Pagina 3 van 15
Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21
Geplaatst: 21 feb 2021, 22:19
door BlackEagle
Volgens de presentatie van het vervoersplan 2020-2023 zou dat inderdaad vanaf december 2021 in voege moeten gaan.
Re: Electrificatie Mol-Hamont
Geplaatst: 20 mar 2021, 12:14
door groentje
Kortom, ze zouden over een paar maanden misschien al kunnen beginnen met elektrisch rijden vanuit depot Antwerpen? Of willen ze alles samen invoeren?
Re: Electrificatie Mol-Hamont
Geplaatst: 20 mar 2021, 12:18
door Shrek
groentje schreef: ↑20 mar 2021, 12:14
Kortom, ze zouden over een paar maanden misschien al kunnen beginnen met elektrisch rijden vanuit depot Antwerpen? Of willen ze alles samen invoeren?
Er zullen al wel testritten en opleidingsritten gebeuren, maar materieelomlopen worden doorgaans pas met de wisseling aangepast.
Re: Electrificatie Mol-Hamont
Geplaatst: 20 mar 2021, 12:31
door 260689
Shrek schreef: ↑20 mar 2021, 12:18
groentje schreef: ↑20 mar 2021, 12:14
Kortom, ze zouden over een paar maanden misschien al kunnen beginnen met elektrisch rijden vanuit depot Antwerpen? Of willen ze alles samen invoeren?
Er zullen al wel testritten en opleidingsritten gebeuren, maar materieelomlopen worden doorgaans pas met de wisseling aangepast.
De uitzondering zal wel zijn bij defect materiaal van de moment dat ze electrisch kunnen/mogen rijden als vervangingsmateriaal. Maar zoals Shrek hier aangeef zal de omwisseling gebeuren in Juni/December.
Re: Electrificatie Mol-Hamont
Geplaatst: 20 mar 2021, 15:23
door LML
Nieuwsgierig wat we vanaf juni op Antwerpen-Mol-Hamont te zien gaan krijgen qua elektrisch materieel. Ik heb al varkenssnuiten gehoord al of niet met klassiekjes (2-tjes), ook break. Is er eigenlijk al een definitieve beslissing genomen...?
Re: Electrificatie Mol-Hamont
Geplaatst: 20 mar 2021, 16:07
door Shrek
Of misschien een nog betere vraag: gaan alle diensten al elektrisch rijden of zouden er nog enkele met MW41 overblijven in de nieuwe dienstregeling?
Re: Electrificatie Mol-Hamont
Geplaatst: 20 mar 2021, 16:18
door LML
Dat is toch de bedoeling, ja, volledig elektrisch...
Re: Electrificatie Mol-Hamont
Geplaatst: 20 mar 2021, 18:41
door jan_olieslagers
Ik kan me goed voorstellen dat men het electrische tractiemateriaal druppelsgewijs gaat laten instromen, precies zoals met de M7 gebeurt. Pas als de laatste MW41 eruit is zal men de dienstregeling kunnen aanpassen om optimaal gebruik te maken van de betere performantie (snelheid plus acceleratie). Dat zou best wel eens een jaartje kunnen duren, of zelfs meerdere.
Re: Electrificatie Mol-Hamont
Geplaatst: 20 mar 2021, 19:12
door Steven
Deze aanpassing doet men zelden druppelgewijs, de omloopgrafiek van rollend materieel moet aangepast worden. Dit vergt een degelijke planning zodat het materieel op het gewenste moment aan de werkplaats is. Bij nieuw materieel blijft het oude materieel meestal beschikbaar als reserve om in te vallen.
Re: Electrificatie Mol-Hamont
Geplaatst: 20 mar 2021, 19:28
door groentje
Dan zijn het geen verschillende omlopen vanuit Mol en Antwerpen, neem ik aan?
Re: Electrificatie Mol-Hamont
Geplaatst: 20 mar 2021, 19:32
door Shrek
groentje schreef: ↑20 mar 2021, 19:28
Dan zijn het geen verschillende omlopen vanuit Mol en Antwerpen, neem ik aan?
Dat kunnen het wel worden met de nieuwe dienstregeling.
Re: Electrificatie Mol-Hamont
Geplaatst: 20 mar 2021, 19:36
door overweg13
jan_olieslagers schreef: ↑20 mar 2021, 18:41
Ik kan me goed voorstellen dat men het electrische tractiemateriaal druppelsgewijs gaat laten instromen, precies zoals met de M7 gebeurt. Pas als de laatste MW41 eruit is zal men de dienstregeling kunnen aanpassen om optimaal gebruik te maken van de betere performantie (snelheid plus acceleratie). Dat zou best wel eens een jaartje kunnen duren, of zelfs meerdere.
Ik denk dat dit de eerste keer in de geschiedenis van de elektrificaties zou zijn. Het gaat hier immers niet om nieuw materieel maar om materieel dat zich al bewezen heeft: men kan ervan uitgaan dat problemen uitblijven. In de voorbije 20 jaar is bij elke elektrificatie voluit voor bestaand elektrisch materieel gegaan.
Re: Electrificatie Mol-Hamont
Geplaatst: 20 mar 2021, 20:11
door Steve
Je hoeft niet ver te zoeken: de stoptrein Antwerpen - Mol ging eind 2015 ook van de ene dag op de andere 100% over op elektrisch materieel. MW41 heeft daar bij mijn weten (bijna) nooit meer op gereden sindsdien, toch zeker niet planmatig. Binnen het elektrische materieel was er daarentegen variatie: buiten de gebruikelijke MS08 is er al zeker een klassiekje korte tijd actief geweest en mogelijk ook ander materieel.
Re: Electrificatie Mol-Hamont
Geplaatst: 20 mar 2021, 20:27
door LML
Tot in Mol heeft er in de voorbije jaren buiten de Desiro op de S-dienst enkele keren als kennismakingsritten een klassiekje, varkenssnuit als een break gereden. Een Sprinter of Deense neus zijn in Mol nog niet gespot...
Re: Electrificatie Mol-Hamont
Geplaatst: 20 mar 2021, 21:48
door ronny
In de werkplaats van Hasselt worden MW41, breaks, MS96 en M6 onderhouden. De MW41 die wegvallen zouden misschien vervangen worden door M7 maar wanneer komen die op de Gent-Tongeren?