevoerde uitbreidingen in Vlaanderen zeer succesvol waren, terwijl die in Wallonië nauwelijks tot reizigersgroei hebben geleid.
Daarin o.a. de vanuit de Waalse politiek gepushte Airport-IC Charleroi - Fleurus - Ottignies - Waver - Leuven; kan echter ook als afgeslankte versie (meer L-treinen Ottignies - Charleroi).
Het valt in de presentaties trouwens op dat de eerder ingevoerde uitbreidingen in Vlaanderen zeer succesvol waren, terwijl die in Wallonië nauwelijks tot reizigersgroei hebben geleid.
Re: Transportplan NMBS 2020-2023
Het kan natuurlijk dat de goederenstromen in Belgie zich de laatste vijftig jaar verlegd hebben...
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Transportplan NMBS 2020-2023
Je moet je er niet te veel bij voorstellen: het zijn allemaal nog maar ideeën waarvan de realiseerbaarheid nog bestudeerd zal worden. Over de S10 staan er dus wel 2 in, maar die zullen volgens mij absoluut niet alle 2 waargemaakt worden.Steve schreef: ↑28 jun 2019, 14:00 Enkele bedenkingen:
- De S1 naar drie treinen per uur ipv twee, de S3 en S10 naar twee ipv één: heel goed voor de reizigers maar is er in de NZV überhaupt plaats voor in totaal zeker drie extra treinen per uur?
- Idem voor de S4: kan de enkelsporige verbinding tussen L50 en L161 dat slikken? Tegen december 2020 zal die nooit verdubbeld zijn.
- In de presentatie van Antwerpen was er sprake van om de S4 door te trekken naar Mechelen (via Hofstade) ten koste van de S7, maar hier is er vreemd genoeg geen sprake van. Er wordt wel gesproken over een verbinding Brussel - Hofstade - Haacht - Leuven, zonder meer preciseringen (zou dat dan betekenen dat Hofstade plots een halfuurbediening krijgt, en moet die trein dan ook nog eens door de NZV?)
- Wat is men van plan met de S10? Als ik het goed begrijp, is het idee om die van Aalst tot Brussel-Zuid te laten gaan zoals vandaag, en dan verder naar Brussel-West, Schaarbeek en Vilvoorde? Nogal een vreemde reisweg, en zou dit ook betekenen dat er noch vanuit L50 noch vanuit L60 een directe verbinding naar L28 zou overblijven? Is wel een enorme ommekeer in vergelijking met vroegere GEN-plannen waarin al het verkeer van die kanten naar L28 zou worden afgeleid...
- Zou er op L50 dan met 2x S10 en 2x S4 plots een kwartierdienst komen, en op L60 (waar de S10 zou wegvallen) "slechts" een halfuurdienst met de S3? Lijkt me nogal vreemd, het aantal reizigers op beide lijnen ligt dicht in de buurt en ik vind dat er op L60 zelfs nog iets meer vraag is dan op L50.
Re: Transportplan NMBS 2020-2023
Ik bedacht me ook al dat dit alles alleen kan uitgevoerd worden na enkele grote infrastructuur werken. Die zullen voor 2025 zeker niet allemaal uitgevoerd zijn.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Transportplan NMBS 2020-2023
Die is er ooit geweest als P-trein, twee 's morgens en twee 's avonds, dacht ik. Of ze ook stopten in Hofstade zou ik niet weten.Er wordt wel gesproken over een verbinding Brussel - Hofstade - Haacht - Leuven,
De bedenkingen over de spoorcapaciteit had ik me ook al gemaakt - L25/27 zit krobbedevol en ook op L26 kan er niet veel meer bij. Ik durf eigenlijk de vraag te stellen: waren de opstellers van deze tekst zich bewust dat de meeste van deze intenties onuitvoerbaar zijn. op korte termijn, ttz. met de huidige infrastructuur? Het lijkt me dat het antwoord positief moet zijn: anders waren ze wel erg onbekwaam.
Daarentegen: ik moet er 's nachts al wel eens uit - niet abnormaal voor een man op mijn jaren :( - en dan hoor ik meer wel dan niet een goederentrein passeren in Haacht. Het lijkt me dat er reeds vandaag meer goederentreinen 's nachts bollen dan overdag.Ik wandel en fiets geregeld in de buurt van de zogenaamde goederenlijnen 27 en 53 tussen Mechelen en Brussel/Leuven en het is niet dat de goederentreinen elkaar daar kort op elkaar opvolgen (overdag).
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 29 jun 2019, 10:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.